Tja, det ser jo ikke så vakkert ut, men hva er egentlig så ille her? Mangel på bling-bling komponenter kanskje? Jeg synes det i grunn ser ut som et helt greit filter jeg....hel skrev:Dali Helicon 400 har jeg alltid sett på som en flott høyttaler. Men skrekk og gru for et delefilter. Her har økonomisjefen fått frie tøyler:
Synes heller ikke dette var ille. Tror faktisk det er litt over snittet av hva man finner i sammenlignbare høyttalere. (Uten å vite hva svartmerket på den ene motstanden er.)Mr-T skrev:Tja, det ser jo ikke så vakkert ut, men hva er egentlig så ille her? Mangel på bling-bling komponenter kanskje? Jeg synes det i grunn ser ut som et helt greit filter jeg....hel skrev:Dali Helicon 400 har jeg alltid sett på som en flott høyttaler. Men skrekk og gru for et delefilter. Her har økonomisjefen fått frie tøyler:
Er bling bling (les foliespoler, grønne motstander og sølv i olje) oppskrytt?Mr-T skrev:Tja, det ser jo ikke så vakkert ut, men hva er egentlig så ille her? Mangel på bling-bling komponenter kanskje? Jeg synes det i grunn ser ut som et helt greit filter jeg....hel skrev:Dali Helicon 400 har jeg alltid sett på som en flott høyttaler. Men skrekk og gru for et delefilter. Her har økonomisjefen fått frie tøyler:
Du skal ikke se bort i fra det. Dessuten er det gresselig dyrt ift std.alternativer, og det skal en god del til før merkostnaden betaler seg i lydkvalitet. Legg også merke til kvaliteten på kabelurene .... tilstrekkelig tror jeg er riktig benevning, med et lite forbehold for Dali som så litt puslete ut.hel skrev:...
Er bling bling (les foliespoler, grønne motstander og sølv i olje) oppskrytt?
Ja det synes jeg virkelig. Utrolig dyrt er det også, noe det antagelig må være for å blir oppfattet som "seriøst" i visse kretser.hel skrev:Er bling bling (les foliespoler, grønne motstander og sølv i olje) oppskrytt?
Akkurat dette tror jeg har vært diskutert før. ..At Dali har "for billige" delefilterkomponenter.hel skrev:Dali Helicon 400 har jeg alltid sett på som en flott høyttaler. Men skrekk og gru for et delefilter. Her har økonomisjefen fått frie tøyler:
Det fungerer helt sikkert 'tilfredsstillende', men spørsmålet er vel hvor mye kan det være å hente dersom man bygger et filter med skikkelig kvalitetskomponenter? Helicon 400 låter jo ikke direkte dårlig, hvor mye bedre kunne det blitt dersom man gjorde det skikkelig?Dazed skrev:Akkurat dette tror jeg har vært diskutert før. ..At Dali har "for billige" delefilterkomponenter.hel skrev:Dali Helicon 400 har jeg alltid sett på som en flott høyttaler. Men skrekk og gru for et delefilter. Her har økonomisjefen fått frie tøyler:
Jeg tipper komponentene fungerer helt tilfredsstillende, og at filteret gjør akkurat det det skal.
Det som sitter der er jo mer enn skikkelig nok...... jeg tviler på om det hadde reellt sett hadde blitt noe bedre av å kline inn dyre bling-bling komponenter.Ludo skrev:Det fungerer helt sikkert 'tilfredsstillende', men spørsmålet er vel hvor mye kan det være å hente dersom man bygger et filter med skikkelig kvalitetskomponenter? Helicon 400 låter jo ikke direkte dårlig, hvor mye bedre kunne det blitt dersom man gjorde det skikkelig?Dazed skrev:Akkurat dette tror jeg har vært diskutert før. ..At Dali har "for billige" delefilterkomponenter.hel skrev:Dali Helicon 400 har jeg alltid sett på som en flott høyttaler. Men skrekk og gru for et delefilter. Her har økonomisjefen fått frie tøyler:
Jeg tipper komponentene fungerer helt tilfredsstillende, og at filteret gjør akkurat det det skal.
Enig med du.Mr-T skrev:Det som sitter der er jo mer enn skikkelig nok...... jeg tviler på om det hadde reellt sett hadde blitt noe bedre av å kline inn dyre bling-bling komponenter.Ludo skrev:Det fungerer helt sikkert 'tilfredsstillende', men spørsmålet er vel hvor mye kan det være å hente dersom man bygger et filter med skikkelig kvalitetskomponenter? Helicon 400 låter jo ikke direkte dårlig, hvor mye bedre kunne det blitt dersom man gjorde det skikkelig?Dazed skrev:Akkurat dette tror jeg har vært diskutert før. ..At Dali har "for billige" delefilterkomponenter.hel skrev:Dali Helicon 400 har jeg alltid sett på som en flott høyttaler. Men skrekk og gru for et delefilter. Her har økonomisjefen fått frie tøyler:
Ingenting, tipper jeg. Jeg tviler på at Dalis utviklere og ingeniører hadde "kastet bort" potensiell godlyd i et signalprodukt som Helicon ved å spare et par hundrelapper på selvkosten ved å velge "for dårlige" delefilterkomponenter. De vet nok hva som funker, har ører til å høre det og utstyr til å måle det.Ludo skrev:Det fungerer helt sikkert 'tilfredsstillende', men spørsmålet er vel hvor mye kan det være å hente dersom man bygger et filter med skikkelig kvalitetskomponenter? Helicon 400 låter jo ikke direkte dårlig, hvor mye bedre kunne det blitt dersom man gjorde det skikkelig?Dazed skrev:Akkurat dette tror jeg har vært diskutert før. ..At Dali har "for billige" delefilterkomponenter.hel skrev:Dali Helicon 400 har jeg alltid sett på som en flott høyttaler. Men skrekk og gru for et delefilter. Her har økonomisjefen fått frie tøyler:
Kondensatorer har mye å si. Det er et utvilsomt faktum, og "tapstangenten" er det ingen problemer verken å måle eller høre. Jeg så ikke så nøye på typen kondensator som brukes i Dali.hel skrev:Hey. Jeg bare lytter og lærer jeg.
At Dali har en litt rotete layout gjør ingen ting. Jeg vet at point to point er bedre enn printkort. Men i og med at alle high end gutta nettopp bruker Duelund, sølv, gull og bivoks så har jeg trodd at det hadde mye for seg. Jeg har aldri testet dette selv, har ikke gullører en gang. Er bare veldig nysgjerrig. Dette er litt kabeldiskusjon, men jeg vil tro at kondesatorer i signalveien har enormt mye mer å si en Nordost kabler til kr 300.000,-
Unnskyld, unnskyld, jeg lover aldri mer å kommentere kabler her inne på vår fredelige oase, DIY avdelingen ;D
Det trodde jeg en gang og, men etter noen blindtester ble jeg langt mindre skråsikker på akkurat det, hvis man sammenligner epler og epler vel å merke (=samme resulterende frekvensrespons)Barbaresco skrev:Kondensatorer har mye å si. Det er et utvilsomt faktum, og "tapstangenten" er det ingen problemer verken å måle eller høre.
Tapsfaktoren kan måles (tapstangenten). Mht lytting tenkte jeg for en gangs skyld å gå over til motparten, "lyttemafiaen". Men nå er jeg tvilende!Mr-T skrev:Det trodde jeg en gang og, men etter noen blindtester ble jeg langt mindre skråsikker på akkurat det, hvis man sammenligner epler og epler vel å merke (=samme resulterende frekvensrespons)Barbaresco skrev:Kondensatorer har mye å si. Det er et utvilsomt faktum, og "tapstangenten" er det ingen problemer verken å måle eller høre.
Har du eksempler på forskjeller som kan måles?
Jeg skjønner hva du mener. Men det er ikke noen 1:1 faktor mellom den og lydkvalitet. Jeg (og andre) har i lyttetester ikke klart å skille en elektrolyttkondensator fra en polypropylen....Barbaresco skrev:Tapsfaktoren kan måles (tapstangenten). Mht lytting tenkte jeg for en gangs skyld å gå over til motparten, "lyttemafiaen". Men nå er jeg tvilende!
Mulig du har rett. Jeg gikk altså fra ganske kjipe greier til 'nesten bling', og mener jeg opplevde en forbedring. Jeg aner ingen ting om forskjeller mellom drityre og vanvittig dritdyre komponenter. Om jeg har rett så blir det likevel vanskelig å si hva som er hva. Jeg lyttet ikke til enkeltkomponenter, bare til hele filteret. Jeg opplevde høyttalerne som renere ved høyt lydtrykk (i den grad man kan snakke om det med to 14cm SEAS-elementer). Så jeg lurer på om mye av effekten kom fra spolene, trådsneller er ingen dårlig beskrivelse av de originale.Mr-T skrev:Det er stor mulighet for at "oppgraderingen" din samtidig endret på filterets respons, og dermed den resulterende frekvensresponsen også?
Men jo, "gode" komponenter er som regel bedre enn ting som er underdimensjonert. Men gode komponenter trenger ikke være dyre. Dette Duelund, Mundorf gull og sild i olje virker helt "far out" for meg. Det koster jo noe fullstendig inni natta mye, og de pengene kunne vært bedre anvendt på steder der man faktisk KAN forbedre noe i vesentlig grad.
Og den lyden de lager har sikkert vært gjennom hundrevis av meter med "billig" kabel, haugevis med elektrolyttkondensatorer og mye annet "fælt"...hel skrev:Du er inne på noe. Husker godt artikkelen i Fidelity om 2L (Lindberg Lyd). Hvorfor bruker et av verdens beste lydstudioer med den mest ekstreme oppløsningen som finnes den billige Kimber inwall høyttalerledningen? Den er trolig bra nok ;D