"slippmiddel" ved tørk av plater?

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei
Lurte på å legge denne inn under DIY platevasker, men laget en ny tråd da det nok kan være litt bredde på dette.

Er det noen som har prøvd f.eks " slippmiddel" (vætemiddel) i vannet ved vask av plater?
( bryter ned spenningen i vannet slik at vannet renner lettere bort)
Tenker da på disse midlene en får/fikk til film/bildeframkalling før. (f.eks Kodaks Photo-flo, og ilford har vel også noe? )
Og er det noen som har prøvd slikt skyllemiddel til oppvaskmaskiner?
Mvh Jan I

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.652
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jada, bruker Tetenal Mirasol (sp?). En 10-15 dråper/l i tillegg til en god dæsj rein isopropanol. Eneste grunnen til at jeg bruker Tetenal og ikke Kodak Photo-flo er at butikken ikke hadde Visa-terminal, og Kodak oversteg lommeinnholdet. Mirasol er mindre konsentrert enn Kodak; det skulle ikke være nødvendig med mer enn 4-5 dråper Photo-flo/ l. Hjelper det? Tja, væska sprer merkbart bedre på platene enn uten. Mer isoprop vil vel tjene samme nytten, men stinke mer.

EDIT: Forresten hadde vi vel en lang tråd om temaet for en stund siden? Jo, her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,12706.0.html

Bernt K

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
En dråpe Zalo er nok. ;)

Gjør vel samme nytten. I min tid i mørkerommet med x antall tusen filmer og prints fremkalt, var det aldri snakk om noen tørkeflekker ihvertfall.

Bruker forøvrig ingen av delene på min VPI 17.5, kun sterilt vann og isopropanol, funker fint det.

Z

Zomby_Woof

Gjest
Jeg prøvde isoprop og apotekvann alene. Det forsvinner forsåvidt i støvsugeren uten noe problem. Problemet var derimot at det trakk seg sammen i dråper før jeg rakk å støvsuge. Da tror jeg det er lett for at skiten ligger igjen der vannet har trukket seg tilbake. Med litt Photo-flo eller Zalo blir det liggende lenge nok til at støvsugeren får gjøre jobben sin.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Hei
Grunnen til at jeg spør er følgende:
Har bestilt en slik ultralyds vasker og her bør en jo ikke bruke for mye sprit etter hva jeg har hørt/lest.
Har alltid brukt denne oppskriften med litt isoprop. og noen dråper zalo, men har jo lest at zalo vil legge igjen litt "film" etter seg. Om dette er hørbart... NeTJA? ::)
Derfor har jeg lyst til å prøve andre midler enn zalo

Noen som har prøvd slik skyllemiddel for oppvaskmaskiner?

Mvh Jan I

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Antall liker
3.906
Sted
Oslo
Jan_I skrev:
Noen som har prøvd slik skyllemiddel for oppvaskmaskiner?

Mvh Jan I
Hørtes ut som sterke saker. Ville vært uhyre forsiktig med jeg utsatte mine dyrebare små for. Ikke bare virkning der og da, men langtidseffekten kan jo være katastrofal.

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
berxter skrev:
Jada, bruker Tetenal Mirasol (sp?). En 10-15 dråper/l i tillegg til en god dæsj rein isopropanol. Eneste grunnen til at jeg bruker Tetenal og ikke Kodak Photo-flo er at butikken ikke hadde Visa-terminal, og Kodak oversteg lommeinnholdet. Mirasol er mindre konsentrert enn Kodak; det skulle ikke være nødvendig med mer enn 4-5 dråper Photo-flo/ l. Hjelper det? Tja, væska sprer merkbart bedre på platene enn uten. Mer isoprop vil vel tjene samme nytten, men stinke mer.

EDIT: Forresten hadde vi vel en lang tråd om temaet for en stund siden? Jo, her: http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,12706.0.html

Bernt K
Hei Bernt
Har du sammenlignet Tetental opp mot photo-flo?
Leste på et fotoforum om at photo-flo "skummet"
Vil Tetental gjøre det samme? og i samme grad?
Mvh Jan I

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Jeg har brukt Photo-Flo, og det skummer hvis du bruker for mye av det. Er av den formening at zalo gjør samme nytten, har skylt mange filmer med det uten problemer. Zalo skummer også hvis det er for mye men riktig mengde skummer ikke, prøvde i ultralydvaskeren ;D

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
312
Flott at du har prøvd Trond, trodde det ble skum av dette i vaskeren nesten uansett hvor lite en brukte.
Da skal en ikke bekymre seg. :) og bare fortsette å bruke zalo :)
Mvh Jan I

Topp Bunn