Sliter med dynamikk på LP

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    7.903
    Antall liker
    19.798
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    I enden af nålearmen sidder en lille plade, hvor spolerne er viklet på. Når nåletryk er optimalt, er vinklen på spolerne i forhold til det magnetfelt, de arbejder i, også optimalt og dermed max dynamik, som pickuppen kan afgi´ :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.154
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Joda... Men hvis man ikke skal være fullt så puristisk, så kan det vel være mulig å spille av analoge medier med digitalt utstyr uten at det blir meningsløst. Det er mye fint med det i seg selv å spille vinylplater som fint bevares selv om signalveien har innslag av digitalteknikk. :)
    Vet du, folk får gjøre akkurat som de vil. :)
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    347
    Antall liker
    143
    Det er også muligt at dit kildematriale er årsagen og dynamik ikke er rette begreb at bruge? Rigtig dynamik giver ofte en følelse af for lavt volume, indtil det bliver højt :)
    Ældre LP'er er sjældent produceret med kompression, mens CDer og stream kan være slemme, specielt pop. De lyder højere og mere "fortættede", men har ikke meget dynamik...
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Vet du, folk får gjøre akkurat som de vil. :)
    Jeg tror og håper at muligheten og effekten av å kjøre DSP og også romkorreksjon på vinylsignalet via Trinnov langt overstiger den skaden mangelen på analog purisme måtte gi.
    Og så har jeg ikke noen analog preamp i drift lengre heller...

    Jeg har ikke hjerte til å la en Michell Gyro med SME V arm og AT-OC9 mkII ML stå å støve ned heller, selv om CD finnes. Blir noen kombinasjoner å prøve etterhvert.

    1 Puffin Riaa MC setting Toslink til Trinnov Amathyst (digitalPre og romkorreksjon)-Poweramp-høyttaler.
    2. Xindak 26dB step up til Puffin MM-...
    3. Som over men til Trinnov MM Inngang
    4Cambridge CP2 MM til Trinnov analog som pre
    6 Ditto MC
    7 Xindak Step up til Cambridge MM
    8. Låne en Electricomoagniet RIAA?
    9. Og så med Puffin Analog Ut til Trinnov Pre/Dsp

    Rapport kommer ikke før 2021....Det er jo en hobby dette her,,,tror jeg..
     
    Sist redigert:

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.446
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6
    I enden af nålearmen sidder en lille plade, hvor spolerne er viklet på. Når nåletryk er optimalt, er vinklen på spolerne i forhold til det magnetfelt, de arbejder i, også optimalt og dermed max dynamik, som pickuppen kan afgi´ :)
    Jeg sjekket med digital vekt nå, den var bare på 1,7 gr. Men jeg kan justere loddet på akselen bak så da får jeg fint 2,4 gr. Skal teste etterpå
     

    Audiomix

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.07.2004
    Innlegg
    13.100
    Antall liker
    4.944
    Sted
    Kongsberg
    Torget vurderinger
    28
    Synes det er rart att Trigon vanguard riia skulle ha så dårlig dynamikk. Blant de riia med best dynamikk ville jeg anbefalt deg en test av Jasmine riia
    veldig få slår de på dynamikk.
    Den Jasmine jeg testet holdt ikke mål på noe som helst vis.
    Ble skrytt opp i skyene.
    Manglet noen dB i begge ender.
    Fikk mod kit fra Kina. Det hjalp ingen ting.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Eg er rimeleg sikker på at problemet ligg i riaaen. Du bør bruke minst like mykje kronasje på riaaen som på pickupen -helst mykje meir. Beste riaa eg har vore bort i er European Audio Team EAT-e-Glo til rundt 70 kkr. Dårlegaste er ein gammal NAD riaa, og mellom desse ligg det eit hav av skilnadar.
    Rådet om ein Electrocompaniet er ikkje dumt. Det er brukbart mykje godlyd for pengane. Det finnest massevis av alternativ, naturlegvis.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Ja, med god RIAA og riktig pick-up til riktig arm og spillerer blir man alltid slått av hvor umiddelbar og dynamisk lyd man KAN oppnå i store deler av grunntoneområdet med vinyl. Til og med "digitalguru" Morten i 2M innrømmer det.
    Vinyl byr på både forvrengning og farging, og maange plater er elendige (akkurat som mange digitale er det), men når det stemmer, er vinyl ubegripelig bra. Og morsomt!
     

