Skifte av armkabling-sølv

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
jeg har koplet om armen til balansert drift og dette fordret at jeg måtte "operere" armbasen for å få tilgang til lederne i armen.

operasjonen gikk greit nok, men lengden på de eksisterende kabelstumpene er i utgangspunktet latterlig korte. det er tilnærmet umulig å få til en designmessig god løsning med de kablene jeg har valgt uten å forlenge kablingen i armen tilsvarende.

hvor får jeg tak i gode sølvkabler til utskifting av internkablingen til armen? (rega rb900)
jakr

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
vet ikke om det er 100% det en vi kaller ballansert, men de to kanalenes + og - går til hver sin xlr kontakt og så deler de to kontaktene på samme jord. jorden tas vel fra arm / shell.

det funker perfekt hos meg og er vesetlig bedre enne rca. problemene jeg hadde med skjevt senter mellom kanalene er borte.

jakr

Vedlegg

Z

Zomby_Woof

Gjest
Rega armene har ikke separat jordleder. Hvis jeg ikke husker feil, er jordingen i armen koblet mellom armrøret (liten kobberfjær i spenn bak 'endstuben') og skjermen på venstre signalkabel. Dette har vært nevnt som mulig årsak til brum av flere journalister.

Pikcupen er vel det de kaller 'flytende' balansert i seg selv, og kabelen din er vel nå balansert. Men er RIAA'en det?

Jeg vet det finnes et lite utvalg av RIAA'er med balansert inngang. Jeg kommer bare på Chord, Ayre, og Boulder i farta. (Sikle!) Gitt det lave signalnivået fra pickupen må vel dette være gull med tanke på støy?

Ettermarkedskabler til Rega finner du fra flere leverandører. Jeg kommer på disse:

Origin Live:
http://www.tonearm.co.uk/tonearm.htm
De leverer også DIN-kontakter som gir muligheter for å prøve forskjellige kabler.

Express Machining/Musicdirect: http://www.musicdirect.com/products/detail.asp?sku=AEXPTONEARMCABLE

Svalander i Sverige selger løpemeter av to typer for bruk inne i armrøret:
http://www.svalander.se/shoppen/spareparts.htm

Det er mange som advarer mot å bytte innvendige kabler i Regaene. Først og fremst advarer de om at 'oppgraderingen' kan være stivere enn originalen, og dermed øke friksjon i lagrenes bevegelse. Proceed with caution.

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Antall liker
114
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
her var en del gode tips..

riaa-en jeg bruker skal vistnok være balansert både inn og ut (dpr2.2), men det kan nok andre som kjenner til elektronikken svare på.

og som det blir sagt, proceed with caution. omkabling av armer er ikke for folk med dårlig syn eller ustø hender. men med tolmodighet så går vel det meste.

jeg synes det er vanskelig å lodde sammen to syltynne ledninger i friluft. fikk det til men er det noen som har en god teknikk for dette?

jakr

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
24
Balansert?
Kan du fortelle litt mer om dette?
Temaet er omtalt i eit par artiklar av Noel Keywood i "hi-fi world" mars i år. (Spesial vinyl-nr.) Det er snakk om ei kabling som gjer bruk av XLR-kontakter og fordelane med denne, evt i kombinasjon med balansert RIAA-trinn. Plugg 1 er skjerm og 2 og 3 er lodda til dei to kablane frå PU. Det blir sagt at dette kan ha noko for seg også om RIAA-trinnet ikkje er balansert. NK skriv at om det ikkje er sentertapping i spolen i PU, kan ein oppnå det same ved å plassere like motstandar mellom kvar av leiarane og jord. Han antydar 500R for MC.

mvh
Sigurd

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.201
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Jeg har vært med på noen diskusjoner om balanserte PU. Det vil si at signalet ut er balansert. Jeg måtte gi meg med hensyn til at det kunne la seg gjøre å kople slik at signalet ble balansert iht definisjonen. Men jeg kjenner en som har gjort dette slik det beskrives og med godt resultat. Virkelig balansert blir det først når spolen i PU (spiller ingen rolle om det er MC eller MM) har senter uttak som er jord eller null. Da vil de to ytterendene av spolen gi signal som er symetrisk om null og 180° ute av fase med hverandre. Kunne vært interessant å høre andres erfaringer med dette. I en annen tråd. Her er ikke tittelen så enkel å koble mot nettopp dette temaet.
Dynamiske mikrofoner er så langt jeg har erfart koblet slik at spolen er nøytral i forhold til jord / skjerm.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.862
Torget vurderinger
1
... Virkelig balansert blir det først når spolen i PU (spiller ingen rolle om det er MC eller MM) har senter uttak som er jord eller null. Da vil de to ytterendene av spolen gi signal som er symetrisk om null og 180° ute av fase med hverandre. ...
Ikke helt. Et balansert/differensielt signal trenger ikke en global/gjenomgående jordreferanse (null). At det bl.a. av hensyn til etterfølgende elektronikk er fordelaktig med en lokal jordreferanse (f.eks. via et par motstander) er et annet tema. Så lenge PU ikke har noen direkte tilkobling til jord, så kan signalet behandles differensielt og alt er vell. Temaet minner meg forresten om at det er på høy tid jeg får ræva i gir (igjen) mht. mitt eget DIY-RIAA-prosjekt.

mvh
KJ

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.201
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Interessant! Men skal vi ta dette i en annen tråd? Ikke så lett for andre å bli oppmerksom på at vi diskuterer slikt med tittelen over her.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.862
Torget vurderinger
1
Interessant! Men skal vi ta dette i en annen tråd? Ikke så lett for andre å bli oppmerksom på at vi diskuterer slikt med tittelen over her.
O.T. Det var kun ment som en liten presisering fra min side. DIY-RIAAen min har en egen tråd på AV-Forum, det gjenstår å teste et par kråkereir med kretsløsninger, før jeg er «klar» til å starte med kretsutlegg/PCB-layout.

mvh
KJ

Vedlegg

Topp Bunn