Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Det meste er sagt i headingen...noen som aner noe om dette ?
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
881
Torget vurderinger
35
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

En skilletrafo vil sannsynligvis ha liten/ingen lydmessig effekt -
en støydempingstrafo/ISO-trafo derimot kan ha en effekt, avhengig av øvrig nett/forhold etc.

Sannsynligvis står det en skilletrafo (adskilte primær/sekundær-viklinger) i komponenten din.

En støydempingstrafo er en skilletrafo med skjerminger og nettverk for å redusere nettstøy, det gjør ikke en ren skilletrafo, den beskytter mot jordfeil.

mvh
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

En ekstern trafo er vel som ofetst en støydempings trafo samt med evne til å ivareta jordfeil ?? Prisen på disse er ofte høy, hva skyldes dette ?
 
Y

ymir

Gjest
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

hva menes med "nettstøy"
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
881
Torget vurderinger
35
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

karlpet skrev:
En ekstern trafo er vel som ofetst en støydempings trafo samt med evne til å ivareta jordfeil ?? Prisen på disse er ofte høy, hva skyldes dette ?
...i hifi-sammenheng er det vel ofte Støydempingstrafo det er snakk om/menes, selv om mange kaller det skilletrafo, isolertrafo etc., men alle disse er ulike trafotyper.

Ja, en støydempingtrafo vil ivareta jordfeil også fordi den er bygd opp med adskilte prim./sek. viklinger. I tillegg har den skjerminger og feks. dempenettverk. Prisen er høy på disse bla. pga. skjermingene, det er mye manuellt arbeid med dem, ...ikke bare å rulle på kobbertråd.

mvh
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
881
Torget vurderinger
35
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

ymir skrev:
hva menes med "nettstøy"
transienter, spenningpeaker etc.
 
B

brand-x

Gjest
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Hvis noen lurer på hvordan en skilletrafo fungerer rent hørbart ?, er det bare å plugge den mellom en konvensjonell tv og nettet... nå blir det ikke helt samme sak som mellom konvensjonelle hifi konstruksjoner og nettet, men likevel vil i allefall ikke cd-spillere lide negativt av skilletrafo ....... i de fleste tillfeller... digitale effekt-trinn holdes utenfor da de fleste av disse har innebygget støydempingsfilter i tillsluttningen til apparatkontakten...

mvh
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

ymir skrev:
hva menes med "nettstøy"
Det er spenning på nettet som ikke har 50Hz frekvens.
 

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Innlegg
815
Antall liker
588
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
8
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Rhesus skrev:
ymir skrev:
hva menes med "nettstøy"
Det er spenning på nettet som ikke har 50Hz frekvens.
Dette er vel knapt en liten del av det. Spenningsvariasjoner er vel det minste problemet når det gjeldet "nettstøy". Overharmoniske, DC komponenter ............... Hvis en vil beskrive hvordan filtere skal/bør fungere, bør en vel først definere "nettstøy" skikkelig.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Skilletrafoer er bare trafoer, og det gjør ikke noe fundamentalt annerledes enn andre trafoer, f.eks. trafoene i strømforsyninger.
Nettstøytrafoer har skjerm mellom primær og sekundær for å minimere kapasitansen mellom viklingene. Det er fordi man forsøker å maksimere impedansen ved høye frekvenser for å dempe støystrømmer som kan oppstå hvis det ligger assymetrisk støyspenning på nettet.
De er også viklet slik at lekkinduktansen maksimeres, og eventuell symmetrisk støy møter økt impedans.
Slik støy kan produsere hørbar og målbar støy. Den kan være ødeleggende for et godt signal/støy forhold.

