Slik skal det gjøres!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    takk
    ja wall of sound passer bra, men alt er i riktig størrelse likevel
    på høyre kanal står 300B utgangen over powersupplyet ja
    det andre står over nettfilteret under trappen ved et teknisk 25A stikk
    det blanke i midten under vinylriggen er 45kg power til riaa
    eike-kabinettet foran venstre kanal er bassamp+eq på vei å lirkes inn bak basshornet
    satt til 02 i natt og spilte på PEDALS 99% ferdige BuffaloII/IVYIII dac i allout versjon(som vanlig) og dette oppsettet leverer over all forventning:
    systemet kler de nye bassene med en avslappet kontrollert presentasjon
    selv på det værst tenkelige bassmateriale på FULL PUPP kjenner man såvidt noen mikrobevegelser i sideveggene på bassene.baffelen er HELT DØD
    her snakker vi om live nivåer!membranutslaget er såvidt synlig på enkelte pulser
    den nye Buffalo komboen parkerer de foregående FULLSTENDIG.punkt slutt!
    løp og selg/kjøp ;D
    I´ll be back
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    heisann og god morgen audiofil Norge:
    fikk et lite passivt eq tips av Bert her om dagen,som hevder at etter at det er implementert,spiller tårna flatt (minus 3db) til 18Hz og etter å ha installert det i natt,TROR JEG PÅ HAM ;D
    det ble skikkelig brutalt og kona insisterte på at huset kunne få strukturelle skader om jeg fortsatte på DET NIVÅET
    uansett:
    da har jeg et flatt utgangspkt. FØR jeg begynner å korrigere for rommet med den parametriske eq´n
    dette krever en måling eller to og vil bli foretatt når alt er innspilt og bassene har nådd fullt nivå,med masserte oppheng etc
    I´ll be back
    nå er det morgentur med Robin collie og frokostlaging
    mvh
    Leif

Nightpuma

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.01.2005
    Antall liker
    503
    Sted
    Agder
    Torget vurderinger
    2
    LMC skrev:
    heisann og god morgen audiofil Norge:
    fikk et lite passivt eq tips av Bert her om dagen,som hevder at etter at det er implementert,spiller tårna flatt (minus 3db) til 18Hz og etter å ha installert det i natt,TROR JEG PÅ HAM ;D
    det ble skikkelig brutalt og kona insisterte på at huset kunne få strukturelle skader om jeg fortsatte på DET NIVÅET
    uansett:
    da har jeg et flatt utgangspkt. FØR jeg begynner å korrigere for rommet med den parametriske eq´n
    dette krever en måling eller to og vil bli foretatt når alt er innspilt og bassene har nådd fullt nivå,med masserte oppheng etc
    I´ll be back
    nå er det morgentur med Robin collie og frokostlaging
    mvh
    Leif
    Høres ut som du nyter livet :)

Puma

JanR

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    LMC skrev:

mvh
    Leif
    ;D ;D

/jan

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    heisann
    15 tommerne begynner og løsne og jeg er overrasket over hvor lett det var å integrere bassene til Trio denne gangen
    må gradvis dra ned nivået for å kompensere for inspilling
    nøkkelord er SLAM og finesse
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    de er om mulig ennå mere usynlige enn de forrige,trolig pga den totalt vibrasjonsfrie kassekonstruksjonen og kanskje også den endrede port-løsningen
    portene avgir null turbulens/støy og er tydeligvis tunet lavt,for man kan knapt høre noe fra de, untatt på de aller laveste tonene
    den opplevde hastigheten på bassen begynner også å normaliseres, etter hvert som innspillingen fortsetter
    dritkult! ;D
    mvh
    Leif

janly

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.09.2004
    Antall liker
    342
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    5
    Kan du si noe om hvilken delefrekvens du kjører med opp mot Trio'ene, og bratthet på kurven Leif?

mvh
    jan

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    hei
    ca 130hz 12db + no mikk fra Bert som tvinger de flatt til 18hz OG øker brattheten
    har likevel nok gain til videre romkorreksjon med mitt hjemmelagde eq
    har påbegynt modding av mine aktive vintage Altec mono 2-veis filtre
    der er det en smal sak å lage og plugge inn moduler for ulike delefrekvenser,så da kan jeg leke meg litt med frekvenser og aktiv kjøring av basstårnene
    det aktive filteret kan trolig også kobles på utgangen til 300b for bedre integrasjon
    du får ta deg en tur
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    seneste nytt!
    fikk to custom passive lavpass filtre fra Phil Marchand beregnet for linjenivå inn på bassampene:
    130hZ 24db/oktav med 20db fast L-pad for å tilpasse høynivå ut fra 300B ampene.
    topp byggekvalitet!fine deler.
    24db gjorde susen
    vanvittig transparent og POTENT! ;D
    men 20db var i meste laget, så jeg mekket en ny L-pad med 2watt AN tantaler som gav 9db demping.
    NÅ BEGYNNER DET Å LIKNE NOE ::)
    tviler på at jeg gidder å gjøre noe særlig mere,bortsett fra å trimme inn eq.
    har allerede hatt besøk;de var SJOKKERT og hadde aldri hørt noe i nærheten mht slam og integrasjon. begge er godt vant fra før!
    24db ryddet godt opp og nå spiller selvfølgelig tårnene med ennå større letthet idet både amper og elementer slipper adskillig lettere unna
    synd å si det men ødelagt gearkasse i båten har noen fordeler
    anlegget er "ship-shape" og kåken inkl hage er strigla!
    anbefaler andre, som tror de har gode bassløsninger til Avantgarde, å ta seg en tur innom!

mvh
    Leif

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.547
    Torget vurderinger
    23
    - Sukk, nå ble jeg misunnelig..... Vel, vi kan jo ikke alle holde på på denne måten, noen av oss får nøye seg med det vi har.

8

8x12_TOM

Gjest
    LMC skrev:
    anbefaler andre, som tror de har gode bassløsninger til Avantgarde, å ta seg en tur innom!
    Jeg tror ikke..... jeg veit jeg har en god bassløsning :D. Men brukt som supplering til ordinære kassehøyttaler holder vel ikke det for å komme gjennom det berømte nåløyet ;)

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.547
    Torget vurderinger
    23
    "NOK" - According to Websters Dictionary: "nok" = "a non-excisting word in the
    vocabulary of the famous Pengesluk"

See also "A contradiction in Terms"

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    8x12_TOM skrev:
    LMC skrev:
    Jeg tror ikke..... jeg veit jeg har en god bassløsning :D. Men brukt som supplering til ordinære kassehøyttaler holder vel ikke det for å komme gjennom det berømte nåløyet ;)
    sikkert for ditt oppsett,men jeg nevnte til Avantgarde horn
    mange har prøvd diverse tungdrevne hardt equalisede tårn med høyeffekt forsterkere,noe jeg mener ikke vil integrere bra med hornas hurtighet
    mvh
    Leif

LMC

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Antall liker
    14.157
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    46
    seneste utvikling vedr. Avantgarde Trio custom bassløsning oppsummert i en mail til Arthur Salvatore ,som jeg har hatt en dialog med i flere år:

Hello again Sir

Latest update on basstower crossover and integration:

After in room measurements of true Trio midbass rolloff, I decided, after consultation with Phil Marchand of Marchand Electronics, to continue going passive lowpassfiltering,to avoid any noise issues(my amps are only 200µVAC on the outputs and absolutely noiseless,so I don´t wan´t any new issues).He thought going active might introduce noise.

I thus ordered some custom mono XM-46 130Hz 24db/octave phase correct line lvl low pass filters for the Doppenberg towers.

Since they´re hooked up to the output of my 300B amps, they also have a fixed L-PAD (adjusted by me to 9db attenuation made by 2 Audio Note 2 watt tantalum resistors on the inputs.PM recommended 20db, but that was too much).

The units arrived after a few weeks and looks very well made and "pro" with their welldamped inductors and hi-quality pcb´s.

They´ve now been playing for a couple of weeks, and I must say that I´m very impressed:

The bass is even cleaner and tighter and a colouring upwards, I just have had, without being aware of it, is obviously gone, and the whole system is even more unstrained and effortless,HOWEVER LOUD I play!

For the very first time in my life, I´m able to hear the lower registers of a concert grand Bøsendorfer, reproduced with the full body and weight of the real thing.

The 24db solution was a very good way to go, and I thank Phil for advice, very good service and expedient shipping.

The superb quality of the units, obviously contributes to the successful implementation of the woofers.

I would encourage other Trio owners to investigate this HI-EFF solution,rather than going for "the way of least resistance", with the original "hornloaded" heavily eq-ued subwoofers.

IMO

Best

Leif

Norway

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn