skifte harddisk på laptopp.

Hawkwally

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.12.2003
Innlegg
107
Antall liker
1
Har en hp laptopp fra 2005 som har streiket. Repratør sa at harddisk var ødelagt. Kjøpte ny laptopp. Ønsker å skifte harddisk på den gamle slik at ungene kan bruke den.(pris for en SSD disk, ca 800,-) Problemet er at jeg ikke har backup av windos xp(som jeg brukte i den gamle maskinen). Regner med at dette er mulig å laste ned fra nettet, siden xp nå er gått "ut". Da jeg er litt usikker, håper noen kan gi meg en "guide" til hvordan jeg går fram for å få dette til.
På forhånd takk.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.251
Antall liker
2.487
Torget vurderinger
13
Regner med du kan laste ned ett Image (.iso) fil fra Windows med XP OS (Om du ikke har platen som fulgte med maksinen). Brenn .iso fila på en DVD plate og sett den inn i maskinen og boot maskinen inn til oppstartmeny > velg så å starte/boote fra DVD stasjonen. Installasjonen derifra er ganske "rett" fram. Det morsomme er når du skal begynne å lete/installere drivere.

Vet dog ikke om ungene er avhengig av en rask SSD disk ? Fryktelig liten plass i forhold til pris....-)

Lykke til !

Edit: i en aller annen plass under installsjonen vil du få spørsmål om en lisenskode, denne har du forhåpentligvis i papirene som fulgte med maskinen eller den står under laptoppen påsmurt ett lite klistemerke.
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.712
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
Kan den kjøre XP, kan den nok helt sikkert kjøre Windows 7. Skal vedde på at de fleste driverne medfølger Windows 7 uansett. Noe som garantert ikke er tilfelle med XP.

Windows 7 Pro X86 Norsk: http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59229.iso

Windows 7 Pro X86 Engelsk http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59183.iso

Windows 7 Ultimate X86 Engelsk http://msft.digitalrivercontent.net/win/X17-59463.iso


Dette er 100% lovlige linker. (men du trenger en key da...for å aktivere, installere lar seg gjøre greit)
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.712
Antall liker
526
Torget vurderinger
1
johnnygrandis skrev:
Regner med du kan laste ned ett Image (.iso) fil fra Windows med XP OS (Om du ikke har platen som fulgte med maksinen). Brenn .iso fila på en DVD plate og sett den inn i maskinen og boot maskinen inn til oppstartmeny > velg så å starte/boote fra DVD stasjonen. Installasjonen derifra er ganske "rett" fram. Det morsomme er når du skal begynne å lete/installere drivere.

Vet dog ikke om ungene er avhengig av en rask SSD disk ? Fryktelig liten plass i forhold til pris....-)

Lykke til !

Edit: i en aller annen plass under installsjonen vil du få spørsmål om en lisenskode, denne har du forhåpentligvis i papirene som fulgte med maskinen eller den står under laptoppen påsmurt ett lite klistemerke.
Er ikke så enkelt. Han trenger en HP OEM Windows XP disk. som kan la seg pre-aktivere med den gyldige koden. En vanlig Oem og vanlige XP (uten OEM :p) må man aktivere på vanlig måte, og keyen som fulgte med PCen vil ikke fungere. Dessuten er det slik at Keyen som fulgte med en OEM-installasjon er bare et bevis for gyldig lisens. Man kan faktisk ikke bruke denne keyen til noe :)
 
N

nb

Gjest
Jeg tipper han får en ny lisenskode (og sikkert installasjons-CD også om det trengs) av Microsoft Norge om han ringer og forklarer saken. Jeg har ikke hatt problemer med det tidligere, det virket som de ikke brydde seg veldig mye så lenge man hadde en lovlig lisens i utgangspunktet.
 
Topp Bunn