Kabler demper ikke støy.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

har noen hørt om TOPAZ line noise suppressing ULTRA ISOLATOR ? Dette indikerer vel at den skjermer støy ? Står at den tar 5 kw.
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

breuer skrev:
Rhesus skrev:
ymir skrev:
hva menes med "nettstøy"
Det er spenning på nettet som ikke har 50Hz frekvens.
Dette er vel knapt en liten del av det. Spenningsvariasjoner er vel det minste problemet når det gjeldet "nettstøy". Overharmoniske, DC komponenter ............... Hvis en vil beskrive hvordan filtere skal/bør fungere, bør en vel først definere "nettstøy" skikkelig.
All spenning som ikke har 50Hz frekvens er pr def enten (over)harmonisk eller støy. :p

Jeg vet ikke om noen 'standard' som definerer et frekvensområde for 'nettstøy' men et vanlig frekvensområde for testing av immunitet er 150kHz til 80MHz. Frekvenser under dette testes ikke, da det vanligvis ikke byr på problemer for utstyret. Frekvenser over dette (80MHz-3GHz) testes med påtrykt felt, så da slutter vel 'nettstøy' på 80MHz sånn ca.

Det er også to fundamentalt forskjellige typer støy, symmetrisk og assymetrisk. Symmetrisk støy er støyspenning som ligger mellom fasene, og assymetrisk ligger mellom fasene og jord. Det er assymetrisk støy som vanligvis skaper problemer.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.158
Antall liker
5.071
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

En skilletrafo benyttes først og fremst for å få et galvanisk skille. Men dette er nesten alltid ivaretatt i den nett trafoen som sitter i utstyret. Altså har en sk skilletrafo ingen hensikt. Dersom nett støy eller annen støy er et problem, må en først identifisere støyen og finne kilden. Så kan en se seg om etter løsninger.
 
B

Back_Door

Gjest
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Audiomix skrev:
En skilletrafo benyttes først og fremst for å få et galvanisk skille. Men dette er nesten alltid ivaretatt i den nett trafoen som sitter i utstyret. Altså har en sk skilletrafo ingen hensikt. Dersom nett støy eller annen støy er et problem, må en først identifisere støyen og finne kilden. Så kan en se seg om etter løsninger.
Mener du virkelig at en slik investering bør være behovsprøvd :eek:

"Alle" med skikkelig "high end anlegg" har jo et beist av et støyfilter.. ;D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.158
Antall liker
5.071
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Nei da.
To galvaniske skiller vil alltid være dobbelt så godt som et enkelt :-\
 

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Innlegg
2.183
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

jeg bruker en isotrafo. huset jeg bor i har litt gammelt strømsystem og det gjorde lyden litt bedre når jeg kobla den inn i kjeden. bedre kontroll på bass blant annet. ikke sånn veldig stor forskjell egentlig, men litt. jeg ville heller lagt penga i bedre komponenter, men jeg fikk trafoen da så.. :p
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Hvordan monters en slik en ? I sikringskapet ? Eller ved veggutak som regel ? Med en vekt på 30 kg må det jo være noen enkle løsninger... ;D
 
H

hobby

Gjest
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Jeg har en skilletrafo fra Dillenhøfer. Den gir helt klart et løft i lyden. Men også for DVD (bilde) !
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Trekker en slik innredning som en støy trafo noe strøm eller er det en passiv komponent som strømmen bare passerer gjennom?
 
J

Jurassic

Gjest
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

karlpet skrev:
Trekker en slik innredning som en støy trafo noe strøm eller er det en passiv komponent som strømmen bare passerer gjennom?
En transformator har lavere virkingsgrad enn 1. uansett type men det er ubetydelig tap gjennom en transformator hvis en ser effektmessig. Om hifi strømmen passerer meg gjennom vet jeg ikke da jeg fortsatt ikke vet hva hifi strøm er.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Virker som meningheten her inne ikke har den store troen på en støy trafo...Eller har jeg tatt helt feil ? ::)
 
J

Jurassic

Gjest
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

karlpet skrev:
Virker som meningheten her inne ikke har den store troen på en støy trafo...Eller har jeg tatt helt feil ? ::)
Tror ikke menigheten her inne ser fordelen med et galvanisk skille.
 
J

Jurassic

Gjest
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Får lansere en hifi skilletrafo som er kryobehandlet og lage en fancy hjemmeside hvor det står ingenting konkret så har skilletrafo noe for seg til hifi ;D
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Jurassic skrev:
Får lansere en hifi skilletrafo som er kryobehandlet og lage en fancy hjemmeside hvor det står ingenting konkret så har skilletrafo noe for seg til hifi ;D

Så skille/støy trafo for hifi er bare tull ? :D
 

Pilsern

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
1.751
Antall liker
881
Torget vurderinger
35
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Som jeg har skrevet tidligere så er effekten av en støytrafo avhengig av flere forhold, det er vanskelig å si om virker/virker ikke, prøv selv!

Selv har jeg brukt en støydempingstrafo i 7-8 år nå.
Den har hatt positiv effekt på CD-spillere og DAC, bla. "sortere bakgrunn", detaljer kommer tydeligere fram. På min integrerte rørforsterker har den og en effekt, men ikke bare positiv, det virker "slappere" med trafoen - mulig trafoen er for liten... - http://www.noratel.no/content/view/full/3104, men for min del er det uaktuellt å dra noe større beist inn i stua.
For tiden så står anlegget mitt uten en lyd, så hvis det er noen i drammensområdet som vil prøve trafoen den så send meg en pm.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.428
Antall liker
11.294
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Har en diger skilletrafo som jeg sikkert kan avse om noen er interessert. 2300VA tror jeg den var. 2 stikk på utgangen. Om den var Noratel som produserte den kanskje?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Bør en bruke skilletrafo helst på cd spillere og dess like ? Eller har forsterkere vel så mye bruk for en slik innredning som en skilletrafo er ?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Har prøvd en skilletrafo her i det siste. Brukt kun på kilde. Minimal forskjell i lydkvaliteten. Den klarer heller ikke å kutte ut forstyrelser i lyden gr. termostater osv. på samme fase som går av/på. Returnerer min.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

LydMekk skrev:
Har prøvd en skilletrafo her i det siste. Brukt kun på kilde. Minimal forskjell i lydkvaliteten. Den klarer heller ikke å kutte ut forstyrelser i lyden gr. termostater osv. på samme fase som går av/på. Returnerer min.
Hvor stor var den skille trafoen du brukte i kw ?
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

1250 watt. MGE CT-serie.
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Har snakka med en elektriker idag..han mente at en burde opp i hvertfall 4 kw....For å dempe samt ikke begrense dynamikk...Er ikke bare , bare dette :)
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Enig, hvis du skal bruke den på effektforsterker(e), noe jeg ikke gjorde, kun kilde. Har best erfaring med bruk av strømfiltre i alle utgaver kun brukt på kilde og pre og ikke på forsterkere da de demper dynamikk og dreper "livet".
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Slik det virker på svarene her er det antagligvis marginale forskjeller å snakke om... Litt avhenging av stømnett såklart, men ellers lite å hente...Og disse filtrene er dyre :). Så da får en heller kjøpe bedre komponenter ellers i kjeden :)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

LydMekk skrev:
Har prøvd en skilletrafo her i det siste. Brukt kun på kilde. Minimal forskjell i lydkvaliteten. Den klarer heller ikke å kutte ut forstyrelser i lyden gr. termostater osv. på samme fase som går av/på. Returnerer min.
Problemet er sannsynligvis at du kun bruker den på kilden.
Man bør ha hele avspillingskjeden på trafoen, og ingen apparater koblet til utenom. Hvis man ikke gjør dette, altså f.eks. har effektforsterkeren rett på nett, så kan effektforstereren ødelegge for funksjonen til trafoen.

Ellers er nettstøytrafo en meget effektiv støydemper, kanskje den mest effektive av dem alle. De fungerer over et meget bredt frekvensområde, og dempingen er eksemplarisk. De er et universalmiddel mot nettstøy, i motsetning til filtre som er effektive i mye smalere frekvensområder.
 
P

Parelius

Gjest
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Rhesus skrev:
Ellers er nettstøytrafo en meget effektiv støydemper, kanskje den mest effektive av dem alle. De fungerer over et meget bredt frekvensområde, og dempingen er eksemplarisk. De er et universalmiddel mot nettstøy, i motsetning til filtre som er effektive i mye smalere frekvensområder.
Kan du gi meg et forslag til en god nettstøytrafo som jeg kan bruke til kursen for anlegget, Rhesus?
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Rhesus skrev:
LydMekk skrev:
Har prøvd en skilletrafo her i det siste. Brukt kun på kilde. Minimal forskjell i lydkvaliteten. Den klarer heller ikke å kutte ut forstyrelser i lyden gr. termostater osv. på samme fase som går av/på. Returnerer min.
Problemet er sannsynligvis at du kun bruker den på kilden.
Man bør ha hele avspillingskjeden på trafoen, og ingen apparater koblet til utenom. Hvis man ikke gjør dette, altså f.eks. har effektforsterkeren rett på nett, så kan effektforstereren ødelegge for funksjonen til trafoen.

Ellers er nettstøytrafo en meget effektiv støydemper, kanskje den mest effektive av dem alle. De fungerer over et meget bredt frekvensområde, og dempingen er eksemplarisk. De er et universalmiddel mot nettstøy, i motsetning til filtre som er effektive i mye smalere frekvensområder.
Hvor stor i kw må en slik være for å ikke ta noe dynamikk ? Er det noen tommelfinger regel for dette ifht power amp? Eller er det andre måter å regne dette på ?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
4.677
Torget vurderinger
1
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Parelius skrev:
Rhesus skrev:
Ellers er nettstøytrafo en meget effektiv støydemper, kanskje den mest effektive av dem alle. De fungerer over et meget bredt frekvensområde, og dempingen er eksemplarisk. De er et universalmiddel mot nettstøy, i motsetning til filtre som er effektive i mye smalere frekvensområder.
Kan du gi meg et forslag til en god nettstøytrafo som jeg kan bruke til kursen for anlegget, Rhesus?
5000 VA utgaven av denne kan nok brukes til noe, til fast installasjon av elektriker. Et portabelt alternativ er denne som leveres fra 250 VA til 2300 VA. Som lekmann kan du sette likhetstegn mellom VA (Voltampere) og W (Watt), selv om de teknisk kyndige protestere på det.

mvh
KJ
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

Hvordan vet en hvilekn str en trenger da ?
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.308
Antall liker
4.677
Torget vurderinger
1
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

singa skrev:
Hvordan vet en hvilekn str en trenger da ?
Til fast installasjon så må den minimum være dimensjonert til sikringen i sikringsskapet (dvs normalt 10A eller 16A), litt avhengig av sikringskarateriastikken og «transient» «strømkapasitet» i trafoen. Til portabelt bruk må den tåle sikringen (evt. summen av sikringer) på det utstyret som skal tilkobles.

mvh
KJ
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.604
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Sv: Skilletrafoer- hvordan virker de, og har den noen effekt kontra nettkabler ?

KJ skrev:
singa skrev:
Hvordan vet en hvilekn str en trenger da ?
Til fast installasjon så må den minimum være dimensjonert til sikringen i sikringsskapet (dvs normalt 10A eller 16A), litt avhengig av sikringskarateriastikken og «transient» «strømkapasitet» i trafoen. Til portabelt bruk må den tåle sikringen (evt. summen av sikringer) på det utstyret som skal tilkobles.

mvh
KJ

Så en 5 kw skulle holde den da ? Siden 10 amper trekker ca 2400 watt ?
 
Topp Bunn