Skifte intern kabling i platespiler

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
461
Torget vurderinger
24
Hei! Lurer på om det er noe særlig å hente på å bytte kabelen internt i platespilleren min en Sansui RX-Q7 fra 1981 eller om det bare blir mye arbeid til ingen nytte? Liker og mekke litt og vet det er puslearbeid.

mvh J.O

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Armkabel tenker du på? Sannsynligvis mye skrik for lite ull spør du meg. Uten å ha prøvd på din da..

Mvh Vidar P

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
461
Torget vurderinger
24
det er armkabel ja, den orginale er den tynneste kabelen jeg har sett men det behøver jo ikke bety noe. det låter ikke dårlig som det gjør men tenkte /håpet at det var enda mere å hente.

Mvh J.O

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
277
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Når det gjelder armkabel så SKAL de være tynne, det er et viktig poeng, bl.a av hensyn til de elektriske egenskapene en armkabel må ha for å transportere skjøre pu-signaler.

Mvh Vidar P

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.921
Torget vurderinger
1
J.O skrev:
det er armkabel ja, den orginale er den tynneste kabelen jeg har sett men det behøver jo ikke bety noe. det låter ikke dårlig som det gjør men tenkte /håpet at det var enda mere å hente.

Mvh J.O
Armkabler er normalt sett noe av det tynneste du kan oppdrive, og det er det gode grunner til - bevegelighet er det kritiske stikkordet. Dersom dette er det eneste argummentet du har for å pusle litt, så kan du godt finne på noe annet ;)

mvh
KJ

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
J.O skrev:
Så dere tror ikke det er noe poeng å bytte til en av disse?
Tenkte på den tynne varianten.
http://www.svalander.se/vinyl/mont.htm#kabel

Blir ikke så dyrt heller.

J.O
Har byttet til akkurat disse du linker til her,er veldig myke og fine.Å skifte armkabel er en tålmodighetsjobb,er så smått å holde på med.Måtte bytte i min arm da de var stive og noe korte,va en pirkejobb men lykke til :) Ikkje glem pickuppluggene ;)
mvh Filip

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Antall liker
461
Torget vurderinger
24
Skjedde det noe med lyden da?

Norlenning

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.03.2007
Antall liker
509
Torget vurderinger
2
J.O skrev:
Skjedde det noe med lyden da?
Joda det ble bedre,men skal dog sies at denne ble forbundet med Silk MK2 og bare der va det et løft vil æ tru.Den orginale kabelen med phonoplugger så jo mildt sagt ut som standard lakrissnøre ;D Blir vel vanskelig å si noe da alt ble skiftet ut. Kablene fra Svalander er nu iallefall myke nok,de orginale i min arm var altfor stive,ikkje mye gunstig ::)

VidarG

Medlem
Ble medlem
05.03.2008
Antall liker
0
Jeg har også gjort det på et 70 talls Dual drivverk jeg benyttet i et DIY prosjekt i min ungdom, kjøpte noe Van den Hul sølvtråd til formålet, husker ikke hvor, det var kanskje ikke den største lydforbedring jeg har hørt for å si det slik, men alle monner drar.. man skal jo heller ikke undervurdere det faktum at selvgjort er velgjort.. :)
Pass eventuelt på lengden der tonearmsledningene svinger/ jumper, ikke for korte men ikke for lange heller..

Topp Bunn