Sliter folk med å selge dyre CD spillere for tiden?

V

vredensgnag

Gjest
Fant den gamle tabellen - den ble mye kritisert. Dette var målinger Philips gjorde på 90-tallet, i forbindelse med slipp av CDR 3610, som kunne brenne CDer. Avhengig av mediet, så kunne man få avvik.
Senere fikk man bedre CD-R disketter, og brennerne ble også bedre -- samt (om jeg husker rett) at det var mange som ikke klarte å få disse avvikene som Philips advarte om i sin egen manual for brenneren.

Men hvem vet - kanskje var det disse avvikene de audiofile likte? Og som ga CD-R et godt ry? I så tilfelle er det litt ironisk. Og la meg gjenta, Philips selv påpekte at de digitale data var bit perfect, men at det altså var CD-R skivenes sammensetning som skapte problemer. Såvidt jeg husker var det slik at feilraten i avlesing økte, og at man fikk økt andel C2 feil.
Fin link om C1 og C2 feil her:

http://club.cdfreaks.com/f77/interpreting-c1-c2-error-scans-75573/
 

Vedlegg

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Innlegg
5.979
Antall liker
327
Sted
Oslo Vest
Fra CD-freaks.


A written CD-R disc will always have some C1 errors; C1 errors are easily corrected by the drive’s error correction capabilities. The next level of errors is C2, while C2 errors could also be corrected by most drive’s error correction capabilities; they are not wanted on a good quality disc. A good disc should not contain any C2 errors, and preferably have an average C1 error amount of below 2.0 for the best discs, or at least below 10.0 averages for good quality discs. After C2 errors, there are only un-correctable errors that will make a disc unusable.
----------

A regular cd has a average c1 value of 4 or 5 and a SHM Cd around 2. Old disc and Cd-r around 5 to 10
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.509
Antall liker
3.056
nb skrev:
Merk at tallene fra artikkelen jeg linket til er fra 1990. Allerede da var dette problemet ikke nevneverdig stort. Som digitalteknologi å regne er CD-avlesing steinalderteknologi, en teknisk ikke-utfordring. .
Mens du har alle svarene, sier digitalguru Bob Katz at det ennå er mye av jitterproblematikken i digital audio som ennå ikke er forstått fullt ut, hvor bare hypoteser foreligger.

Another hypothesis is that the data block structure of the CDR is different from that of the DAT, and may have an effect on outgoing jitter. In both types of playback, however, data is extracted in a "jittery" manner, and always smoothed by FIFO, so the different data block structure would have to have an indirect influence on the output clock.


Another possibility is error correction, and again, only through an indirect influence, common impedance coupling through the power supply. Perhaps the CD player's design is more susceptible to that than the DAT. It seems the problems I was alluding to are only relevant to a very low jitter medium (such as CD). In a low-jitter CD player, we can examine and test for "microcosmic" influences on the stability of the player's crystal clock and see if they are caused by "microcosmic" differences on the CD disc. It took David Smith and Sony Corporation months and months to devise some sophisticated audio tests in order to conclude that the golden ears were right!


This brave work was undertaken by design engineers working for the very company that had designed the "perfect" FIFO system for CD players which is supposed to eliminate all outgoing jitter (or at least reduce it to the residual of a crystal oscillator). It will take months to years before scientists with sophisticated measuring instruments find and eliminate the subtle internal mechanisms in a CD player that are somehow permitting jitter differences to be heard through a supposedly "perfect" system. So far, no equipment designer has succeeded in producing a jitterless playback system (everyone says it's possible)--although great improvements have been made (listen to some of the newer audiophile digital reproduction systems and to a couple of the finest professional D/A converters).
http://www.digido.com/faq/10-J/61.html

Alt du trenger å vite om digital audio:
http://www.digido.com/faq.html

...så jeg spør igjen følgende spørsmål: er det feil med den observerbare virkeligheten, eller observatørene, eller er det i CD-systemet svakheten er?
Som artikkelen her indikerer, så ligger observasjonene noen år foran målelaben og lærebøkene.
 

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Innlegg
4.658
Antall liker
1.423
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Kunne tenkt meg å se tilsvarende tester og tanker omkring hardisker.
 
N

nb

Gjest
Espen R skrev:
nb skrev:
Merk at tallene fra artikkelen jeg linket til er fra 1990. Allerede da var dette problemet ikke nevneverdig stort. Som digitalteknologi å regne er CD-avlesing steinalderteknologi, en teknisk ikke-utfordring. .
Mens du har alle svarene, sier digitalguru Bob Katz at det ennå er mye av jitterproblematikken i digital audio som ennå ikke er forstått fullt ut, hvor bare hypoteser foreligger.
Jeg har ikke sagt et ord om jitter. Jeg har snakket om feilkorrigering og det banale i å lese av en CD korrekt.

Men siden du spør, det ser jeg på primært som en stor sekk som svært får vet hva er, hvordan funker, hvor mye eller lite man har av det, hvilke apparater som har hvor mye av sorten osv, men som brukes som siste halmstrå for å rettferdiggjøre dyre digitalavlesningsrigger. Det er en seiglivet myte at jitter er noe som ingeniørene ikke visste om man som gullørene oppdaget, men de første artiklene om sanntidsmålinger av jitter kom på tidlig 80-tall, så det er en velkjentproblematikk innen ingeniørverdenen.

Jeg har ikke alle svarene. Men før noen faktisk demonstrerer at de lett klarer å høre forskjell på drivverk A og B så forholder jeg meg til det som jeg velger å forholde meg til ganske så mye av lytterfaringer innen denne hobbyen. Gullørene ser ut til å feile gang på gang i selv de enkleste lyttetester med en gang man går litt systematisk til verks, så tilliten min til den slags er noget begrenset. Det er sikkert hold i noe, men garantert ikke i alt, så det blir litt vanskelig å forholde seg til.

Men dersom det Bob Katz sier er riktig (og hørbart) så er svaret nok en gang å kaste ut CD-spilleren og bruke noe annet, hva som vel var tema for denne tråden. Jeg synest det er merkelig å bruke masse tid, penger og energi på å løse "problemer" man lett kan kvitte seg med ved å velge en annen lagringsteknologi. Om man ser på produktet CD-spiller som
1) Et lagringsmedium
2) Funksjonalitet for å lese en digital datastrøm fra en CD-plate
3) En digital-til-analog - konvertering

Så kan man gjøre 1) og 2) på mange måter uavhengig av hvordan man gjør 3) og i den sammenheng blir en standalone CD-spiller uten digitale innganger noe av en dinosaur rent teknologisk.
 

totte

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2007
Innlegg
7.296
Antall liker
2.499
Torget vurderinger
0
nb skrev:
Men dersom det Bob Katz sier er riktig (og hørbart) så er svaret nok en gang å kaste ut CD-spilleren og bruke noe annet, hva som vel var tema for denne tråden. Jeg synest det er merkelig å bruke masse tid, penger og energi på å løse "problemer" man lett kan kvitte seg med ved å velge en annen lagringsteknologi. Om man ser på produktet CD-spiller som
1) Et lagringsmedium
2) Funksjonalitet for å lese en digital datastrøm fra en CD-plate
3) En digital-til-analog - konvertering

Så kan man gjøre 1) og 2) på mange måter uavhengig av hvordan man gjør 3) og i den sammenheng blir en standalone CD-spiller uten digitale innganger noe av en dinosaur rent teknologisk.
Finnes det noen som vil stå frem som uenige i siste avsnitt, under fullt "nick"? Kom igjen!
 
V

vredensgnag

Gjest
totte skrev:
nb skrev:
Men dersom det Bob Katz sier er riktig (og hørbart) så er svaret nok en gang å kaste ut CD-spilleren og bruke noe annet, hva som vel var tema for denne tråden. Jeg synest det er merkelig å bruke masse tid, penger og energi på å løse "problemer" man lett kan kvitte seg med ved å velge en annen lagringsteknologi. Om man ser på produktet CD-spiller som
1) Et lagringsmedium
2) Funksjonalitet for å lese en digital datastrøm fra en CD-plate
3) En digital-til-analog - konvertering

Så kan man gjøre 1) og 2) på mange måter uavhengig av hvordan man gjør 3) og i den sammenheng blir en standalone CD-spiller uten digitale innganger noe av en dinosaur rent teknologisk.
Finnes det noen som vil stå frem som uenige i siste avsnitt, under fullt "nick"? Kom igjen!
Vel, strengt tatt så er ikke cd-spilleren et lagringsmedium (1), det er det cd'en som er ... Men nb har helt rett, og til tross for at cd-spillere forsvares hardnakket her inne, så er nok teknologien blitt avlegs, grunnet økningen i tilgjengelig oppløsning (som overgår Redbook), og mulighetene for musikkorganisering og -overføring som datateknologi tilbyr.
 
P

Parelius

Gjest
vredensgnag skrev:
Når det gjelder digitale filer, så har ikke Marshal McLuhan rett - i det tilfellet er "the medium not the message."
Hm, kremt! Den gode Marshall har - i det minste i denne konteksten - hetl rett: The Medium is the Massage! (Ikke "Message", selv om det nok var intensjonen, men feiltrykk kan være guddommelige.)
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.509
Antall liker
3.056
nb skrev:
Espen R skrev:
nb skrev:
Merk at tallene fra artikkelen jeg linket til er fra 1990. Allerede da var dette problemet ikke nevneverdig stort. Som digitalteknologi å regne er CD-avlesing steinalderteknologi, en teknisk ikke-utfordring. .
Mens du har alle svarene, sier digitalguru Bob Katz at det ennå er mye av jitterproblematikken i digital audio som ennå ikke er forstått fullt ut, hvor bare hypoteser foreligger.
Jeg har ikke sagt et ord om jitter. Jeg har snakket om feilkorrigering og det banale i å lese av en CD korrekt.

Men siden du spør, det ser jeg på primært som en stor sekk som svært får vet hva er, hvordan funker, hvor mye eller lite man har av det, hvilke apparater som har hvor mye av sorten osv, men som brukes som siste halmstrå for å rettferdiggjøre dyre digitalavlesningsrigger. Det er en seiglivet myte at jitter er noe som ingeniørene ikke visste om man som gullørene oppdaget, men de første artiklene om sanntidsmålinger av jitter kom på tidlig 80-tall, så det er en velkjentproblematikk innen ingeniørverdenen.

Jeg har ikke alle svarene. Men før noen faktisk demonstrerer at de lett klarer å høre forskjell på drivverk A og B så forholder jeg meg til det som jeg velger å forholde meg til ganske så mye av lytterfaringer innen denne hobbyen. Gullørene ser ut til å feile gang på gang i selv de enkleste lyttetester med en gang man går litt systematisk til verks, så tilliten min til den slags er noget begrenset. Det er sikkert hold i noe, men garantert ikke i alt, så det blir litt vanskelig å forholde seg til.

Men dersom det Bob Katz sier er riktig (og hørbart) så er svaret nok en gang å kaste ut CD-spilleren og bruke noe annet, hva som vel var tema for denne tråden. Jeg synest det er merkelig å bruke masse tid, penger og energi på å løse "problemer" man lett kan kvitte seg med ved å velge en annen lagringsteknologi. Om man ser på produktet CD-spiller som
1) Et lagringsmedium
2) Funksjonalitet for å lese en digital datastrøm fra en CD-plate
3) En digital-til-analog - konvertering

Så kan man gjøre 1) og 2) på mange måter uavhengig av hvordan man gjør 3) og i den sammenheng blir en standalone CD-spiller uten digitale innganger noe av en dinosaur rent teknologisk.
nb, jeg ser det som temmelig sannsynlig at man om relativt kort tid vil få en tilnærmet like perfekt avlesning av en CD plate/DVD/Blu-ray på et drivverk til 1000 kroner, som ett til 100.000 kroner. Fordi man da kjenner til bunns jitterproblematikken og da designer tekniske løsninger som tar høyde for dette. Inntil det skjer, vil man oppleve visse lydlige forskjeller mellom ulike drivverk, ikke nødvendigvis at dyrest er best.
Jeg er ingen stor forsvarer av dyre HiFi-apparater.

Det jeg gjentatte ganger har sagt (mange år siden) er at jeg kan høre f.eks om en disc er behandlet med antistatmiddel på labelsiden, vs en CD som ikke er behandlet. Da har jeg blitt slått i hodet med "facts" om at dette er umulig set i forhold til hvordan CD-systemet fungerer, hvordan 0 og 1 er satt sammen, hvordan feilkorrigeringssystemene virker etc.
Her er jeg dypt uenig og stoler på min observasjon. Hvorfor det er sånn..det er ikke jeg mann for å svare på.

Når det gjelder de påståtte små svakheter med CD'en sitt feilkorrigeringssystem (som Nova P group hevder), så mener jeg å tolke det slik at jitterproblematikken I CD-sammenheng kan ha en viss interaksjon med disse små kompromisser som Sony/Philips gjorde ved designet av feilkorrigeringssystemet til CD.
 

Mindstream

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.07.2007
Innlegg
266
Antall liker
1
Litt usikker, men du må regne med oppunder 40k, og tlsvarende for DAC en.


DAC en synes jeg er veldig spennende, da den kan fungere som streamer.



 
N

nb

Gjest
Espen R skrev:
nb, jeg ser det som temmelig sannsynlig at man om relativt kort tid vil få en tilnærmet like perfekt avlesning av en CD plate/DVD/Blu-ray på et drivverk til 1000 kroner, som ett til 100.000 kroner. Fordi man da kjenner til bunns jitterproblematikken og da designer tekniske løsninger som tar høyde for dette. Inntil det skjer, vil man oppleve visse lydlige forskjeller mellom ulike drivverk, ikke nødvendigvis at dyrest er best.
Jeg er ingen stor forsvarer av dyre HiFi-apparater.
Jeg <i>tror</i> at den mest sigifikante tekniske forskjellen på et drivverk til 1000 kroner og et til 100.000 kroner er at det ene koster 1000 kroner og det andre koster 100.000 kroner. Jeg tviler på at Pioneer, Denon, Yamaha og de andre store gidder bruke penger og ressurser på dette fordi de neppe mener det er noe problem. Man trenger faktisk ikke 20 kilo kabinett, asfaltmatter, separat PSU osv for å lese en digital datastrøm fra en sølvskive. Utviklingen skjer på helt andre områder når det gjelder elektronikk for massemarkedet. Eventuelle begrensinger ligger i formatet, ikke i apparatene som skal lese dataene på CD-platen. Hva som skjer innen high-end må fuglene vite, der kommer det sikkert til å være etterspørsel etter nye og eksotiske løsninger på (muligens) ikke-problemer i lang, lang tid siden den marginale kundegruppen sikkert fortsatt vil etterspørre det. Forsåvit greit nok, men som Valentino sa innledningvis, jeg sliter med å kjøpe de, og det er ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi jeg ikke ser poenget i det. Andre må gjerne se annerledes på det.
 
P

Parelius

Gjest
nb skrev:
Forsåvit greit nok, men som Valentino sa innledningvis, jeg sliter med å kjøpe de, og det er ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi jeg ikke ser poenget i det. Andre må gjerne se annerledes på det.
Så megen sannhet med så få bokstaver. Jeg kan bli lystig av mindre.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
nb skrev:
Espen R skrev:
nb, jeg ser det som temmelig sannsynlig at man om relativt kort tid vil få en tilnærmet like perfekt avlesning av en CD plate/DVD/Blu-ray på et drivverk til 1000 kroner, som ett til 100.000 kroner. Fordi man da kjenner til bunns jitterproblematikken og da designer tekniske løsninger som tar høyde for dette. Inntil det skjer, vil man oppleve visse lydlige forskjeller mellom ulike drivverk, ikke nødvendigvis at dyrest er best.
Jeg er ingen stor forsvarer av dyre HiFi-apparater.
Jeg <i>tror</i> at den mest sigifikante tekniske forskjellen på et drivverk til 1000 kroner og et til 100.000 kroner er at det ene koster 1000 kroner og det andre koster 100.000 kroner. Jeg tviler på at Pioneer, Denon, Yamaha og de andre store gidder bruke penger og ressurser på dette fordi de neppe mener det er noe problem. Man trenger faktisk ikke 20 kilo kabinett, asfaltmatter, separat PSU osv for å lese en digital datastrøm fra en sølvskive. Utviklingen skjer på helt andre områder når det gjelder elektronikk for massemarkedet. Eventuelle begrensinger ligger i formatet, ikke i apparatene som skal lese dataene på CD-platen. Hva som skjer innen high-end må fuglene vite, der kommer det sikkert til å være etterspørsel etter nye og eksotiske løsninger på (muligens) ikke-problemer i lang, lang tid siden den marginale kundegruppen sikkert fortsatt vil etterspørre det. Forsåvit greit nok, men som Valentino sa innledningvis, jeg sliter med å kjøpe de, og det er ikke fordi jeg ikke har råd, men fordi jeg ikke ser poenget i det. Andre må gjerne se annerledes på det.
Jeg er helt enig. Det er så liten forskjel mellom en 100000 kr cd spiller og en 20000kr at det er skremmende, og derfor folk ønsker ikke å innvestere i noe som rett og slett fungerer ikke (høres ikke).
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Det er fornøyelig å lese om hvordan dyre cdp'er og drivverk egentlig låter fra folk som ikke egentlig har hørt de, men som preevaluerer. Og videre så er det alltid fornøyelig å lese om hva vi andre skal mene fra folk som aldri har satt sitt tastatur innom musikkavdelingen. Keep it up :)

Mvh Vidar P
 
M

musicus

Gjest
Vidar P skrev:
Det er fornøyelig å lese om hvordan dyre cdp'er og drivverk egentlig låter fra folk som ikke egentlig har hørt de, men som preevaluerer.
Mvh Vidar P
;D

mvh
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
Det er da fint med et så stort mangfold her at noen tror det ikke er forskjell på drev til 1000 og drev til 100000.
Serriøst. ;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Ja, dette ble en fornøyelig tråd. Som sagt, keep it up :)

Mvh Vidar P
 
P

Parelius

Gjest
Vidar P skrev:
Det er fornøyelig å lese om hvordan dyre cdp'er og drivverk egentlig låter fra folk som ikke egentlig har hørt de, men som preevaluerer. Og videre så er det alltid fornøyelig å lese om hva vi andre skal mene fra folk som aldri har satt sitt tastatur innom musikkavdelingen. Keep it up :)

Mvh Vidar P
Hva angår musikkavdelingen sier jeg meg skyldig. Hva angår første periode, så er jeg slett ikke like sikker. Der er vi nok ganske så uenige, Vidar P. Dyre drivverk er for meg å kaste penger ut av vinduet. DAC-er er noe annet. Dyre CD-spillere uten mulighet til digital inn (slik at DAC-en kan brukes av mer enn en skarve sølvplate), ville jeg ikke engang ha tenkt på nå for tiden i og med at jeg vil ha tilgang til andre digitale kilder. Tror Deph formulerte det hele ganske så enkelt og greit.

For ordens skyld. Jeg har ennå ikke greid å høre forskjell på min Meridian 500 og Pioneer DVD spiller, begge koblet til DAC-en min.
 
V

vredensgnag

Gjest
Vidar P skrev:
Og videre så er det alltid fornøyelig å lese om hva vi andre skal mene fra folk som aldri har satt sitt tastatur innom musikkavdelingen. Keep it up :)

Mvh Vidar P
Musikkavdelingen? Er det testtoner der?
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
De skyldige kan avtre, respons som forventet, og alt er i sin gamle tralt på HFS :)

Parelius; et eller annet sier meg at din Pioneer dvd ikke er flaskehalsen. Lytteromsakustikk som suger? Uansett; hver sin cup-of-tea.

Mvh Vidar P
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.365
Antall liker
6.578
Torget vurderinger
2
vredensgnag skrev:
Vidar P skrev:
Og videre så er det alltid fornøyelig å lese om hva vi andre skal mene fra folk som aldri har satt sitt tastatur innom musikkavdelingen. Keep it up :)

Mvh Vidar P
Musikkavdelingen? Er det testtoner der?
Jeg har hørt om folk som er så enkle at de mener musikk er den beste testtonen.
 
K

Kaare G. Opsahl

Gjest
rolfozzy skrev:
vredensgnag skrev:
Vidar P skrev:
Og videre så er det alltid fornøyelig å lese om hva vi andre skal mene fra folk som aldri har satt sitt tastatur innom musikkavdelingen. Keep it up :)

Mvh Vidar P
Musikkavdelingen? Er det testtoner der?
Jeg har hørt om folk som er så enkle at de mener musikk er den beste testtonen.
;D ;D ;D
 
P

Parelius

Gjest
Vidar P skrev:
De skyldige kan avtre, respons som forventet, og alt er i sin gamle tralt på HFS :)

Parelius; et eller annet sier meg at din Pioneer dvd ikke er flaskehalsen. Lytteromsakustikk som suger? Uansett; hver sin cup-of-tea.

Mvh Vidar P
Romakustikken er ikke å skryte av. Staxen derimot…

Uansett, hver sitt glass med malt, Vidar P.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.509
Antall liker
3.056
Parelius skrev:
For ordens skyld. Jeg har ennå ikke greid å høre forskjell på min Meridian 500 og Pioneer DVD spiller, begge koblet til DAC-en min.
Parelius, jeg har ved flere anledninger fått høre det fra deg at du ikke har hørt ting som jeg mener å høre, som svar på innlegg fra meg. Når jeg da (via andre) har fått høre at du sliter med betydelige resonanser i lytterommet ditt, så undrer det ikke meg at du ikke registrer disse forskjellene. Blant annet på kabler.
Da skuffer det meg at den store filosof ikke har et større ønske om avdekke sannheten om disse ting og ikke bare drar konklusjoner basert på hvordan du opplever ting i ditt begrensede lytterom.
Jeg tror dog du er en rimelig habil lytter.
 
P

Parelius

Gjest
Espen R skrev:
Parelius skrev:
For ordens skyld. Jeg har ennå ikke greid å høre forskjell på min Meridian 500 og Pioneer DVD spiller, begge koblet til DAC-en min.
Parelius, jeg har ved flere anledninger fått høre det fra deg at du ikke har hørt ting som jeg mener å høre, som svar på innlegg fra meg. Når jeg da (via andre) har fått høre at du sliter med betydelige resonanser i lytterommet ditt, så undrer det ikke meg at du ikke registrer disse forskjellene. Blant annet på kabler.
Da skuffer det meg at den store filosof ikke har et større ønske om avdekke sannheten om disse ting og ikke bare drar konklusjoner basert på hvordan du opplever ting i ditt begrensede lytterom.
Jeg tror dog du er en rimelig habil lytter.
Jeg sitter da ikke bare hjemme og lytter. Det hender at folk av vanvare ber meg inn. Og som sagt, jeg har hodetelefoner - men gud bedre, jeg sliter da ikke med den lyden jeg har, det kunne bare vært så mye bedre. Den eneste gangen jeg vel har slitt med lyden er fra vinylriggen nå for tiden. Du bør nok skrive det på ørene mine som er så underlagt tanken. Jeg hører ikke forskjeller i rom hvor andre hører dem etter at en kabel er byttet. Vi hører forskjellige ting. Jeg er vel egentlig mer kritisk til mine egne lytteopplevelser enn andres rapporter. Greit nok det.

(Glad for at du ikke synes anlegget er medioker.)

Ps. Har du forresten hørt forskjell på en Pioneer DVD-spiller og Meridian 500 spilt gjennom en ONTech Monsterdac? Men vi hørte begge hva Edge til prisen av bilen min var god for. Vi er ikke alltid uenige.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.202
Antall liker
8.599
Torget vurderinger
1
nb skrev:
Jeg <i>tror</i> at den mest sigifikante tekniske forskjellen på et drivverk til 1000 kroner og et til 100.000 kroner er at det ene koster 1000 kroner og det andre koster 100.000 kroner.

Nåja, man får da smalere toleranser, bedre mekansik kvalitet samt lengre levetid (obs da snakker jeg om drivverk som koster 100K; ikke som selges som om det gjør det ;D). High-end dreier seg jo om å bygge komponenter med de snevreste toleranser; cost no object. At "fullkommen" lyd oppnåes lenge før prisene når astronomiske høyder er en annen sak. Mye av nevrosen er å vite at "alt" er gjort for å perfeksjonere produktet uten hensyn til slike uvesentligheter som pris ;).....
Dessuten gir det en ikke ubetydelig eierglede....
 
P

Parelius

Gjest
Voff skrev:
nb skrev:
Jeg <i>tror</i> at den mest sigifikante tekniske forskjellen på et drivverk til 1000 kroner og et til 100.000 kroner er at det ene koster 1000 kroner og det andre koster 100.000 kroner.

Nåja, man får da smalere toleranser, bedre mekansik kvalitet samt lengre levetid (obs da snakker jeg om drivverk som koster 100K; ikke som selges som om det gjør det ;D). High-end dreier seg jo om å bygge komponenter med de snevreste toleranser; cost no object. At "fullkommen" lyd oppnåes lenge før prisene når astronomiske høyder er en annen sak. Mye av nevrosen er å vite at "alt" er gjort for å perfeksjonere produktet uten hensyn til slike ubetydeligheter som pris ;).....
Dessuten gir det en ikke ubetydelig eierglede....
Likevel ser det nesten ut som om de byttes ut oftere enn noe annet… En audiofiliker trenger ikke noe som er bygd for evigheten.
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.509
Antall liker
3.056
Parelius skrev:
Espen R skrev:
Parelius skrev:
For ordens skyld. Jeg har ennå ikke greid å høre forskjell på min Meridian 500 og Pioneer DVD spiller, begge koblet til DAC-en min.
Parelius, jeg har ved flere anledninger fått høre det fra deg at du ikke har hørt ting som jeg mener å høre, som svar på innlegg fra meg. Når jeg da (via andre) har fått høre at du sliter med betydelige resonanser i lytterommet ditt, så undrer det ikke meg at du ikke registrer disse forskjellene. Blant annet på kabler.
Da skuffer det meg at den store filosof ikke har et større ønske om avdekke sannheten om disse ting og ikke bare drar konklusjoner basert på hvordan du opplever ting i ditt begrensede lytterom.
Jeg tror dog du er en rimelig habil lytter.
Jeg sitter da ikke bare hjemme og lytter. Det hender at folk av vanvare ber meg inn. Og som sagt, jeg har hodetelefoner - men gud bedre, jeg sliter da ikke med den lyden jeg har, det kunne bare vært så mye bedre. Den eneste gangen jeg vel har slitt med lyden er fra vinylriggen nå for tiden. Du bør nok skrive det på ørene mine som er så underlagt tanken. Jeg hører ikke forskjeller i rom hvor andre hører dem etter at en kabel er byttet. Vi hører forskjellige ting. Jeg er vel egentlig mer kritisk til mine egne lytteopplevelser enn andres rapporter. Greit nok det.

(Glad for at du ikke synes anlegget er medioker.)

Ps. Har du forresten hørt forskjell på en Pioneer DVD-spiller og Meridian 500 spilt gjennom en ONTech Monsterdac? Men vi hørte begge hva Edge til prisen av bilen min var god for. Vi er ikke alltid uenige.
Har ikke hørt nevnte kombinasjon. Når det gjelder drivverk i kombinasjon med ulike DACer blir jeg ikke helt klok. Jeg registrerer mange gang små forskjeller, men hva jeg foretrekker har lite samsvar med høy pris. Jeg tror den totale jittersammensetninga/nivået er avgjørende for hva jeg foretrekker.

Vil bare si at jeg ikke mener å sitte med fasiten hva som riktig evaluert i lydsammeng, men jeg uttaler meg skjeldent kategorisk i en sammenheng hvor jeg selv mener jeg har et for dårlig referansegrunnlag.

Et eksempel: Fosses tidligere bosted var ikke godt egnet for å evaluere ting som ulike drivverk, kabler, Bybees etc. Dette pga for mye romproblemer som maskerer virkninga av disse dingsene, selv med de akustikkforbedr tiltakene han gjorde. Slik ser jeg det.

Edge G CD, der er vi samstemt. :)
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
.. Men vi hørte begge hva Edge til prisen av bilen min var god for. Vi er ikke alltid uenige.
Heldigvis er akkurat det der noe de fleste av oss som har hørt den der tilsynelatende kan være enig i; men det er ikke helt relevant, fordi i motsetning til gode digitale kilder så låter GCD veldig veldig mye dårligere, basert på mitt forhold til lyden av musikkinstrumenter iallefall, enn prisen skulle tilsi. I mine ører og de få gangene jeg har ramlet over den iallefall.

Dermed er de billige poenger som noen tidligere har forsøkt scoret i den sammenheng ikke nødvendigvis av universell gyldighet. Og takk og lov for det.

Mvh Vidar P
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Jeg tror at enkelte ønsker at en Martin D-28 høres ut som de ønsker (drømmer) det, men desverre det gjør ikke det. En Martin D-28 høres ut som en Martin D-28. Problem er bådde på en 10000kr cd spiller og en 100000kr cd spiller, mann får en signal (eller frekvens) som ligner ikke på Martin D-28 i det hele tatt. ;D Kanskje dumt sagt, men tenker på et eller annet i den duren. ;D
 
R

RoDa

Gjest
Ole skrev:
Hei,

Vurderer å oppgradere CD spiller, men får litt angst av å følge med på salgsframstøtene til eiere av dyrere slike som vil selge. Det siste halve året har det vært mange, f.eks. dCS Puccini, p8i, Esoteric, ARC Ref. etc som har forsøkt å selge i månedsvis.
(Angst fordi når man selv skal selge igjen om en stund blir det neppe særlig mye lettere...)

Vel har vi finanskrise, men det virker som om CD avspillere rammes hardere enn annet Hi End utstyr.

Går alle over til harddisk avspilling i denne klassen, eller skifter teknologien så raskt at de som har penger må bytte topputstyr som kostet kr. 100.000.- ++ ca hvert annet år for å henge med i utviklingen?

Mvh Ole
Vel har tråden sklidd ut som jeg kan se her på slutten... Men prøver meg likevel på noen kommentarer...

Uthevet av meg her, hvorfor denne redselen? Du lurer på å kjøpe og er allerede redd for prisen når du skal selge?

Dette med kjøp og salg av slikt utstyr er nok dels at man ønsker å henge med i front av utviklingen og dels at det er hobbydelen av interessen som skyter fart med godt driv i byttesjuken.

Valget om du skal kjøpe ny cdspiller eller ta del i pc-lyd bør for din del være nært forestående og noe du finner ut av nå før du starter kjøpsprosessen.
Jeg forstår de som liker pc-lyd grunnet bekvemmelighet og mulighet for enorm musikksamling.
Selv er det noe fjernt fortsatt, grunnet måten jeg spiller musikk på og forholdet jeg har til musikken min.
Både det å ha noe fysisk å ta i når jeg spiller musikk, det uventede som skjer når jeg egentlig blar etter en bestemt plate og stopper opp ved en annen og det at jeg ikke ønsker en for omfangsrik samling som jeg ikke kjenner nok.

Angående hva folket tror om hvordan spillere i forskjellige prisklasser låter så klarer det ikke å engasjere meg mer enn --> ::)

Det vil alltid være noen som ønsker å lage vin av vann innen hifi.
Om det er stor-kvadrat, linolje-behandlende dvdspillere eller "fjøsmekka" sonyspillere får være opp til hver enkelt.

R
 

RoKo

Bransjeaktør
Ble medlem
21.02.2006
Innlegg
107
Antall liker
0
For min del er DAC-en den viktigste delen i en spiller. Ut over dette må den være relativt stillegående, ikke feile i avlesningen - og kunne starte opp og skifte spor raskt nok - uten nevneverdig irritasjon...

"Drevet" som sådan er altså mindre interessant.
 

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
30.272
Antall liker
24.850
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg kunne tenkt meg en bra SACD-spiller dersom jeg hadde hatt preamp med analoginnganger.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.240
Antall liker
7.132
Torget vurderinger
4
Voff skrev:
Dessuten gir det en ikke ubetydelig eierglede....
Eierglede i alle ordets mulige fasetter er nok et nøkkelord i enhver sammenheng der små og store gutter blir engasjert i en hobby...og musikk/hifi er absolutt inget unntak...snarere tvertom ;D


RoDa skrev:
Jeg forstår de som liker pc-lyd grunnet bekvemmelighet og mulighet for enorm musikksamling.
Selv er det noe fjernt fortsatt, grunnet måten jeg spiller musikk på og forholdet jeg har til musikken min.
Både det å ha noe fysisk å ta i når jeg spiller musikk, det uventede som skjer når jeg egentlig blar etter en bestemt plate og stopper opp ved en annen og det at jeg ikke ønsker en for omfangsrik samling som jeg ikke kjenner nok.
Tiltredes. Den rasjonelle siden av meg har all mulig sympati med dem som ønsker å hive både CDspiller og sølvskiver ut av stua, men en laptop med datafiler blir en smule klinisk for meg. Jeg liker (!) å lete i samlingen. Jeg liker (!) det fysiske ved å ta ut skiva, legge den i, lese coveret, lese heftet. Kanhende overkompenserer jeg mangelen av vinyl i barndommen ;) ? Hehe. Hadde jeg hatt stor vinylsamling og en lekker sak som fra fx. Michell å stelle med ville saken sikkert stilt seg annerledes. Da hadde kanskje sølvskivene vært stuet vekk forlengst.
 
R

Rojoh

Gjest
... og for å ikke glemme et brukergrensesnitt som passer for oss som ikke er med i 4H. Menyfikling fungerer bare ikke sent på kvelden - fluerende hippocampus, you know - en schwær knapp og schål - hvorfor gjøre det så forbannet komplisert? Ah, dere har fjernkontroll. I'm still schwimin'.... Hvor la nå jeg den jæ.... ;D






Mvh. Johan
 
P

Parelius

Gjest
Trane skrev:
Jeg liker (!) å lete i samlingen. Jeg liker (!) det fysiske ved å ta ut skiva, legge den i, lese coveret, lese heftet. Kanhende overkompenserer jeg mangelen av vinyl i barndommen ;) ? Hehe. Hadde jeg hatt stor vinylsamling og en lekker sak som fra fx. Michell å stelle med ville saken sikkert stilt seg annerledes. Da hadde kanskje sølvskivene vært stuet vekk forlengst.
Føler meg litt truffet her. Gleden med cover og spillerituale med vinylen er jeg nok hektet på, så det er kanskje derfor jeg aldri har forstått hva en skal med disse sølvskivene og cover en må ha mikroskop for å kunne kose seg med. Sikkert en av grunnene til at jeg ser slik en glede i HD-basert avspilling. Og så kan en få både cover og sangtekster opp på flatskjermen om en lyster. Men ritualene skal en ikke kimse av, det er jeg enig i.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.240
Antall liker
7.132
Torget vurderinger
4
Kan vi slå fast at sølvskiver er suttekluter for vårs smågutta uten vinyl ?

Parelius skrev:
....og sangtekster opp på flatskjermen om en lyster.
Vi snakker ikke on noe jævla karaoke heller vel ?! ;D
 
Topp Bunn