Skink_123 kamp med Celestion Sl 600 si og anlegget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Øystein, jeg har aldri hørt Adyton'ene med Rhea2 i tilstrekkelig grad til at jeg kan si hvor bra kombinasjonen er totalt sett. Det som forundrer meg er at jeg ville tro at Adytonene har er dynamisk kapasitet som langt overgår det som Rhea2 kan skilte med. På Imagic 2.0TC (som jeg har selv) så er membranarealet omtrent som en 14". Da virker det "underkill" å bare ha en 10" (pluss 10" passiv) i bassregisteret. Hva tenker du om dette - selvsagt gitt at kronasjen ikke skal være en begrensende faktor.

    edit: skrivefeil
    edit2: for ordens skyld: jeg tenker selvsagt på bruk i litt større lytterom og med tilsvarende avstand til ht. La oss si fra circa 80-90m3 og med min 3,5- 4 meters lytteavstand
    Ser hva du tenker på,

    en ting er jo å ikke ha for stor forskjell på membranstørrelse fra fulltonene til bassene,

    men for å ha det sagt så har jeg kunder med nettopp denne kombinasjonen inn i stue på 100m2 og det låter vanvittig bra.

    Føler en for mer areal er det jo bare å stable Rhea2'ene i høyden, men har enda ikke følt behovet hverken hjemme eller i butikken.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.636
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Takk for svar Øystein! Jeg forstår godt hva du sier, samtidig som mine hifi-nevroser liker å ha mye å gå på. Jeg ser det at når jeg drar på hjemme, så er det sjelden at membranutslagene på subbene blir noe store. Det er nok slik at en klarer å få en del ut av noen 10-tommere dersom en bruker dem til sitt fulleste.
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Best bang for the bucks jeg har gjort med lytterommet mitt er nettopp dempe det :)

    Gled deg
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Yes! Gleder meg! Klistrer opp på torsdag :)
     

    Terje Berg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.07.2008
    Innlegg
    1.328
    Antall liker
    1.082
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    5
    Er ikke 40mm i tynneste laget? Selv bruker jeg 100mm i tak, frontvegg og sidevegg. 100mm har effekt ned mot 300hz.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Tenkte beholde det som stue, samt at da sklir det inn uten ytterligere ombygning, er fornøyd i dag, så dette skal bare sette prikken over i'en! Men takk for info!
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Kult! Hører du forskjell? :cool:
    Hvordan har du festet de?
    Big difference!

    De er festet med glava sitt akustikklim.

    Måtte skru ned bassen 2 db, og lydbildet brettet seg ut og ble enda større, mer kontanthet og dynamikk, og det var det jeg rakk av lytteinntrykk før naboen på andre siden av tunet kom løpende og mente jeg overdøvet TVen deres. Han mente lyden kom ut igjennom mitt lukkede vindu og over til de?? Spurte om jeg kunne komme inn til de og høre hvordan det var, men det fikk jeg ikke. Noen tips til hva en gjør med slike som sier det er for høyt men som ikke kan la meg sjekke hvor høyt?
     

    jakr

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2004
    Innlegg
    756
    Antall liker
    111
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    1
    Andre siden av tunet til og med..Gjennom to lukkede vinduer? I så fall regner jeg med at du spiller med hørselsværn på:)
    (har selv en nabo som klager av og til. Skjønner jo at det kan oppleves virkelig når bilder faller ned av nabiens vegg..iKKE FØR..Bare å sende nabovarsel når du en sjeklden gang skrur opp..det funker)
    jakr
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Andre siden av tunet til og med..Gjennom to lukkede vinduer? I så fall regner jeg med at du spiller med hørselsværn på:)
    (har selv en nabo som klager av og til. Skjønner jo at det kan oppleves virkelig når bilder faller ned av nabiens vegg..iKKE FØR..Bare å sende nabovarsel når du en sjeklden gang skrur opp..det funker)
    jakr
    Samme nabo klaget når jeg spilte uten basshøyttalere på normalt pratenivå, og adytonhøyttalerne spiller jo ikke akkurat bass, så jeg lurer virkelig. Det som plager meg er at de ikke lar meg "sjekke lyden/bråket/etc" der de mener det er sjenerende. Da er det vanskelig for meg å gjøre noe!
     

    hifipuristen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.10.2010
    Innlegg
    2.799
    Antall liker
    3.159
    Sted
    Bærums Verk
    Torget vurderinger
    1
    Hei Skink 123

    Du som jeg bor i leilighet. Da er det kjempe viktig
    og ha et godt forhold til naboene.
    Kjøp en flaske vin og ring på hos naboen og fortell
    at du er musikkelsker, og liker og spille høyt.
    Du ønsker og isolere bedre, men vil først finne ut
    hva som er problemet?
    Da tror jeg den nye naboen slipper deg inn, og
    forhåpentlig blir en god nabo i framtida?
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Er ikke dette en gyllen mulighet til å selge den stakkars mannen noen apekister som brøler kneppet høyere enn hva tv'en hans gjør nå?

    Får du naboen på kjøret og så slipper du fremtidig mas;-)

    McLaren
     

    oct

    Æresmedlem
    Ble medlem
    09.04.2009
    Innlegg
    12.260
    Antall liker
    8.268
    Sted
    Oslo
    @ Skink_123: Nyttårsforsett: Arranger et kurs i innstilling & justering av pickuper. Gjerne m. en kursavgift. Bør holdes en fredag & evt. alkoholservering efter at kurset er avsluttet..


    mvh

    klaphatt
     
    Sist redigert:

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    God 17. Mai alle!

    Her har jeg akkurat lagt et ekstra eksemplar av boken Musikkens Verden, en riktig praktbok, mellom min strømrenser til bassene og føttene denne stod på mot gulvet.

    Absurd mye bedre lyd! Nå kommer det mer musikk ut av systemet!
     

    Immortal

    Medlem
    Ble medlem
    30.08.2008
    Innlegg
    12
    Antall liker
    9
    Sted
    Hauge i Dalane
    Da fikk jeg endelig kommet meg på besøk til Øystein, og lyttet på systemet hans!
    Ble en meget bra kveld! Mye bra musikk, og ikke minst super lyd.
    Spillte gjennom mye spennende musikk som jeg ikke hadde hørt før, så takker for musikk tips.

    Dette er vell noe av det heftigste jeg hørt i en stue.
    Det ble spillt på de tidligere høytallerene hans (som jeg har selv, adyton imagic 2.0), og var veldig spennade å høre hvor godt de kan prestere i en vanlig stue.

    Takker meget for en bra kveld, må gjentas!
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Da fikk jeg endelig kommet meg på besøk til Øystein, og lyttet på systemet hans!
    Ble en meget bra kveld! Mye bra musikk, og ikke minst super lyd.
    Spillte gjennom mye spennende musikk som jeg ikke hadde hørt før, så takker for musikk tips.

    Dette er vell noe av det heftigste jeg hørt i en stue.
    Det ble spillt på de tidligere høytallerene hans (som jeg har selv, adyton imagic 2.0), og var veldig spennade å høre hvor godt de kan prestere i en vanlig stue.

    Takker meget for en bra kveld, må gjentas!
    Hyggelig!

    ja dette gjentar vi!

    Så bra med folk med skikkelig musikksmak som og liker anlegg!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Skink: Ta vare på de der!! Jeg har selv hatt både NAD 302 og Celestion 3- omtrent på samme tid og. Kjempekombinasjon! Før jeg hoppa til Dali 104 -på samme amp- hadde jeg tilogmed en passiv Celestion CS135 til dem. De studentene du bor, evt. bodde sammen med skulle pinadø godt hatt en solid dose bank.Med kodelåste, tometers barnesikringsgrinder i stål mellom seg og anlegget. Samt bruksforbud fra onkel Politi på det. Sånne historier er triste greier...

    600SI er noen tungdrevne dyr, men et bevis på at vi mistet noe skikkelig stort i Hi-Fi da deres skapere ble oppkjøpt av KEF og omgjort til budsjettmerke.Grunnlagt rett etter Tannoy, i 1924, Celestion. Fabrikken lå i Ipswich sist jeg lurte på det. Fakta er at KEF nok var redde for konkurranse. Og det er nok blant annet det som bidrar til klassikerstatusen Celestions fra det glade nittitall rettmesssig har. De er rett og slett gode. Jeg var en hårsbredd fra å sikre meg et strøkent, førstegen 3er-sett igjen for ei uke sia...grrr:mad: Men fyren ville ikke selge delt. Har du alt oppe å spille nå?

    PS og påminnelse til alle søylefantaster og hele HFS: Med så små, velmatcha superhøyttalere skremmer man ikke naboene. De vil bare komme innom å få nagla øra til veggen og haka i gulvet:rolleyes: Hvor mange ganger har ikke jeg opplevd det her hos meg?? Det er ikke volum , men resultater det kommer an på..Det har du skjønt forlengst, Skink.
     
