M
Mr-T
Gjest
Kanskje fordi det reellt sett ikke betyr noe som helst for lydkvaliteten?hel skrev:En annen ting som forundrer meg er at internkablene på de aller aller fleste flotte høyttalere er helt ordinære.
|
Kanskje fordi det reellt sett ikke betyr noe som helst for lydkvaliteten?hel skrev:En annen ting som forundrer meg er at internkablene på de aller aller fleste flotte høyttalere er helt ordinære.
Er du nå sikker på at det er der det ligger?Tytte71 skrev:det er i grunnen en tilfredsstillelse å vite at jeg ikke er alene med begrensede ører
Hører du virkelig helt opp til 20 kHz...? Da må jeg si at jeg misunner deg, mine godt tilårskomne ører gir opp ved ca 15 kHz.Tytte71 skrev:... det er i grunnen en tilfredsstillelse å vite at jeg ikke er alene med begrensede ører, tross evne til å høre 18-20kHz![]()
En del ironi ligger det i detDazed skrev:Er du nå sikker på at det er der det ligger?Tytte71 skrev:det er i grunnen en tilfredsstillelse å vite at jeg ikke er alene med begrensede ører
Jeg har vært heldig, men nå er det riktignok et par år siden jeg testet meg. Jeg er i en alder nå hvor jeg må forvente at hørselen gradvis går ad undasSaltyDog skrev:Hører du virkelig helt opp til 20 kHz...? Da må jeg si at jeg misunner deg, mine godt tilårskomne ører gir opp ved ca 15 kHz.Tytte71 skrev:... det er i grunnen en tilfredsstillelse å vite at jeg ikke er alene med begrensede ører, tross evne til å høre 18-20kHz![]()
@HEL. Det er to ting som ofte ikke henger sammen: Business og kvalitet. Og som du nevner, Roar f.eks., har et tettere forhold til teknikken enn butikken - hvis jeg forstår deg rett. Dette er i så fall også normalt. Enkelte produsenter, uansett hva det er, velger også å overdrive "kvaliteten" noe så inni hampen. Dyre råvarer, sjeldne Audioditt krystaller i spikes'ene, egen patentert søm i sandposene, etc. trenger nødvendigvis ikke å bidra til bedre kvalitet, men det blir eksklusivt, dyrt, og etterspurt.hel skrev:En annen ting som forundrer meg er at internkablene på de aller aller fleste flotte høyttalere er helt ordinære. På de over så ser det ut som Biltema bilstereokabler.
Kablene inni forsterkere er heller ikke noe som imponerer kabelfolket. På min Audio Note M2 var det en sånn bred flat datakabel til kr 5,50 fra signalkortet ut til alle høyttalerterminalene. Upgrade Audio skiftet denne ut med separate sølvkabler fra AN med ditto RCA sølvkontakter. Om det hadde noe å si aner jeg ikke. Dyrt var det. Vet at Raido bruker svært dyre komponenter og Nordost i filtrene sine. Roar Malmin sparer heller ikke på hverken WBT på power ampen eller Kimber sølvkabel inni preampen sin. Roar produserer dessverre i småskala og er altfor mye grei og altfor lite bussiness mann. Han burde tjent mer på produktene sine, disse andre storprodusentene burde tjent ditto mindre.
Min beskjedne konklusjon er allikevel at selve konstruksjonen, rommet og samspillet i systemet har mye mer å si enn dyre kabler og komponenter. Man får sjelden skviset ut ordentlig god lyd av en 6,5 tommer. Det blir som en VW Polo med bøffelskinn og gullfelger.
Nettopp. ...Og om det er "besparelser" eller "mangel på unødvendige utskeielser" kan jo åpenbart diskuteres.Low-Q skrev:At det finnes besparelser i delefilteret, og kjipe kabler, gjør ikke denne høyttaleren noe dårligere av den grunn.
Skal sant sies, er det MYE større kvalitetspotensiale i elementer enn i delefilterkomponenter. Delefilterkomponenter gjør stort sett jobben sin. Det ER egenskaper ved delefilterkomponentene som konkret gir forvrengning og dårlig lydbilde. F.eks små elektrolytter, jernkjernespoler, små og lite effekt-tålige motstander som blir fort varme, gir forvrengning direkte av sine ulineære oppførsel med variable strømstyrker.Dazed skrev:Nettopp. ...Og om det er "besparelser" eller "mangel på unødvendige utskeielser" kan jo åpenbart diskuteres.Low-Q skrev:At det finnes besparelser i delefilteret, og kjipe kabler, gjør ikke denne høyttaleren noe dårligere av den grunn.
Du er inne på noe vesentlig her Vidar. Det føles ikke riktig med en Elkjøp kabel til kr. 49,- i anlegget. Det er vel derfor man legger på i alle fall et par 0-er på kabler. Totalopplevelesen, det psykoligiske i forskjellen mellom 49,- og 4 900,-, om det virker eller ei.Skal la kabeldebatten ligge. Bruk sunn fornuft. Likevel er det litt spesielt å ha noe som koster litt ekstra, og som kan bidra positivt til totalopplevelsen - om det teknisk sett virker eller ei. Og kvalitet måles ut i fra totalopplevelsen
Høyttalerkabler trenger en da ikke kjøpe...?? Det ligger som regel litt skytetråd rundt på byggeplasser. For ikke å snakke om både cat5 og cat6 - sjekk der du jobber om noen har fått/er i ferd med å installere nytt datautstyr, da har gjerne de som rigger til dette en spole med 10-150 m. liggende - de merker sikkert ikke om du nasker litt! Eller spør..Mr-T skrev:Det er bare vi tøffeste gutta som tør å kjøpe høyttalerkabler på Biltema til 10 kr meteren og stadig synes det føles helt riktig. ;D
Dette er såvidt jeg erindrer Mimes edder og galle over ikke å være i stand til å reparere Heltens arvegods. Er det også ordene til en frustrert DIYer, eller vil du helst ikke snakke om det? ;DZwangvolle Plage! Müh' ohne Zweck!
En helt annen anvendelse av Wagner er når oberst Kilgore spiller Valkürenritt fra helikopter, en klassiker innen kinomusikk.pengesluk skrev:Introen til Siegfried er min "Ring" favoritt. Ekstremt mektig, og så til de grader tidløst. Fantastisk oppbygging av stemningen man aner at det kommer til å ta av, så man sitter litt på kanten av stolen... Stemning...bøse horn lurer i bakgrunnen. For et geni.