slapp data..

montesi

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2002
Antall liker
969
Torget vurderinger
7
min laptop har de siste to ukene jobbet særdeles tungt.. jeg får ikke engang spillt mp3 på den uten at det hakker. går på oppgavebehandling for å se på cpu`n, og nederst på "ledig systemprosess - System(16 kb av minnet), brukes det rundt 95 % cpu.. jeg kunne jo med et knips ha formatert maskinen hadde det ikke vært for at alle installasjonscder er borte :(.. noen tips?

L

Lydtekniker

Gjest
Velg "kjør" fra Startmenyen ("run" dersom du har engelsk Windows) -> services.msc

Fjern de services som er unødvendige.

Samme prosedyre som over, men msconfig istedenfor services.msc - her kan du også fjerne unødvendige ressursslukere og tullball. Kikk under startup-tab'en for eksempel, her kan det ligge mye tøyseprogrammer.

...og sist, men ikke minst: defragmenter disken din.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Velg "kjør" fra Startmenyen ("run" dersom du har engelsk Windows) -> services.msc

Fjern de services som er unødvendige.

Samme prosedyre som over, men msconfig istedenfor services.msc - her kan du også fjerne unødvendige ressursslukere og tullball. Kikk under startup-tab'en for eksempel, her kan det ligge mye tøyseprogrammer.

...og sist, men ikke minst: defragmenter disken din.
Et spørsmål blir da: Hvilke services bør man IKKE fjerne?

L

Lydtekniker

Gjest
Et spørsmål blir da: Hvilke services bør man IKKE fjerne?
Det krever litt over gjennomsnittlig datakyndighet å identifisere disse, men services.msc skriver greie forklaringer på de forskjellige servicene og konsekvenser av å terminere dem. Dersom du er i tvil, så lag et restore-punkt og fjern servicen. Dersom dette har uønskede konsekvenser, er det bare å ta en kjapp system restore.

Hvordan er det med antivirusløsninger?
Enkelte antivusprogrammer er mer ressurskrevende enn andre. Norton og Symantec-produkter er godt kjent for å være noen skikkelige flodhester, i tillegg til at de bedriver mafia-virksomhet på PCen din (de kan være meget vanskelige å avinstallere). Selv bruker jeg gratisprogrammet Avast, og er meget godt fornøyd med det.

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Antall liker
110
Det er jo for det meste greit å finne drivere til bærbare maskiner, så da kan du bruke en vanlig Windows-disk også installere alle driverne manuelt etterpå. Hvis ikke produsenten av selve maskinen har driverne for nedlasting kan de finnes på siden til produsentan av maskinvaren. Bare sørg for å finne alt du trenger FØR du eventuelt tømmer maskinen. Merke og modellnummer på alle enheter (skjermkort, nettverkskort, lydkort, modem osv.) finner man ved å høyreklikke på "Min datamaskin", velge "Egenskaper" og "Enhetsbehandling".

Topp Bunn