    Sist redigert:

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Skink: Ta vare på de der!! Jeg har selv hatt både NAD 302 og Celestion 3- omtrent på samme tid og. Kjempekombinasjon! Før jeg hoppa til Dali 104 -på samme amp- hadde jeg tilogmed en passiv Celestion CS135 til dem. De studentene du bor, evt. bodde sammen med skulle pinadø godt hatt en solid dose bank.Med kodelåste, tometers barnesikringsgrinder i stål mellom seg og anlegget. Samt bruksforbud fra onkel Politi på det. Sånne historier er triste greier...

    600SI er noen tungdrevne dyr, men et bevis på at vi mistet noe skikkelig stort i Hi-Fi da deres skapere ble oppkjøpt av KEF og omgjort til budsjettmerke.Grunnlagt rett etter Tannoy, i 1924, Celestion. Fabrikken lå i Ipswich sist jeg lurte på det. Fakta er at KEF nok var redde for konkurranse. Og det er nok blant annet det som bidrar til klassikerstatusen Celestions fra det glade nittitall rettmesssig har. De er rett og slett gode. Jeg var en hårsbredd fra å sikre meg et strøkent, førstegen 3er-sett igjen for ei uke sia...grrr:mad: Men fyren ville ikke selge delt. Har du alt oppe å spille nå?

    PS og påminnelse til alle søylefantaster og hele HFS: Med så små, velmatcha superhøyttalere skremmer man ikke naboene. De vil bare komme innom å få nagla øra til veggen og haka i gulvet:rolleyes: Hvor mange ganger har ikke jeg opplevd det her hos meg?? Det er ikke volum , men resultater det kommer an på..Det har du skjønt forlengst, Skink.
    Fines saker ja! Fadern har et komplett sett, og mitt sett er det en kompis som har kjøpt, men han får ikke lov selge til andre! :O Tungdrevne ja, men med Adyton så våkna de! :D
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Skink: Ta vare på de der!! Jeg har selv hatt både NAD 302 og Celestion 3- omtrent på samme tid og. Kjempekombinasjon! Før jeg hoppa til Dali 104 -på samme amp- hadde jeg tilogmed en passiv Celestion CS135 til dem. De studentene du bor, evt. bodde sammen med skulle pinadø godt hatt en solid dose bank.Med kodelåste, tometers barnesikringsgrinder i stål mellom seg og anlegget. Samt bruksforbud fra onkel Politi på det. Sånne historier er triste greier...

    600SI er noen tungdrevne dyr, men et bevis på at vi mistet noe skikkelig stort i Hi-Fi da deres skapere ble oppkjøpt av KEF og omgjort til budsjettmerke.Grunnlagt rett etter Tannoy, i 1924, Celestion. Fabrikken lå i Ipswich sist jeg lurte på det. Fakta er at KEF nok var redde for konkurranse. Og det er nok blant annet det som bidrar til klassikerstatusen Celestions fra det glade nittitall rettmesssig har. De er rett og slett gode. Jeg var en hårsbredd fra å sikre meg et strøkent, førstegen 3er-sett igjen for ei uke sia...grrr:mad: Men fyren ville ikke selge delt. Har du alt oppe å spille nå?

    PS og påminnelse til alle søylefantaster og hele HFS: Med så små, velmatcha superhøyttalere skremmer man ikke naboene. De vil bare komme innom å få nagla øra til veggen og haka i gulvet:rolleyes: Hvor mange ganger har ikke jeg opplevd det her hos meg?? Det er ikke volum , men resultater det kommer an på..Det har du skjønt forlengst, Skink.
    Fines saker ja! Fadern har et komplett sett, og mitt sett er det en kompis som har kjøpt, men han får ikke lov selge til andre! :O Tungdrevne ja, men med Adyton så våkna de! :D
    Litt vanskelige å få til å spille skikkelig ut uten å miste kontrollen i bunn, men når du har funnet riktig match så er alle utgaver av SL6 nydelige høyttalere. Har et sett originale SL6 med litt ekstra oppstiving av kabinett som trenger litt TLC, og de våknet skikkelig til liv med Sansui AU-607 DR. Riktignok ikke mer enn 90 watt per kanal, noe som begrenset SPL litt, men svært strømsterk forsterker. Så det er ikke nødvendig med 300 watt per side for å få dem til å synge.
     

    HiFi-Mathias

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg vært innom og hørt på Øystein sitt Adyton-anlegg. Makan for et musikalsk anlegg dette er! Her blir høyttalerne fullstendig usynlige, og musikken slippes helt fri i rommet. Her kan man umulig bli lyttetrett, da det hele spiller fantastisk sømløst og velbalansert, og de to Audio Physic subwooferne er perfekt integrert med hovedhøyttalerne. Dette er også det mest støyfrie oppsettet jeg har hørt, noensinne. Dette gjør at rommet i innspillingene er nærmest uendelig stort. Den sorte bakgrunnen kan knapt bli bedre, og man ender opp med å nyte hvert eneste musikalske stykke med et lite smil i munnviken og tenke: det er dette som er sannheten i gjengivelsen av opptaket. Takk for gjestfriheten og en hyggelig musikkstund. Gratulerer!
    Adyton Hasnes 1.jpg
     

    Strømling

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Innlegg
    1.229
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var så heldig at jeg fikk lyttet til mye god musikk på torsdagen. Istemmer alt HIFI Mathias skriver ovenfor og vil tillegge den fantastiske dynamikken og drivet i anlegget. Skvatt flere ganger. Vi spilte høyt en god stund uten antydning til lytte tretthet. Strømmen er nok i orden i den kåken der.. Veldig gøy å se en ekte musikkentusiast i aksjon. Håper du ber inn igjen når anlegget er nøye plassert i nytt rom.
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Hyggelig å lese!

    Velkommen tilbake i nytt rom :)
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.642
    Antall liker
    1.368
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Nå er hele anlegget pakket godt ned! En måned skal det få godgjøre seg! Satser på hurtig oppkobling!
     

    Laban MK3

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2016
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.497
    Sted
    Plankebyen
    Torget vurderinger
    2
    Skink: Ta vare på de der!! Jeg har selv hatt både NAD 302 og Celestion 3- omtrent på samme tid og. Kjempekombinasjon! Før jeg hoppa til Dali 104 -på samme amp- hadde jeg tilogmed en passiv Celestion CS135 til dem. De studentene du bor, evt. bodde sammen med skulle pinadø godt hatt en solid dose bank.Med kodelåste, tometers barnesikringsgrinder i stål mellom seg og anlegget. Samt bruksforbud fra onkel Politi på det. Sånne historier er triste greier...

    600SI er noen tungdrevne dyr, men et bevis på at vi mistet noe skikkelig stort i Hi-Fi da deres skapere ble oppkjøpt av KEF og omgjort til budsjettmerke.Grunnlagt rett etter Tannoy, i 1924, Celestion. Fabrikken lå i Ipswich sist jeg lurte på det. Fakta er at KEF nok var redde for konkurranse. Og det er nok blant annet det som bidrar til klassikerstatusen Celestions fra det glade nittitall rettmesssig har. De er rett og slett gode. Jeg var en hårsbredd fra å sikre meg et strøkent, førstegen 3er-sett igjen for ei uke sia...grrr:mad: Men fyren ville ikke selge delt. Har du alt oppe å spille nå?

    PS og påminnelse til alle søylefantaster og hele HFS: Med så små, velmatcha superhøyttalere skremmer man ikke naboene. De vil bare komme innom å få nagla øra til veggen og haka i gulvet:rolleyes: Hvor mange ganger har ikke jeg opplevd det her hos meg?? Det er ikke volum , men resultater det kommer an på..Det har du skjønt forlengst, Skink.
    Fines saker ja! Fadern har et komplett sett, og mitt sett er det en kompis som har kjøpt, men han får ikke lov selge til andre! :O Tungdrevne ja, men med Adyton så våkna de! :D
    Litt vanskelige å få til å spille skikkelig ut uten å miste kontrollen i bunn, men når du har funnet riktig match så er alle utgaver av SL6 nydelige høyttalere. Har et sett originale SL6 med litt ekstra oppstiving av kabinett som trenger litt TLC, og de våknet skikkelig til liv med Sansui AU-607 DR. Riktignok ikke mer enn 90 watt per kanal, noe som begrenset SPL litt, men svært strømsterk forsterker. Så det er ikke nødvendig med 300 watt per side for å få dem til å synge.
    Liten note fra Laban :) har et par celestion sl6si disse har fått bryne seg mye rart opp igjennom årene den eneste som har klart å spille ( hold dere fast nå ) dyp bass her på den er en eldre integrerte 100w fra rotel .
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn