slå-på-komponenter-rekkefølge

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
Har alltid hatt en liten paranoia i forhold til hvilken rekkefølge jeg slår av og på komponentene.

Hvordan gjør dere andre dette og hva kan i _verste_ fall skje om man gjør det i en annen rekkefølge?

jeg slår PÅ cdspiller før forsterker og slår AV forsterker før cdspiller.

Var en her i dag som greide å slå av og på spillern TO GANGER ($%"%/%#&$$") før jeg fikk stoppa galskapen.

Bør jeg koke hodet mitt, eller bør jeg grille dem som MÅ bortpå med pølsefingrene?

Som sagt, jeg er nok paranoid og burde hatt eget lytterom med kodelås, men plassmessig lar ikke dette seg gjøre

bjarte3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.02.2006
Antall liker
0
Slapp av. det finnes folk som må gå over striper i bakken tre ganger før de er fornøyd.

T

theStig

Gjest
Slå på effektforsterkern sist, så unngår du eventuelle "blopp" i høyttalerne ved påslag av andre apparater. Slike "blopp" er vel det verste som kan skje sånn sett. Noe annet hensyn ser jeg ikke noe poeng i å ta egentlig.

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Høyttalere(forsterkerne) på sist, av først.
på sist, av først.

på sist, av først.

Ganske riktig.

riktig.

ganske riktig.

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
tresko: ja, det var jo det jeg skrev...
thestig: puh :)
bjarte3: jada, stemmer i hodet er det også mange som påstår de har. Samt man har dem som "snakker" til en såkalt gud. Mitt spm var dog hifirettet :)

janhella

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2004
Antall liker
0
Var en her i dag som greide å slå av og på spillern TO GANGER ($%"%/%#&$$") før jeg fikk stoppa galskapen.
Gi bort spilleren før den eksploderer, sender deg adressen min som PM ;D

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
ja, jeg hører nedtellingen har startet! :)

J

jekri

Gjest
Kjøp en sånn derre til å ha mange støpsel i med bryter. Da kan du slå på alt på en gang. Fåes for kr 49.90 på Nille :D

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Hvilken strømkabel passer best til den, da? Vil ikke mellombassen bli litt uthult og detaljeringen i vokalistens byste bli litt uklar?

J

jekri

Gjest
Bare å plugge den rett i veggen. Kvinnelige vokalisters byste blir klarere samtidig som mannlige primalskrik blir dempet

Nettbrum

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.10.2004
Antall liker
0
Jeg tror og at den kvinnelige byste blir større. LOL

ivar

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2004
Antall liker
1
jekri: det heter forgrener. Dog her har jeg nok kontakter på veggen, selvsagt.

J

jekri

Gjest
jekri: det heter forgrener. Dog her har jeg nok kontakter på veggen, selvsagt.
Forgrener var det ja. Kjekt med den bryteren ;D
Spesielt når man ikke vil at småbarn skal slå på anlegget i tide og utide.

-HP-

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
128
Problemet er bare: hva hvis det pågår byggearbeider med bruk av sprengstoff i nærheten? Dette vet du ikke, for anleggsarbeiderne kan ha startet opp etter at du dro hjemmefra.

Når salven går av, så kan kanskje noe falle ned på denne bryteren, og slå den på. Og hvis da alt på kursen etter denne bryteren står PÅ, så kan du ha et problem. For tenk om rystelsene også får CD-spilleren til å starte av seg selv? Hvis ungen da har skrudd volumpoten så langt den lar seg skru, så kan du vinke adjø til høyttalerne dine. Etter en stund vil sannsynligvis også forsterkeren gå varm. Hvis denne heten forplanter seg videre til møblementet, tar det ikke lang tid før leiligheten er totalt utbrent.

Dersom rystelsene i tillegg setter i gang platespilleren, og stiften hopper på, så kan den stakkars vinylplaten som ligger på bli spilt i stykker. Når stiften har spilt hele siden av platen, vil den bli stående og gnage innerst, og til slutt vil den ha gravd seg ned til dempematta. Og så blir den ødelagt.

Dermed har vi vist at en slik forgreiner med bryter kun er falsk trygghet. Mye bedre å dra ut sikringen til anlegg-kursen hver dag. Bare pass på å gjemme sikringen godt! Slike trusler skal man ta alvorlig, og en total risikoanalyse er ikke så dumt:)

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.603
Sted
Holmestrand
Hvilken strømkabel passer best til den, da? Vil ikke mellombassen bli litt uthult og detaljeringen i vokalistens byste bli litt uklar?
Vokalistens byste er alltid klokkeklar og utrolig detaljert! Uansett innspilling og kabler.

T

theStig

Gjest
Kan sikkert være en fordel å "tune ned" anlegget litt med noen billige skjøteledninger, slik at Elton John låter mindre homofi.. eh.. homogent.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.711
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
tenk deg Elton John i bak-kanalen ???DA gjelder det å sitte godt. ;D

NED MED MULTIKANAL!

IMO
Mvh
Leif

T

theStig

Gjest
"Multikanal" høres nesten ut som en fetish som typisk vil tiltrekke mange
engelskmenn (verdens mest perverse og sexfikserte folk). Men Elton i bakk-
analen tror jeg kan bli for mye for de fleste, selv engelskmenn...... ;D ;D ;D

T

theStig

Gjest
Men tilbake til seriøst igjen. Jeg pleier å la mine komponenter stå på hele tida, med unntak av effektforsterkerne. Da er ikke av-og-på noe problem i det hele tatt.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
7.603
Sted
Holmestrand
Dette er vel ikke noe problem i det hele tatt?
Verste konekvens er det berømmelige ploppet for enkelte apparater?

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Noen plopper sånn at det er litt skvette-faktor. Men jeg mener at om det finnes produsenter på kloden som mener man må være feilfri selv etter en fuktig aften på by'n, og ikke finne på å trøkke feil knapp til feil tid, da får'em tel hælvete finne seg no aant å gjørra! Ska'kke vrake anlegge'ritt bare ved å trøkke på en knapp, vel!
Honkey....!!

L

Lydtekniker

Gjest
Dette ploppet.. hmm... er ikke det et resultat av at det ligger likespenning på en utgang? Skulle ikke en enkel koblingskondensator på utgangen være nok til å sperre for denne likespenningen, og dermed eliminere alt som heter plopp og pang?

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Du bør nok koke hodet ditt. Niiiiiiiiiiiiiiiiiiiih. ;)

K

Konrad_Johnsen

Gjest
fra fulle folk.......

du bør/skal alltid slå på i følgene rekkefølge:

- kilde
- pre
- effekt

og av i følgende rekkfølge:

- effekt
- pre
- kilde

For eksempel med en rørpre KAN du risikere at du svir av spolene i høyttalerne om du slår den på etter effekt eller av før effekt.

det kan gå bra, blant annet kan jeg slå av min rørpre uten større ulumskheter i membranbevegelse på høyttalerne.

så var det dette føre var da........

hvorfor ikke legge seg til en riktig rekkefølge som en vane?

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Antall liker
32.284
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
3
du bør/skal alltid slå på i følgene rekkefølge:

- kilde
- pre
- effekt

og av i følgende rekkefølge:

- effekt
- pre
- kilde

hvorfor ikke legge seg til en riktig rekkefølge som en vane?
God gammel lærdom, tiltredes!

(Selv om mitt nåværende oppsett går så pent på at jeg pr. idag slår alt av og på med bryter'n på forgreningskontakten....)

Mvh

Lagga

Honkey_Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2006
Antall liker
0
Eller for å si det på engelsk: If it smells when switching on or off, You have a problem!
(Om det smeller når du slår av og på har de et problem!)
Oh, I dig languages!

Hoooonkey!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Og jeg som trodde det bare var jeg som slet med dette.... ;D

Vel vi hadde en gang en CD-spiller som hadde fått det for seg at den skulle skru volumet opp til maks hver gang den ble slått på. I de tider prøvde jeg alltid å huske rekkefølgen på de der boksene, men måtte tenke meg om hver gang...

I tillegg har jeg jo tidvis slitt med å finne av- og på- bryterne... men det er jo en annen historie....

K

kbwh

Gjest
Når min sønn på ett år slår av forforsterkeren (og det er så moro så, for det er ikke lov!) brummer det, men ikke høyt.
Kan forumistene kaste lys over dette lille problemet?
Ytterligere opplysninger: 1m Nordost Black Knight mellom dem. Rimelig ryddig bak racket, faktisk.

O

OldBoy

Gjest
Slå på effektforsterkern sist, så unngår du eventuelle "blopp" i høyttalerne ved påslag av andre apparater. Slike "blopp" er vel det verste som kan skje sånn sett. Noe annet hensyn ser jeg ikke noe poeng i å ta egentlig.
"To blop or not to blop, that's the question" (fritt etter Shakespeare).

Eller sagt på en annen måte:

Hvis det "blopper", er rekkefølgen viktig.

Men hvis det derimot ikke "blopper", uansett rekkefølge, må vel rekkefølgen være helt uvesentlig. Ser i hvert fall ikke noe poeng for min egen del at jeg skulle måtte slå av alt sammen bare for at jeg plutselig får lyst til å slå på en ny signalkile, når skiftet kan foregå helt uten "blopp".

Veldig lydmalende ord, forresten: "blopp!".

Topp Bunn