SL STEWRT: YEAR OF THE CAT

Rune_Teigland

Medlem
Ble medlem
05.08.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Al Stewart sitt kommersielle gjennombrud i 1977. Kanskje gså hans beste plate.
Kom også ut i en "half speed master" utgave i 1978 eller 79.
Nå ute i en digtalt remastered utgave på CD med bonusspor.

Musikken holder i lange baner ennå.
Kvaliteten på lyden er svært god.

Type musikk: Soft rock av og til ispedd noen deler folkerock. Det er imidlertid ikke mye folkerock på denne platen.
Produsent er Alan Parsons som hadde en viktig rolle i Pink Floyds "Dark Side of The Moon" og senere også "Alan Parsons Project".
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.668
Antall liker
9.970
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Liker denne godt ja. Har half-speed masteringen og diskanten er luftig - for å si det mildt.
 

Rune_Teigland

Medlem
Ble medlem
05.08.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Det første innlegget mitt er litt unyansert vedr. Alan Parsons.
Det er selvfølgelig Pink Floyd som har produsert "Dark Side of The Moon". Alan Parsons satt imidlertid bak spakene.
Videre er "Year Of The Cat" produsert av Alan Parsons, og det er en meget vellykket produksjon.
 

Rune_Teigland

Medlem
Ble medlem
05.08.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Beklager trykkfeilen i tittelen til emnet.
Artisten heter defintivt Al Stewart og platen heter "Year Of The Cat".
En av klassikerene i rockehistorien.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
hei !

har den i samlingen ( eneste Al Stewart jeg har ). retter en takk til Finn og Yan i herreavdelingen som slo et slag for Al. platen min er riktignok bare en nice-price-cd.
mottar gjerne tips om andre Al Stewart-plater som er verdt og skjekke ut.

avsporing : badly drawn boy har en låt som heter year of the rat ;)

mvh. s.
 

Rune_Teigland

Medlem
Ble medlem
05.08.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Den omtalte utgaven av "Year of The Cat" koster ca 100 kr. på platekompaniet.
Videre er Al Stewarts "Time Passages" en meget god plate uten at jeg vet hvor god CD versjonen av denne er. Håper også denne kommer i en remastered CD utgave.
 

nlb

Medlem
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
21
Antall liker
0
Al Stewart er en eminent popskribent. Alle hans plater fra Year of the cat og utover er verdt å få med seg, men kanskje spesielt Time Passages og 24 C-Parrots, verdt er også å nevne live dobbelen med en forykende versjon av Nostradamus. De fleste platene har godt over middels lydkvalitet.
 

sclalars

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.05.2006
Innlegg
2.397
Antall liker
1.719
Sted
Skedsmokorset
Torget vurderinger
1
Sjekk ut Between the wars fra 1995. En django reinhart inspirert plate med godlyd.

Lars
 

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Innlegg
460
Antall liker
75
Torget vurderinger
2
Det meste av Al Stewart er trivelig. Satt og hørte på "a beach full of shells" -05 når jeg så tråden :). De tidligere platen hans (som tenåringsidol) er fin 70 talls pop. (Hør fx Amsterdam fra Orange-72).
Temaplaten hans "Down In The Cellar" -00 om vin er også en favoritt. Fine, lette melodier og artige tekster, hør fx "The Night The Band Got The Wine" om bursdagsselskapet som ikke gikk som planlagt.
Alle platene hans jeg har hørt er preget av en ganske fremtreden og delvis luftig diskant. Det skal vel matche hans ganske lyse stemme.

Mvh
Boden9

ps. Når det snakkes om Alan Parson bør det vel også nevnes at en av hans første oppdrag var tekniker på "Sergeant Peppers Lonely Hearts Club Band" ,han i mange år har vært ansvarlig for Abbey Road Studios, og ikke er en utpreget hififreak  :eek:.
 

Rune_Teigland

Medlem
Ble medlem
05.08.2005
Innlegg
14
Antall liker
0
Til Boden9: For ordens skyld:
Alan Parsons var aldri tekniker på "Sgt. Pepper". Han assisterte derimot på "Abbey Road" og "Let it Be" som begge er glimrende plater. Se vedlagte mail som jeg har fått fra Alan Parsons:

"Dear Rune
Alan was not an engineer on Srgt Pepper.
He was an assistant engineer on Let It Be and Abbey Road.
Thanks for writing."
AP Web Team
 
Topp Bunn