Transport og import Slik pakker du forsendelsen

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Hei

    Håper ADM, kan "feste" denne øverst, så flest mulig får dette med seg og vi kan kutte ned på skader med 99% kanskje.



    Det er mye klaging på Posten i egne Post-tråder og i andre tråder.
    Har du tenkt på at det kan skyldes pakkingen din?


    Jeg jobber på verdens? vert fall Norges største offshorebase, Mongstad Sør.
    Skader forekommer, men mest interne skader som truck og lignende.
    Det hender at transportør er årsaken, men svært sjelden.
    Nå har også alle som sender til oljenæringen, gode pakkeinstrukser, som forhindrer skader ved håndtering av gods.

    Håndtering, som vi her inne ofte kaller kasting, sparking, slenging osv av esker.
    Ingen gjør dette.

    På selve Equinor (Statoil) basen, varemottak, får de ca 300 forsendelser hver dag. 1 forsendelse kan inneholde 1 pakke eller 15 pakker.
    Så har vi også de andre firmaene rundt basen, som også mottar pakker, også de uten særlig skader.
    Det er meget sjelden skader på pakker og annen gods. Det mest vanlige er våte pakker som de slenger på en åpen bil det siste stykket, og her er jo transportør årsaken.

    Tilbake til poenget, vår pakking til kjøper.
    Tenkte jeg skulle finne noen fine videoer på youtube og nettet, men overraskende lite som kan pakke skikkelig, ser jeg.


    Noen fakta:

    https://www.dinside.no/okonomi/odelagt-pakke-ved-privat-kjop/61468935


    Her to videoer som viser litt..




    Det kan med fordel sees gjennom video og leses gjennom reglene for NOG 116 her:

    https://www.norskoljeoggass.no/arbeidsliv/retningslinjer/drift/forsyningsbaserhandtering-av-last/116-anbefalte-retninglinjer-for-pakking-sikring-og-transport-av-last-samt-brukerkontroll-av-lastebarere-/



    Når du skal pakke:


    Bruk helst emballasjen som innholdet kom fra butikk i.
    Hvis ikke skal vi se hvordan vi gjør det under her.


    La oss tenke oss at vi skal pakke en forsterker til en kjøper.

    Vi finner først en solid eske. Tykke solide esker får en gratis hos Power, Elkjøp, møbelbutikker og andre butikker.
    Ta også med bobleplast og annet fra butikkene.

    Få tak i bred pakketape. Kun pakketape. F.eks grå ducktap er ikke brukende da den kan løsne.

    Tape over esken i bunn og gjerne langs kantene på alle sider. Dette vil forsterke esken mye. Slitasjen er ofte i bunn og langs kantene.

    Er du så fornøyd med den solide esken, kan vi begynne på selve pakkingen.

    Forsterkeren legges i plast (2 plastposer fungerer greit. Slik at den er lukket og fuktighet er utestengt. Rull den så inn i bobleplast og evnt fest med tape.

    Fyll nedi esken med mye dempemateriale. Ta hensyn til vekt. Større vekt på forsterkeren, krever enda mer beskyttelse.
    Bruk gjerne isopor i bunn, sider og over, med bobleplast på innsiden. Ikke vær gniten her.
    Tenk litt på hvordan det er pakket fra fabrikk.

    Sett nedi forsterkeren. Nå skal det være luft rundt forsterkeren og helst flere cm i alle retninger. Ikke? større eske.

    Fyll nedi esken rundt forsterkeren.
    HUSK, den skal IKKE kunne flytte seg inni pakken, når pakken håndteres eller "hives" på.
    Isopor og bobleplast rundt og over den, så den tåler støt i alle retninger.

    Tape igjen esken. Tape godt og langs alle kanter.
    Bruk gjerne stor tusj for å vise hvor toppen på esken er. Store feite piler som peker opp på alle sider.

    God forsendelse!


    Tipper vi får bort 90-99% skader etter å ha gått gjennom alt dette over.
    Kom gjerne med synspunkter og tips jeg har glemt. :)
     
    Sist redigert av en moderator:

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Kjempebra lovemusikk, det er en del som kan lære noe her!!

    Morten
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Vi kan nok lære mye alle sammen, tenke jeg. :)
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.268
    Antall liker
    1.172
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Veldig bra.

    Luft rundt som kan ta opp slag er løsningen ja. Om man bruker boble plast eller baller av avispapir spiller ingen stor rolle. Husker en gang jeg fikk en Netgear NAS i en en skoeske. Ellers var esken tom. Utrolig at den ikke var mer ødelagt enn en den var. Ble fikset med smeltelim og loddebolt...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Veldig bra.

    Luft rundt som kan ta opp slag er løsningen ja. Om man bruker boble plast eller baller av avispapir spiller ingen stor rolle. Husker en gang jeg fikk en Netgear NAS i en en skoeske. Ellers var esken tom. Utrolig at den ikke var mer ødelagt enn en den var. Ble fikset med smeltelim og loddebolt...
    Ja..har selv fått ting rart og meget dårlig pakket, men helt, så håndteringen er ikke så gale som vi vil ha det til.

    Har fått ting der en virkelig lure på avsender, hva de tenker med.

    Avispapir og flere lag papp fungerer dårlig som demping.
    Da syns jeg en bør ta seg bryet med å sjekke på butikken eller kanskje noen naboer har noe de vil bli kvitt.
     

    geirendre

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    600
    Antall liker
    726
    Sted
    Bodø
    Er det knapper eller brytere som stikker ut fra enheten, så kan det være en god ide og ta disse av og legge i en liten eske eller pose ved siden av.
    Det er lett at disse kan bli dyttet inn og skade bryter/potmeter på innsiden om enheten beveger i esken f.eks. om esken blir kastet eller faller ned.

    Det er også viktig å tenke på at fronten (glass skala eller slikt) og baksiden (RCA plugger etc.) må være ekstra beskyttet
    slik at de ikke er det første som treffer noe om enheten skulle bevege seg litt inne i esken.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Er det knapper eller brytere som stikker ut fra enheten, så kan det være en god ide og ta disse av og legge i en liten eske eller pose ved siden av.
    Det er lett at disse kan bli dyttet inn og skade bryter/potmeter på innsiden om enheten beveger i esken f.eks. om esken blir kastet eller faller ned.

    Det er også viktig å tenke på at fronten (glass skala eller slikt) og baksiden (RCA plugger etc.) må være ekstra beskyttet
    slik at de ikke er det første som treffer noe om enheten skulle bevege seg litt inne i esken.
    Viktig ting ja.
    Takk for det.
    Men det skal pakkes for at det ikke beveger seg. Bruk gjerne isopor. Og la plugger og knapper være fri og bare ha bobleplast der, Hvis en får det til, noe de fleste klarer, tror jeg

    Husk og fjernkontrollen rulles inni bobleplast eller noe som beskytter godt.
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    IMG_20201113_221411_933.jpg


    Ikke forsterker, men skjøre rør.
    Fra Kongsberg til Kypros i løpet av en helg (fredag til mandag).
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Prinsippet blir det samme som her på bildet.
    De her har vert ekstra nøye,da de har først pakket og avstemplet i esker, for så å ha esker avstemplet oppi en palle.

    IMG_20201119_103859.jpg
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Drar igang igjen denne tråden.
    Alltid like viktig.
    Og kanskje mer nå i dag med diverse dårlig betalte sjåfører.

    OBS
    Kjøpte en ting fra Oslo sendt med Posten og sporing.
    INGEN tilbakemelding til meg.
    Sjekket med butikk nå og de fant ut at den ligg på min post i butikk med hentekode xxxx
    Så vær obs hvis dere ikke får tilbakemelding fra posten på din innloggede postapp
     
    Sist redigert:

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.108
    Antall liker
    4.965
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Drar igang igjen denne tråden.
    Alltid like viktig.
    Og kanskje mer nå i dag med diverse dårlig betalte sjåfører.

    OBS
    Kjøpte en ting fra Oslo sendt med Posten og sporing.
    INGEN tilbakemelding til meg.
    Sjekket med butikk nå og de fant ut at den ligg på min post i butikk med hentekode xxxx
    Så vær obs hvis dere ikke får tilbakemelding fra posten på din innloggede postapp
    Det du opplever har dessverre blitt normalen.
    Når jeg sender pakker (daglig) sender jeg samtidig melding til mottaker.
    Så må vedkommende følge med.
    Jeg gjør det samme.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Det du opplever har dessverre blitt normalen.
    Når jeg sender pakker (daglig) sender jeg samtidig melding til mottaker.
    Så må vedkommende følge med.
    Jeg gjør det samme.
    Synd det er blitt slik.
    Men kjempegreier av deg, at kjøper får sporing også.

    Privat sender jeg også sporing nr til kjøper.
    Så Posten hadde aldri tjent så mye penger før som i 2020
    Corona er ting, men de må jammen skjerpe seg i fremtiden hvis de vil beholde en god inntjening.
    Vi ser det over alt.. Når Nordmenn blir byttet ut med annen billig arbeidskraft, så faller kvaliteten voldsomt. I ekstreme tilfeller blir bedriftene nedlagt.
    Jobbet tidligere for Western Geco Fjordinstrument, USA eid.
    Så ville Schlumberger ha fabrikken, men fikk blankt nei.
    De kjøpte hele firmaet for å få fabrikken. Firmaet var stort med mamge seismiskfabrikker og 10-15 båter. Jeg sluttet etter en tid.. Så hvor det bar.. 3 år etter, nedlagt.
     

    skinnyboy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    838
    Antall liker
    419
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    @lovemusikk Var selv ansatt hos WG i Knarvik til slutten, så vi har nok møtt hverandre.
    Vil korrigere litt angående pakking, siden det var mitt «spesialfelt» som lagermedarbeider der.

    Tape bør brukes 3 ganger på tvers, både over og under på kartonger. Kantene bør forsegles ja, men tapen der ryker veldig fort.
    Vektbegrensning: Posten, DHL, TNT, Fedex og Postnord har vektbegrensning på esker/kartonger, som er 25/30kg.
    Hvis det veier mer enn det, bør det pakkes på halvpalle(helpalle), avhengig av størrelse.

    Dessverre er det altfor vanlig at tunge ting sendes elendig pakket, tunge ventiler med skarpe kanter sendes i kartonger.
    Oljebransjen er generelt flink til å pakke og emballere forsendelser, men det sendes jo ofte veldig store verdier i «små» forsendelser som bør pakkes godt.

    Veldig mange gode råd til folk angående pakking, og pakking bør utføres på samme måte om det skal innenriks eller internasjonalt, som f.eks til USA.
     

    raw

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2015
    Innlegg
    438
    Antall liker
    630
    Sted
    Kristiansand
    Når alt kommer til alt, så gjelder det vel bare å være anstendig. En sender vel ikke noe en ikke kan stå inne for? Just sayin'...
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Pakkeforslag på høyttalerledninger når du ikke har original esken.

    Her, Nordostkabler

    Kakeboks fra jula.. Legger de pent oppi, og avstempler med plastposer, så de ikke kan bevege seg.. Ikke voldta kablene når du avstempler 😜

    Screenshot_20210613_111603_com.android.gallery3d.jpg


    Screenshot_20210613_111611_com.android.gallery3d.jpg




    Så gjør du det samme, avstempler i esken. Vips..

    Screenshot_20210613_111617_com.android.gallery3d.jpg
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.246
    Antall liker
    3.486
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Her er en CD Spiller jeg sendte til Shanghai for noen år siden. Pakket i godt med bobleplast og ekstra bølgepapp før hele boksen ble wrappet i teip for at den skulle holde seg vanntett om den ble utsatt for fuktighet.
    DSCF2696.JPG
    DSCF2697.JPG
    DSCF2698.JPG
    DSCF2700.JPG
     

    rumel

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.02.2008
    Innlegg
    158
    Antall liker
    415
    Sted
    Oppdal
    Torget vurderinger
    6
    Når det gjelder sporing av pakker, bruk appen Parcel Tracker.
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    En viktig ting!

    Sjekk kolliet/kolliene Før dere signerer.



    Ved skade på eske, be de bak disken, registrere skadet emballasje på sin pad/skanner. Det går faktisk an ja.
    Men de har sikkert ikke peiling i butikk.
    Da får dere de til å skrive på et ark skadet emballasje ved utlevering.
    Bare forlag det, for det skal de faktisk

    Det blir da enkelt å få erstatning.
    Husk ta biler før og under åpning.
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Det er helt riktig. Sjekk emballasje, er det brudd på denne så anmerke skade og send en melding til speditøren samme dagen. Ta bilder. Oppdages det skade etter at komponente er pakket ut, så send melding til speditøren og legg med bilder.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn