Skulle bare reparere litt! hva har jeg gjordt?

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
630
Antall liker
1.902
Torget vurderinger
1
Heisann

Sparer til grom vinylsnurre, men det kan ta litt tid. Ble rastløs og kjøpte meg et billig "prosjekt", En Technics SL1310mk2.
Har eiet 1210 før og vet litt hva det går i, men aner at jeg har tatt meg litt vann over hodet. Disse spillerene er befengt med et par typiske feil. De har automatikk funksjonen på armen. Denne svikter på så og si alle spillere pga en svak plastkomponent som knekker. De har også en typisk feil i opphenget for det fjærende opphenget. En slags gummi sak inni fjærene som gir etter og fjæringen kollapser. Min spiller var kjøpt billig og bar preg av de nevnte feil, men med friskt pågangsmot ble den satt opp. En runde med autosol og tallerkenen ble blank og fin, resten skal få en runde med godsaker også, men tenkte å vente med det til den blir demontert.

Har en del headshell fra tidligere og en Dl103r, en blue point no2 og en audio technica mm ble instalert i hvert sitt shell. Fungerte som bare det. Meget fornøyd med lyden. Stødig fundament og ro i lyden. Har utsatt å demontere i månedsvis fordi det var greiere å spille musikk. Nylig utviklet spilleren litt brum og tegn på dårlig kontakt et sted i kjeden. Ved en nærmere inspeksjon av phono kontaktene datt den ene av, problem funnet.

Det er herfra utfordringen startet. Tenkter at hele signalkabelen bør byttes/oppgraderes, så frem med verktøy og opp på spisebordet endte det.
At det skulle være såpass komplisert ante jeg ikke, men tilslutt stod jeg igjen med denne:
DSC_0459.jpg

Dette skal være overkommelig å fikse, men ser at en kompis som er bedre å lodde en meg skal få lov å hjelpe.

Lite ante jeg at det skulle være såpass tettpakket inni chassis:
DSC_0461.jpg


Fjæringen er ikke så ille som jeg hadde fryktet. Ser ut som jeg kan justere litt og få det ganske opp å gå. Værre er det med den utrolig intrikate mekanikken som automatisk skal løfte og føre armen til platen og ned, og tilbake ved platens slutt. Her har jeg rett og slett bestemt meg for at dette åpner jeg ikke. Umulig å få tak i orginaldelen som er ødelagt, men vet at noen har 3d printet kopier, Men tanken på å ta mekanismen fra hverandre og få den sammen igjen frister ikke så manuel får det bli!

DSC_0464.jpg


Armen som jeg trodde var ganske lik den på 1210 skiller seg også litt ut. Innfestingen er noe anderledes og VTA justeringen likeså. Det som forbauser meg er at det svarte endestykket der motvektsloddet sitter er avkoblet fra resten av armrøret med en slags gummiforing og gir litt etter når jeg dytter i endestykket. Har ikke sett dette før, men lyden jeg får fra denne spilleren står ikke tilbake fra 1210'en som jeg hadde for et par år siden.
DSC_0463.jpg


Jeg står nå igjen med 2 utfordringer.
1 - klarer jeg å få denne satt sammen igjen uten å ødelegge noe? skal komme tilbake med resultatet.
2 - Ny kabel. Dersom noen har noen gode rimeleige kandidater tar jeg gjerne i mot råd. Vurderer å slakte en gammel signalkabel og lodde denne på. En diy sølvkabel f.eks eller kanskje en rimelig audioquest som bare ligger i skuffen.

Legger ved et bilde fra før slakten.

Dersom noen kjenner denne spilleren og har råd og vink så blir jeg takknemlig.

mvh Atle
 

Vedlegg

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Lykke til men denne hører vel strengt tatt inn under Teknikk avdelingen.

Fin spiller !
 

krisring

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.08.2013
Innlegg
156
Antall liker
68
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
4
Jeg har med hell brukt internkabel fra Trans-Fi Audio, denne koster nesten ingenting (£5.99). Helt fin kabel i rent kobber og instruksjoner ligger vel også på nettsiden hans.
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
630
Antall liker
1.902
Torget vurderinger
1
Takk for tips. Skal sjekkes ut.

Mvh atle
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
Har selv spillet med samme model tilbage i 70érne.
Sidste år købte jeg en til min datter, så hun er også bra kørende.

Men hvorfor vil du udskifte armkablet? (det er faktisk vældig bra).

En plademåtte af kork, passer meget bra med den lidt oppustede bas
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
630
Antall liker
1.902
Torget vurderinger
1
Hei igjen

Har klart å få sammen spilleren igjen og den fungerer fortsatt. Strammet opp fjøringen litt slik at den ikke slår i bunn som den gjorde tidligere.

Etter litt studier og gode råd har jeg foreløåpig droppet å bytte hele kabelen. Skal jeg få en forbedring slik jeg ønsker er det ikke sikkert det er bare å lodde på en vanlig signalkabel og jeg er redd for å ødelegge det lille printet. Klippet av 2 cm og loddet på nye rca kontakter. Veldig fornøyd med resultatet. Fasinerende spiller. Har en tidlig Rega planar3 også og det er ganske forskjellig tilnærming til godlyden.

mvh Atle
 

CopaCabana

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2016
Innlegg
91
Antall liker
52
Sted
Bergen
Hei, er dette spilleren som var til salgs på finn for en stund siden i Bergen? Var fristet til å slå til på den selv.

Jeg har en SL-1410 MKII (som ser helt lik ut som din). Jeg prøvde meg på bytte av den ødelagte delen i armliften (og fikk det til etter plunder). Har skrevet om det her:

http://www.hifisentralen.no/forumet...sl-1410-mk-ii-brukket-kabel-pa-tonearmen.html

Nå funker autoreturn mekanismen og jeg er strålende fornøyd. :cool:
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
630
Antall liker
1.902
Torget vurderinger
1
Heisann

Her var mye nyttig info. Skal ta dette med meg videre til neste gang jeg moter meg opp til å ta spilleren fra hverandre igjen. Stemmer at det var spilleren i Bergen.

Spiller mye på den for tiden og er godt fornøyd, men det er helt klart ingen andre i huset som får komme i nærheten av den. Et trykk på feil knapp kan lett føre til PU havari.

Takk for info

Mvh atle
 
Topp Bunn