    FZ

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    3.795
    Antall liker
    349
    Torget vurderinger
    3
    Undrer mig nogen gange over, om folk overhovedet læser indlæggene og bare skriver løs??
    I første indlæg skriver trådstarter: Jeg har lige købt en ny ZYX MC pickup.
    I tredie indlæg skriver Dazed:

    :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO:
    Nei da, han skriver at han har kjøpt en syx pick up...
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.446
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6
    Får litt input her da og takker for det. Er ikke helt grønn på dette men fint med innspill fra andre så en kan bli ennå mere usikker😂😂 Fikk min første single i 1971. Etter det så har vinylen fulgt meg i alle år. Kanskje jeg er altfor kresen på lyden.....prekas👍
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.781
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Med fare for å være opplagt. Har du valgt MC forsterkning på RIAA’en din ?
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Skjøte ikke helt det? Forklar litt bedre.
    "mistenker at trådstarter kanskje savner volum og kompresjon og presisjon... "

    Volum: Lavere utganssognal fra RIAA enn CD/streamer vil alltid høres dårligere ut
    Kompresjon: CD or radio lyd er nsten alltid komprimerte slik at lyden blir høy og tydleig, dvs svake deler får kunstig høyt trykk, Vinyl har begrensinger som gjør dette dette ikke er like lett/ofte forkommende. Innspilingen på vinyl og CD er rett osg slett ikke like.
    Presisjon: Vinyl har mer forvregning og dårligere kanalsperasjon og all bass er i mono. så deler er kan sløres til gg ikke blir så tydelig som CD=mindfrer punch muligens.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.446
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6
    I enden af nålearmen sidder en lille plade, hvor spolerne er viklet på. Når nåletryk er optimalt, er vinklen på spolerne i forhold til det magnetfelt, de arbejder i, også optimalt og dermed max dynamik, som pickuppen kan afgi´ :)
    Øket stift trykket til 2,4 GR. Wow....for en forskjell det ble. Nå kom dynamikken. Diskanten ble litt mer fremhevet også men pu bør vell brukes noen timer før ting detter på plass. En bedre riia nå så er jeg nok i mål.👍
     

    stianå

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    31.03.2017
    Innlegg
    66
    Antall liker
    34
    Torget vurderinger
    2
    Trigon riaa er bra greier. Har du sjekket armresonansen . Den skal være mellom 8 og12hz. 10 er normalen mot 12hz blir det lettbent. Mot 8hz blir det mer autoritært. Og mer dynamikk. En fin enkel en finner du på www.platespilleren.dk.
     

    YesJens

    Musikkelsker
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.211
    Antall liker
    6.125
    Sted
    Under stjernene
    [QUOTE = "Voff, post: 3148136, medlem: 5924"]
    Fint å ha det på fjernkontrollen slik som på min .....
    [/SITAT]
    Spennende, hva heter den?🌞
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.493
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt avgjørende for dynamikk , detaljer og størrelser "i musikken å ha gain nok i riia
    Om du har low output utgaven ca 0,24 mV spesiellt ,,,da er det best med gain på over 64dB eller mer , helst 70 til 72 dB
    Som andre har nevnt kan trafo step up være tingen , Jeg vet det er ande MC pU enn DV som liker eller profiterer veldig på aktiv forsterkning med current injected riia .Vet ikke om zyx gjør
     

    Rudi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.05.2004
    Innlegg
    7.465
    Antall liker
    7.375
    Sted
    Ute i skauen i Østfold.
    Torget vurderinger
    37
    Trigon Vanguard er en av de aller beste riaa'er jeg har prøvd noensinne i de lavere prisklasser og jeg har aldri opplevd den som "svak" når det gjelder dynamikk........ jeg har testet nevnte riaa sammen med flere Zyx pickuper deirblandt R50 Bloom og det er en meget vellydende combo som jeg gjerne spiller på selv anytime. Zyx R50 Bloom er forøvrig en veldig god mellomklasse pickup og en pickup jeg ikke har noe negativt og si om i forhold til pris, både den og Hana pickupen i omtrendt samme prisklasse er mye for pengene pickuper etter min mening.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.446
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6
    Trigon riaa er bra greier. Har du sjekket armresonansen . Den skal være mellom 8 og12hz. 10 er normalen mot 12hz blir det lettbent. Mot 8hz blir det mer autoritært. Og mer dynamikk. En fin enkel en finner du på www.platespilleren.dk.
    Fikk ett tips om det i går av en kar fra Moss. Der er jeg usikker men skal prøve å sette meg inn i det. Får ta litt av gangen😅
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.446
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6
    Trigon Vanguard er en av de aller beste riaa'er jeg har prøvd noensinne i de lavere prisklasser og jeg har aldri opplevd den som "svak" når det gjelder dynamikk........ jeg har testet nevnte riaa sammen med flere Zyx pickuper deirblandt R50 Bloom og det er en meget vellydende combo som jeg gjerne spiller på selv anytime. Zyx R50 Bloom er forøvrig en veldig god mellomklasse pickup og en pickup jeg ikke har noe negativt og si om i forhold til pris, både den og Hana pickupen i omtrendt samme prisklasse er mye for pengene pickuper etter min mening.
    Ja, den låter bra den syx pickupen👍
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.132
    Antall liker
    9.284
    Torget vurderinger
    2
    Trigon riaa er bra greier. Har du sjekket armresonansen . Den skal være mellom 8 og12hz. 10 er normalen mot 12hz blir det lettbent. Mot 8hz blir det mer autoritært. Og mer dynamikk. En fin enkel en finner du på www.platespilleren.dk.
    Og hvordan skal han stille armresonansen?. Den er gitt av pickupens mykhet i opphenget og den effektive massen til armen, lite gjøre med det med mindre man legger til masse ett sted på armen. Tror ikke stiftrykket ender noe på disse tingene..
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Den Jasmine jeg testet holdt ikke mål på noe som helst vis.
    Ble skrytt opp i skyene.
    Manglet noen dB i begge ender.
    Fikk mod kit fra Kina. Det hjalp ingen ting.
    Jeg har fått med meg att de hadde ujevn kvalitet på noen serier, mange jeg hørte om sleit med mye rart på spesielt lp 2.5. Men de lp 3.0 jeg har testet ha vært stabile i kvalitet.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Pål Gundersen: Full gjennomgang, riktige vinkler, nåletrykk, counterweights, pickup, kabling OG RIAA. HELE plattforma skal stemme Ellers får du aldri LP til å spille. Vinyl er et system i seg selv Og hva du skal ha avhenger av hva du allerede har..Hvilken Zyx har du? Lurer på om ikke armen er noe for lett til den...Hørt Graham Slee Era Gold V?
     
    Sist redigert:

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.446
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6
    Pål Gundersen: Full gjennomgang, riktige vinkler, nåletrykk, counterweights, pickup, kabling OG RIAA. HELE plattforma skal stemme Ellers får du aldri LP til å spille. Vinyl er et system i seg selv Og hva du skal ha avhenger av hva du allerede har..Hvilken Zyx har du? Lurer på om ikke armen er noe for lett til den...Hørt Graham Slee Era Gold V?
    Kan ikke nok om armresonansse desverre. Vinkling, vatring og nåletrykk er på plass nå men prøver å finne en kalkulator som jeg kan regne ut det med armen uten å måtte demontere allt for veiing. Trenger litt input på det med arm på en enkel forståelig måte.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.446
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6
    Kan ikke nok om armresonansse desverre. Vinkling, vatring og nåletrykk er på plass nå men prøver å finne en kalkulator som jeg kan regne ut det med armen uten å måtte demontere allt for veiing. Trenger litt input på det med arm på en enkel forståelig måte.
    Syx bloom 3 uten plate på topp...
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Kan ikke nok om armresonansse desverre. Vinkling, vatring og nåletrykk er på plass nå men prøver å finne en kalkulator som jeg kan regne ut det med armen uten å måtte demontere allt for veiing. Trenger litt input på det med arm på en enkel forståelig måte.
    Det er ingen som regner på det. :)

    Du kan teste den faktiske egenresonansen med en testlate, hvis du gidder.

    Det som er poenget, er at man ønsker at armen skal ha en egenresonansefrekvens rundt 8-10Hz. Altså godt under det hørbare området. Denne påvirkes av armens (inkludert pickup, skruer, etc) effektive masse og pickupens ettergivenhet (opphengets fjæringsstivhet).

    Nå har du jo allerede kjøpt pickup, så det eneste du kan gjøre nå er å evt. forsøke å justere massen litt hvis det behøves. Jeg tipper "ikke".

    Du kan sjekke med denne kalkulatoren:


    Men vi trenger å vite den effektive massen til tonearmen din. Det kan muligens også vinylengine.com hjelpe med.
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.446
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6
    Det er ingen som regner på det. :)

    Du kan teste den faktiske egenresonansen med en testlate, hvis du gidder.

    Det som er poenget, er at man ønsker at armen skal ha en egenresonansefrekvens rundt 8-10Hz. Altså godt under det hørbare området. Denne påvirkes av armens (inkludert pickup, skruer, etc) effektive masse og pickupens ettergivenhet (opphengets fjæringsstivhet).

    Nå har du jo allerede kjøpt pickup, så det eneste du kan gjøre nå er å evt. forsøke å justere massen litt hvis det behøves. Jeg tipper "ikke".

    Du kan sjekke med denne kalkulatoren:


    Men vi trenger å vite den effektive massen til tonearmen din. Det kan muligens også vinylengine.com hjelpe med.
    Effektiv masse= hele sulamitten oppå en vekt eller demontere lodd, slippe nål ned på en vekt?
     

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.446
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6
    Det er ingen som regner på det. :)

    Du kan teste den faktiske egenresonansen med en testlate, hvis du gidder.

    Det som er poenget, er at man ønsker at armen skal ha en egenresonansefrekvens rundt 8-10Hz. Altså godt under det hørbare området. Denne påvirkes av armens (inkludert pickup, skruer, etc) effektive masse og pickupens ettergivenhet (opphengets fjæringsstivhet).

    Nå har du jo allerede kjøpt pickup, så det eneste du kan gjøre nå er å evt. forsøke å justere massen litt hvis det behøves. Jeg tipper "ikke".

    Du kan sjekke med denne kalkulatoren:


    Men vi trenger å vite den effektive massen til tonearmen din. Det kan muligens også vinylengine.com hjelpe med.
    Test plate hørtes jo enkelt ut hvis det funker. Kan også prøve tyngre chell. Mener det originale er 12 gr. Kan prøve 15.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Finner ikke noen effektiv masse for armen, men armen på YP-D8 er 18g, så da er det vel ikke veldig risky å bruke samme verdi for din.

    Var det ZYX R50 Bloom 3? Da sier ZYX 12um/mN vertikal ettergivenhet og 5g masse (uten sølv- eller tinnbase som tydeligvis kan kjøpes ekstra) (så legger vi til 0,5g for skruer og muttere). Da sier kalkulatoren at armresonansen burde havne et sted på 9Hz-tallet, som er helt bra.

    ...Om du legger på 1g til i form av tyngre skruer (Soundsmith) eller noe, havner du ned mot 8Hz, men i praksis burde det ha minimal effekt.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Effektiv masse= hele sulamitten oppå en vekt eller demontere lodd, slippe nål ned på en vekt?
    Ingen av delene. ;)


    Dette oppgis gjerne av armprodusenten. Å finne ut av det selv blir vrient og neppe nøyaktig.

    ...men som sagt kan du finne resonansefrekvensen vha. en testplate, og når pickupens og skruenes masse er kjent, sammen med pickupens ettergivenhet, kan man regne seg bakover og finne den effektive massen slik.

    Men det er kanskje (ahem) unødvendig pirkete. Hvis antagelsene mine stemmer, kan du bare regne med at det er bra som det er og pickupen du kjøpte er en bra match i armen.

    ...som du burde ha fått bekreftet av at det nå låter bra når nåletrykket er riktig. ;)
     
    Sist redigert:

    Pål gundersen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.03.2020
    Innlegg
    1.898
    Antall liker
    2.446
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    6
    Zyx! står det Syx på den er nok det problemet
    Ingen av delene. ;)


    Dette oppgis gjerne av armprodusenten. Å finne ut av det selv blir vrient og neppe nøyaktig.

    ...men som sagt kan du finne resonansefrekvensen vha. en testplate, og når pickupens og skruenes masse er kjent, sammen med pickupens etergivenhet, kan man regne seg bakover og finne den effektive massen slik.

    Men det er kanskje (ahem) unødvendig pirkete. Hvis antagelsene mine stemmer, kan du bare regne med at det er bra som det er og pickupen du kjøpte er en bra match i armen.

    ...som du burde ha fått bekreftet av at det nå låter bra når nåletrykket er riktig. ;)
    Ok. Takk for det svaret. Er nok kanskje ikke så mye mere å hente ut på pirk egentlig som du sier. Er veldig fornøyd nå. Kjøpt ny Riia (ASR mini basis) så regner med at den kan løfte opp lydbildet litt også. Da er jeg nok forhåpentligvis i mål. NHT ene synger ganske flott nå med bra dynamikk. Men en testplate kan jeg jo få i hus. Kjekt å ha.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Test plate hørtes jo enkelt ut hvis det funker. Kan også prøve tyngre chell. Mener det originale er 12 gr. Kan prøve 15.
    Som du er av mitt forrige innlegg, tror jeg det er helt unødvengig. Ikke sikkert Yamaha-tonearmen bruker standard SME-fatning på headshellet heller, så ikke sikkert det lar seg gjøre uansett. ...Men det aner jeg ingenting om. :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn