SLUK-O-RAMA - parental guidance strongly advised

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.655
    Antall liker
    1.714
    Torget vurderinger
    1
    Herlig reportasje med flotte bilder.

    Gikk mye i dette område som guttunge, vokste opp på Trosterud riktignok. Men deler av slekta bodde på Vålenga. En syssel vi bedrev var og legge mynter på t bane skinner og tog skinner.

    Og lenger opp mot Alfaset var vi innom Brødrene London i sene kveldstimer.

    Forøvrig jævla synd at det grises til med spraybokser.
     

    Audiodidakt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2004
    Innlegg
    1.419
    Antall liker
    622
    Torget vurderinger
    6
    Flott tur, Sluk!
    Fartet mye i nedre del rundt A. Gellines vei. Bestefaren min jobbet med turbiner på Kværner, og fartet også litt rundt på installasjonsjobber i det ganske land. Husker en familietur vi hadde på vestlandet på 70-tallet hvor vi fikk komme inn i et SVÆRT anlegg i fjellet på grunn av at han hadde vært med å installere det.
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Kanskje du kunne ta med oss på en lørdagsvandring til høsten. Med innlagte forfriskninger og tarmtømming.

    Såg ut som en sjukt fin tur som jeg tror mange hadde meldt seg på.

    Sommerhilsen herfra
    20210621_183709.jpg

    BB
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Gruppenfuhrer Zluk er klar! :LOL: :LOL: Bytter ev. likt mot Den Store Senjarundturen...
     

    OB-BB

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    5.698
    Antall liker
    7.867
    Tenkte å foreslå det, men pingla ut fordi jeg syntes det var vel breialt.

    Ikke så mange historier å by på herfra enn hvilke veigrøfter mann våknet opp i og hvem man trudde man hadde hatt seg med der. Husker ennå angsten for å finne sauelort i langstøvlan når man endelig turte ta dem av seg utpå ettermiddagen.

    Ikkeno imot det du sannsynligvis klarer å trøkke utav deg på ei sånn vandring, mao.

    Men vi har en avtale!

    BB
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Ja, jo.... men hva faen da, de hadde ikke noe annet. Men vi drakk av flaska som de tøffingene vi tross alt er! På frislippets første guttehifitur! Legg merke til at vi er veldig helsebevisste - Grumpy bruker ikke fløte i kaffen!
    Men Grumpy ser heller ikke sur ut, så vi tenker vårt ...
     

    MFA

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.09.2007
    Innlegg
    630
    Antall liker
    1.902
    Torget vurderinger
    1
    Heisann

    Flotte bilder og lokalkunnskap. Er vestlending men jobben tar meg med jevne mellomrom til Alnabru ( godstog ) . Suser forbi Bryn med L1 og kan kjenne litt på stemningen som blir beskrevet. Ukeslange hotellopphold blir forkortet med spaserturer rundt omkring, naturligvis også innom hifisjapper og vinylpushere men det er flott og bare ta seg tid til å se og bli kjent. har dessverre ikke vært i covidstan på over et år men det ser ut som ting løsner. Kjenner faktisk at jeg savner det litt.

    Ha en strålende kveld

    mvh Atle
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Da kjører du forbi alle de nevnte steder!
     
    • Liker
    Reaksjoner: MFA

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23

    Tuesday Blues....

    The Sun has left me
    in favour of rain
    HFS causes me
    mostly pain..
    Too many Assholes, too many nerds
    Like watchin' some floating turds
    Can't wash them away
    no, can't wash them away....

     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Syvern er på oss ekte Oslogutters Verdensarvliste - vær du trygg! Vært kunde der i over 30 år. Kjenner pølsemakeren som leverer varer dit også, handlet med de i 40(!!!) år!
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvem er det? Åkeberg? Skoglund? ..eller Åkeberg & Skoglund?
    ...eller Skogrand Kabel & Pølsefabrikk
     
    Sist redigert:

    wizardm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Innlegg
    255
    Antall liker
    150
    Sted
    Tromsø
    Namaste !

    Kjære hr sluk , nydelig bilde reportasje , har du mere av den sorten så bare kom med det - vakkert !

    For å ikke glemme , skrive kan du jo , liker historien(e) rundt plassene mm , vi tåler masse slikt .

    By the way : God Sommer

    Mvh

    Morten
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Takk takk.... har mye på lager etter et langt og aktivt liv her i tiggerstaden!! Vi får se hva det blir utover... ikke så mye som rører seg på hififronten her akkurat nå så da passer det godt med dypdykk i hukommelsen kombinert med korporlig avstraffelse (gå- og sykkelturer rundt - vi hadde så smått planlagt en billedkavalkade fra hver eneste gate her i byen...) så får en trimmet både kropp og sjel!

    Håper dere får en god sommer der oppe også - ikke alltid det klaffer med været men uansett, en sommer i Tromsø er ALLTID en god sommer!!
     

    wizardm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    31.10.2003
    Innlegg
    255
    Antall liker
    150
    Sted
    Tromsø
    Hei

    Sommeren her oppe vet jeg ikke helt hva jeg skal si om ..... men heftig regn vær de siste dagene , har i dag fullført 2 arbeidsdag etter

    å ha vært sykemeldt i 5 mnd (Knust hand og brudd i håndleddet) , den store sommeren lar vente på seg , vi er ca 1 mnd forsinket i snøsmeltingen , men dette

    ser ut til å være den nye standarden , det blir hva det bliver.

    Mvh

    Morten
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    LL Cool J..... :LOL: :LOL: :LOL: Trøst deg med at du ikke har myggplager.....
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Kun få minutter til HFS nedstengning pga. foppall.... let the insults begin! :D
     

    Bartesam

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2002
    Innlegg
    11.957
    Antall liker
    11.765
    Sted
    Hus
    Syvern er på oss ekte Oslogutters Verdensarvliste - vær du trygg! Vært kunde der i over 30 år. Kjenner pølsemakeren som leverer varer dit også, handlet med de i 40(!!!) år!
    Det var Syverkiosken og Mor i Bakken som gjaldt på 70-80 tallet :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    Mor i bakken kjente jeg godt! Svoger vokste opp samen med sønnen og bor fortsatt 70 m. fra "bua" hennes. Har spist utallige "spesial" i den bua! Herlig dame. Var det noen som synes det gikk for sakte i køen, og var dumme nok til å ytre seg.. så var det bare å gå ut av køen eller stille seg bakerst! Ingen nåde! (hun likte godt å prate og kjente alle kundene :D)

    Fra Sluket's bok "Oslo - den gangen Oslo var trivelig"
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23

    Ble en 15k tur i går også - i anledning Sankthans og det fine været!
    Hva er vel da bedre enn å legge turen til Bygdøy?

    Transportetappe til fots først - fra Vålerenga forbi Bjørvika til buss # 30
    fra Fred. Olsensgt. til endeholdeplassen på Bygdøy.


    Oversikt over ruta vi gikk fra fra Bygdøy sør til Skøyen.
    Vestsiden av Bygdøy er drøy og tilgjengelig for publikum hele veien.

    okbyg1.png


    bygfoto.png


     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.439
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Om en kan tillate seg å intervenere denne tråd/tema ørlite grann kan jeg linke til Drammens Pølsebodhistorie som har vært rik men den siste pølseboden i Drammen ble nedlagt i 2019. Denne ble populært kalt "Hølet i veggen" (lå omtrent rett nedenfor sykehuset9 og som den daværende politimester i Drammen nær brant ned - eh, ved et uhell. PMen skylle fyre av noe håndholdt fyrverkeri fra politihuset på motsatt side av elven men så ville det seg slik at fyrverkeriet, eh, gikk tvers over elven og traff taket nabohuset til Hølet I Veggen. Full fyr, men brannen ble slukket rimelig raskt.


    Drammen hadde enormt mange pølseboder med hver sin distinkte smak på varene. Det var og et stort antall pølsemakerier i byen. Wienerølsene fra Braathen var nok de mest foretrukne og selv om Braathen er opphørt produseres de videre med samme formula av Gilde?

    Min favoritt var Svendsrudpølser som Erling (Toddy) solgte. Han lagde sennepen selv og den var så god at jeg fornemmer smaken fortsatt mange tiår etter at kiosken ble lagt ned. Den siste kiosken som fortsatt er i drift er Dalen Kiosk i Kobbervikdalen beliggende ved gamle E18 ut av Drammen. De hadde særs gode pølser, best med rå løk (tror de gjorde/gjør noe spes med løken og pølsevannet (hemmelig)) og med en glasspepsi som jeg tror men fortsatt får der var det også en tier.

    Noen linker til pølsekioskenes historie i Drammen. Forøvrig har jeg spist pølse og brød en gang i Oslo, det var på tidlig 80 tall men jeg studerte til plutcpentitam. Tror kiosken lå nær Bislet. Det var den tredje verste wieneren jeg noen sinne har smakt rangert slik uten forkleinelse til bodene som Sluket har beskrevet:

    - Pølse i brød i Sverige (hvor som helst) Ble litt bedre da Staoil åpnet derborte.
    - Pølse i brød ved Hardangerfjorden et sted... må ha brukt fiskeskinn i stedet for fåretarm.
    - Kiosk ala Bislet...?


    Linker:
    Hølet i veggen:

    Dalen Kiosk:

    Goggen med Wiener og tommel i brød var ikke min favoritt men,,,...




    Noe om temaet på FeisBukk.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23

    Bygdøy 1,5 AKA Zpekkhoggerne....

    Når en går av bussen på endeholdeplassen er det bare noen få meter rett ned Strømsborgveien til nudiststranda.
    Nakne mennesker er ikke så veldig interessant, og det fikk vi bekreftet da vi måtte forbi på oversiden
    for å komme til Maurtubukta som ligger lenger øst. Av hensyn til lesernes ve og vel skal vi forbigå dette i stillhet
    da det ikke var noe særlig vakkert syn... tre-fire stk. av arten Orcinus orca hadde lagt seg til
    og hadde store likheter med et par andre dyr med tilsvarende bautaaktige form....
    Følte meg nesten hensatt til Bouvetøya og deres rike dyreliv med seler og sjøelefanter..... :LOL: :LOL: :LOL:


    bygk1.png



    2. Maurtubukta

    I god norsk Oslo tradisjon starter vi med litt forbud/påbud!!

    byg42.png


    En 2" x 4" med hengelås hjelper nok.....:LOL:

    byg43.png


    byg41.png


    Vestsiden av Maurtubukta

    byg3637.png


    Innerst i bukta. Angrer på at jeg solgte denne eiendommen...🙄

    byg39.png




     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    Flotte billeder og utroligt sejgt at du går så mye. Om ikke længe er der bare hatten og træskoene tilbage af dig.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23
    kun røvhul og nøgle tilbake!
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.373
    Sted
    Sørlandet
    Takker så meget for at du deler din eksellente lokalkunnskap med den gemene hop her inne! Fortsett gjerne med det!

    Og hva forteller pulsklokka deg når du er ute å tusler? Går du rundt i Oslo med hvilepuls og bare nyter?

    -BB-
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.659
    Torget vurderinger
    23

    3. På vei til Hukodden

    Her ser vi spissen av Nesodden og Vestbredden sør for Fornebu
    etter å ha gått forbi Maurtubukta. Legg merke til fraværet av folk
    enda det er sommerferie og knallvær. Latstokkene gidder ikke stå opp...

    byg35.png



     

    ToreP

    Musikkinteressert
    Ble medlem
    01.05.2021
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    3.128
    Sted
    Trondheim
    Bare pass på at du holder vekta konstant, Sluket!😉 Gå for all del ikke ned, men opp i vekt! Husk alt under 130kg er "undervekt", og ikke anbefalt av vår forening, "Den glade vralter og storspisers forening"! 🤣 Og husk: Forhøyet puls er ikke noe "å ståes" etter!🤔Blir alltid feil!!!😂 Ellers en fortreffelig "vraltetur"for en som ikke er så lokalkjent og bor nordafjells! "Vralt på", Sluket!(men i sakte og rolig tempo)! Vralte - Tore
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn