Skillevegg

O

omholt

Gjest
Har et L-formet rom og lyden er ikke bra. Lyden forsvinner uti i rommet, diskanten er for skarp og bassen forsvinner.
Vurderer å kjøpe Furutech paneler etter hvert, men har vurdert å sette opp flyttbar skillevegg med det første.

Den ene høyttalerne har mange meter til sideveggen. Tenkte derfor at det kunne være lurt å sette opp en skillevegg på denne siden.
Skal ikke bo lenger etter maks 1 år hvor jeg bor nå, så jeg ser etter en rimelig løsning.

Hvilke alternativ er best?
1.Sette opp en romdeler. Europris har en billig romdeler til 899 kr. Må sikkert ha to stk.
2. Henge opp tykke gardiner på stang eller liknende.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg ville dempet førsterefleksjonene på den sideveggen som har høyttaler nær seg først.
Gardiner har effekt i diskanten, men det høres ut som det er kraftigere lut som skal til. Har du en tegning og beskrivelse av overflater og møblering?
 
O

omholt

Gjest
Forsatt litt usikker på hvordan jeg skal få lagt ut bilder her. Slik jeg forstår det må man publisere først på et nettsted. Hvordan gjør folk det her når de tar egne bilder som skal legges ut?

Har uansett tatt noen bilder som jeg la ut på en windows space sak. Gir et brukbart inntrykk av hvordan rommet er. Spørsmålet er om jeg skal sette opp en slags vegg på høyre side av høyre høyttaler for å stenge den delen av stuen ute. Tenker å sette den foran de blå stolene.
Andre akustiske forslag taes også imot med stor takknemlighet.

http://omholt.spaces.live.com/
 

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Innlegg
2.174
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Jeg har virkelig ikke mye peiling på akustikk men jeg tviler på at verken en lettvekts romdeler eller gardiner har noen stor innflytelse på manglende bassforsterkning fra høyre side. Litt oppover i frekvensene vil det sikkert hjelpe på uten at jeg tør å si noe om hvor mye.

Du har vel sikkert grublet hardt og lenge på eventuelle muligheter til å sette opp anlegget mer symmetrisk i forhold til venstre/høyre vegger? Det trenger ikke bli så ravende gæli om du har anlegget i et hjørne heller - f.eks. ved å vri hele oppsettet ca 45 grader mot klokka. Det viktigste er vel at du får noenlunde symmetriske forhold for hver høyttaler.
 

plinius

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
620
Antall liker
81
Sted
Drammen
Torget vurderinger
54
Jeg har også problem med at jeg ikke får bass nok i systemet mitt. Sitter med ryggen mot kjøkkenet (Åpen stue kjøkken løsning)

Jeg prøvde å sette en svær gummimadrass (dobbelseng) bak rygggen min. Bassen kom da som et skudd. Jeg prøver nå å finne en lønsing som er litt mer konevennlig.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.522
Antall liker
2.979
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
-Høyreklikk på bildet du har lagt ut på et space el. lign.
-Klikk på "egenskaper" som er nederst på listen som   kommer opp.
-Kopier adressen på bildet.
-Start en ny post her på hfs.
-Trykk på skjermikonet over smilisene.
-Ta bort URL bokstavene mellom img`ene (ikke fjern klemmene)
-Høyreklikk når pekeren er plassert mellom img`ene.
-Lim inn bildet ditt.

Operer med "to åpne bilder på nett"
Da kan du veksle mellom spacen og innlegget ditt her på hfs.

Sjekk om bildet og innlegget er i orden, ved å trykke Forhåndsvisning under innlegget.

Har prøvd å legge ut bilder her fra spacen din...men får bare frem en firkant med rødt x i......

 
O

omholt

Gjest
Har skjønt tegningen. Var bare litt usikker på dette med publisering av bilder på nettet, hvor jeg skulle gjøre det.
Here we go:











Vet jeg skulle ha skiftet den rosa tapeten :D
Som dere ser er det mye harde overflater; parkett, mye vinduer og furu panel. Skråtak og L-formet rom er heller ikke det beste. Ønsker ikke en annen plassering, siden dette er det eneste stedet plasmaen kan henge. Må derfor bare gjøre det beste ut av det.

Er det hensiktsmessig med å sette opp en vegg av romdeler/gardiner på høyre side av høyre høyttaler?
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Jeg ville ha pakket vekk senter og bakhøyttalere og satset på ren to-kanal stereo resten av tiden du skal benytte dette rommet.
Ser ut til å være svært vanskelig å få til realistisk surround her uansett.
Ved å kjøre i stereo kan du jo eksperimentere mye mer, gjerne med stor avstand mellom høyttalere og mye vinkling osv...
Og så slipper du en masse kabler å snuble i! ;)
Verdt et forsøk! :)
 
O

omholt

Gjest
Jeg ville ha pakket vekk senter og bakhøyttalere og satset på ren to-kanal stereo resten av tiden du skal benytte dette rommet.
Ser ut til å være svært vanskelig å få til realistisk surround her uansett.
Ved å kjøre i stereo kan du jo eksperimentere mye mer, gjerne med stor avstand mellom høyttalere og mye vinkling osv...
Og så slipper du en masse kabler å snuble i! ;)
Verdt et forsøk! :)
Tenker du det for å plassere anlegget et annet sted?
 

nik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.06.2002
Innlegg
291
Antall liker
12
Vanskelig å se for seg dette rommet, men hva med å ha anlegget plassert på langveggen med de store trekantede vinduene? Med relativt stor avstand mellom høyttalerne?
 
O

omholt

Gjest
Det er ikke aktuelt å flytte anlegget. Bruker det en del til film også, og plasmaen kan bare henge der den henger.

Tror jeg skal i første omgang prøve å dempe førsterefleksjonene til venstre høyttaler noe mer.

Usikker om jeg det har noe for seg å sette opp enn flyttbar skillevegg på høyre side. Det var lite tilbakemelding på dette.
 
Topp Bunn