skarpe s`er...

pc-130

Medlem
Ble medlem
29.03.2008
Innlegg
22
Antall liker
0
Sliter med skarpe skjærende "SSSSer i diskanten på mine Dynaudio Audience 72se. Har nettop fått ny forsterker Doxa 140/oppgradert til 72. Ellers så kjører jeg med Sony xa7es rett i amp,kimber både som signal/høyt...Hva kan jeg gjøre for å eliminere bort ssssene?? Bytte amp?? Hadde ikke dette problemet med en Mcintosh Mc427 Bilforsterker...Er det Doxaen som er synderen??
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.915
Antall liker
704
La det spille noen timer, så går det seg til og sène blir borte. Evt kjør FM-sus igjennom en times tid på godt volum.
 

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
9.628
Antall liker
2.818
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Hva med å prøve andre kabler enn Kimber?
Kjenner ikke Kimber særlig godt selv, men har for meg, ut fra hva jeg har lest og hørt andre si, at de kan låte litt spissst......... (hvis du skjønner hva jeg mener)
Sikkert mange som vil være uenig med meg, men det er jo en enkel sak å finne ut av, da............

mvh
Proffen
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Jeg ville helt klart prøvd med å implementere en forforsterker. Hadde XA-5ES før og forsøkte da en stund uten forforsterker og fikk da slike problemer du beskriver (pluss en masse mere).
 

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Innlegg
504
Antall liker
43
Prøv med MIT disse pleier ikke å gi så skarpe s-er.

Har slitt med dette tidligere selv også. I mitt tilfelle hjalp det ikke med noen kabler eller pre med eller uten rør. Kilden til problemet mitt var høytalerne, og de fikk dermed et nytt hjem. Jeg ville vel forsøkt som nevnt tidligere på linken, å være sikker på at ampen er innspilt før den ryker.
 
C

Cyber

Gjest
Er MIT da laget slik at det demper et spesielt område eller er det en legering som er dårlig på elektriske bølger som vil lage metallisk S?

Jeg trodde en kabel bare skulle slippe gjennom alt jeg...
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.278
Antall liker
4.639
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Har du eksperimentert med toe-in?
... evt toe-out? evt bare rett fram?

- horisontal lytteakse er kanskje mer presis?

0 grader kan gi en distikt diskant, og øvre mellomtone, kanskje med et veldig direkte og «fast» lybilde, men kan kanskje bli lit for skarpt i enkelte tilfeller. Omkring 30 grader kan gi en litt roligere og av avdempet diskant, kanskje med et litt mer «svevende»/luftig lydbilde. Dog dette avhenger veldig av bl.a. lydspredning og akustikk.

mvh
KJ
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.689
Antall liker
3.904
Torget vurderinger
96
Problemet ditt er nok kombinasjonen av Sony'en og Doxa, pluss uheldig frekvensgang. Litt omplassering på høyttalere og akustiske
tiltak vil hjelpe noe. Og vær så snill, overse kabler i dette problemet, de vil ikke gjøre noe fra eller til her. Det eneste de gjør er å spise av tiden og pengene dine. Jeg vet akkurat hva du mener med skarpe s'er. Vurderer du å bytte noen komponenter ville jeg startet med Doxa'en, jeg tviler på at den er godt nok oppløst i det aktuelle frekvensområde.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.689
Antall liker
3.904
Torget vurderinger
96
KJ skrev:
Valentino skrev:
Har du eksperimentert med toe-in?
... evt toe-out? evt bare rett fram?

- horisontal lytte akse er kanskje mer presis?

0 grader kan gi en distikt diskant, og øvre mellomtone, kanskje med et veldig direkte og «fast» lybilde, men kan kanskje bli lit for skarpt i enkelte tilfeller. Omkring 30 grader kan gi en litt roligere og av avdempet diskant, kanskje med et litt mer «svevende»/luftig lydbilde. Dog dette avhenger veldig av bl.a. lydspredning og akustikk.

mvh
KJ
Akkurat det samme har jeg opplevd noen ganger. Dette varierer dog mye med hvor langt det er til sidevegger og tak, og hva slags bekledning det er på vegger og tak.
 

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Innlegg
884
Antall liker
3
Torget vurderinger
15
Forutsatt at ingen av komponentene er defekte, tror jeg det mest sannsynlige er at flere faktorer virker sammen.

Eksotiske kabler ja, en del av dem kan trigge unoter hos noen forsterkere blir det sagt: Gakk hen til Clas Ohlson og kjøp noe ordentlig, ikke-eksotisk.
Eller prøv med ringeklokke-ledning som kan ha en velsignet dempende virkning formedelst dens relativt store serie-motstand. (dette siste på eksperimentbasis og når du ikke venter besøk: jeg vil jo ikke at eventuelle hifi-venner skal vende deg ryggen).

Ellers: Demp alle reflekspunkter i gulv, vegger, tak, bakvegg, frontvegg, what you have, og på foreløpig eksperimentbasis. Kan gjøre silkemyke mirakler med diskanten i mange tilfeller.

Ellers er jeg enig med alle innleggene, mest med polkagris. Borsett fra at doxa forsterkere vel ikke mangler oppløsning i diskanten. Om den er rekordhøy vet jeg ikke, men stygge s-lyder? Ikke de jeg har hørt. No
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Tror nok du kan bytte kabler og flytte rundt på høyttalerne dine til du blir grønn!

Jeg tror det er impedans tilpassningen mellom sony og doxa som er feil.

Prøv å let opp de verdiene: Utgangsimpedans på variabel utgang på sonyen og inngangsimpedansen på doxaen.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.813
Antall liker
572
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
pc-130 skrev:
Sliter med skarpe skjærende "SSSSer i diskanten på mine Dynaudio Audience 72se. Har nettop fått ny forsterker Doxa 140/oppgradert til 72. Ellers så kjører jeg med Sony xa7es rett i amp,kimber både som signal/høyt...Hva kan jeg gjøre for å eliminere bort ssssene?? Bytte amp?? Hadde ikke dette problemet med en Mcintosh Mc427 Bilforsterker...Er det Doxaen som er synderen??
Jeg opplevde det samme når jeg gikk til anskaffelse av effektrinnet EC AW120 til mine Dynaudio 1,8MKII. EC pleier ikke å være kjente for skarpe s'er, men den komboen var ikke bra. Byttet ut Dyn med Virgo III og problemet forsvant. Kabler kan justere toppen eller bunnen noe, men kan ikke rette opp alvorlige feil.
 

staker

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.06.2004
Innlegg
504
Antall liker
43
cybervision_ skrev:
Er MIT da laget slik at det demper et spesielt område eller er det en legering som er dårlig på elektriske bølger som vil lage metallisk S?

Jeg trodde en kabel bare skulle slippe gjennom alt jeg...
Jeg har ikke peiling på legering osv. Vet bare at MIT kan være litt tilgivende dersom man sliter med litt lys lyd i anlegget.
Legg merke til KAN være. Alt kommer jo ann på match. Personlig tror jeg nok det er matchen med de andre komponentene som er problemet her, dersom det ikke hjelper å flytte litt på ting.
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
126
Ett tysk firma, Auditorium 23 lager en kabel de kaller A23.


Noe man også kan gjøre er å kjøpe denne her ifra LC Audio:


Man klipper nettledning i 2 og monterer denne saken her der man klippet...
Har man lite kapasitans i strømforsyningen blir denne ikke ett bra alternativ... (tror muligens Doxa ikke har nok...)

Effekt? Renere lyd! Mindre tendenser til sibilans eller SSSSss'er da om man vil...

Men å se på en forforsterker er vel heller ikke så dumt...
Eller, Doxa er ganske så "lyst" vøttø.
Kan hende denne høyttaleren er litt tungdrevet også...

Sony spilleren må jo være over 10 år nå... kan hende den kunne fått noen nye kondensatorer i seg...de kan være tørket.
Jeg vet folk pleier å montere Black gate kondiser i slike spillere.

Det er mange ting som kan gi skarpe SSSS'er...

Ellers, det er mulig å montere LC audio sine mods i denne spilleren også. Klokke og utgangstrinn vøttø.
mvh
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
Imperial skrev:
Det er mange ting som kan gi skarpe SSSS'er...
Ja, så nå får pc-130 komme på banen igjen å si hva han har prøvd ut slik at vi slipper denne synsingen. ::)
 

G-K

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
08.04.2004
Innlegg
470
Antall liker
2
Torget vurderinger
1
Doxa`n ligger på børsen ser jeg :eek:
 

R.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.03.2002
Innlegg
3.476
Antall liker
12
S-S-Sonyen er nok s-syndern ???



Mvh. RSSSS
 
O

oldmanriver

Gjest
Erfarte forleden at diskantene på pc høyttalere var følsomme på Q.
Mye skarpe sss'er når jeg tettet bassrefleks hullet....

mvh
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
G-K skrev:
Doxa`n ligger på børsen ser jeg :eek:
Det er garantert ikke Doxaen som er synderen. Heller ikke Dynaudio. Fortsett med Kimber. De gjør ikke noe galt. Sjekk og prøv ut:
- impedanstilpasning (kan rettes opp med forforsterker)
- toe in/out
- refleksjon i fra vegg/tak
- dekk baffelet rundt diskanten med tykk filt

mvh
 
Topp Bunn