Skjulte høyttalerkabler og veggboks for bananplugg

rolfrander

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.11.2023
Innlegg
78
Antall liker
99
Sted
Norge
Hei,

jeg er midt i et større oppussingsprosjekt og lurer på om jeg skal benytte anledningen til å legge høyttalerkabler inn i veggen. Jeg ser for meg en løsning med bananplugger i veggen ved forsterker og ved hver høyttaler. Jeg har ikke tenkt til å ha innfelte høyttalere (bortsett fra kanskje i taket). Har noen erfaringer å dele? Fordeler, ulemper, ting å passe på?

Jeg har funnet disse som ser ut til å passe med standard eu veggbokser:

Men bak forsterkeren blir det jo veldig mange slike, ikke en elegant løsning. Jeg har funnet disse som er elegant, men som er amerikansk standard. I prinsippet er kanskje ikke dette et problem, men jeg ser for meg at i praksis kan det blir noen utfordringer med å få ting til å passe sammen:

Jeg ser at tilsvarende løsninger er nevnt i diverse kino-bygge-tråder, men referansene er gamle og lenker virker ikke lenger...
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.339
Antall liker
3.690
Torget vurderinger
1
Hei,

jeg er midt i et større oppussingsprosjekt og lurer på om jeg skal benytte anledningen til å legge høyttalerkabler inn i veggen. Jeg ser for meg en løsning med bananplugger i veggen ved forsterker og ved hver høyttaler. Jeg har ikke tenkt til å ha innfelte høyttalere (bortsett fra kanskje i taket). Har noen erfaringer å dele? Fordeler, ulemper, ting å passe på?

Jeg har funnet disse som ser ut til å passe med standard eu veggbokser:

Men bak forsterkeren blir det jo veldig mange slike, ikke en elegant løsning. Jeg har funnet disse som er elegant, men som er amerikansk standard. I prinsippet er kanskje ikke dette et problem, men jeg ser for meg at i praksis kan det blir noen utfordringer med å få ting til å passe sammen:

Jeg ser at tilsvarende løsninger er nevnt i diverse kino-bygge-tråder, men referansene er gamle og lenker virker ikke lenger...
Personlig så ville jeg heller ha gått for Neutrik Speakon kontakter, her får man 4-polt i en og samme plugg/kontakt og kan dra en 4-leder i veggen først som sist. Man kan finne type-D deksler til Elko som passer til Neutrik chassi kontakter, jeg bare kjøpte blindlokk og lagde hullene selv istedet.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.983
Antall liker
11.393
Sted
Ytterst i havgapet...
Om man ønsker /planlegger mer omfattende skjult kabling, er SMRT systemet en løsning, med mange forskjellige bokser og panel/plugg kombinasjoner..
forhandles av flere, men her er en...

 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.061
Antall liker
2.521
Veggboks for høyttalerkontakter bør vel være godt isolert.
1699905744771.jpeg

Denne hadde jeg ikke turd å montere på vegg. Jeg har hatt mye ufrivillig samvær med Murfy. Og han er en jækel til ødelegge der han kan. Miste et skrujern, ved uhell dytte et metallkabinett borti kontaktene etc. Speakon får min stemme også. Eller helt enkle 4 mm banankontakter.
 
Topp Bunn