Skurring i EC ECI4

Fiesta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.12.2006
Innlegg
68
Antall liker
0
Har nettopp kjøpt meg en Electrocompaniet ECI4 brukt integrert stereo forsterker. Når jeg skrur volumet helt ned på null kan jeg fortsatt høre litt lyd i høyttalerne, og det skurrer litt i venstre høyttaler når jeg justerer på volumet. Noen som har noen ide om hva dette kan være?
 

desibel32

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.10.2004
Innlegg
81
Antall liker
4
Torget vurderinger
4
Kanskje det er det samme som på EC 4.7. Den er bekreftet fra EC å ha en feil på potmetert som gjør at det alltid skurrer på lavt volum ved endring av volumet. Da er det også nivåforskjell på høyre/venstre kanal. Dette blir borte med en gang en skrur opp lyden over et minimumsnivå
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Hadde samme problemet på ECI 4, og EC på Skårer utbedret feilen (justerte potmeteret/byttet) uten kostnad.

Det var når den ble kjørt balansert at det var tydligst.

Du har helt sikkert fått tak i en tidlig modell, og da anbefales også en oppgradering av forsterkeren til ca. 2500.- n.kr., en meget god forsterker foresten.
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Er nok en svakhet på disse EC modellene dette :(. Veldig synd, fordi det får kvalitetsinntrykket til å synke betraktelig.
 
S

smog

Gjest
Hadde også samme problem på min ECI4. Fikk ikke dempet lyden helt med volumkontrollen. Jeg orket ikke gjøre noe med det og han som kjøpte den fikk vite om problemet, hvis det er noe problem da?


Smog
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
377
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Ettersom jeg har hørt er dette helt vanlig med EC og om man skal si det slik en konstruksjonsfeil som alltid vil være der. Ikke noe å bry seg med synes jeg.
 

Mr.T

Medlem
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
10
Antall liker
0
Hadde samme problemet på min EC4.7, men fikk det løst hos ECS Holding. Det ble byttet noen motstandsverdier, og vips så var den som ny igjen ;D

www.ecsholding.com
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.234
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
1
Har nettopp kjøpt meg en Electrocompaniet ECI4 brukt integrert stereo forsterker. Når jeg skrur volumet helt ned på null kan jeg fortsatt høre litt lyd i høyttalerne, og det skurrer litt i venstre høyttaler når jeg justerer på volumet. Noen som har noen ide om hva dette kan være?
Dette er en helt vanlig feil som har vært vanlig på både Pre-forsterkere som 4.5 og 4.7 (jeg hadde førstnevnte) og integrerte forsterkere hos EC. Feilen er ikke veldig omfattende eller kostbar å utrette: EC kjøpte inn volumpot'er som fungerte men av dårlig kvalitet der det

1) var nivåforskjell på lyden mellom høyre/venstre kanal -0.5-1db
2) skraping i lyden ved opp og ned justering av volum
3) bortfall av lyd fra en av kanalene ved justering av volum

Skitt på volumpotene og lavkost produksjon er nøkkelordene her. Rett før Hifi-klubben og Per Von Abrahamsen gjorde det slutt, så vet jeg fra kilder som jobbet i Hifi-klubben at de åpnet og sjekket de Forforsterkerne og integrerte fra EC i butikkene før de solgte dem til kunder. Hifi-klubben hadde mange forsterkere de returnerte til Skårer pga. dette.

Feilen er rett å reparere og det gjør de hos EC. Er det en garantisak, så fikser EC det på garantien uten spørsmål, er det ikke garanti på ECI4'en din lenger, tror jeg ikke det blir dyrt å bytte volum-pot og foreta en justering.


Mvh.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.234
Antall liker
9.092
Torget vurderinger
1
Forresten syntes jeg at lyden av en eller annen grunn ble strammere da EC 4.5 min hadde vært inne på rep den gangen på Skårer...

Uten at jeg kan forklare hvorfor...
 

desibel32

Hi-Fi interessert
Ble medlem
13.10.2004
Innlegg
81
Antall liker
4
Torget vurderinger
4
Kan jo være placebo dersom det ikke er noe annet som skulle ha gitt denne effekten
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Jeg hadde litt av det samme problemet med et EC 3 fortrinn
jeg hadde tidligere.
Det jeg gjorde for å bli kvitt problemet var å spraye pot-meteret
med elektrospray med smørende virkning. Etter dette var alt
bærre lækkert.
 

Mr.T

Medlem
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
10
Antall liker
0
EC3 har ett kullpotmeter, og kan smøre opp.

ECI4 har ett lukket pot, og kan ikke smøres ???
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Det er mulig pot.-meteret i ECI 4 ikke lar seg smøre.
Pot.-meteret i EC 3 er også innebygget i et plasthus.
Dette måtte selvfølgelig opereres, iallefall delvis, før smøring kunne skje.
 
Topp Bunn