Høyttalere Skumgummipropper i bassrefleksrøret

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Noen som benytter seg av sånne for å dempe bassen fordi ht feks står for nærme frontvegg? Noen ulemper? (har prøvd selv, men lurer på hva andre har av erfaringer)
 
M

MusicBear

Gjest
Noen som benytter seg av sånne for å dempe bassen fordi ht feks står for nærme frontvegg? Noen ulemper? (har prøvd selv, men lurer på hva andre har av erfaringer)
Du har noen riktig så gode høyttalere! Litt av en forsterker du har også, forresten, mange med separat utsyr hadde fått hakaslepp av den :cool:

Ville ikke puttet noe i åpningen på høyttalerne dine, hvis mulig ville jeg heller eksperimentert med plasseringe litt ut fra vegg.
Men, så er det det, at finner man en løsning med demping av porten som fungerer for en selv så skal man ikke høre på hva andre måtte mene...

Jeg mener også høyttalere med godt bassfundment burde hatt myke gummihjul under, slik at de kan trilles frem til optimal lytteposisjon når man finlytter, ellers stå der øyet som ser syntes de burde stå.
(Myk gummi er ofte gråfarget, men OBS det er masse billige og dårlige hjul å finne, gå i så fall i en spesialforretning, noe med kulelagre i akselen)
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Nå spurte jeg på mer generelt grunnlag, fordi jeg har kjøpt et par nye HT til TV-stua. Et par rimelige Monitor audio. Har prøvd dem på hovedanlegget nå, og det som jeg husker fra et par andre HT en gang for lenge siden med propper, er at de også fjerner informasjon høyere opp i frekvens. Vokalen i dette tilfellet ble litt sløret. Hadde vært int å se målinger høyere opp også.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.794
Antall liker
11.191
Sted
Ytterst i havgapet...
En propp i refleksrøret kan da umulig gjøre noe med øvre mellomtone/diskant....??? Forresten, - kanskje med en fulltone....?
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
En propp i refleksrøret kan da umulig gjøre noe med øvre mellomtone/diskant....??? Forresten, - kanskje med en fulltone....?
Det er en av grunnene til at jeg spør, for å høre om andre har lik erfaring, eventuelt ulik.
 
Sist redigert:

Latentfreak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
15.08.2012
Innlegg
315
Antall liker
291
En propp i refleksrøret kan da umulig gjøre noe med øvre mellomtone/diskant....??? Forresten, - kanskje med en fulltone....?
Det kommer an på konstruksjonen og om det er portresonanser oppover i frekvens. Her er eksempel på en måling av lyd fra bassrefleks med tydelige problemer ved 450Hz. Ikke akkurat øvre mellomtone, men hørbart likevel vil jeg tro.
1615901743110.jpeg
 

alipax

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.03.2003
Innlegg
1.235
Antall liker
285
Sted
Herja
Torget vurderinger
2
Min erfaring er litt forskjellig med forskjellige høyttalere, men det har vært mest suksessfullt med små bassrefleks i kombinasjon med sub som tar over der minibass ruller av med skum i porten.
 

haifi

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.10.2003
Innlegg
187
Antall liker
90
Sted
Ås
Min erfaring er at skumpropper i bassport fjerner informasjon i mellomtone/diskant. Lyden blir lukket og daff. Har testet det på Monitor Audio Silver 8 som sikkert fungerer likt som dine MA. Har også prøvd propper på to forskjellige Dynaudio høyttalere med samme resultat. Men hvis høyttaler står så nært vegg at bassen grøter lyden er det sikkert bedre med en propp eller to.
Hørte om et gammelt indianertriks som var å fylle hullet med sugerør for å dempe bass men ikke kvele mellomtonen. Mulig han tullet med meg..
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.371
Antall liker
12.374
Sted
Sørlandet
Jeg er HELT enig med haifi over her! Når det gjelder sugerør i bassporten så er dette et velkjent triks som blant annet er brukt av ProAc.

-BB-
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Sugerørbutikken(hvis den er oppe, da) her kommer jeg! Joda, kan være verdt å prøve ut, hvis det blir for grøtete.
 

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
148
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Hei Øyvind
Hvordan gikk dette? Fungerte det? Jeg har også kjøpt et par høyttalere som pga rommets utforming og plass må stå nære veggen/hjørnet, med det resultat at jeg får en kraftig uønsket forsterkning i bassen. Tenkte å få tak i skumgummipropper, men sugerør - om det funker - er kanskje bedre.
 

W.Sand

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
2.977
Antall liker
4.257
Sted
moelv
Torget vurderinger
2
En rull med litt grov bølgepapp kan også fungere i enkelte tilfeller.
 

alfegutt

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.03.2015
Innlegg
928
Antall liker
1.306
Sted
Østfold
Har tidligere hatt Spendor bassrefleks, og brukte med hell en propp i bassrefleksrør. Kan ikke skjønne at det skal ødelegge mellomtone, heller tvertom da lyden fra bassrefleksrør er fasevendt. Bruker pr. i dag kun lukket kasse da jeg liker bedre både bass og mellomtone fra disse.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.100
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Det er veldig enkelt å prøve. Start med en sokk. Den vil ikke lage en "propp".
Et anet tips som krever tommestokk og litt øvelse:
Mål høyden fra gulvet og opp til senter på basselemnetet.
Sørg for at avstanden til side- og bakvegg er større eller mindre enn høyden du har målt.
Høyde = avstand kan gi uønsket effekt.
 

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
148
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Takk for tipsene!
 

innspilt edderkopp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.05.2021
Innlegg
175
Antall liker
85
Sted
tønsberg
jeg plugget porten i mine canton bokhyllehøyttaler med godt resultat. spesielt anbefalt hvis du har subwoofer i systemet.
det beste er vel å fylle høyttaleren med dempemateriale når du plugger porten. eller å kjøpe lukket kasse neste gang er det beste.
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.345
Torget vurderinger
1
Oyvjorge: Sånne plugger følger med fra produsenten dersom det er meninga de skal brukes. Dynaudio gjør ofte det. Og de funker fordi Dynaudio har gjort materialresearch og tuning av frekvenser ordentlig. Som PMC gjør med linja. Sørg heller for ordentlig match, krymp oversetterne om nødvendig, bruk bedre forsterkeri for kontroll.
 

Mman

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
148
Antall liker
39
Torget vurderinger
11
Sokketrikset fungerer. Som Auditor nevner er det sikkert bedre å gjøre endringer i oppsettet, men dette er et nr. 2 oppsett til bruk av familiemedlemmer og derved er det ikke helt kritisk om lyden ikke er 100% ;) Veggene står der de står og høyttalerne må stå der de gjør - ingen opsjoner i det rommet. Takk alle :)
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hei Øyvind
Hvordan gikk dette? Fungerte det? Jeg har også kjøpt et par høyttalere som pga rommets utforming og plass må stå nære veggen/hjørnet, med det resultat at jeg får en kraftig uønsket forsterkning i bassen. Tenkte å få tak i skumgummipropper, men sugerør - om det funker - er kanskje bedre.
Fikk aldri prøvd sugerørtrikset. Byttet ut Monitor Audio til Fyne 303(også rimelige) På disse er det unødvendig å bruke noe i porten. Du må nesten prøve deg frem selv, om ingen andre her inne har erfaring med akurat DEN høyttaleren.
 
Topp Bunn