Slitt nål eller......

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.946
    Torget vurderinger
    1
    Min Lyra Argo "i" låter gradvis mer forvrengt. Ikke så mye toppen som mellomtonen som ofte får et resonant preg. Låter i grunnen som støv på stiften men med nesten bare effekt i deler av melllomtonen. Den kan umulig ha spilt mer enn 500 timer og jeg synes det er litt tidlig for slitasjesymptomer. Har sjekka alle justering av arm/pick-up. Eksperimentert med stifttrykk.
    Jeg har ikke rensa den; jeg har ikke pick-up rens for hånden. Platene er dessuten alle strøkne uten fingeravtrykk og skitt. Jeg har hold på med vinyl i over 30 år og selv om jeg hadde pick-up rens i gamle dager klarte jeg aldri konstatere noen effekt. Synes i grunnen nåla ser litt rar ut. Noen forslag? Rens?

Vedlegg

lyntoft!

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.05.2008
    Antall liker
    805
    Sted
    Kløfta
    Torget vurderinger
    1
    Ville vel ikke skade med litt rens og børste, ikke mye vinyl som forblir strøkne i nærkontakt med det der.

J

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.946
    Torget vurderinger
    1
    lyntoft| skrev:
    Ville vel ikke skade med litt rens og børste, ikke mye vinyl som forblir strøkne i nærkontakt med det der.

Husk at vi snakker om ekstrem forstørring. Platene er relativt støvfrie og tørker støv av dem før hver avspilling. Men det akkumuleres endel støv etter noen hundre timer! Tydelig magnetisk ja!
    Det ser ut som om diamanten er sort på tuppen; vinylavleiring?
    Uansett, nå har jeg børsta pick-upen med en børste som fulgte med en Ortofon pick-up. Har ikke rensevæske dog. Ser mye bedre ut nå. På tide med en liten lytt....

Vedlegg

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.946
    Torget vurderinger
    1
    Voff skrev:
    Uansett, nå har jeg børsta pick-upen med en børste som fulgte med en Ortofon pick-up. Har ikke rensevæske dog. Ser mye bedre ut nå. På tide med en liten lytt....
    Hmmm Ingen hørbar forskjell. Lurer imidlertid på om jeg lider av Hi-Fi nevrosa da noen plater låter helt utmerket. Har spilt mye Joni Mitchell i det siste. Kanskje det bare opptaket av spemmen henne på Hejira som høres litt tåkete/forvrengt ut? Spilte Santanas Inner secrets nå på Japansk pressing. Denne har veldig høyt nivå i diskanten. Ingen forvrengning å høre...mange pick-uper jeg har hatt har ikke klart å spore denne....

Ser det er endel metallspon på pick-upen. Dette er vel noe som avsettes under produksjonsprossesen av vinyl har jeg hørt....

DonKraft

Medlem
    Ble medlem
    26.10.2008
    Antall liker
    0
    Cool den cantilever din uten støv Voff voff:)
    Vurderer å bytte til en Argo-i ifra Ortofon Jubilee til helga.
    Men fan ... er ikke like kin på Lyra nu.... Halloen her, tendenser etter 500 timer ?
    Din vinyl rigg, hva er oppsettet ? Er +/- h t a vinkel testet helt ut ?
    Dr.cartridge (Rudi) har god snøring på Lyra.....
    Håper han stikker innom tråden her:)

Fosse

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Antall liker
    28.850
    Torget vurderinger
    27
    Lyntoft: Om det sitter litt møkk på stiften blir neppe platesamlingen møkkete av den grunn.
    DonKraft. Hva er det du leser som indikerer at du skal trå varsomt mht Lyra?
    Voff: Det er litt vanskelig å se hvordan stiften ser ut da forstørrelsen gir et litt uvant syn. Det er garantert ikke slitasje. 500 timer på en Argo i er ikke noe problem.
    Prøv Lyra sin rensevæske og gå over innstillingene på nytt, det er ikke mye råd, men...

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.946
    Torget vurderinger
    1
    Har rensa nåla med Lyra renseveske. Lyra anbefaler å rense etter hver plate!
    Uansett, nåla ser mye bedre ut. Skal lytte senere i dag...

Vedlegg

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Kjenner ikke til akkurat din type pickup, men
    har erfaring fra Ortofon X3MC, MC20Super og MC30Super.
    Lurvete lyd etter en tids bruk.
    Det enkleste er å bytte pickup, men det er også det dyreste.

Nå var jeg så "heldig" å jobbe i flybransjen noen år på begynnelsen av -80tallet.
    Der fantes ultralyd rensemaskiner.
    Nettopp det var problemet til Ortofon.
    Skitt og støv samlet seg rundt gummiopphenget der nålen er opplagret (mellom diamantstift og spoler inni pickuphuset.
    Da hjelper det fint lite å rense selve diamantpiggen på enden.
    Tiltaket var: Demontering, En runde i rensemaskin, montering og så sette den på armen igjen.
    Resultat: Det var nøyaktig like bra som å kjøpe ny :D

I disse dager finnes slike rensemaskiner på Ebay for "en slikk og ingenting", eller kanskje du kjenner noen som allerede har en... ;)

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Nå Voff, hvordan er førsteinntrykket av voodoo-remediet fra Lyra? ;)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.946
    Torget vurderinger
    1
    ErosLoveking skrev:
    Nå Voff, hvordan er førsteinntrykket av voodoo-remediet fra Lyra? ;)

Det er forskjell ja :D
    Først og fremst adskillig mer luftig og utstrakt topp. Dessuten et mere romslig perspektiv.
    Når det gjelder mine "problemer" med en noe resonant øvre mellomtone, så virker det noe redusert (jeg har forøvrig også justert stifttrykket og justert antiskatinga). Men det kan godt være at jeg lider av postraumatisk nevrose slik at jeg fokuserer på enkelte frekvensavsnitt og innbiller meg ting ;D

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.946
    Torget vurderinger
    1
    lomt skrev:
    Skitt og støv samlet seg rundt gummiopphenget der nålen er opplagret (mellom diamantstift og spoler inni pickuphuset.
    Da hjelper det fint lite å rense selve diamantpiggen på enden.
    Tiltaket var: Demontering, En runde i rensemaskin, montering og så sette den på armen igjen.

I disse dager finnes slike rensemaskiner på Ebay for "en slikk og ingenting", eller kanskje du kjenner noen som allerede har en... ;)
    Har tenkt i de baner ja. Som det kan ses på de to første bildene så er det mye metallspon på pick-up'en. Den er tudelig magnetisk og det vil være merkelig om ikke noe har funnet veien inn i pickuphuset. Men aner ikke hvordan jeg skal demontere den (gulp :eek:) eller hvorhen jeg kan finne en "rensemaskin"

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    Godt å høre :)

Siden det var jeg som anbefalte remediet i en annen tråd, og ikke vil ha på meg å fare med fanteri. ;)
    Som jeg sa tidligere, er jeg generelt überskeptisk til det meste av hifi-voodoo, men med dette produktet skjer det uten tvil noe positivt. :D

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    312
    lomt skrev:
    Hei
    Hva mener du med demontering her? (bare tatt av armen eller? )
    satte du hele pickupen ned i vann (i ultralydsvaskeren) ?

Mvh Jan I

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Voff skrev:
    Har tenkt i de baner ja. Som det kan ses på de to første bildene så er det mye metallspon på pick-up'en. Den er tudelig magnetisk og det vil være merkelig om ikke noe har funnet veien inn i pickuphuset. Men aner ikke hvordan jeg skal demontere den (gulp :eek:) eller hvorhen jeg kan finne en "rensemaskin"
    Finne rensemaskin:
    Tast deg inn på Ebay og skriv ultrasonic cleaner i søkeruten. De minste (og billigste) finner du antakelig i smykker og juveler kategorien. Plenty store nok til å rense pickup'er i.

Hvordan demontere?
    Tja, du finner ut av det om du har mekket litt på diverse dingser satt sammen med skruer.
    Eventuelt legg ut bilder så skal jeg se om jeg kan komme med noen tips.

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    312
    Hvis du mener å demontere huset,så er det jo flere som har limt dette fast.
    Mener å huske at det var noen skruer på siden av huset på MC 30super...
    var det nok å skru av disse for å få av huset?
    Mvh

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Jan_I skrev:
    Hei
    Hva mener du med demontering her? (bare tatt av armen eller? )
    satte du hele pickupen ned i vann (i ultralydsvaskeren) ?

Mvh Jan I
    Jeg mener slik:

(PS bildet er av en gammel pickup med brukket nål, kun til illustrasjon. Nålen er IKKE demontert ;) )

Vedlegg

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Jan_I skrev:
    Hvis du mener å demontere huset,så er det jo flere som har limt dette fast.
    Mener å huske at det var noen skruer på siden av huset på MC 30super...
    var det nok å skru av disse for å få av huset?
    Mvh
    Ja

som vist på bildet ;)

Jan_I

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Antall liker
    312
    Jupp,det var det jeg synes å huske. (ang.skruene på siden)
    Har en MC 30 super liggende

De fleste hus er vel limt i dag,så en demontering kan bli vanskelig.
    Har demontert huset på en Electro II som var limt og tro meg, det tok tid og forsiktighet
    Mvh

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.946
    Torget vurderinger
    1
    Nå er Lyra Argo "i" ferdig demontert sammenlignet med en Ortofon ;)
    Som det kan ses på bildene er den en åpen konstrukjson. Synes som om det bare er papirbiten samt et plastdeksel festet med en bolt som trenges å fjernes. Så var det det med ultralydsrenser da. Dessuten, dette er en pick-up til 11 000 Kr...å demontere den frister ikke.... :eek:

Har lytta på flere plater nå og det er en resonans som treffer et begrenset frekvensområdet i øvre mellomtone. Dette gjelder særlig kvinnestemmer, men også piano. Spesielt på langstrakte toner. En slags resonant skurring eller skingring. På materiale uten vedvarende nivå i dette frekvensspekteret høres intet snusk. Dette låter ikke som nålslitasje spør du meg.

Vedlegg

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    Hei , har samme pickupen selv , men har vel ikke spillt mer enn 100 timer på min , hadde dorian før denne.

Hvis du mener at pu en har fått unormal slitasje , eller blitt fortere forringet enn den burde...(bør vel holde minst 1500 timer denne) så hadde jeg nok prøvd å sende en mail direkte til Stig Inge Bjørge hos Lyra....

du kan uttrykke deg på Norsk også , samt legge ved bilder....jeg har ikke mailadressen hans , men den finnes kanskje på lyra sider ?

Jeg er sikker på at lyra som serils aktør vil ta dette alvorlig , men du bør nok være første eier i tilfelle...

jeg har hørt lyraer med over tusen timer på nåla som låter knallbra , dog er rispapiret svart , jeg skal selv kjøpe inn lyra rensevæske , men å rense for hver plate , ja da holder ikke den flaska lenge i allefall..... ;D

får se å få ut fingern på den derre tror jeg....Espen

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.946
    Torget vurderinger
    1
    ssm skrev:
    Hvis du mener at pu en har fått unormal slitasje , eller blitt fortere forringet enn den burde...(bør vel holde minst 1500 timer denne) så hadde jeg nok prøvd å sende en mail direkte til Stig Inge Bjørge hos Lyra....

du kan uttrykke deg på Norsk også , samt legge ved bilder....jeg har ikke mailadressen hans , men den finnes kanskje på lyra sider ?
    Jeg har en kompis med samme pick-up og platespiller. Jeg skal sammenligne med hans før jeg gjør noe mer, men takk for forslaget!

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.946
    Torget vurderinger
    1
    lomt skrev:
    Hmmm. Her er et bilde. Endel skitt der cantileveren går inn i spolen. Har det noe å si?

Vedlegg

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Voff skrev:
    Nå er Lyra Argo "i" ferdig demontert sammenlignet med en Ortofon ;)
    Som det kan ses på bildene er den en åpen konstrukjson. Synes som om det bare er papirbiten samt et plastdeksel festet med en bolt som trenges å fjernes. Så var det det med ultralydsrenser da. Dessuten, dette er en pick-up til 11 000 Kr...å demontere den frister ikke.... :eek:

Har lytta på flere plater nå og det er en resonans som treffer et begrenset frekvensområdet i øvre mellomtone. Dette gjelder særlig kvinnestemmer, men også piano. Spesielt på langstrakte toner. En slags resonant skurring eller skingring. På materiale uten vedvarende nivå i dette frekvensspekteret høres intet snusk. Dette låter ikke som nålslitasje spør du meg.
    Det er nokså sikkert dritt som gir deg disse utslag.
    Jo høyere frekvens, jo hurtigere må nålen bevege seg, og samtidig er det høye frekvenser som har minst utslag. Dermed der du hører problemene først.

Pickup'en din ser jo helt åpen ut. Kan du se punktet hvor nålen er opplagret uten å demontere, så er det ikke nødvendig å demontere mer, bare sette i gang å vaske (når vaskeren er tilgjengelig da.. ;) ).
    Jeg tror jeg ville forsøkt å spraye litt rødsprit og så blåse (litt forsiktig) med trykkluft. Kanskje det er alt som skal til for at nålen skal bevege seg noenlunde fritt igjen...?

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Voff skrev:
    lomt skrev:
    Hmmm. Her er et bilde. Endel skitt der cantileveren går inn i spolen. Har det noe å si?
    Yess
    du har funnet problemet.

Dette bildet sier/viser at du ikke behøver mer demontering

Få den renset, og alt blir nok fryd og gammen :D

Edit:
    Om du velger å prøve trykkluft, drukne hele pickupen i sprit, og vær FORSIKTIG med trykklyften. Det er veldig tynne ledninger inni der, de tåler neppe 8 bar på full utblåsning.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    2.999
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    lomt skrev:
    Om du velger å prøve trykkluft, drukne hele pickupen i sprit, og vær FORSIKTIG med trykklyften. Det er veldig tynne ledninger inni der, de tåler neppe 8 bar på full utblåsning.
    :eek: hele PUen i sprit?

;)

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.946
    Torget vurderinger
    1
    emotikon skrev:
    lomt skrev:
    :eek: hele PUen i sprit?

;)

Ikke fan om jeg legger pick-up'en i sprit! :eek: ;D

ssm

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.04.2007
    Antall liker
    9
    Torget vurderinger
    1
    prøve e KALINKA nos fra polet..... ;D

Nei Ærlig talt jeg ville forhørt meg med en forhandler ang dette.......

for eksempel artsound , som både forhandler samme pu , og har peiling på analogutstyr........

Eller Norsk forhandler Oslo hificenter...

trykkluft av regulert type er uansett å anbefale.....men hvorfor har det blitt sånn ? det er litt interessant !

Mvh Espen

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Voff skrev:
    Ikke fan om jeg legger pick-up'en i sprit! :eek: ;D
    Sprit er et vidundermiddel. Perfekt for fjerning av skitt og fett, og det angriper ikke plast, metall, gummi etc.
    Rompesprit (hvis du kjenner en doktor, men den er bedre anvendt i magen ;) ).
    Rødsprit (ca 94% rent) Propanol (ca.95% rent) er glimrende alternativer. Billige og i utgangspunktet udrikkelige.

Styr unna Kalinka (og andre polvarer), de inneholder jo fra 40% - 60% vann

Valget er selvsagt ditt
    jeg skriver bare dette fordi jeg selv har svært gode erfaringer med metoden selv.
    Det er billig, OG virker :)

halux

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    08.10.2007
    Antall liker
    5
    Har du virkelig dykket hele pickup`en i sprit og kjørt den i ultralydbad?? :eek:

Og PU virket like fint etterpå?

Enklete produsenter fraskriver seg jo garantiansvar hvis du bruker flytende rensemidler på nåla... Tro hva de hadde sagt hvis man sa man hadde dyppet hele greia i sprit?? ;D

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    Halux skrev:
    Har du virkelig dykket hele pickup`en i sprit og kjørt den i ultralydbad?? :eek:

Og PU virket like fint etterpå?

Enklete produsenter fraskriver seg jo garantiansvar hvis du bruker flytende rensemidler på nåla... Tro hva de hadde sagt hvis man sa man hadde dyppet hele greia i sprit?? ;D
    Ren sprit er veldig vanlig middel å ha som væske i et ultralydbad. Nettopp fordi det løser skitt og fettstoffer uten å angripe plast/metall etc.

Brukes andre rensevæsker, såpetyper etc. MÅ man på forhånd vite at delene man hiver i faktisk tåler kjemikaliene.
    Sprit er nesten alltid ufarlig (men som nevnt, ikke en som er full av fusel og andre ulumskheter som whiskey, cognac osv.)

L

lark

Gjest
    ssm skrev:
    trykkluft av regulert type er uansett å anbefale.....men hvorfor har det blitt sånn ? det er litt interessant !

Mvh Espen
    Hva med trykkluft på boks?

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    ErosLoveking skrev:
    Trodde sprit løste opp lim og slikt jeg. :-\
    De aller fleste typer lim, som blir tørre, tåler sprit.
    Tape lim er en type som ofte løses opp av sprit. Dette fordi den aldri blir tørr (dvs. noen tørker ut, men da mister de også sin limende effekt og detter av uansett)

Hva er limt i en pickup?

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    lark skrev:
    ssm skrev:

Mvh Espen
    Hva med trykkluft på boks?
    Har ikke prøvd, men ser ingen grunn til at det ikke skulle virke.
    Muligheten for at trykket er for lite er imidlertid tilstede...

L

lark

Gjest
    lomt skrev:
    Hva er limt i en pickup?
    Diamanten er ofte limt til cantileveren. Spoletråden kan også være limt fast enkelte plasser på strekningen spole-terminal.

lomt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2005
    Antall liker
    3
    Sted
    Stavanger
    lark skrev:
    lomt skrev:
    Hva er limt i en pickup?
    Diamanten er ofte limt til cantileveren. Spoletråden kan også være limt fast enkelte plasser på strekningen spole-terminal.
    Javisst
    det er to-komponents lim. Den tåler garantert sprit.

Tenk på hva hovedbestanddelen i pickuprensevæske består av.

Jeg har en flaske Stylus Cleaning Fluid fra DSC Ltd, England. Den er merket med : Suitable for all makes of styli.
    Inneholder 85% sprit.
    Tror neppe de ville ta sjansen på at diamanten falt av ved vask for å si det slik

Videre har jeg platerens fra danske AM, den inneholder 45% sprit.
    Selv de skjøre vinylplatene tåler med andre ord sprit

L

lark

Gjest
    lomt skrev:
    Videre har jeg platerens fra danske AM, den inneholder 45% sprit.
    Selv de skjøre vinylplatene tåler med andre ord sprit
    Da kan vel vodka, som er 40% sprit, brukes til platerens. Og så kan man jo ta seg en støyt samtidig ;D

Birdman

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2005
    Antall liker
    10
    Vil ikke PU-en få problemer med å spore rett etter å ha blitt dynket i sprit?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn