Skjeiv Denon 304

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Jeg kjøpte for litt siden en Denon 304. Da jeg kom hjem fikk jeg se at stiften var halveis knekt.. Får en ny av Hifi Klubben, men da jeg atter kommer hjem får jeg se at stiften er ørlite skjeiv mot høyre. Har montert den, og justert etter denne lille skjeivheten. Høres grei ut, men hvis noen har litt greie på dette, vil jeg gjerne ha noen kommentarer!

Mvh Pål

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
DL-304 har en lei tendens til å bli skeiv etter kort tid med ukorrekt antiskating; jeg har selv to småskeive og må si at Denon har elendig byggekvalitet på sin 304. Likedan tåler den nesten ikke bulkete skiver på sikt, den begynner å zagge. Lite å gjøre med det når det først har skjedd, annet enn å sette antiskatingen på motsatt og håpe at det retter seg..

Mvh Vidar P

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Dette høres ikke bra ut :-/ Jeg bør vel i alle fall kreve enda en ny av Hifi Klubben... Hva mener du med zagge? Flater den ut?

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Dette høres ikke bra ut  :-/ Jeg bør vel i alle fall kreve enda en ny av  Hifi Klubben... Hva mener du med zagge? Flater den ut?
Flater ut ja... skal ikke mye til heller. Du får sørge for å stille inn antiskatingen din riktig, det er jo skating-/antiskatingkrefter som bøyer cantileveren i utgangspunktet vel?
Vet ikke hvilken arm du har, men er det f.eks en Rega så er det lett å stille den for kraftig (skalaen er jo så rar); men da vil jo nåla vris mot venstre sett forfra.

Mvh Vidar P

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Jeg kjøpte for litt siden en Denon 304. Da jeg kom hjem fikk jeg se at stiften var halveis knekt.. Får en ny av Hifi Klubben, men da jeg atter kommer hjem får jeg se at stiften er ørlite skjeiv mot høyre. Har montert den, og justert etter denne lille skjeivheten. Høres grei ut, men hvis noen har litt greie på dette, vil jeg gjerne ha noen kommentarer!

Mvh Pål
Hvis du kjøper en PU og cantilever er skjev (uansett hvor lite) bør du ha krav på å få byttet den. Hvis Denon'en tåler så lite som Vidar sier, bør du velge en annen PU som tåler å bli spilt med ......

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Takker for svar :) Har du et tips for å stille inn antiskating korrekt på en RB 300 Vidar? Bruke øra? (Det tar litt tid å svare for meg, har ikke pc sjøl!)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Takker for svar :) Har du et tips for å stille inn antiskating korrekt på en RB 300 Vidar? Bruke øra?  (Det tar litt tid å svare for meg, har ikke pc sjøl!)
Jeg har brukt en blank vinylplate, men det er jo både omdiskutert og ikke lett tilgjengelig.
På RB300 har jeg pleid å ende opp med antiskating på en tallverdi omlag det halve av stifttrykket, det blir nok omtrentlig, og man må ta høyde for variasjon mellom eksemplarene. Et triks kan jo være å følge godt med når du lårer stiften for å se hvilken retning den drar når den har landet; men det betinger jo falkøye og medvind; det blir også litt omtrentlig.
Nei, det beste er vel en blank plate kanskje? De fleste RB300 jeg har kommet over har iallefall hatt optimal antiskating på omlag halve av stifttrykket..

DL304 er vel ikke akkurat verdens beste match med P3/RB300 uansett (om det er den spilleren du har), med en litt vag dynamikk og noe beskjedent rytmisk driv og poengtering, så skulle du heve kjøpet kan du jo kanskje like godt kjøpe noe som matcher veldig bra og attpåtil er bygd endel bedre?

Mvh Vidar P

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Antall liker
1.151
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
15
Jeg har brukt en blank vinylplate, men det er jo både omdiskutert og ikke lett tilgjengelig.
På RB300 har jeg pleid å ende opp med antiskating på en tallverdi omlag det halve av stifttrykket, det blir nok omtrentlig, og man må ta høyde for variasjon mellom eksemplarene. Et triks kan jo være å følge godt med når du lårer stiften for å se hvilken retning den drar når den har landet; men det betinger jo falkøye og medvind; det blir også litt omtrentlig.
Nei, det beste er vel en blank plate kanskje? De fleste RB300 jeg har kommet over har iallefall hatt optimal antiskating på omlag halve av stifttrykket..

DL304 er vel ikke akkurat verdens beste match med P3/RB300 uansett (om det er den spilleren du har), med en litt vag dynamikk og noe beskjedent rytmisk driv og poengtering, så skulle du heve kjøpet kan du jo kanskje like godt kjøpe noe som matcher veldig bra og attpåtil er bygd endel bedre?

Mvh Vidar P
Støtter Vidar fullt ut i hans beskrivelse av antiskating på P3, omlag det halve av stifttrykket stemmer med mine erfaringer også.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
441
Torget vurderinger
4
Innstilling av anti-skating ved hjelp av en blank plate er ikke veldig korrekt. Friksjonen i rillene er større enn på den blanke plata og dermed er skating-kraften større og anti-skatingen må justeres opp.
Test-plata til Hi-Fi News har spor med 300 Hz toner til å justere anti-skatingen.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Innstilling av anti-skating ved hjelp av en blank plate er ikke veldig korrekt. Friksjonen i rillene er større enn på den blanke plata og dermed er skating-kraften større og anti-skatingen må justeres opp.
Enig i det, og dessuten danner det seg fort små stiftspor i en blank plate, det ser ut for meg som om nåla blir "forledet" av disse sporene også.

Mvh Vidar P

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Har du noen bra forslag til pickup i samme prisklasse Vidar?

Mvh Vidar P

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
276
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Er det P3/RB300 du har? I så fall vil du neppe bli skuffet med en AT OC9ML eller en Goldring G1042 (mm) vil jeg tro. Ingen av de har helt den silkemyke touchen som DL304 har på sitt aller beste i de rette armer, men de vil begge være langt mer virile og levende i RB300. Imho.

Mvh Vidar P

Vedlegg

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Antall liker
518
Sted
Stockholm
Takker :) DL 304 i P3/RB 300 kan bli litt daff noen ganger ja. Men ikke ekstremt, har JM Lab Electra 926, og de er jo ganske friske..! Det jeg kanskje savner mest er litt mer nivå i nedre mellomtone og bass -noen ganger..
Er det P3/RB300 du har? I så fall vil du neppe bli skuffet med en AT OC9ML eller en Goldring G1042 (mm) vil jeg tro. Ingen av de har helt den silkemyke touchen som DL304 har på sitt aller beste i de rette armer, men de vil begge være langt mer virile og levende i RB300. Imho.

Mvh Vidar P

JH

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.01.2005
Antall liker
3
Jeg fortsetter litt på denne tråden da den omhandler samme emnet.

Jeg kjøpte igår en DL-160. Siden jeg ikke har fått platespilleren ennå, så tenkte jeg å bruke litt tid på å lese bruksanvisningen(!) osv.

Jeg oppdaget også at det ser ut som om nåla heller en aning mot høyre(sett bakifra og mot gullstreken). Lurte på om dette kunne være riktig, så jeg mailet HiFi-Klubben, men har ennå ikke fått svar.

DL-160 er vel en mer vanlig PU enn DL-304, så da er det å håpe på at noen her har en slik om kan sjekke litt om det er slik på deres.
Fant et bilde av en tilsalgs på eBay, og der ser det ut som om det er på samme måte på den...
http://images.google.com/imgres?img...ev=/images?q=denon+dl-160& svnum=10&hl=no&lr=

Om dette viser seg å være feil, så er det bare å få bytta den!

Den har altså IKKE vært montert.

Topp Bunn