skeive skiver...

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
Etter dagens handel var to av goskivene så skeive at de er knapt spillbare,når man finner noen virkelige gobiter på bruktsjappa,er de sff gåene,surt,men ikke noe pengemessig katastrofe akkurat..

finnes det en måte å rette lp er på?

presse,med moderat varme etc?

eller er eneste botemiddelet spiller med vacuum?

har en tanke om diy plateretter med to tunge feks klebersteiner,og skiva imellom...og varmekabel i steinplata,men det blir fort mye mikkeri...

Noen andre tips?

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
jo så visst er den det rolfozzy,men det var jammen prisen også....denne er det nok ikke mange som har...........tror ikke jeg kjøper en sånn til den prisen!

finnes det kopier tro?

Ixos

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg fikk en plate av Bodil Niska hos Bare Jazz en gang. Den var skjev +++ (sikkert returvare)

Jeg klarte å rette den ut. Jeg pakket plata i et håndkle mellom to glassplater. Så la jeg 'sandwichen' i kald ovn, og stilte ovnen på ca 80 grader (hvis jeg husker rett) og lot den være til termostatlampa slukket. Deretter tok jeg den ut og lot den avkjøles før jeg pakket ut.

Jeg vil anta at Furutech har mer kontroll på dette. Men ærlig talt, man kan få fem fine komfyrer for den prisen. Prøv deg fram med en leirdue eller to før du kaster deg over det som skulle vært godplata.

ssm

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.04.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
1
ixos_76 skrev:
jo så visst er den det rolfozzy,men det var jammen prisen også....denne er det nok ikke mange som har...........tror ikke jeg kjøper en sånn til den prisen!

finnes det kopier tro?

Ixos
kinamikk har jo vært ett populært ord tidligere i dag,..kanskje det finnes kinamikk kopier av denne her til langt mer betalbare summer enn 16.900,-

ellers må jeg vel til oslo monument å kjøpeett par slipte tunge steiner,toppsten på 15kg eller noe sånt,så ett par varmekabler på 24v til fryseromsdører bør gjøre susen,ett par løftehåndtak,skruer,og plugger fra clas,og en 240/24 omformer til å drive kablene kanskje?en og en skive..hmm det vil ta tid.

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
519
Sted
Stockholm
Zomby_Woof skrev:
Jeg fikk en plate av Bodil Niska hos Bare Jazz en gang. Den var skjev +++ (sikkert returvare)

Jeg klarte å rette den ut. Jeg pakket plata i et håndkle mellom to glassplater. Så la jeg 'sandwichen' i kald ovn, og stilte ovnen på ca 80 grader (hvis jeg husker rett) og lot den være til termostatlampa slukket. Deretter tok jeg den ut og lot den avkjøles før jeg pakket ut.

Jeg vil anta at Furutech har mer kontroll på dette. Men ærlig talt, man kan få fem fine komfyrer for den prisen. Prøv deg fram med en leirdue eller to før du kaster deg over det som skulle vært godplata.
Veldig interessant Zomby_Woof! Ble den 100 % rett etterpå?

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Hva skal man kalle en tittel som det her. "Lure Mus" eller "Lure Kuk", men neida. Trodde det var et øyeblikk av Rune Halland's Skeive skiver program fra 80-90 tallet jeg. Ung nostalgiker jeg er.....

Z

Zomby_Woof

Gjest
Cundis skrev:
Zomby_Woof skrev:

Veldig interessant Zomby_Woof! Ble den 100 % rett etterpå?
Jada. Plata ble helt paddeflat. Jeg kan ikke høre at det ble noen problemer med støy heller. Trikset er nok varme, ikke mer. Som sagt tror jeg de som lager platerettere for salg har kontroll på riktig temperatur og trykk og så videre. Jeg prøvde meg fram, og hadde flaks. Det begynner å bli en god stund siden, og jeg husker ikke en gang nøyaktig temperaturen jeg brukte.

Prisen på Furutechsaken er ganske vill..........

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
519
Sted
Stockholm
Moro Zomby_Woof! Skal jaggu prøve meg fram på en ZZ-Top skive jeg har, som er så skeiv at stiften hopper. Bare få kommet meg til en glassmester først..! ::)

Z

Zomby_Woof

Gjest
Bare husk på at det er lenge siden jeg gjorde dette, Cundis. Jeg ikke husker prosedyren nøyaktig. Hvis den plata er viktig kan det lønne seg å prøve noen 'leirduer' først. Det er snart loppissesong, vet du. Der får du sikkert noen usolgte gratis. Så får du bare varme opp og vri noen skjeve, det er så lett så.

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Glassplater er vel det mest brukte trikset. Hvis du har noia for varme så kan du jo legge vinylen mellom to glassplater, haugevis med tunge bøker oppå, og glem skiva for noen uker. Det bruker å hjelpe.

Dette gjelder skeive skiver. Har plata derimot det vi kaller "heat-warp", eller en bulk forårsaket av varme, er det langt værre. Selv om du får rettet ut bulken, så vil du mest sannsynlig få en lydfordreinig, fordi vinylen/lydsporet har fått seg en strekk.

Topp Bunn