Sliter folk med å selge dyre CD spillere for tiden?

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Espen R skrev:
Hva mener du om dette:

Note on Build 7:

From the company that originated RUR and "Memory Playback"
five years ago, comes a more powerful extractor, by far the most powerful in
the industry. Unlike all freeware and other memory players (as of January,
2009)it uses no caching, and uses no error correction bits and no
non-sequential memory EVER.

Read the Technical Guides for details.
Build-7 boasts an incredible 150X rereading.
The most powerful, error code free CD extraction player
in the world.

The Memory Player/RUR Build 7 - January 2009

http://www.novaphysicsgroup.com/Page8.html

http://www.novaphysicsgroup.com/Page2.html
Nå har jeg ikke lest mer info om dette produktet, men dersom den ikke upsampler med 150xnormal cd-hastighet så indikerer dette en form for feilkorrigering: Build-7 boasts an incredible 150X rereading. Dersom dette betyr 150x lesehastighet (av normalhastighet) så må jo informasjonen brukes til noe, enten å lagre informasjonen rått og brutalt, dvs raskere en den leveres ut analogt--> Cashing. Eller så brukes den til å ta f.eks det mest returnerte bit'et av de 150 gangene informasjonen ble lest --> feilkorrigering.

NB! Kommentaren kommer UTEN at jeg har lest mer om produktet og vurdert ut fra min datafaglige bakgrunn. ::)
 

Ulf-B

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.05.2008
Innlegg
7.907
Antall liker
2.100
Sted
Oslo
Torget vurderinger
20
Vidar P skrev:
Ulf; du tar mye feil bokstavelig talt; feilkorreksjonskretser introduserer svært så hørbar støy. Ikke akkurat et ukjent fenomen.

Mvh Vidar P
Hehe - mulig at du hører det. Jeg har aldri hørt det.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Gjestemedlem; ikke uenig i slik du fremstiller det. Men min følelse går på at det er enda mye mellom laser og utgangsterminaler som ikke dekkes av data-til-dac-teorien; denne laseren og driften av den er i det hele tatt elektronisk; det samme er overføringen av digitale signaler; dvs at disse signalene er utsatt for et vell av uheldigheter på veien; og likedan er selve tilkoblingen til dac'en en utfordring.. hvordan unngå å få overført støy fra drivverk/HD eller hva det er til de følsomme kretsene i dac'en? I tillegg er det flere produsenter som argumenterer for at de alltids har grei kontroll på støy i det analoge domene, men at støy i det digitale domene er verre å kontrollere, samt gir mer øre-uvennlige resultater når det følger med datastreamen på sin vei gjennom dac'ens kretsløp og de kretsløp på hver side av chip'en.

I det hele tatt så er poenget mitt at; jeg har ikke egentlig peiling på dette; men min erfaring fra såvel audio som andre bransjer (som f.eks min egen) tilsier at det er mye mer mellom himmel og jording enn vi som amatører kanskje erkjenner.

Ang HDX; ikke tale om. Jeg gidder ikke å bruke år og dag på å lese av samlingen (hvorav forresten kun 1/5-del eller mindre får plass) på en HDD, bare for å oppleve et lydresultat som er dårligere enn CDS3/CD555 som jeg allerede har. Enkelt eller hva?

Mvh Vidar P
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.585
Antall liker
13.673
Ulf-B skrev:
2-0 til meg, dette - verken Mandal eller kjøpmann er riktig. Prøv Asker og - ja hva skal man si? - kontorrotte, kanskje?
Vooops, beklager!
Det er lov å prøve seg ;)
Trodde du var en gammel kompis jeg har forsømt i årevis ser du.
Mao. ingen onde hensikter fra min side.
 
V

vredensgnag

Gjest
Espen R skrev:
Gjestemedlem skrev:
Vidar P skrev:
Hvordan kan et hvilket som helst drev lese dette korrekt, mens noen drev (etter påstående) leser plater med minst 20% færre feil (dvs mindre aktivering av feilkorreksjonskretser) enn drev som da angivelig leser korrekt? Og hva skal man da med feilkorreksjonskretser i det hele tatt? Jeg bare lurer.
Hvis det er så komplisert å lese en CD-plate korrekt uten en diskettstasjon med intrikate kreter til mange ti-tusener av kroner, så må vel det være et av de beste argumentene jeg kan kome på for snarest å skrote CD som avspillingsmedium i de tusen hjem og heller flytte filene over på et mer egnet medium som harddisk, minnebrikker, flashdisker eller annet slikt som lettere kan leses av feilfritt uten et drev konstruert som en boreplatform. :-\
Hva mener du om dette:

Note on Build 7:

From the company that originated RUR and "Memory Playback"
five years ago, comes a more powerful extractor, by far the most powerful in
the industry. Unlike all freeware and other memory players (as of January,
2009)it uses no caching, and uses no error correction bits and no
non-sequential memory EVER.

Read the Technical Guides for details.
Build-7 boasts an incredible 150X rereading.
The most powerful, error code free CD extraction player
in the world.

The Memory Player/RUR Build 7 - January 2009

http://www.novaphysicsgroup.com/Page8.html

http://www.novaphysicsgroup.com/Page2.html
Er det en feil på en CD, så hører du disse i form av et opphold i musikken, eller en skriiiiitttsj-lyd. Det er ikke "bittesmå gap som må tettes inn hele tiden med oppdiktede bits."


Har lest om nova physics før, men ikke lyttet til spilleren. Poenget med flashminne må være å redusere jitter, i den grad dét er et problem. Poenget med RUR (Read Until Right) må være at det er mange feil. Finnes disse feilene? Her er en kommentar fra Klipsch-forumet, fra 2006, da spilleren ble lansert. Sjekk svar på åpningsinnlegget:
http://forums.klipsch.com/forums/t/75076.aspx

coda:
With digital there are little items called parity bits that tell the system how to guess the missing contents, so the hole is filled by ECC with a synthetic tone that also creates odd harmonics.



Just to clear up the myths that so quicly get spread around...

There is absolutely no guessing involved with parity bits. In the case of CDs the parity bits are part of a complex algorithm (the Reed-Solomon code) such that the value of the missing bits are absolutely known and can be corrected for perfectly (so long as there aren't more than X number of dropped bits per word...I wanna say it's 4? I forget the actual number).

You can read more about it here:
http://web.usna.navy.mil/~wdj/reed-sol.htm

Sure, there are occasionally some issues where the data read off the disc isn't perfect, but in EVERY instance it will be heard as something very obviously wrong (either a gap or a sharp spike). Granted there are some players out there that might try to "round off" these kinds of errors, but such a process has absolutely nothing to do with ECC. In fact, in order to know to 'round off' the errors requires that the system knows that an error exists - if the manufacturer chooses to ignore the errors and make up something then that is just a poor product - or a product for an application where real time is important. Usually, the CD player just keeps re-requesting the information until it finally works...and this is why good CD players get stuck in a wierd loop when it comes across a damaged part of the disc.

Sorry for the short rant, but it's not too comforting when a company that comes out with a "high-end" cd player is spewing misleading information in their marketing gunk...

===
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.585
Antall liker
13.673
Espen R skrev:
Men husk...så sier disse godt betalte digitalingeniørene at feilrettningskretsløpene i CD spillerne skal rette opp datastrømmen slik at signalet er bit-for-bit 100% identisk som hva som er lagret på discen. Tror du ikke på lærebøkene? ;D
Hehehe...Espen R.
Enkelte forleste bokrotter kan bare ta bøkene sine og tørke seg i......hehehe...nå er det Påske gitt, og lave skuldre.
Jeg vil bare si det så enkelte at man bør prøve ut forskjellige spillere og kombinasjoner før man slår seg på brystet og utbasunerer sine tillærte teorier via bøkene.
Joda, helt fint at teoriene sier at, og ohms lov blablablablabla....bruk øra, test og lytt selv hjemme i kjente omgivelser.
Kombinasjonene er om ikke uendelige, så ihvertfall særdeles mange, og alle passer ikke hvermansen, og er ei heller korrekte i mine ører.

Beklager alle turkleifene i mine lett provokative innlegg før i kveld, men PCen jeg forgrep meg på hadde en lite fungerende R.
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.585
Antall liker
13.673
Valentino skrev:
Dataklumpene på plata kan et "hvilketsomhelst" drev lese korrekt, f.eks den gamle DVD-romen på laptopen jeg skriver dette på, men så var det dette med timing av S/PDIF-strømmen da. Det er noen variabler ute og går.
Ja, men da er vi inne på noe serr`u.
Dog i en mer korrekt klesdrakt en mitt innlegg Valentino.
Det skal du ha.
Det er forøvrig ikke viktig for meg hvem som har rett på hvilket nivå omkring det teknologiske.
Mitt BASE drev på 30 små kg totalt tilkjenngir en helt annen form for detaljering, rom, luft, grunntone osv enn Micromega drevet. Valget er enkelt for et audiofilt nøttehue som meg.
Erfaringen er videre at dersom ikke drevet gjør sin jobb "riktig" kan du ha hvilken DAC du vil uten å komme i "mål".
La meg leve lykkelig i mine vrangforestillinger er du snill 8)
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.585
Antall liker
13.673
Gjestemedlem skrev:
Hvis det er så komplisert å lese en CD-plate korrekt uten en diskettstasjon med intrikate kreter til mange ti-tusener av kroner, så må vel det være et av de beste argumentene jeg kan kome på for snarest å skrote CD som avspillingsmedium i de tusen hjem og heller flytte filene over på et mer egnet medium som harddisk, minnebrikker, flashdisker eller annet slikt som lettere kan leses av feilfritt uten et drev konstruert som en boreplatform. :-\
Du har et poeng der, men det er påtagelig hvordan en CD/LP spinner tanks i sværtvektklassen utklasser sine lettere søsken på alle punkter. Fosses Avid Acutus gruser en Rega 3 "any day", og min megatonn CD-spinner boks gasser i seg mange svinegode integrerte spillere. Dette sett i lys av egen smak.
Det står den enkelte fritt å velge.
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.955
Antall liker
29.604
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Powerpoint skrev:
Valentino skrev:
Dataklumpene på plata kan et "hvilketsomhelst" drev lese korrekt, f.eks den gamle DVD-romen på laptopen jeg skriver dette på, men så var det dette med timing av S/PDIF-strømmen da. Det er noen variabler ute og går.
Ja, men da er vi inne på noe serr`u.
Dog i en mer korrekt klesdrakt en mitt innlegg Valentino.
Det skal du ha.
Det er forøvrig ikke viktig for meg hvem som har rett på hvilket nivå omkring det teknologiske.
Mitt BASE drev på 30 små kg totalt tilkjenngir en helt annen form for detaljering, rom, luft, grunntone osv enn Micromega drevet. Valget er enkelt for et audiofilt nøttehue som meg.
Erfaringen er videre at dersom ikke drevet gjør sin jobb "riktig" kan du ha hvilken DAC du vil uten å komme i "mål".
La meg leve lykkelig i mine vrangforestillinger er du snill 8)
Enig med dere begge her.
1) (Re-) klokkingen av spdif - signalet er viktig for det som kommer ut av ht.
2) Har både cd- drev og avspilling over harddisk. Det er forskjeller i lyd mellom en cd spilt av over drev og samme cden rippet til harddisk og spilt av derfra- gjennom samme dac, vel å merke.
Og IMO er det bedre lyd over drev.
mvh
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.658
Antall liker
1.423
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Er ikke litt av greia timing med tanke på klokkesignal etc? Flere ledninger og bokser= mer krøll? Kansje det beste er en DAC med flashminne? Eller USB inngang? Men da vil det kansje bli forskjellig fra minnepinne til minnepinne sånn rent kompatibilitetsmessig?
 
V

vredensgnag

Gjest
En annen innfallsvinkel.

Det postuleres at potensiell drift i forbindelse med jitter, feilavlesning, forstyrrelser i tidsdomenet, osv, skaper forstyrrelser som påvirker hva man hører på.

Vi har diskutert, i denne og andre tråder, om feilkorrigeringen - slik den utføres vha Reed/Solomon koding av data - også er en feilkilde.

La oss derfor se på et helt annet anvendelsesområde, der utfallet ikke er hvorvidt det kanskje skingrer i diskanten, men at man taper 3. verdenskrig idet den begynner.

NATO bruker Reed-Solomon encoding ved sending av datamengder fra 3-24 millioner bits i sekundet.
Her er et eksempel:

Anbudsspesifikasjon for C-BAND SATELLITE SPACE SEGMENT FOR US NAVY SHIPS

Oppgaven gjelder Challenge Athena systemet. Dette brukes til overføring av satellittkommunikasjon av "high data rate (TI) signaler som gjelder "national imagery, telemedicine, radio central orderwire, sailor telephone, and intelligence and surveillance data."

This effort is to procure C-Band space segment in the Indian Ocean Region (IOR) and terrestrial services for the Navy Commercial Wideband Satellite Program (CWSP)-Challenge Athena, a command and control communications system.
http://www.fas.org/spp/military/program/nssrm/initiatives/athena.htm

Det skal kobles opp GFE (Government Furnished Equipment), med følgende kapabilitet:

The GFE modems operate with nominal Eb/No of 6.0 dB with forward error correction, Reed/Solomon encoding, and QPSK modulation for an approximate occupied bandwidth of 2.5 MHz per T1.
Når man vurderer hva det er snakk om her av datamengder, og behovet for presisjon i disse, så kan man undres hvorfor man ville "ta sjansen" på Reed/Solomon om ikke denne kodingen leverte fullkommen presisjon. Her er det faktisk også snakk om data der forskyvninger i tidsdomenet vil kunne ha meget store konsekvenser. (Og linken viser bare en applikasjon via sivile satellitter - det finnes enda mer kritiske systemer for guidance control, real time battle coordination, o.a.)

Det å lese de sølle datamengdene som ligger på en CD er barnemat i sammenligning.

Vil man ha en detaljert gjennomgang om teorien bak koding og beskrivelse av digitale data, så står det mer enn man noensinne trodde man trengte i denne pdf'en:
http://www.rivier.edu/journal/ROAJ-Fall-2008/J201-Grossman-Coding-Theory.pdf

Som det står i dette utdraget - hører du en feil fra CD'en, så skyldes det laseren, ikke korrupte data.
 

Vedlegg

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.585
Antall liker
13.673
Interessant vredensgang.
Og hva skjer dersom man søker å gi drevet/laseren optimale arbeidsforhold?
Jeg tenker isolering fra vibrasjoner, stabilt underlag, avkobling med eget subchassie, battreistrøm osv.
Jo, takk det høres "bigtime".
Mao. blir jeg sjeldent imponert av "billige" skramlebokser fra Rema og Expert.
 
V

vredensgnag

Gjest
Dette er en diskusjon som kommer til å fortsette i evigheter, Powerpoint. Men setter man seg inn i digitale signaler og deres formidling så kan det være man får ro i sjelen. Tross alt er det betydelige vibrasjoner i det som beveger i luft, over land og til havs av både utstyr og våpenleveranser med styring når NATO holder på. Og det går jammen greit.

Det vi snakker om er kvaliteten på signalet i ditt drivverk idet det forlater CD'en - og dette er sammenlignbart med det meste. Hva som så skjer i den videre kretsen før du kobler ut av chassis til anlegget, er en helt annen sak. Der driver ulike produsenter og lager ulike signaturer på lyden.
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
142
Sted
Bergen
En liten oppfølging av mitt tidligere innlegg.
Nå har jeg hørt en spiller i mitt eget oppsett som er betydelig bedre enn min oppgraderte G-CD.
I går kveld koblet jeg opp en Lindemann 820S CD/SACD spiller.
Man hører enkelt at den er bedre på flere parametre. Den har et mye lavere støynivå i lydbildet enn G-CD. Dette gjør at man får ett mye luftigere lydbilde med betraktelig større dybdeperspektiv og bredde, samt bedre holografi. Bassen er også bedre. Siden en god del støy er fjernet fra lydbildet oppleves lydsignaturen som mer analog. Minner meg litt om fremførelsen til noen gode platespillere som jeg har hørt.

Endre Askeland skrev:
Jeg har sammenlignet dem begge direkte!!!!
Jeg har vært eier av dem(Esoteric P-03/D-03(200000 kroner) og Edge G-CD) begge, og eier fortsatt en oppgradert Edge G-CD.

Jeg har i løpet av de siste 15 månedene sammenlignet flere CD-, CD/SACD spillere(+ 100000 kroner) opp mot min oppgraderte G-CD spiller. Jeg har enda ikke hørt en spiller som overgår min oppgraderte G-CD noe nevneverdig, men jeg leter fortsatt.
At det er kilder der ute som er bedre, det er helt sikkert. Spørsmålet blir hvor mye disse kildene koster? Vel det er feil å si at jeg ikke har hørt bedre kilder. Jeg har hørt platespillere som er bedre, men disse var dyr. Den beste og også dyreste koster 250000 kroner. For den prisen så burde man få en god CD-spiller?

For øyeblikket så koser jeg meg med Edge Reference for-forsterker.
Den gjør ekstreme ting med lydbildet som jeg aldri før har hørt fra noen oppsett. Ikke noe har vært litt i nærheten ;D
De som tror at en for-forsterker ikke har mye å si i ett oppsett, eller at en spiller med innebygget for-forsterker er en optimale løsning, tar skammelig feil :) ;) :D ;D IMHO

[
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Virkelig fin spiller det der Endre. Sinnrike løsninger. Blir det bytte?

Mvh Vidar P
 

Powerpoint

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.04.2003
Innlegg
7.585
Antall liker
13.673
vredensgnag skrev:
Dette er en diskusjon som kommer til å fortsette i evigheter, Powerpoint. Men setter man seg inn i digitale signaler og deres formidling så kan det være man får ro i sjelen. Tross alt er det betydelige vibrasjoner i det som beveger i luft, over land og til havs av både utstyr og våpenleveranser med styring når NATO holder på. Og det går jammen greit.

Det vi snakker om er kvaliteten på signalet i ditt drivverk idet det forlater CD'en - og dette er sammenlignbart med det meste. Hva som så skjer i den videre kretsen før du kobler ut av chassis til anlegget, er en helt annen sak. Der driver ulike produsenter og lager ulike signaturer på lyden.
;) hehehe...så enig så enig..
Skal se om jeg ikke får oppgradert teflon hjernen min etter hvert.
Lydgjengivelse er som kjent helt objektiv 8)
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
142
Sted
Bergen
Hei

Litt tidlig å si enda. Jeg er inne i en tenkefase. Har ikke enda blitt enig med meg selv om hvilken kilde jeg skal gå for i fremtiden. Men Lindemann er meget god. Det er en del andre gode kilder som også frister.

mvh

Vidar P skrev:
Virkelig fin spiller det der Endre. Sinnrike løsninger. Blir det bytte?

Mvh Vidar P
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Endre Askeland skrev:
Hei

Litt tidlig å si enda. Jeg er inne i en tenkefase. Har ikke enda blitt enig med meg selv om hvilken kilde jeg skal gå for i fremtiden. Men Lindemann er meget god. Det er en del andre gode kilder som også frister.

mvh

Vidar P skrev:
Virkelig fin spiller det der Endre. Sinnrike løsninger. Blir det bytte?

Mvh Vidar P
Det fine med de virkelig gode kildene er jo at de leverer sine egne argumenter ved lytting på en veldig tydelig måte. Jeg er blant de som aldri har angret et sekund på kjøp av en premium cd-kilde; det å spille musikk er en lutter fryd og glede dagen lang året rundt år etter år.

Lykke til med valget. Mvh Vidar P
 

HCS

En vanlig fyr fra bygda..
Ble medlem
22.02.2007
Innlegg
26.718
Antall liker
32.605
Sted
Nesten Gjøvik..
Torget vurderinger
28
Denne tråden er forsåvidt intr lesning. Får litt samme følelsen som når cd-spilleren kom for fullt. "LP nei, det var fortid og bare å kaste. Alt det nye er perfekt..." . Nå sier jeg ikke at drev og lasere er perfekte , men det kan lønne seg å lytte til forskjellige løsninger og derav ved hjelp av hørsel og lommebok bestemme seg. At noen sliter med å få solgt javel, da er vel prisen feil da. Alt kan selges til rett pris.. Forøvrig har jeg tilgode å høre et oppsett uten cd spiller som jeg synes er MYE bedre enn oppsett med cd-drev. 8)
 
R

rico

Gjest
Vidar P skrev:
Endre Askeland skrev:
Hei

Litt tidlig å si enda. Jeg er inne i en tenkefase. Har ikke enda blitt enig med meg selv om hvilken kilde jeg skal gå for i fremtiden. Men Lindemann er meget god. Det er en del andre gode kilder som også frister.

mvh

Vidar P skrev:
Virkelig fin spiller det der Endre. Sinnrike løsninger. Blir det bytte?

Mvh Vidar P
Det fine med de virkelig gode kildene er jo at de leverer sine egne argumenter ved lytting på en veldig tydelig måte. Jeg er blant de som aldri har angret et sekund på kjøp av en premium cd-kilde; det å spille musikk er en lutter fryd og glede dagen lang året rundt år etter år.

Lykke til med valget. Mvh Vidar P
Nemlig :) For det er dette det egentlig dreier seg om.
 
V

vredensgnag

Gjest
Endre Askeland skrev:
Hei

Litt tidlig å si enda. Jeg er inne i en tenkefase. Har ikke enda blitt enig med meg selv om hvilken kilde jeg skal gå for i fremtiden. Men Lindemann er meget god. Det er en del andre gode kilder som også frister.

mvh

Vidar P skrev:
Virkelig fin spiller det der Endre. Sinnrike løsninger. Blir det bytte?

Mvh Vidar P
Enda en produsent som ser verdien i å tilby mulighet for tilkobling av flere digitale kilder, så disse kan trekke fordel av upsampling, osv. I dette tilfelle er vel også dobbelt-laseren avgjørende, for å kjøre avspilling uten bufring.



Ser også verdien i å ha ekstern strømforsyning, med tanke på å unngå ev. støy fra en innabords toroidal.
 

Vedlegg

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg fikk inntrykk av at det kun var de analoge kretsene som hadde ekstern psu-option? Den blå er vel sikkert trafoen til de digitale kretsene da.

Mvh Vidar P
 
M

musicus

Gjest
Vidar P skrev:
Endre Askeland skrev:
Hei

Litt tidlig å si enda. Jeg er inne i en tenkefase. Har ikke enda blitt enig med meg selv om hvilken kilde jeg skal gå for i fremtiden. Men Lindemann er meget god. Det er en del andre gode kilder som også frister.

mvh

Vidar P skrev:
Virkelig fin spiller det der Endre. Sinnrike løsninger. Blir det bytte?

Mvh Vidar P
Det fine med de virkelig gode kildene er jo at de leverer sine egne argumenter ved lytting på en veldig tydelig måte. Jeg er blant de som aldri har angret et sekund på kjøp av en premium cd-kilde; det å spille musikk er en lutter fryd og glede dagen lang året rundt år etter år.
Spot on! VidarP, virkelig, og jeg er helt enig! :) ....

mvh
 

Brianh

Bransjeaktør
Ble medlem
09.02.2005
Innlegg
372
Antall liker
35
Torget vurderinger
1
Ulf-B skrev:
Vidar P skrev:
Ulf; du tar mye feil bokstavelig talt; feilkorreksjonskretser introduserer svært så hørbar støy. Ikke akkurat et ukjent fenomen.

Mvh Vidar P
Hehe - mulig at du hører det. Jeg har aldri hørt det.
Sikkert fordi du aldri har fjernet det. Denne type støy virker på samme måte som nettstøy. Du merker det på en måte ikke før det er borte ;) Men nå er det jo ikke alle som anser det nødvendig å fjerne nettstøyen eller.
 

Terka

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2007
Innlegg
1.374
Antall liker
3
Brianh skrev:
Ulf-B skrev:
Vidar P skrev:
Ulf; du tar mye feil bokstavelig talt; feilkorreksjonskretser introduserer svært så hørbar støy. Ikke akkurat et ukjent fenomen.

Mvh Vidar P
Hehe - mulig at du hører det. Jeg har aldri hørt det.
Sikkert fordi du aldri har fjernet det. Denne type støy virker på samme måte som nettstøy. Du merker det på en måte ikke før det er borte ;) Men nå er det jo ikke alle som anser det nødvendig å fjerne nettstøyen eller.
Jeg har hørt Ulf-B sine 3 anlegg. Kunne ikke spore noe merkbar støy der for min del. Tror det er anlegg og lyd som absolutt er levbar for de fleste,om enn ikke helt oppnåelig for alle oss med hifi som deltidshobby... :) Men så har ikke jeg fjernet hverken nettstøy eller feilkorreksjon hos meg heller... ::)
 
N

nb

Gjest
Kan man ikke bare spille inn en CD med total stillhet for deretter spille den av på anlegget? Det burde gi en pekepinn på hvor omfattende støyen fra feilavlesinger o.l. er.
 
N

nb

Gjest
Vidar P skrev:
Hvordan kan et hvilket som helst drev lese dette korrekt, mens noen drev (etter påstående) leser plater med minst 20% færre feil (dvs mindre aktivering av feilkorreksjonskretser) enn drev som da angivelig leser korrekt? Og hva skal man da med feilkorreksjonskretser i det hele tatt? Jeg bare lurer.

Mvh Vidar P
"Hvilket som helst lese korrekt" betyr nok at dataene er intakte etter at korreksjonskretsløpene har gjort jobben sin. Feil som må rettes er det hele tiden. Disse er også i sving selv om man spiller av fra en harddisk - lagring på harddisk bruker også Solomon-Reed . Slike metoders robusthet gjør at digital lagring i det hele kan brukes, uten slike mekansimer hadde det vært totalt ubrukelig til datalagring, det være seg av musikk eller av andre typer innhold. Jeg ser ikke helt den praktiske betydnignen av å måtte korrigere "20% mindre" siden dataene uansett er intakte etter korreksjonen er utført. Som påpekt er det ikke noe gjetting involvert og feilene skal være ganske så store før korreksjonsmetodene må melde pass.

Ellers dersom det var slik at det låter ille om korreksjonskretsene er i funksjon, så burde f.eks gamle (og presumtivt mer slitte) CDer låte betydelig dårligere enn nye.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Terka skrev:
Brianh skrev:
Ulf-B skrev:
Vidar P skrev:
Ulf; du tar mye feil bokstavelig talt; feilkorreksjonskretser introduserer svært så hørbar støy. Ikke akkurat et ukjent fenomen.

Mvh Vidar P
Hehe - mulig at du hører det.  Jeg har aldri hørt det. 
Sikkert fordi du aldri har fjernet det. Denne type støy virker på samme måte som nettstøy. Du merker det på en måte ikke før det er borte  ;) Men nå er det jo ikke alle som anser det nødvendig å fjerne nettstøyen eller.
Jeg har hørt Ulf-B sine 3 anlegg. Kunne ikke spore noe merkbar støy der for min del. Tror det er anlegg og lyd som absolutt er levbar for de fleste,om enn ikke helt oppnåelig for alle oss med hifi som deltidshobby...  :) Men så har ikke jeg fjernet hverken nettstøy eller feilkorreksjon hos meg heller... ::)
Tror du og Ulf kanskje misforstår omfanget og arten av denne type støy; dette med feilkorreksjonsstøy, digitalstøy og nettstøy for den del er ikke som sus, brum eller liknende som du kan høre; men en dynamisk maskering av signalkvaliteten. Denne type støy som alle audiodesignere er så opptatt av å holde på et lavt nivå.
Som brian antyder så hører man kanskje ikke hva det dreier seg om før det er borte; og da i form av renere, rikere, mer naturlige toner.

Mvh Vidar P
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.509
Antall liker
3.056
Vidar P skrev:
Virkelig fin spiller det der Endre. Sinnrike løsninger. Blir det bytte?

Mvh Vidar P
Det jeg hørte på Hortenmessa av Lindemann virket meget lovende. Ja, den virket glatt og analog i lyden med store luftige lydbilder. Kanskje en smule for høflig i lyden? Vanskelig å si etter den korte lytteseansen. Men den virket tiltalende på et sjeleligt nivå. Den kommuniserte musikken godt.
Det jeg var undrende til var at den ikke var permanent tilkoblet i anlegget til Audiofreaks, var det ikke særlig penger å tjene på å selge den?
Da jeg spurte Peter om å spille SACD, bare blåste han,..nei, SACD hadde han ikke noe forhold til. Men tenk om potensielle kunder hadde..? ::)
 
N

nb

Gjest
I en eldgammel artikkel (fra 1990...) stod det at selve CD-platen har en feilrate på mellom 1 pr 100.000 og 1.000.000 bits som ligger i selve formatet. Det er mulig dettte har blitt mye, mye bedre med årene, det aner jeg ikke. Til sammenligning så inneholder 1 sekund musikk ca 1.4 millioner bits (16 bits * 44.1k samples pr. sekund * 2 kanaler). Etter feilkorrigering skal feilraten være redusert mellom 1 til 100.000.000.000 og 1 til 1.000.000.000.000. CD-ROM til databruk (yellow book). Har ytterligere et lag som skal redusere denne feilraten med en faktor på 10.000.

Dette blir selvsagt teoretisk statistikk og standarder, men pointet er at konseptet er svært robust og at det må være slik for å kunne brukes til noesomhelst i det daglige. Ukorrigerte bitfeil i musikk er i prinsippet ingen krise (man kan f.eks interpolere) men til databruk er dette helt kritisk.

Visstnok er siste lag feilkorreksjon i yellow-book i praksis nesten aldri i bruk.

Artikkelen:
http://findarticles.com/p/articles/mi_m0HPJ/is_n6_v41/ai_9683351/?tag=content;col1
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nb; ang 20% lavere feilrate som Cyrus snakker om; dersom du ikke ser relevansen i teorien din, så kanskje hører du den. I likhet med nær sagt hele verdenspressen som den siste tid har hørt på dette drivverket. That is, om du hadde hørt på hifiutstyret før du preevaluerer lydkvaliteten fra det.

Mvh Vidar P
 
N

nb

Gjest
Vidar P skrev:
Nb; ang 20% lavere feilrate som Cyrus snakker om; dersom du ikke ser relevansen i teorien din, så kanskje hører du den. That is, om du hadde hørt på hifiutstyret før du preevaluerer lydkvaliteten fra det.

Mvh Vidar P
Jeg skjønner poenget (og det er godt mulig at stemmer at den har 20% mindre feilavlesing enn andre drev), men stiller kun spørsmålstegn ved relevansen av det. Feil skjer hele tiden og blir korrigert hele tiden i alle digitale systemer. Nå antar jeg at du behandler den voksne CD-samlingen din med kjærlig hånd, men litt slitasje er vel umulig å komme unna i det lange løp på de mest brukte sølvskivene - synest du CDene dine låter gradvis dårligere jo mer brukte de blir?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg ser poenget, og er enig i din generelle skepsis til ymse innen hifi; men til vår store fryd så kan jo resultatet av et godt drivverk med lav feilrate og støy måles, jmf drivverkmålinger i mange UK hifiblader de siste måneder. Relevansen av målingene, eller rettere sagt de praktiske lyttekonsekvensene, skal jeg ikke uttale meg om. Men jeg mistenker at de går et stykke på veien til å forklare hvorfor noen drivverk simpelthen gir en dypere innsikt i innspillingene enn andre.

Mvh Vidar P
 

endrea

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
1.700
Antall liker
142
Sted
Bergen
Den spiller enda bedre på SACD enn CD.


Espen R skrev:
Vidar P skrev:
Virkelig fin spiller det der Endre. Sinnrike løsninger. Blir det bytte?

Mvh Vidar P
Det jeg hørte på Hortenmessa av Lindemann virket meget lovende. Ja, den virket glatt og analog i lyden med store luftige lydbilder. Kanskje en smule for høflig i lyden? Vanskelig å si etter den korte lytteseansen. Men den virket tiltalende på et sjeleligt nivå. Den kommuniserte musikken godt.
Det jeg var undrende til var at den ikke var permanent tilkoblet i anlegget til Audiofreaks, var det ikke særlig penger å tjene på å selge den?
Da jeg spurte Peter om å spille SACD, bare blåste han,..nei, SACD hadde han ikke noe forhold til. Men tenk om potensielle kunder hadde..? ::)
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.272
Antall liker
24.849
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Vidar P skrev:
<snipp>til vår store fryd så kan jo resultatet av et godt drivverk med lav feilrate og støy måles, jmf drivverkmålinger i mange UK hifiblader de siste måneder. <snipp>
Measurement alert! ;D
Ligger noe av dette på nett? (skrev han med vann i munnen.)
 

RoKo

Bransjeaktør
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
107
Antall liker
0
Svært interessant tråd, dette!

Selv opplever jeg til dels store forskjeller på ulike dyre og velkonstruerte CD-spillere. Og den opplevde forskjellen er simpelthen FOR stor til å overhøre.

En god CD-spiller (DAC) skal kunne levere et sort lydbilde, fullt av detaljer og en usedvanlig romstørrelse (dersom den ER der) - samt naturlige utklingninger. Mange rimelige/dårlige spillere/DAC-er synder også på troverdig gjengivelse av bassområdet. Altså at det meste låter likt fra 40Hz og nedover.

Selv har jeg en utpreget sans for SACD-formatet. Da er det opplagt liten vits å tenke på ekstern DAC, og en kvalitetsspiller er eneste løsning.

Jeg er helt enig i at det aller beste (for alle) ville være om produsentene av disse spilelrne ga oss nytte- og merverdien det er i å også kunne koble til andre kilder - slik at man fikk størst mulig sjanse for å oppleve det samme gode lydbilde fra alle sine digitale 2-kanals-kilder. Jeg tror nok at salgstallene for denne gruppen spillere i så tilfelle ville få en signifikant økning.

Er det for øvrig noen som har en formening om spillere med større leseproblemer enn normalt vil utføre altfor mange feilrettinger i leseresultatene totalt sett. Altså at en spiller med visse leseproblemer bør velges bort, til fordel for noe annet?

Jeg har eksempelvis vært borti altfor mange Marantz-spillere som under avspilling stopper opp, eller som ikke vil lese skiva i det hele tatt.
Da jeg skulle kjøpe ny SACD-spiller (eller jeg skulle vel egentlig ikke - det bare ble sånn... etter å ha hørt på Sony XA5400ES), hørte jeg også på andre potensielt interessante spillere. Jeg elsker lyden fra SA-11 og SA-7, men så lenge de har større problemer med avlesningen, ble ikke noen av disse valgt. SA-7 har en satans bra gjengivelse, men koster også sine 65k - samt at jeg altså ikke helt stoler på "sporingen".
 
R

Roysen

Gjest
Vidar P skrev:
Det at musikkinteresserte folk i det hele tatt vil selge sine dyre cdp'er er i seg selv verdt en tanke.. har man mange cd'er og en virkelig god cdp, hvorfor selge?

Cdp'er er bedre enn noensinne, cd-plater er billigere enn noensinne, og for mange musikkgenrer så er de mye bedre enn noensinne også. Bytte til et annet format, og fortsette å spille samme musikk? Vel bekomme :)

Mvh Vidar P
Bingo! Jeg mener harddisk basert avspilling bør være et supplement til CD drevet akkurat som sistnevnte bør være et supplement til vinylsnurren. Å begynne på nytt hver gang ny teknologi dukker opp er for meg uforståelig.

Mvh
Roysen
 
V

vredensgnag

Gjest
Roysen skrev:
Vidar P skrev:
Det at musikkinteresserte folk i det hele tatt vil selge sine dyre cdp'er er i seg selv verdt en tanke.. har man mange cd'er og en virkelig god cdp, hvorfor selge?

Cdp'er er bedre enn noensinne, cd-plater er billigere enn noensinne, og for mange musikkgenrer så er de mye bedre enn noensinne også. Bytte til et annet format, og fortsette å spille samme musikk? Vel bekomme :)

Mvh Vidar P
Bingo! Jeg mener harddisk basert avspilling bør være et supplement til CD drevet akkurat som sistnevnte bør være et supplement til vinylsnurren. Å begynne på nytt hver gang ny teknologi dukker opp er for meg uforståelig.

Mvh
Roysen
De første cd-spillerne, som kostet en formue, spilte 14-bit/44.1
Da 16-bit/44.1 kom, så forsvant 1. generasjon.

Nå har man etterhvert utviklet ganske stabile og pålitelige avlesingssystemer for cd. Merk at jeg skriver avlesing, og intet om etterbehandling av signalet.
Som vi har sett, er det fullt mulig å sette et meget enkelt drev i en cd-spiller til 55.000, men likevel få folk til å bli meget happy over lyden, ved å begå så små endringer (påstås det) i signalbanen at de faktisk ikke kan oppdages av kyndige forståsegpåere.

MEN - dersom man ser seg tilstrekkelig forsynt med 16/44.1, så er det absolutt å anbefale å skaffe seg en god cd-spiller, og holde seg til den avspillingsformen.
Siden hifi-bransjen og audiofili forøvrig derimot er tungt på vei inn i høyoppløsningsfiler, og tom. multi-kanal, så kan det godt være at denne din påstand er uforståelig: "Å begynne på nytt hver gang ny teknologi dukker opp er for meg uforståelig."

Har man egentlig noe valg, dersom man ønsker å henge med i audiofilien?
Om audiofiliens prinsipp skal være renest og kortest mulig signalbane fra kilde til avspilling, så er det liten tvil om at filer sendt fra studiomaster til egen harddisk er å foretrekke, og det er nettopp dette man i dag kan kjøpe hos Linn og andre, i oppløsninger som nå går opp til 24-bit/192kHz.
Så her står nok skriften på veggen med så bred pensel at den kan ses på flere kilometers avstand, og man skal være spesielt nærsynt om man ikke har skjønt hvor det bærer.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Vidar P skrev:
<snipp>til vår store fryd så kan jo resultatet av et godt drivverk med lav feilrate og støy måles, jmf drivverkmålinger i mange UK hifiblader de siste måneder. <snipp>
Measurement alert! ;D
Ligger noe av dette på nett? (skrev han med vann i munnen.)
Mye av dette ligger på nett. Både HifiNews, Hifi Choice og Hifi World måler slikt. De mest omfattende målingene er det vel tilfeldigvis også det beste magasinet som gjør, Hifi News selvsagt, men du må registrere deg hos Paul Miller for å få tilgang til en måledatabase som bør være evig nok til å stille munnvannet i månedsvis. Dette er en stor database etterhvert!

Man registrerer seg simpelthen ved å sende sitt navn og email til milleraudioresearch, klikk på "registrer"-knappen og følg instruksjonene, og du får passord tilbake på mail med en gang.

EDIT; glemte linken; http://www.milleraudioresearch.com/avtech/index.html

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn