Slankere med fet mat - sant.

K

KindOfBlue

Gjest
Til alle vitenskapsskeptikere der ute.

Hva gjør oss fete? I alle år har offisielle kostholdsråd gått ut på å kutte ned på fett og heller ta til seg karbohydrater (for å øke forbrenningen.)
Men folk ble fetere.

Skylden ble lagt på at vi bevegde oss mindre, men enkelte begynte å stusse: Kunne det være at kroppens fettlagringsmekanismer ble aktivert når den ikke fikk fett? Og at kroppen deponerte fett fra omvandlede karbohydrater når denne forsvarsmekanismen kicket inn?

Unison latter fra kostholdseksperter, og påstander om at det var latterlig å bruke penger på å studere om fettholding kost kunne gjøre folk slankere.
Men nå er studien gjennomført - og faktum er at den beste dietten du kan gjennomføre er om du kombinerer trening med inntak av fettholdig kost. "How's that for counterintuitive?"

Poenget? At det faktisk lønner seg å systematisk gå inn og se nærmere på ting "alle vet er sant" - og den vitenskapelige metoden er ganske uovertruffen i så måte. (Men husk å trene ...)

http://www.aftenposten.no/helse/article2545186.ece

En stor forskningsundersøkelse som ble publisert i det vitenskapelige tidsskriftet New England Journal of Medicine denne uken, viser at en diett bestående av ubegrenset med fett, men få karbohydrater, er mest effektiv for å gå ned i vekt.

Dette er nøyaktig det motsatte av hva norske myndigheter anbefaler gjennom sine kostholdsråd.
Hele rapporten: http://lp.aftenposten.no/ego/Hovedfelt_art_1/http://content.nejm.org/cgi/content/full/359/3/229

Så spørs det om man faktisk burde saksøke staten, som har forledet oss i alle år? ;D
 
Ø

Øivind

Gjest
Tror først og fremst på å øke andelen proteiner i kosten.

Deretter er jeg ikke spess redd for; fet fisk, olivenolje, ost, leverpostei, osv

Heller ikke f.eks for pasta.

(I mengder som ikke gjør det totale daglige kalori-inntaket for høyt)
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.524
Antall liker
2.980
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Øyvind:
Du bør i alle fall SLUTTE med å drikke brus!! ;D ;)
 
Ø

Øivind

Gjest
Hehe, det er i alle fall sant :)

Får bytte avataren når jeg har "kicked the habit".
 
K

KindOfBlue

Gjest
Interessante sammenhenger - karbohydrater kan forbrennes, eller bli til fett; fett kan forbrennes og proteiner kan bli til muskler. Du trenger fuel i tillegg til brusen ... proteiner kan forøvrig omdannes til nødfuel, hvilket er grunnen til at muskler forsvinner når man utsettes for infeksjon eller ekstreme påkjenninger uten mulighet for tilstrekkelig matinntak.

Men her handler det ikke om hva man tror på, men om hva kroppens metabolisme stiller seg inn på. Norske og utenlandske kostholdseksperter har trodd i tiår, men altså trodd feil, og én konsekvens er fedmebølgen. (Selv om vi nok bør lette på ræva innimellom!)
 
Ø

Øivind

Gjest
Korte karbohydrater trengs ikke brytes ned særlig mye før de kan lagres som fett, i motsettning til både fett og proteiner.

I tillegg gir de gjerne mindre metthetsføelse, og en veldig ufin insulin "peak" og "kræsj".

Proteiner krever dessuten mere energi å fordøye. (Spiser du 2-300g/dag, så kjenner du faktisk varmen godt i kroppen. )

Fagfolk har nok vist dette lenge, mens "hypen" har jo vært alt imellom himmel og jord.


Mange grunner til at mattelæreren ikke er tynn ;D
(De som kun regner totalt antall kcal)
 

frans

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.12.2003
Innlegg
1.457
Antall liker
2
KindOfBlue skrev:
.....
Så spørs det om man faktisk burde saksøke staten, som har forledet oss i alle år? ;D
Ja egentlig. Statens ernæringsråd har fremdeles ikke tatt til seg ny forskning på området.
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
309
Hvis dette gjaldt,så burde jo jeg vært tynn som en flis ::)
Spiser altfor mye fet mat så... Og tynn.. TJNEI!!!
;D ;D
Mvh Jan I
 
O

omholt

Gjest
Leste også denne med interesse. Har tenkt lenge det samme at hovedproblemet med vårt kosthold ikke er mye for mye fett, men altfor mye karbohydrater.
På en annen side er det også tydelige bevis på at for mye mettet fett også er uheldig for kroppen. En diett som baserer seg kun på lite karbohydrater kan sikkert være veldig effektiv i en periode, men få vet hvilke effekt det vil få på lang sikt.
Jeg tror på en balanse. Det er neppe sunt å pøse på med masse fett fra kjøtt og melkeprodukter, men det er heller ikke bra med for mye sukker.

Mye proteiner er helt klart veien å gå for å holde metthets følelsen. Men kunne aldri tenke meg å kutte ut brød. Det blir for slitsomt å stadig skulle lage noe annet. Jeg baker brød som er enten 90% eller 100% grovt. To skiver og jeg er stort sett mett. Skal jeg spise såkalt "grøvbrød" som kjøpes på Rema 1000, så må jeg spise en haug.
Et godt og lettvint alternativ til brød er havregryn med melk og litt sukker/honning. Gir langvarig metthets følelse. Nøtter som mellommåltid er også glimrende.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
omholt skrev:
Leste også denne med interesse. Har tenkt lenge det samme at hovedproblemet med vårt kosthold ikke er mye for mye fett, men altfor mye karbohydrater.
Hovedproblemet er at folk flest stapper i seg flere kalorier enn de forbruker!

Så kan man diskutere opp ned og i mente i hvilken form kaloriene er minst/mest skadelige.

Man blir ikke feit pga dårlig kosthold, man blir det grunnet liten fysisk aktivitet, værre er det ikke.

;)
 

ernie70

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.02.2007
Innlegg
411
Antall liker
37
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Nå sier vel denne "mirakelkuren" til Atkins at du vil ta av selv uten å trimme.

Det virker på meg litt vel fantastisk. Og når noe er "fantastisk" så viser det seg senere at når noe er "fantastisk" så stemmer det ikke.

Historien om Atkins sier jo at han døde av fedme. Dersom du googler litt så sier Atkins enke at han la på seg 30 kilo på 9, ni, dager etter han ble lagt inn på sykehus. Nå har jeg nettopp vært på ferie i 3 uker, dvs 20 dager, og jeg har spist, nei proppet meg, og drukket mye, og da mener jeg mye. Jeg klarte å legge på meg 2, to, kilo. Så dette tror jeg ikke noe på.
Jeg tør ikke prøve meg på Atkins kuren. Jeg sier ikke at han ikke kan ha rett i noe. Men en kur UTEN trim som du skal slanke deg på? NEI!!!!!!
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.202
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
1
Alt dette med slanking er bare svada. :mad: Det er bare å gi fan i å spise så blir du slank :p. All annet strider mot fysikkens lover. Er du for tjukk så eter du for mye. :-X
 
Ø

Øivind

Gjest
Voff skrev:
Alt dette med slanking er bare svada. :mad: Det er bare å gi fan i å spise så blir du slank :p. All annet strider mot fysikkens lover. Er du for tjukk så eter du for mye. :-X
Så om en går hele dagen uten å spise noe for så å spise rett antall kalorier fra kun junkfood rett før sengetid, så blir en slank og frisk?

(Obs: junkfood er ikke bare rik på fett, det er oftest masse raske karbohydrater også)
 

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
64
Antall liker
0
Øivind skrev:
Voff skrev:
Alt dette med slanking er bare svada. :mad: Det er bare å gi fan i å spise så blir du slank :p. All annet strider mot fysikkens lover. Er du for tjukk så eter du for mye. :-X
Så om en går hele dagen uten å spise noe for så å spise rett antall kalorier fra kun junkfood rett før sengetid, så blir en slank og frisk?

(Obs: junkfood er ikke bare rik på fett, det er oftest masse raske karbohydrater også)
Tja, tipper du blir slank, men frisk, neppe.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.361
Antall liker
3.980
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hjelper lite å bare spise "slank" mat hvis man aldri trener.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
C. Alshus skrev:
Hjelper lite å bare spise "slank" mat hvis man aldri trener.
Tull.

Hvis man spiser riktig, hyppig og i avgrensede mangder kan man gå med kraftig i vekt selv om man så sitter i sofaen hele dagen lang.

Trening hjelper, og er viktig for mye, det gjør det lettere å gå ned i vekt hvis man ikke samtidig øker matinntaket. Men når det gjelder vekt er det forholdet mellom energibruk og inntak som er det vesentligste.
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Gjestemedlem skrev:
C. Alshus skrev:
Hjelper lite å bare spise "slank" mat hvis man aldri trener.
Tull.

Hvis man spiser riktig, hyppig og i avgrensede mangder kan man gå med kraftig i vekt selv om man så sitter i sofaen hele dagen lang.

Trening hjelper, og er viktig for mye, det gjør det lettere å gå ned i vekt hvis man ikke samtidig øker matinntaket. Men når det gjelder vekt er det forholdet mellom energibruk og inntak som er det vesentligste.
Helt rett, gikk ned nesten 20kg på denne måten :)
 
Ø

Øivind

Gjest
stesch skrev:
Øivind skrev:
Voff skrev:
Alt dette med slanking er bare svada. :mad: Det er bare å gi fan i å spise så blir du slank :p. All annet strider mot fysikkens lover. Er du for tjukk så eter du for mye. :-X
Så om en går hele dagen uten å spise noe for så å spise rett antall kalorier fra kun junkfood rett før sengetid, så blir en slank og frisk?

(Obs: junkfood er ikke bare rik på fett, det er oftest masse raske karbohydrater også)
Tja, tipper du blir slank, men frisk, neppe.
Kroppen vil kjempe imot hele veien.

Metabolismen skues ned og fettlagrings kapasiteten opp.

Fett/vekt-tapet vil gå sakte. Energi-nivået vil være lavt. Forholdet muskler/fett vil ikke bedres på langt nær like mye som ved et opplegg som tar hensyn til mere enn kun antall kcal/dag.
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.811
Antall liker
7.851
Har stor tro på at "middelhavsformelen" har vel så mye med hvordan man spiser som hva. Tror knapt jeg noen gang har satt til livs så mye mat (og vin) i løpet av to uker som under ferien i Italia i fjor, - allikevel gikk jeg ned, og ikke opp, tre kilo. Jeg pleier også skjelden å legge på meg i løpet av julen, muligens av samme grunn at mat og drikke konsumeres langsomt som viktig del av en større opplevelse i godt sosialt samvær. Motsatt, i perioder hvor arbeidsuken tipper 80 timer og jeg knapt har tid til å spise, og i enda mindre grad lage mat, så legger jeg fort på meg et par kilo til tross for at det fysiske aktivitetsnivået er minst like høyt som i roligere jobb-tider.
 

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
64
Antall liker
0
Jeg tror man skal glemme all hokus pokus med forskjellige dietter, hyppighet med måltider, fett, karbo osv. Skjær ned litt på kostinntaket og øk aktiviteten litt. Tenk på at de mange har gått opp i vekt over lang tid. La oss si noen går opp 10 kg på 10år. Da har du ett kg i året, ca 83 gram i måneden. det forteller litt om hva som skal til for å stabilisere vekten, det skal heller ikke så mye til for å gå ned i ett fornuftig tempo. Kanskje er det passelig å bruke 2 år på å gå ned 10 kg. Det er den daglige disiplinen som avgjør, ofte er det nok å være litt bevisst.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Øivind skrev:
stesch skrev:
hyppighet med måltider,
Akkurat det har en veldig klar virkning.
Det er flere fordeler med å fordele kaloriinntaket utover dagen i små hyppige måltider.

1. Man opprettholder forbrenningen gjennom dagen.

2. Man blir slapp og trøtt hvis man får for lavt blodsukker. Dette skjer lett hvis det går for lenge mellom måltidene, og dette kan lett føre til at man er mindre aktiv og bruker mindre energi i sine daglige gjøremål. Og som nevt, det er balansen mellom forbruk og opptak som er viktigst.

3. Med få måltider er det lett å spise alt for mye når man først er i gang, og i tillegg kan man bli dorsk og ligge på sofaen i timer etterpå uten å gjøre noe.

Spesielt uheldig med store måltider på kvelden når man uansett er i hvilemodus og ikke trenger så mye energi.
 

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
64
Antall liker
0
Mange nevner hyppige måltider, jeg har aldri sett dokumentasjon på at det opprettholder forbrenningen, kan godt være at dokumentasjonen fins, kom med den! Nå snakker jeg om forskjellen mellom normale 4-5 måltider og videre oppover. Ikke om ekstremtilfeller med nedsatt forbrenning hos folk i konsentrasjonsleirer osv. At man får lyst på søtsaker om man går uten mat er noe annet.
 
Ø

Øivind

Gjest
5 er jo ganske bra.

Tror 3 er vanligere enn 5 nå om dagen, og da blir jo 6 en dobbling.

Halvparten så store porsjoner resulterer naturligvis i en lavere insulin produksjon.

Insulin og vekttap går som kjent ikke akkurat hånd i hånd.

Ikke tid til å google.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
stesch skrev:
Mange nevner hyppige måltider, jeg har aldri sett dokumentasjon på at det opprettholder forbrenningen, kan godt være at dokumentasjonen fins, kom med den! Nå snakker jeg om forskjellen mellom normale 4-5 måltider og videre oppover. Ikke om ekstremtilfeller med nedsatt forbrenning hos folk i konsentrasjonsleirer osv. At man får lyst på søtsaker om man går uten mat er noe annet.
Den lettest målbare effekten av forbrenning er varmeutvikling. Men denne øker jo ikke på i det uendelige etter som man spiser mer. Men hvis man har en relativt gjevnt inntak av mat, spesielt proteiner, i løpet av dagen så vil kroppen brenne dette som energi etterhvert. Tilgangen på næringsstoffer i blodet og mat i systemet er jo det som setter i gang disse prosessene. Og vel å holde dette systemet aktivt i løpet av dagen opprettholder man også denne forbrenningen. Forbrenningen er lavest om natten når man sover.

Dette er jo kjente mekanismer.

Skal poste noen linker hvis jeg kommer over noe interessant.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Øivind skrev:
5 er jo ganske bra.

Tror 3 er vanligere enn 5 nå om dagen, og da blir jo 6 en dobbling.

Halvparten så store porsjoner resulterer naturligvis i en lavere insulin produksjon.
Ja 5-6 måltider regnes vel som ideelt, eller i hvert fall tilstrekkelig.

Ved å spise raske karbohydrater skiller kroppen, som nevnt, ut mye insulin i blodet. Dette stopper forbrenningen av lagret fett og henter ut karbohydrater fra blodet og lagrer dem i lever og muskler. Å holde et noenlunde gjevnt nivå i løpet av dagen er lurt.
 

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
64
Antall liker
0
http://www.perspektiv.nu/perspektiv/readmore_the_res.asp?id=490

Et lite utdrag:
Budskapet om at man bør spise ofte for å holde vekten har blitt misforstått både av publikum så vel som eksperter. Dr. Jenkins, en av forskerne bak dette rådet, konstaterer at ”vi forskere glemte å påpeke at når man begynner å spise oftere, må man samtidig redusere porsjonene(6). I dag viser all forskning at det totale energiinntaket i forhold til energiforbruket er det eneste som har betydning for vektbalansen(1). Hyppighet og tidspunkt for måltider påvirker trolig det totale matinntaket, men dette skyldes snarere atferd enn påvirkningen på stoffskiftet.
 
Ø

Øivind

Gjest
Når du er totalt muskellaus(fortsatt med pondus) og spiser halvparten så mye i samsvar med din nye metabolisme, får du huske å sende et takkebrev til de glupe forskerne.

Flere av dem burde forske litt mere på hvordan de kan få hue sitt ut av ræva si.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
stesch skrev:
http://www.perspektiv.nu/perspektiv/readmore_the_res.asp?id=490

Et lite utdrag:
Budskapet om at man bør spise ofte for å holde vekten har blitt misforstått både av publikum så vel som eksperter. Dr. Jenkins, en av forskerne bak dette rådet, konstaterer at ”vi forskere glemte å påpeke at når man begynner å spise oftere, må man samtidig redusere porsjonene(6). I dag viser all forskning at det totale energiinntaket i forhold til energiforbruket er det eneste som har betydning for vektbalansen(1). Hyppighet og tidspunkt for måltider påvirker trolig det totale matinntaket, men dette skyldes snarere atferd enn påvirkningen på stoffskiftet.
De vi snakker om er å fordele kaloriene i mange små måltider utover dagen i stedet for å hope dem om i en eller to store. Det sier jo seg selv at man ikke bare kan spise ekstra måltider og øke totalinntaket. Var det virkelig noen som trodde det?

Men den sekundære effekten av å opprettholde forbrenningen utover dagen er at man holder oppe energien og dermed forbruker mer enn man ellers ville gjort, tett og slett ved å være mer aktiv.

Folk som beklager seg over at de har lavt stoffskifte og at andre tilsynelatende kan spise hva de vil uten å legge på seg, overser rett og slett at dette er mye mer aktive mennesker. De står og går mer i stedet for å sitte i sofa, i bil, på buss ect. Det er ikke vanskelig å observere eneerginivået på personer ved å iakta dem en dag.
 
Ø

Øivind

Gjest
stesch skrev:
http://www.perspektiv.nu/perspektiv/readmore_the_res.asp?id=490

Et lite utdrag:
Budskapet om at man bør spise ofte for å holde vekten har blitt misforstått både av publikum så vel som eksperter. Dr. Jenkins, en av forskerne bak dette rådet, konstaterer at ”vi forskere glemte å påpeke at når man begynner å spise oftere, må man samtidig redusere porsjonene(6). I dag viser all forskning at det totale energiinntaket i forhold til energiforbruket er det eneste som har betydning for vektbalansen(1). Hyppighet og tidspunkt for måltider påvirker trolig det totale matinntaket, men dette skyldes snarere atferd enn påvirkningen på stoffskiftet.
Øivind skrev:
Når du er totalt muskellaus( med samme pondusen) og spiser halvparten så mye i samsvar med din nye metabolisme, så får du huske å sende et takkebrev til de glupe forskerne.

Flere av dem burde forske litt mere på hvordan de kan få hue sitt ut av ræva si.
Bømp, til neste side.

Edit: Krangler ikke på at 2 minus 1 er lik 1..., men en vil jo gjerne forbedre både forbrenningen og forholdet;fett/muskelatur mens en går ned i vekt, ikke forværre begge deler.
 

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
64
Antall liker
0
"De vi snakker om er å fordele kaloriene i mange små måltider utover dagen i stedet for å hope dem om i en eller to store. Det sier jo seg selv at man ikke bare kan spise ekstra måltider og øke totalinntaket. Var det virkelig noen som trodde det?"

Nei, men det var nok noen som trodde at forbrenningen ble høyere dersom man spiste hyppig.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
stesch skrev:
"De vi snakker om er å fordele kaloriene i mange små måltider utover dagen i stedet for å hope dem om i en eller to store. Det sier jo seg selv at man ikke bare kan spise ekstra måltider og øke totalinntaket. Var det virkelig noen som trodde det?"

Nei, men det var nok noen som trodde at forbrenningen ble høyere dersom man spiste hyppig.
Ja det blir den jo også av de grunner som er nevnt tidligere. Men øker man totalinntaket så forsvinner jo bonusen man får ved å dele opp dagens kvote i små deler som inntas i løpet av dagen.
 
Ø

Øivind

Gjest
Det burde da selv Ola Potet forstå :).

Løsning:



Ellers så blir det jo enda lettere om en tar hele pakker og deler det opp i posjoner etterpå: F.eks: En hel 2kg pose kylling fileet, to hele pakker tagatelle pasta, delt i fire oppbevaringsbokser.
 

stesch

Hi-Fi interessert
Ble medlem
14.07.2007
Innlegg
64
Antall liker
0
Gjestemedlem skrev:
stesch skrev:
"De vi snakker om er å fordele kaloriene i mange små måltider utover dagen i stedet for å hope dem om i en eller to store. Det sier jo seg selv at man ikke bare kan spise ekstra måltider og øke totalinntaket. Var det virkelig noen som trodde det?"

Nei, men det var nok noen som trodde at forbrenningen ble høyere dersom man spiste hyppig.
Ja det blir den jo også av de grunner som er nevnt tidligere. Men øker man totalinntaket så forsvinner jo bonusen man får ved å dele opp dagens kvote i små deler som inntas i løpet av dagen.
Nei, det er vel det den ikke blir. Det er det totale inntaket som avgjør.(slik som jeg leser det da)
 
Ø

Øivind

Gjest
Kanskje det er en vanlig missforståelse.

Den som spiser hyppige småe måltider vil uansett ha vanskeligere for å lagre maten han spiser som kroppsfett og lettere for å brenne kroppsfett ved fysisk aktivitet.

Ellers så er det på tide å begynne å skille på kroppsvekt, fettprosent og fett/muskelatur fordeling.
 
V

villov

Gjest
Fant ut at man må lide for skjønnheten..eller for å bli slank.
Kun èn brødskive med smør/margarin og vanlig pålegg og med ett glass melk til frokost.
Dernest ingen mat før middag ved 17.00 tiden, bestående av et par store poteter og ca 3 hg kjøtt eller fisk og litt grønnsaker.
Kun ferskpresset appelsin juice til kvelden. Gjerne relativt mye juice.
Det fikk meg slank, og etter 5 måneder måtte jeg spise mer for ikke å bli for tynn. Mosjonen får jeg heldigvis på jobb.
Man kan hvis man vil..
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.202
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
1
villov skrev:
Fant ut at man må lide for skjønnheten..eller for å bli slank.

Det dreier seg utelukkende om sjøldisiplin. Det er så enkelt at blir man tjukk (bare for å ha sagt det; for meg er det helt OK at folk er tjukke dersom de trives med det :)), så eter man mer enn kroppen trenger. Løsningen er innlysende....
 

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Innlegg
528
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Er dette en slanketråd?

Ikke mye å grubble over egentlig, det handler om å være mer i aktivitet enn det man dytter inn i det høle man har i tryne :p Jeg spiser mellom 6 og 8 måltider daglig, sunne gode (havre, fisk, kylling) er ikke overvektig. Men så ligger jeg ikke på sofan heller. Trening er undervurdert, begynn så blir en fort hekta!
 
Topp Bunn