Skink_123 kamp med Celestion Sl 600 si og anlegget

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Nå er det ny kåk og nytt rom.

    Det er mange historier som vil komme her framover fra starten til der jeg er nå og framover.

    Det jeg hadde lyst å be om her er å gå inn på dette LP-Only prosjektet og se om du har lyst til å ha navnet ditt på innerlomma!

    https://keithemerson.no/
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    https://www.facebook.com/events/289065508611225/?ti=icl

    Velkommen til releaseparty for Keith Emerson - Beyond the Stars, med Rachel Flowers, Ethan Emerson, Marc Bonilla, og Terje Mikkelsen som dirigerer Academy of St Martin in the Fields og Munchen Radioorkester. Den nye platen inneholder komposisjoner av Emerson, Bonilla, Ginastera og Copland, og alt er orkestrert av Keith Emerson i samarbeid med flere andre. Flere av komposisjonene til Emerson er her innspilt for første gang. Med dette blir Emerson introdusert som klassisk komponist for den klassiske musikks verden. Simax og prosjektdeltakerne inviterer med dette til releaseparty på Emersons bursdag 2. november kl 17-22 i Nebys hifimuseum, Sandakerveien 24c. hvor vi vil spillle platen i sin helhet. Ekte fans av Keith Emerson er velkomne til en fantastisk kveld sammen.

    Det vil bli servert pølser og drikke.
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Da har man vært på besøk hos Mr. Skink og rapport følger.

    Nå har jeg vært noen ganger i ny og gammel kåk og hørt anlegget hans flere ganger, eller hørt musikken er vel mest riktig. Musikken står absolutt i fokus her.

    Det er tredje gang jeg har hørt oppsettet i det ny rommet og det har vært en reise. Første gang var ganske tidlig i innflytningsfasen hvor ting fungerte bra, men ikke slik jeg hadde forventet i forhold til det jeg hørte i tidligere kåk. Men ved besøk to var det merkbart bedre. subber ble flyttet til jtsiden av høytalerne og sidestilt, sakte men sikkert tunet inn og oppgradering av diverse komponenter bestående av tweaks og kabler.

    Ved tredje besøk nå så satt det virkelig. Fortsatt samme komponenter. Anlegget her står av masse tweaks, relativt kostbare hyssinger, en dedikert eier og en stor musikkinteresse. Det er lite snakk om hifi under seansene, men mye fokus på musikken spilt og alle de små detaljene, historiene og god servering under veis fra fruen.

    Det ble en kjapp inn og utkobling av jordingskabelen til jordingsproduktene fra nordost som var svært hørbart til det verre. uten tvil at dette har høy virkningsgrad i oppsettet. Nå er det ett meget detaljert og åpent lydende oppsett uten pusteproblemer så det er ikke mye som holdes tilbake av informasjon der.

    De sorte konene fra nordost er det masser av her og jeg fikk for en tid tilbake en pose med hjem og makan til forbedring på ett underlagstweak har jeg aldri hatt i eget oppsett. Vil si det virket som mer enn ett tweak og heller en saftig komponentoppgradering.

    Jeg kommer gjerne tilbake for mer;-) (med kamera)
     

    habicht

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.04.2005
    Innlegg
    2.801
    Antall liker
    3.447
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer.
    Fantastisk å bli far, gled deg for tiden fremover.

    H
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.638
    Antall liker
    15.492
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hipp-hurra ...dette blir bra! Gratulerer.

    BE PROUD - PLAY LOUD!
     
    Sist redigert:

    Steelhead

    Fersking
    Ble medlem
    18.11.2006
    Innlegg
    3
    Antall liker
    10
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer så masse med det. Det blir bare gøyere og gøyere med de små.
    Ok.. da har jeg sammen med min nevø hatt gleden av av å besøke Mr Skink hjemme for å høre på anlegget....Mitt bekjentskap med Skink startet allerede i 2013 da jeg begynte å handle utstyr hos OHC innen øvre kvalitets skikt med bl annet Burmester, Adyton og Nordost. Det har imidlertid begrenset seg til telefon og e-post. Da var det vel på tide å ta turen over fjellet og avlegge OHC og Mr. Skink et besøk. Perfekt timing med MC messe på Lillestrøm fredagen og innom OHC på lørdagen...
    Men så viste det seg at mannen hadde startet pappaperm og var ikke på jobb den dagen. Da var han så generøs at han like godt inviterte oss hjem til seg.
    Som sagt så gjort...etter en flott omvisning på OHC.... og ja det ble en handel når vi først var der....vi fikk demonstrert en Naim Muso QB og denne måtte jeg bare ha. Bedre kjøkken høyttaler finnes ikke. (Man kan til og med ha den andre steder enn på kjøkkenet om det skulle knipe ;) Lydkvaliteten og den beskjedne fysiske størrelsen var intet mindre enn fantastisk. Det blir noe annet en den blutooth høyttaleren jeg kjøpte til fruen på Clas Ohlson det tenker jeg....Da vi var ferdige på OHC bar turen hjem til Mr Skink.
    Her ble vi meget godt tatt imot og praten gikk innledningsvis om kaffemaskiner, trim og trening og kunst. Mr Skink har en del kunst hjemme som fruen har malt. Disse hadde not vært verd et besøk i seg selv og kan virkelig anbefales, men nå var vi på vei med i hovedlytterommet. Mr Skink har et oppsett i stuen for TV`en. Det var lngt fra noe dårlig det heller.Så er det en film avdeling før man til slutt kommer inn i hovedlytterommet med sjefsanlegget satt opp.

    Det er et LP-only oppsett det ingenting et overlatt til tilfeldighetene. Førsteklasses komponenter i alle ledd. Lyden er storslått og mektig. Det man spesielt legger merke til er renheten og klarheten i det hele. Fullstendig fravær av grums og støy. Musikken slippet uhindret gjennom. Det er vanvittig åpent og gjennomsiktig. Linje høyttalerne er virkelig imponerende. Subben holder kjeft når de skal men er kapable til å gi utslag på en seismograf om det så skulle være. Det har hatt en tendens til å bli mye HI FI prat når man er på besøk hos kompiser for å høre musikk. Her var det ingenting av dette. Her har musikken i fokus og vi spilte hele plate sider uten videre kommentarer.
    Det er to-tre hjemmebesøk som har skilt seg spesielt ut for mitt vedkommende. Det er hjemme hos LMC i Drøbak med anlegget han i all hovedsak har konstruert selv, så er det dette besøket hos Mr Skink. Så er det hjemme hos SAL i Porsgrunn. Jeg må også nevne Jostein B i Strandebarm med sine Avantgarde trio med basstårn.

    Jeg lå fort merke til at Mr. Skink og meg har svært lik musikksmak. Her ble spilt noe klassisk til å begynne med og så penset vi over til udødelig rock fra 70 tallet med Deep Purple før vi toppet det hele med Rammstein. Kanskje verdens beste konsertband.

    I huset hadde han en Furuech plate avmagnetiserings maskin, det ble også brukt noe antistatisk væske på armrøret, her var resonans dempende komponenter lagt oppå forsterker og subber. Vi merket tydelig forskjell med og uten dette. Spesielt stort utslag gjorde jordingskabelen mellom komponentene. Her var også brukt trafo for stabil spenning. I hjørnene på rommet var det satt opp noe Room Acoustic treatment. Jeg la ikke merke til at han hadde plate vaskemaskin men det er vel rimelig å anta at en slik også finnes i hus. Dette var faktisk første gang jeg hørte på linje høyttalerene til Adyton og det samme gjelder Burmester 100 phono. Det var lagt ned betydelig effort i nøyaktig plassering av høyttalere og subber og her gitt resultater. Dette oppsettet viser hvor bra det kan bli når man går all-inn og man er entusiast til fingerspissene.
    Det var et privilegium å få lov til å høre og dette går inn i historien som de to-tre beste lytte opplevelsene jeg har hatt. Min nevø var også svært begeistret og han fikk "bakoversveis" allerede nede i butikken med demo av LS 50 Wireless men Mcintosh transport. Han var meget fornøyd med at han ble med på turen innover. I bilen tilbake ble det mye banning og sverting over hor inni H.... ba dette var. :)

    Tusen takk for oss

    Steelhead
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    889
    Antall liker
    433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Føler ikke egentlig at jeg har sterk grunn til å klage, men jeg tror du har litt mer tolerant partner enn meg, Øystein... :rolleyes:
    Bassfeller på stoler langs veggen er nok ikke helt hennes greie...
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Føler ikke egentlig at jeg har sterk grunn til å klage, men jeg tror du har litt mer tolerant partner enn meg, Øystein... :rolleyes:
    Bassfeller på stoler langs veggen er nok ikke helt hennes greie...
    ;D
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    889
    Antall liker
    433
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Erfaring: Raske koner med støvklut kan oppnå det samme...
    Jeg syntes det låt rart - en kjapp inspeksjon viste et nålerør med ca 90 grader sving...
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.476
    Antall liker
    2.316
    Sted
    Endor
    Hva er det som skjer med Audio Physic og subwoofere?

    Jeg har hørt Rhea II i diverse oppsett både med Audio Physic og Adyton, Geir spilte faktisk en gang på iMagic reference hvor det kun var Rhea II som spilte og de interne subwooferne i iMagic reference var avslått, sjokk da jeg skjønte hvor godt Rhea II spilte her :eek:

    Nå har jo gutta ingen bra alternativer overhode, er det ingen tanker om å ta opp igjen arven med produkter som kan leve opp til den arven Audio Physic virkelig har på subwoofer fronten?

    Jeg snakket nylig med Geir Tømmervik og han sier han fremdeles bruker Audio Physic Minos hjemme (4 stk tror jeg) fordi han ikke kan finne bedre subwoofere på markedet.

    EDIT: Oppsett med Avanti III og 4 stk Audio Physic Minos fremstår fremdeles som den beste bass jeg noensinne har opplevd.
     
    Sist redigert:

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Nå er den gode pappapermen ferdig og jeg er tilbake i jobb på Oslo Hi-Fi Center :)

    Vi har fått spilt litt musikk sammen og det har vært superkoselig.

    Om noen har lyst komme høre en dag er det bare å si i fra :)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.476
    Antall liker
    2.316
    Sted
    Endor
    Jeg var innom Hr. Skink og kan bekrefte at småtten ikke har greid å knerte Lyra pickupen ....
    Jeg kjøpte en subwoofer av ham, så nå har jeg også Rhea II, faktisk har jeg 3 stk hvorav 2 av dem er i bruk nå.

    Jeg var så heldig å få en lyttings midt under den verste Corona bølgen, her var det ingen problemer. Først og fremst må jeg si at både Hr. Skink og madammen er super hyggelige, det var kjempekult fra start til slutt. Må bare takke og bukke for ekstremt bra velkomst og servering og så videre.

    Men ett problem er at jeg ikke er så høy, så jeg måtte strekke ryggen skikkelig godt for at jeg skulle komme opp i fokuspunktet der alt sitter 100%, det funker kanskje ikke for veldig lave personer..

    Sitter det her…. Ja som et skudd.

    Jeg opplever musikken her som ennå mere naturlig og riktigere enn det jeg kan huske å oppleve gjennom Adyton hos OHC, selv sammenlignet med Gracili og REL subwoofer stack, sjokkerende men sant ifølge mine egne ører. Det jeg har opplevd og som jeg ikke liker er at alle linesource jeg har hørt presenterer et unaturlig stor lydbilde. Geir Tømmervik har gjentatte ganger hevdet overfor meg at det ikke er et problem med linesource som prinsipp, men andre ting, slik som f.ex mastring. Jeg har aldri fullt og helt trodd på dette da det ikke har stemt fullt ut med det jeg har hørt….. Inntil jeg besøkte Hr. Skink.

    Her sitter det som et skudd, superpresis imaging I alle plan, jeg opplever ikke det overdimensjonerte lydbildet hvor Mark Knopfler’s hode er 3 meter høyt. Det hevdes at mye av hemmeligheten er månedsverk med oppsett av subwooferen og en nærmest mikrometer presis lokalisering. Avstanden til det aktive sub elementet er nøyaktig på millimeteren likt distansen til ribbon diskanten. Betyr det noe …… youbetchaitdoes.

    Jeg kan ikke huske så mye annet enn at jeg bare storkoste meg og smilte fra kutt til kutt, høydepunkt med Smoke on the water, gitarer så feite og musikk så svinger så mye at tid og sted forsvinner.

    Jeg hadde dog ikke så mye tid, og det var mye ukjent musikk da platene mine sto igjen hjemme i Bergen ved inngangsdøren, men dette ga mersmak, håper på å komme igjen en annen gang og da vil jeg ta med LP med Gary Numan, Ghost nation…. Her er noe av det feteste gitarspillet jeg kan huske å ha hørt, det overgår kanskje også smoke on the water.

    Mektig imponert over Skink og hans oppsett, dette smaker fugl altså :)

    Nå går det vel snart over alle støvleskaft, jeg har fått lyst på superdyr platespiller også ... jeg har en Dynavector DV505 som jeg ikke får brukt fordi jeg ikke har noen plattform hvor den passer inn ... ennå :cool:
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.476
    Antall liker
    2.316
    Sted
    Endor
    Et unntak til det ovennevnte..... Jeg har vært hjemme hos andrekopo, som har iMagic 1.5, en stk Rhea II sub, og en masse Burmester, Adyton, Audio Insight, Avid og en så dyr Lyra pickup at jeg ikke tør nærme meg platespilleren :rolleyes:

    Her opplever jeg mye av det samme, presist og ikke det kunstige store lydbildet som så ofte kommer med linesource. Supernaturlig og mye av det samme som hos Hr. Skink :cool:
    Her er en god Burmester CD spiller nedtur, forteller litt om analog riggen!

    Lurer på om Skink har hatt en finger med i spillet her også :unsure:
     
    Sist redigert:

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Jeg var innom Hr. Skink og kan bekrefte at småtten ikke har greid å knerte Lyra pickupen ....
    Jeg kjøpte en subwoofer av ham, så nå har jeg også Rhea II, faktisk har jeg 3 stk hvorav 2 av dem er i bruk nå.

    Jeg var så heldig å få en lyttings midt under den verste Corona bølgen, her var det ingen problemer. Først og fremst må jeg si at både Hr. Skink og madammen er super hyggelige, det var kjempekult fra start til slutt. Må bare takke og bukke for ekstremt bra velkomst og servering og så videre.

    Men ett problem er at jeg ikke er så høy, så jeg måtte strekke ryggen skikkelig godt for at jeg skulle komme opp i fokuspunktet der alt sitter 100%, det funker kanskje ikke for veldig lave personer..

    Sitter det her…. Ja som et skudd.

    Jeg opplever musikken her som ennå mere naturlig og riktigere enn det jeg kan huske å oppleve gjennom Adyton hos OHC, selv sammenlignet med Gracili og REL subwoofer stack, sjokkerende men sant ifølge mine egne ører. Det jeg har opplevd og som jeg ikke liker er at alle linesource jeg har hørt presenterer et unaturlig stor lydbilde. Geir Tømmervik har gjentatte ganger hevdet overfor meg at det ikke er et problem med linesource som prinsipp, men andre ting, slik som f.ex mastring. Jeg har aldri fullt og helt trodd på dette da det ikke har stemt fullt ut med det jeg har hørt….. Inntil jeg besøkte Hr. Skink.

    Her sitter det som et skudd, superpresis imaging I alle plan, jeg opplever ikke det overdimensjonerte lydbildet hvor Mark Knopfler’s hode er 3 meter høyt. Det hevdes at mye av hemmeligheten er månedsverk med oppsett av subwooferen og en nærmest mikrometer presis lokalisering. Avstanden til det aktive sub elementet er nøyaktig på millimeteren likt distansen til ribbon diskanten. Betyr det noe …… youbetchaitdoes.

    Jeg kan ikke huske så mye annet enn at jeg bare storkoste meg og smilte fra kutt til kutt, høydepunkt med Smoke on the water, gitarer så feite og musikk så svinger så mye at tid og sted forsvinner.

    Jeg hadde dog ikke så mye tid, og det var mye ukjent musikk da platene mine sto igjen hjemme i Bergen ved inngangsdøren, men dette ga mersmak, håper på å komme igjen en annen gang og da vil jeg ta med LP med Gary Numan, Ghost nation…. Her er noe av det feteste gitarspillet jeg kan huske å ha hørt, det overgår kanskje også smoke on the water.

    Mektig imponert over Skink og hans oppsett, dette smaker fugl altså :)

    Nå går det vel snart over alle støvleskaft, jeg har fått lyst på superdyr platespiller også ... jeg har en Dynavector DV505 som jeg ikke får brukt fordi jeg ikke har noen plattform hvor den passer inn ... ennå :cool:
    hyggelige ord og velkommen tilbake! Platene blir med neste gang! Og ja, LP rocker! 🤩
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Et unntak til det ovennevnte..... Jeg har vært hjemme hos andrekopo, som har iMagic 1.5, en stk Rhea II sub, og en masse Burmester, Adyton, Audio Insight, Avid og en så dyr Lyra pickup at jeg ikke tør nærme meg platespilleren :rolleyes:

    Her opplever jeg mye av det samme, presist og ikke det kunstige store lydbildet som så ofte kommer med linesource. Supernaturlig og mye av det samme som hos Hr. Skink :cool:
    Her er en god Burmester CD spiller nedtur, forteller litt om analog riggen!

    Lurer på om Skink har hatt en finger med i spillet her også :unsure:
    jeg har vært innom der og ;) nydelig lyd. Jeg liker hans høyttalere enda bedre en mine! Men mine var kjøpt før hans 1.5 kom på markedet:)
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.476
    Antall liker
    2.316
    Sted
    Endor
    jeg har vært innom der og ;) nydelig lyd. Jeg liker hans høyttalere enda bedre en mine! Men mine var kjøpt før hans 1.5 kom på markedet:)
    Jeg sa det direkte til Geir Fredriksen at de beste høyttalerne han har laget er iMagic 1.5 (Av det jeg har hørt... jeg har ikke hørt alt da)
    Men de er sykt bra :cool:
    Transmisjonslinje på de fullrange elementene funker altså!
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    Hmm, jeg kan ikke si at jeg klarer å fremprovosere «det høye lydbildet» som du og flere med deg beskriver Harald. Jeg har to sett med DIY linearrays med bånd diskant samt et par med Adyton Imagic 2.0. Det kan være at vi bare opplever lyd forskjellig? Jeg synes dog at det skapes et større lydbilde og at musikken frigjøres enda mer enn hva som feks var tilfellet med Kef Reference 207/2 og Piega Coax70 da jeg hadde disse.
     

    Kalle Klovn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.09.2009
    Innlegg
    3.637
    Antall liker
    3.246
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    7
    ...eller så kan det være at jeg nettopp har en preferanse for «litt større» og at det er grunnen til at jeg mener det er riktig. Jeg liker litt Tømmerviks beskrivelse noe i retningen av at «dette er ren PA lyd uten forvrengning». Med forbehold om at sitatet er feil. Bra dynamikk (ikke helt på horn nivå), naturlighet og holografi er ikke dårlig å få fra ett og samme høyttalersett.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.476
    Antall liker
    2.316
    Sted
    Endor
    ...eller så kan det være at jeg nettopp har en preferanse for «litt større» og at det er grunnen til at jeg mener det er riktig. Jeg liker litt Tømmerviks beskrivelse noe i retningen av at «dette er ren PA lyd uten forvrengning». Med forbehold om at sitatet er feil. Bra dynamikk (ikke helt på horn nivå), naturlighet og holografi er ikke dårlig å få fra ett og samme høyttalersett.
    Er det mulig at du bare har fått det til å "sitte" da, du har jo vel stålkontroll på både timing og fase, og hvis det sitter slik som hos Skink, så sitter det :)
    Jeg forstår nå ennå mere at sub integrasjonen må være super-duper perfekt og at dette er mye viktigere enn i alle fall det jeg forstod !

    Jeg tror det Geir mener med PA lyd uten forvrenging er at han kan spille så høyt han vil og det er ingen kompresjon eller forvrengning overhode :)
    En av de tingene som er spesielt med Adyton er jo at uansett hva du spiller, på hvilket så helst volum så kommer alt helt uten at høyttalerne holder igjen noe sted .... Sammenligne med Audiovector R11 til 2 mill som ikke kan spille klassisk musikk fordi de ikke har dynamikken og de greier ikke crescendo'ene så det er realistisk....
     
    Sist redigert:

    HiFi-Mathias

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    12.02.2012
    Innlegg
    205
    Antall liker
    74
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    3
    Da har jeg vært innom Øystein (Skink_123) igjen etter noen måneder siden sist for en liten lyttekveld. Her er det alltid trivelig å komme på besøk, og som vanlig er det musikken som er i fokus. Med lyd i første klasse!

    Siden sist har han oppgradert og reparert RIAA, effektforsterker og pick-up. I tillegg har han byttet ut Isovolt 3k med den nye Isovolt 6K og jobbet videre med akustikken og plassering av høyttalere + subwoofere. Sist jeg var innom var lyden også meget bra, men denne gangen sitter lyden skikkelig. Her er det en helt sømløs overgang mellom fulltoner og subwoofere. Dette har han brukt mange, mange timer på med justering, prøving, justering, prøving. osv.

    Frekvensgangen er snorrett, og alt klinger så utrolig naturlig og virkelighetsnært at man får følelsen av å være i opptaksrommet til bandet som spiller. Glem å snakke om dybde i bassen, detaljer i diskanten og fylde i vokal. Her slippes musikken fullstendig fra høyttalerne og det hele låter akkurat som i virkeligheten. Pianoet står spikret i hjørnet med alle klangfarger og toner fullstendig gjengitt, uten å låte innelukket eller hult som det ofte kan ha tendenser til å gjøre i andre systemer. Selv ekkoet og refleksjonene av pianoet i innspillingsrommet er så realistisk at lytterommet forandrer seg for hver plate som blir spilt. Fra katedral til utendørs live-konsert til et lite og intimt studio. Kult! Gitarene vrenger frem i full styrke, helt uten å låte skarpt og spisst. Dette er en egenskap som egentlig skal være umulig å få til samtidig, men som virkelig brillierer her. Vokalen sitter plantet midt i mellom høyttalerne, uten at den stikker for mye frem og tar over for glansen til instrumentene.

    Helheten er total, noe som gjør at man blir sittende langt inne i musikkens verden. Låt etter låt. Time etter time. Her får man musikk servert som det skal høres ut, både på godt og vondt. Dette er på høyde med det aller beste jeg har hørt totalt sett av et stereoanlegg. En utrolig opplevelse som virkelig anbefales av alle å høre på. Dette låter knall, Øystein!


    Takk for besøket!

    - Mathias
     

    Skink_123

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    08.10.2008
    Innlegg
    4.644
    Antall liker
    1.376
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    4
    Takk Mathias for hyggelige ord! Moro å spille musikk for deg, heldigvis fikk vi inn en del timer, men fy så mye i hylla som venter på dine ører! :D
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.880
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Mandag var jeg på besøk hos skinkemannen. Jeg hadde før bare møtt ham på Oslo Hifi Center i skjorte og slips. Og klær skaper jo folk, som kjent. De skaper i hvert fall en oppfatning av folk, vil jeg si.

    Det første som møtte meg, da jeg parkerte utenfor, var en rød Ford Mustang. To-dørs MED barnesete. Hmmm.....stemte ikke helt med oppfatningen jeg hadde av Øystein fra tidligere møter.

    Her må jeg avbryte meg selv og si at jeg synes det er utrolig spennende og hyggelig å møte en hifi-pusher på hjemmebane. Det er første og foreløpig eneste gang jeg har blitt invitert på platesnurring av en slik. Og generelt er det den hyggeligste overraskelsen med hifi-hobbyen, å få gå på besøk til - og motta besøk fra - andre som er opptatt av dette merkelige fenomenet hifi. For å generalisere litt, må jeg si at hifi-folk som gruppe er en utrolig fin gjeng! Og Øystein er absolutt intet unntak.

    Det å komme inn i hans hule må jeg si var en utrolig fascinerende opplevelse. Det har sittet i siden tirsdag, og jeg måtte rett og slett bruke noen dager for å la det synke inn, og finne ut hvordan jeg kunne formulere det. Årsaken til det er at Øystein, og rommet hans med en gang fort kan oppfattes som prototypen på Hifinerden. Her er det så mange duppeditter at jeg ikke kan telle. Det er flere antistatiske verktøy enn jeg har elementer i høyttalerne mine. Og - det er ikke bare plata som blir antistatisk behandlet. Neida, høyttalere, subber osv... Det er kabler som tar like mye plass som de elektroniske komponentene. Det er flere strømrelaterte produkter enn lydproduserende produkter. Det er steiner. Det er dempeputer, dempeplater, dempeføtter, dempeditt og datt. Og så er det et par tårn av noen tynne høyttalere, med ca en hel masse små fulltoneelementer i.

    Jeg beskriver dette på denne måten, fordi det for meg er en ganske fremmed tilnærming til lyd og musikk. Jeg er utdannet, og har jobbet i mange år, som lydtekniker. I den bransjen finnes det bare to type kabler - de som virker og de som ikke virker. Så å si at jeg var en kabelskeptiker da jeg tok opp igjen hifi-hobbyen er en underdrivelse. Jeg har imidlertid hatt nok aha-opplevelser til å være åpen for å bli motbevist.

    Vel inne i Øysteins hule, etter å ha tatt et kjapt overblikk over det tekniske, slukkes lyset og Madonna(!) settes på - etter at jeg har bekjent meg som popfan. Det er en litt merkelig opplevelse å høre Madonna på dette anlegget. Klarer ikke å sette helt fingeren på det. I ettertid har jeg skjønt at jeg måtte venne meg litt til lyden, da det det er så annerledes fra det jeg er vant til. Det som umiddelbart opplevdes positivt var bredden i lydbildet, både i det horisontale og vertikale planet. Synth-arpeggioer syntes å bevege seg i begge disse planene, og var i hvert fall veldig brede. Samtidig var Madonna rett foran oss. Vi gikk videre til Deep Purple, Peter Gabriel, Donald Fagen og Sting. Blant annet. Det meste etter ønsker fra meg.

    Så hvordan låt det? Øystein har bestilt en helt ærlig tilbakemelding. Jeg har allerede beskrevet en bredde som få kan matche. Det er nesten en slags live-feeling, et konsertoppsett. Utrolig fascinerende lydbilde. Samtidig var det noe jeg ikke likte, og det var vanskelig å sette fingeren på det. Etter å ha tenkt på det lenge, tror jeg det har å gjøre med at dette systemet prioriterer alt i lydbildet, alternativt at det ikke prioriterer noe. Det er litt vanskelig å forklare. Det oppleves litt som at alle elementene i lydbildet, alle frekvensene, kjemper om den samme plassen. Mulig dette har med fulltonerene å gjøre, og at det er uvant for meg å lytte til. Jeg har etter hvert forstått at hvis man skal prioritere noe, må man nedprioritere noe annet. Det tror jeg vil være mitt råd til Øystein. Om han trenger det :) Litt mer konkret, så synes jeg nok at mellomtonen, både midtre og nedre tok litt for mye plass. Vi jobbet litt med deling til subbene, og jeg mener at det ble en ganske stor forbedring bare å senke fra 125Hz til 100Hz. Ideelt sett, tror jeg den burde ligget på 90-95Hz, hvis det var mulig. I tillegg hevet vi nivået på subbene 1-2dB. Til sammen gav dette etter min mening mer fysisk opplevd bass (helt uten å ta negativt overhånd), og det gav litt mer rom og ro i nedre mellomtone/øvre bass.

    Til slutt. Det som gjorde mest inntrykk på meg denne kvelden var ikke anlegget. Det var mannen som eier det, og hans fantastiske entusiasme og musikkglede. Når vi hørte musikk, var han like engasjert og «inne i» musikken, uansett hva vi hørte på. Det ble overtydelig at dette hifi-systemet var til for å gi en størst mulig musikkopplevelse, ikke for å studere god lyd. Og hans ydmykhet i forhold til at ting kan bli bedre, blant annet gjennom andres tilbakemeldinger, imponerte meg.

    Dette var en kveld som satte dype positive spor, som har surret oppe i hodet mitt den siste uken. Og hovedårsaken til det er Øystein. Det ble en felles musikkopplevelse i stedet for en kveld med fokus på duppeditter.

    Takk, Øystein!
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn