Slå av? Stå på?

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Jeg har gått til anskaffelse av rørpre og transistoreffekt. Effektforsterkeren suger strøm i opptenningsøyeblikket og sikringene har lett for å gå (vanlig 10 ampere). Dette er for så vidt ikke noe nytt da jeg også tidligere har vært utsatt for dette. Men med transistorpre var ikke dette noe problem - jeg lot forsterkerne stå på hele tiden. De ble bare slukket når jeg reiste bort.

Hva gjør jeg nå? Røramper skal helst slås av har jeg forstått, men da bør vel også effekttrinnet slås av (?)
Ganske irriterende å tenne forsterkerne igjen når sikringene går opp til 4-5 ganger hver gang og sikringsskapet står i en annen etasje.

Spørsmålene er: -Kan forsterkerne stå på hele tiden? Rørpreen slås på i 3 trinn. Først strømbryteren (pos.1), deretter dreie en bryter et klikk til høyre til stand by (pos.2) , og til slutt enda et klikk til høyre med samme bryter (pos.3) og den er i funksjon.
-Kan jeg slå av preampen -eller la den stå i pos.2 (stand by) eller i pos. 1, men la effekttrinnet stå på?
-Eller er det noe annet glupt man kan gjøre?

Jeg vet at en 16 ampere kurs vil gjøre susen, men det bli ganske omfattende pga. lange avstander, så det vil jeg helst unngå.

Takknemlig for gode råd som en teknisk analfabet kan forstå.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
Jeg hadde samme problem på en dedikert 16A kurs med automatsikringer. Når jeg startet platespillermotoren "gikk strømmen". Jeg fikk skiftet automatsikringen til en annen med tregere karakteristikk. Etter det har det ikke vært noe problem.

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Antall liker
22
Hva skal du med slike strømslukende forsterkere, eller er EL anlegget fra 1909?
Hva med å sette inn en skilletrafo, kanskje det kan hjelpe å bremse strømtrekket ved oppstart?? Siste mulighet er vel å modde forsterkeren og sett inn en current-in-rush limiter...
Sleiven

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
Sleiven skrev:
Hva skal du med slike strømslukende forsterkere, eller er EL anlegget fra 1909?
Hva med å sette inn en skilletrafo, kanskje det kan hjelpe å bremse strømtrekket ved oppstart?? Siste mulighet er vel å modde forsterkeren og sett inn en current-in-rush limiter...
Sleiven
Med all respekt, Sleiven, dette er bare tull. Hvorfor i all verden skal han sette inn en skilletrafo eller modde forsterkeren når det bare er sikringen hans som er for rask......?

Til opplysning: Mitt el-anlegg er fra denne siden av årtusenet og jeg har en 16A dedikert kurs til stereo-anlegget. Jeg bruker en Naim Armageddon PSU til platespilleren. Dette er en 430VA skilletrafo og det er den som var årsaken til at sikringen gikk før jeg fikk byttet til en tregere.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.899
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Dette minner om mitt anlegg 2, der et effekttrinn har transistorer og forforsterkeren har rør. Effekforsterkeren har strømbryter bak og bør greit stå på hele tiden, men når jeg slår av forforsterkeren for å spare på rørene slår sikringen i effektforsterkeren ut og jeg må slå den av og på igjen for å få liv. Ikke nettsikringen altså men like irriterende. Råd?

R

RoDa

Gjest
Jøgga skrev:
Det er fristende å si tulling..... ;)

Grunnen til at effektamp slår ut er at du sender DC til den når du slår av rørpreen.
En annen effektamp og du kunne kunne svidd høyttalerne dine!

I beste mening
R

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.899
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
RoDa skrev:
Jøgga skrev:
Grunnen til at effektamp slår ut er at du sender DC til den når du slår av rørpreen.

I beste mening
R
Alt må læres, ikke alltid the hard way.
Et problem er at anlegget ikke bare brukes av meg, og forståelsen er ikke høyere hos resten av familien ::)
Vel, da blir det til at alt står og koker døgnet rundt.

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
RoDa skrev:
Jøgga skrev:

I beste mening
R
Hei Roda,

Nytt for meg også dette, hva med st.by og man bare har transistor utstyr og ikke rør, tenker først og fremst på anlegg i tv stue hos meg hvor jeg ofte har effektrinn primare 30.5 på hele tiden, mens jeg ofte slår pre amp på st.by når kvelden er omme.
Er dette også "farlig".

R

RoDa

Gjest
Det jeg sier er bare at en del rør-preer tømmer seg og sender lite behagelig DC ut på utgangene sine når de slås av.
Ikke alle gjør det, og ikke alle effektamper slipper det gjennom.

Uansett er det en sunn regel å slå på: kilde-pre-effekt, og å slå av: effekt-pre-kilde.

Tror ikke det du nevner er "farlig" GFE, det er jo også bevist ved at du gjør det. ;)
Dersom ikke basselementene på høyttalerne sendes ut på vandring så er det greit.

Ferdigutstyr (ikke diy altså) har ofte innebyggede sikringskretsløp som redder dagen, for eksempel Jøgga sin. :D :)

Jo bedre lyd, jo mindre vissvass (som sikringskretsløp) i kjeden mener mange. I alle fall helt til de svir noe utstyr..... ;)

Trodde alle kunne dette med rekkefølge for av- og påslag?

Mvh
Rolf

GFE

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2003
Antall liker
3
RoDa skrev:
Det jeg sier er bare at en del rør-preer tømmer seg og sender lite behagelig DC ut på utgangene sine når de slås av.
Ikke alle gjør det, og ikke alle effektamper slipper det gjennom.

Uansett er det en sunn regel å slå på: kilde-pre-effekt, og å slå av: effekt-pre-kilde.

Tror ikke det du nevner er "farlig" GFE, det er jo også bevist ved at du gjør det. ;)
Dersom ikke basselementene på høyttalerne sendes ut på vandring så er det greit.

Ferdigutstyr (ikke diy altså) har ofte innebyggede sikringskretsløp som redder dagen, for eksempel Jøgga sin. :D :)

Jo bedre lyd, jo mindre vissvass (som sikringskretsløp) i kjeden mener mange. I alle fall helt til de svir noe utstyr..... ;)

Trodde alle kunne dette med rekkefølge for av- og påslag?

Mvh
Rolf
Hei Rolf,

Takker for info.
Har "lenge" vert klar over rekkefølge for av og påslag men mitt problem for tv stua er at det ofte tar sikringen når eg slår på power ampen, virker nesten som softstarten innebygd her er for rask, jeg kunne blant annet ikke bruke det slik at pre og power slår seg på samtidig.
På hovednlegget bruker jeg imidlertid den "sunne regelen" som du nevner her.

Ha en fin dag,
Mvh
Geir

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.750
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
hvilken rørpre er det?
du kan kanskje bytte likeretter i pre-ampen til en som har saktere oppstart
enkelte likeretterrør (om det er rør) har karakteristikk som tilnærmer seg soft start
ex GZ37
skjønner egentlig ikke at en normal rørpre skal dra såå mye strøm
det kan være noe i strømforsyningen som ikke er helt som det skal
fex utslitte lytter som ikke klarer å holde på reservene, slik at de må fylles fra scratch hver gang
imo
mvh

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.899
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
LMC skrev:
hvilken rørpre er det?
du kan kanskje bytte likeretter i pre-ampen til en som har saktere oppstart
enkelte likeretterrør (om det er rør) har karakteristikk som tilnærmer seg soft start
ex GZ37
skjønner egentlig ikke at en normal rørpre skal dra såå mye strøm
det kan være noe i strømforsyningen som ikke er helt som det skal
fex utslitte lytter som ikke klarer å holde på reservene, slik at de må fylles fra scratch hver gang
imo
mvh
Min forforsterker er en gammel Audio Innovations L2. Den trekker ikke mye strøm, men det kan være greit å slå av for å spare rør i et anlegg som brukes 'annenhver dag'.

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Stripper skrev:
Ganske irriterende å tenne forsterkerne igjen når sikringene går opp til 4-5 ganger hver gang og sikringsskapet står i en annen etasje.
Fungerer kursen som dedikert kurs til anlegget, eller er det også andre ting som også belaster. Hvis det er andre ting koblet til kursen ville jeg prøvd å koble ut disse akkurat når forsterkeren skal slås på. Det kan være nok til å berge sikringen.

Bulter

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2003
Antall liker
3.433
FZ skrev:
Jeg hadde samme problem på en dedikert 16A kurs med automatsikringer. Når jeg startet platespillermotoren "gikk strømmen". Jeg fikk skiftet automatsikringen til en annen med tregere karakteristikk. Etter det har det ikke vært noe problem.
Støttes!
Jeg hadde samme problem med automatsikringer som slo ut når effektrinnene ble satt på, og fikk byttet fra B til C (tregere). Siden har ikke dette skjedd.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.153
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Apropos inrush og soft start:
Det som henger etter nett trafoen har ingen innflyteslse på startstrømmen til trafoen så lenge det ikke er en feil som f.eks. en tilnærmet kortslutning.
Startstrømmen bestemmes alene av selve trafoen.

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
Birdman skrev:
Stripper skrev:
Fungerer kursen som dedikert kurs til anlegget, eller er det også andre ting som også belaster. Hvis det er andre ting koblet til kursen ville jeg prøvd å koble ut disse akkurat når forsterkeren skal slås på. Det kan være nok til å berge sikringen.
Jeg har forsøkt å fjerne all annen belastning på kursen, men som oftest går sikringen likevel.
Forslaget om å sette inn en tregere automatsikring virker som å være den greieste løsningen på problemet.

Men kan noen svare på om en effektforsterker kan stå på når forforsterker er avslått? Er dette smart eller kan effektforsterker bli påført skade?

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
440
Torget vurderinger
4
Det er sikkert mulig og sannsynligheten for at det går bra er vel stor hvis preampen har en mute-funksjon.

Men jeg ville ikke tatt sjansen.........

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.153
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Stripper skrev:
Men kan noen svare på om en effektforsterker kan stå på når forforsterker er avslått? Er dette smart eller kan effektforsterker bli påført skade?
Klart den kan stå på, men den kan få en noe tøff jobb når forforsterkeren slås på dersom denne ikke har en krets som sørger for null DC ut ALLTID.
Hva slags effektforsterker har du?
Hvor mange VA er den oppgitt til å dra fra nettet?
Hva slags nett trafo har den? Ringkjerne eller noe annet?
Det kan tenkes at dine automatsikringer har blitt slappe med tiden. At det skal lite til før de tripper.

vins666

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
05.04.2009
Antall liker
1
Er vel rimligere å bytte sikring enn å sprenge høytaleren?

Stripper

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.05.2007
Antall liker
1
[

Audiomix skrev:
Stripper skrev:
Klart den kan stå på, men den kan få en noe tøff jobb når forforsterkeren slås på dersom denne ikke har en krets som sørger for null DC ut ALLTID.
Hva slags effektforsterker har du?
Hvor mange VA er den oppgitt til å dra fra nettet?
Hva slags nett trafo har den? Ringkjerne eller noe annet?
Det kan tenkes at dine automatsikringer har blitt slappe med tiden. At det skal lite til før de tripper.
Har hatt en liten ommøbleringsseanse i heimen og har rotet bort alle papirer på forsterkere, Cd-spiller osv. Bare midlertidig håper jeg. Så for tiden har jeg ingen tekniske spesifikasjoner å komme med.

Effektforsterkeren er en AVI S21MA V2 på 2x215w. Forforsterkeren er Audio Valve Eclipse.

AVI har nettbryteren vanskelig tilgjengelig på baksiden, og er antakelig beregnet til å stå på hele tiden.

Når forforsterkeren slås på går den rett i stand by. Deretter må stand by-bryteren slås i mute posisjon, og til slutt velges utgang til eff.trinnet for at det hele skal fungere.

Jeg liker å leve litt farlig og lot forsterkerne stå på med preamp i stand by-posisjon over natten. Og det gikk bra.
Så spørsmålet er nå, sliter det på rørene når preamp står i stand by?

mvh

capita

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2009
Antall liker
124
Torget vurderinger
14
Har mye erfaring med at du alltid får bedre lyd med ikke å skru av noe kompnonent. untaket er effekter med rør. Når det gjelder pre amp så ville jeg også hatt denne på kontinuelig(bortsett fra hvis du skal på ferie o.l) Det er som oftest lav spenning på rørene i en pre og rørene er jo ikke så veldig dyre i de fleste tilfeller. Det blir mer dynamisk og mer åpent.(stand by er ikke tilstrekkelig)Også viktig at det ikke er jord-sløyfe i systemet hvis dette skal være en forbedring.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.899
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
capita skrev:
Har mye erfaring med at du alltid får bedre lyd med ikke å skru av noe kompnonent. untaket er effekter med rør. Når det gjelder pre amp så ville jeg også hatt denne på kontinuelig(bortsett fra hvis du skal på ferie o.l) Det er som oftest lav spenning på rørene i en pre og rørene er jo ikke så veldig dyre i de fleste tilfeller. Det blir mer dynamisk og mer åpent.(stand by er ikke tilstrekkelig)Også viktig at det ikke er jord-sløyfe i systemet hvis dette skal være en forbedring.
Takk, deg vil jeg være enig med !

Topp Bunn