SL1210 - Grado - EC ..... Riaa??

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Har en SL1210MK2 med en Grado Reference Platinum. Dette er koblet på EC 4.7 & AW120 på B&W 804N
Har et cambridge (640p) riaa trinn i dag, noe jeg bråkjøpte for å få lyd i spilleren da jeg byttet forsterker nylig.

Tenkte å spandere sånn ca et par-tre tusenlapper på å løfte vinylens gleder til et nytt nivå.
Anbefalinger til riaa? Nytt/brukt - rør eller ikke. Andre smarte ting?

Edit:
Kanskje jeg må opp et par til frognertiere for å få noe vesentlig forbedring, men jeg er litt blank på dette området. Søker derfor ydmykt deres kunnskap :)

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
327
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Du kunne forsøke med en Project Tubebox. Hadde tidligere en Grado Red som passet fint til denne riaaen. Grado Red har vel noe av det samme lydbilde som den dyrere Gradoen.

Prisen på Tubeboxen er vel oppimot 4000 ny, men det finnes visst en Tubebox II som er noe rimeligere.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
cox skrev:
Prisen på Tubeboxen er vel oppimot 4000 ny, men det finnes visst en Tubebox II som er noe rimeligere.
Tubebox SE II koster ca 4000kr. vanlig Tubebox II koster vel 2500kr. :)

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
De var faktisk at jeg oppdaget tubebox'en på en vandretur i byen som gjorde at jeg startet denne tråden, tenkte å få opp et par alternativer og kanskje noen erfaringer som kunne gjøre utvelgelsen av lyttekandidater lettere.

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
0
Hva med å modde platespilleren litt? For eksempel Plattermatter og dempearm fra Kabusa?

http://www.kabusa.com/frameset.htm?/index.htm

Ta en titt. I følge AudiofilArve (tror det var han) så er den dempearmen en god invistering.

Ikke koster det en frognertier heller :)

(Mulig du allerede har disse tweaksa, men tipset nå fordi jeg)

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Antall liker
327
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Enig med sistnevnte taler ang demper. Som du ser av avataren har jeg selv en SL1210 og demperen er et must.

Før du kjøper hundedyre platematter synes jeg du bør ta en tur på IKEA og sjekke ut tallerkenunderlaget Pannå til 15 kroner. Klipp til i rett størrelse og lag et passende hull. Legg denne oppå den orginale matta, og vips er du kvitt en masse resonnanser.

Luvaton

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.05.2007
Antall liker
38
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Tar vel imot tips om modding av spilleren. Har inntil nylig stått slik jeg kjøpte den for noen år siden (med en ikke altforgod pickup). Tror jeg kan få mer ut av en slik solid spiller ved litt tuning.

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Antall liker
61
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg bruker KAB sin armdemper på en SL-1700Mk2, og kan skrive under på at det er en god investering. Dessuten er dollarkursen veeeldig fordelaktig nå ;)

Topp Bunn