Slutt på "Aktiv Klassisk"i Oslo!

Wagnersen

Medlem
Ble medlem
15.08.2007
Antall liker
0
Det ser desverre ut som det går mot nedleggelse av den glimrende spesialbutikken i Oslo sentrum i løpet av neste år. Bedriften har visst merket finanskrisen ganske godt det siste året.
Dette er selvfølgelig ufattelig tragisk for oss som har forsynt oss av bredt utvalg,meget god service og ekspertise som denne sjappa har stått for.
Tror ikke tragedien kan avverges- men dere her på klassisk forum som bor i Oslo og omegn: KJENN DERES BESØKELSES TID!!

Vil savnes dypt- Oslo blir en langt døllere by å bo i uten slike spesialbutikker.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
TRAGISK!!! Det er en fryd å handle i den butikken. Det blir et døllere liv uten. Sånn går det når alle synes å handle på nettet. Og dette bare to uker etter at en av landets beste platebutikker, Oops! på Bekkestua besluttet å legge inn årene og bare satse på gitarer. Paradigmeskifte!

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.459
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Nei og nei, trøste og bære, ikke den også!

.....
Jeg ser på de høye huse,
jeg ser på de tusende vinduer,
jeg ser på det fjerne kirketårn.

Dette er altså jorden.
Dette er altså menneskenes hjem.

De gråblå skyer samler seg. Solen ble borte.
....
(S. Obstfelder)

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Vakre ord, Jøgga. Jeg har forresten lest og frydet meg intenst over tråden din. Du har mye poesi i deg, tydeligvis. Kudos to you, Sir!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.458
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Kombinasjonen av usikre tider for bransjen, færre nye volumspinnere fra de store selskapene samt backkataloger som snart er uttømt, behov for ny leieavtale (og ønske om lang løpetid fra huseier) var visst avgjørende. Og eierens alder, greit å skifte beite mens man enda er i attraktiv alder. Men Bøyum vil bli savnet, jeg var stadig innom når jeg var i Oslo på jobb, gjerne ett par ganger i måneden.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.459
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
impulse skrev:
Vakre ord, Jøgga. Jeg har forresten lest og frydet meg intenst over tråden din. Du har mye poesi ideg, tydeligvis. Kudos to you, Sir!
Bevares, takk.
De vakre ord skyldes helt og holdent salig Sigbjørn Obstfelder.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.675
Sted
Hølen
Jeg vet. Men det skal en poetisk sjel til for å trekke dem fram i rett øyeblikk. ;)

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.857
Merkelig hvordan de store klassiske selskapene fyrer med innventaret for å holde varmen. Var innom aktiv i forrige uke og skulle ha en dvd av Rosenkavaleren. Kleiber-innspillingen koster 349.- Hedersmann som Bøyum er, sa han at for 100.- ekstra, kunne jeg få Jubileumsboksen fra DG, der Kleiber Rosenkavaleren var med + 9 andre super-dvd-er.

Slike tilbud gjør jo at markedet mettes og folk fyller hyllene sine raskt. Som forbruker burde man jo juble, men når dette bidrar til å kverke spesialforhandlere som Aktiv (selvsagt kombinert med netthandel) er det trist.

Jeg har handlet hos Bøyum i mange år, helt fra han var hos Akers Mic og satt utrolig pris på hans fagkunnskap - en nyttig motpol til det mer tradisjonelle (etter min mening gammelmodige) synet til Kjell Hillweg. For oss som mener at det tross alt har kommet noen bra sopraner siden Schwartzkopf er dette et stort tap.

Etter hva han fortalte, skulle han ikke legge ned før neste sommer, da leiekontrakten gikk ut.

Synd!

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.458
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
BigSwifty skrev:
Jeg har handlet hos Bøyum i mange år, helt fra han var hos Akers Mic og satt utrolig pris på hans fagkunnskap - en nyttig motpol til det mer tradisjonelle (etter min mening gammelmodige) synet til Kjell Hillweg. For oss som mener at det tross alt har kommet noen bra sopraner siden Schwartzkopf er dette et stort tap.
Hehe. +1. Og prisene er jo også særdeles mye bedre hos Bøyum.

EDIT: PS; men Hillveg fortjener jo en St Olav for sin jobb som popularisator av klassisk musikk, en folkeopplysningsjobb av de sjeldne!

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.857
erato skrev:
BigSwifty skrev:
Hehe. +1. Og prisene er jo også særdeles mye bedre hos Bøyum.

EDIT: PS; men Hillveg fortjener jo en St Olav for sin jobb som popularisator av klassisk musikk, en folkeopplysningsjobb av de sjeldne!
Det slutter jeg meg gjerne til !!! St. Olav til Hillveg og kunstnerlønn til Bøyum !

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.200
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Dette var kjedelige nyheter. Jeg skal gjøre mitt beste for å få Bøyum til å endre sine planer.

V

vredensgnag

Gjest
Registrerer at mange musikktråder handler om hva man har klart å huke tak i av musikk via nettet, fra utlandet -- nok der skoen trykker mest for butikker som Bøyums. Og enig med alle i tråden, det har vært et flott pustehull å ha.

N

nb

Gjest
Selvsagt synd, trist og leit.

Men siden jeg selv, som alle andre, handler mye på nettet også, er det begrenset hvor trist vi har lov til å synest dette er. Det er delvis vår egen feil at slike butikker i mange tilfeller må kaste inn håndkleet til slutt.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Er dette virkelig sant? Jeg husker godt Jan Bøyum fra Akers Mics velmaktsdager, og jeg syntes det var så friskt satset da han startet opp Aktiv Klassisk. Jeg bestemte meg da for å slutte med å bestille klassisk musikk fra utlandske nettbutikker og heller kjøpe hos ham, slik at jeg kunne gjøre det lille jeg var i stand til for at butikken hans skulle få et langt liv. Og det løftet har jeg forsåvidt holdt, men hva hjalp vel det? Jeg håper bare noen kjenner sin besøkelsestid og sørger for å sikre seg denne kapasiteten innen klassisk musikk. Kjell Hillveg, hører du?!
Jan Bøyum er jo så entusiastisk, engasjert og engasjerende! Og ikke minst kunnskapsrik og serviceinnstilt. Jeg ønsker ham alt godt og lykke til videre, uansett hva han velger å gjøre.

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Antall liker
9
Torget vurderinger
2
Kjedelig, kjedelig.
Skal kjøpe en del SACD er av ham i neste uke. Kanskje til og med noen Cd er..
Er vel muligens den eneste/siste spesialbutikken for klassisk musikk i Norge?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.857
Butikker som aktiv klassisk er som Nordmarka - Det er utrolig deilig å vite at de er der, selv om det går (altfor) lang tid mellom hver gang man er innom.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Dette er veldig triste nyheter, og jeg skal gjøre mitt for å få opp omsetningen neste gang jeg er i hovedstaden.

Dessverre er Apollon Neumann i Bergen i mye av samme situasjon, salget kollapset visst tilnærmet i sommer. Det ville være et stort tap om begge disse butikkene forsvinner.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
Jeg opplevde nylig noe lignende i nær familie. Butikken gikk bra den men gårdeier forlangte 30% økning i leien. Og bra gikk butikken ikke, så da ble det kroken på døra. Sad, but true :'(

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.458
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Her var nok lengden på ny kontrakt problemet, slik som bransjen sliter, og med merkbart lavere omsetning i år enn i fjor (CDsalget faller overalt); er 3 år lang tid for en forpliktelse om å betale husleie.

N

nb

Gjest
Var innom Bøyum her om dagen og tok med meg noen godbiter basert på hans anbefalinger.

Som nevnt her skulle han ikke legge ned før til sommeren. Han er blitt skeptisk til hele den klassiske platebransjen, de pumper ut svære bokser med fantastiske utgivelser til ingen penger og markedet blir mettet. Som han sa, det er ingen butikk som selger lyttetid.

Konkurransen fra nettbutikker og lignende virket ikke som hadde noe med saken å gjøre, han hadde nok av lojale kunder.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Må innrømme jeg skjønner butikkenes skepsis til alle disse boksene, selv om det er aldeles glitrende for meg personlig. Det er noe rart på gang når jeg med et ganske begrenset budsjett kjøper langt mer enn 1000 CDer i året.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.778
Torget vurderinger
4
Ja, jeg har også tenkt mitt når det til stadighet dukker opp virkelig høykvalitets bokser til en billig penge.
Selvølgelig er jeg glad for det, men det er vel kanskje, som mange påpeker, et tegn på at det ikke står helt bra til med den klassiske musikkbransjen.

Forøvrig kan jeg godt forstå at de sliter.
Jeg kjøper stort sett gamle innspillinger, og har inntrykk av at de fleste andre også gjør dette.
Kan ikke forstå annet enn at det må være svært vanskelig å tjene penger på klassiske nyinnspillinger, generelt sett.

Med så mye bra tips som en får her inne har ihvertfall ikke jeg bruk for noen fysisk forhandler. Synd, kanskje, men sånn er det.

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.120
Torget vurderinger
96
Kan ikke skjønne annet enn at dette er trist kun for nostalgien. Med så bredt utvalg til gode priser på nett, er det ingen grunn til å handle musikk i fysiske butikker lengre.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Du har ikke handlet stort hos Bøyum et al om man ikke ser tapet ved å kun handle fra Amazon og Europadisc – alternativt har du hatt en ganske annen opplevelse av butikken enn meg. Dette er ikke en butikk der en begår en ren byttehandel, det følger alltid med en interessant leksjon, anekdote eller annen lærdom.

Hvis vi kan subsidiere samtidsteater på Vinstra burde vi jaggu kunne subsidiere slikt også – om ikke direkte over skatteseddelen så i alle fall gjennom å betale noen kroner mer for CDene enn Europadisc skal ha.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
11.459
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Wright skrev:
Du har ikke handlet stort hos Bøyum et al om man ikke ser tapet ved å kun handle fra Amazon og Europadisc – alternativt har du hatt en ganske annen opplevelse av butikken enn meg. Dette er ikke en butikk der en begår en ren byttehandel, det følger alltid med en interessant leksjon, anekdote eller annen lærdom.

Hvis vi kan subsidiere samtidsteater på Vinstra burde vi jaggu kunne subsidiere slikt også – om ikke direkte over skatteseddelen så i alle fall gjennom å betale noen kroner mer for CDene enn Europadisc skal ha.
Der vil jeg bare få legge til: Akkurat!

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
Forresten, før jeg fornærmer noen: Vinstra er helt sikkert et ålreit sted. ;D

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.451
Sted
Trondheim
Nå snakker dere som om alle bor i Oslo. Jeg er innom Oslo omtrent helt nøyaktig 0 ganger i året. Jeg har all mulig sympati med Bøyum og alle som kan stikke innom butikken hans og synes det er synd at slike butikker forsvinner, men det berører slettes ikke alle.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.497
Det er utrolig mange grunner til at jeg er diametralt og inderlig uenig med deg i det resonnementet, Polkagris.
Her er noen:
Det er mye hyggeligere og mer lærerikt. Over tid vil betjeningen i butikken danne seg et bilde av smaken din og kan gi deg innsiktsfulle anbefalinger. I særdeleshet gjelder dette i mitt tilfelle for Aktiv Klassisk da jeg såvidt holder meg flytende i det store klassiske havet. Bøyum en er særdeles behagelig og dyktig person som skjønner hva jeg er ute etter, geleider meg mot det jeg burde være ute etter, og ikke minst, forklarer meg hvorfor. Samtalen rundt musikken kan aldri undervurderes. Dette er et gode for meg som forbruker, utforsker og musikkvenn, og jeg tror at slike butikker er viktige for utviklingen av musikksmaken og gleden i unge musikksinn.

Og gleden ved å komme inn i en god platebutikk da mann ! Lukten, lyden, plakatene. Å bla seg gjennom hyllene med nyankomne skiver, gleden ved å plutselig se en plate man har tenkt på lenge men ikke har fått tak i. Praten med betjeningen om musikk man har hørt siden sist, konserter man har vært på, artister/plateselskap man får elveblest av.

Slike butikker er det få av, på stående fot klarer jeg ikke å komme på flere enn en håndfull her i hovedstaden, det synes jeg er forferdelig sørgelig i en by som teller over 500.000. Hvordan dette er i andre byer vet jeg ikke, Tønsberg har en god sjappe, det samme har Bergen, Tromsø har mistet sin og sist jeg var i Trondheim var det bare sorgen.

Når det er sagt, jeg liker også å kjøpe fisken min i fiskebutikken, kjøttet hos slakteren så jeg er kanskje en raring. På dette området også.

Support your local.

Wright

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.03.2007
Antall liker
2
otare skrev:
Nå snakker dere som om alle bor i Oslo. Jeg er innom Oslo omtrent helt nøyaktig 0 ganger i året. Jeg har all mulig sympati med Bøyum og alle som kan stikke innom butikken hans og synes det er synd at slike butikker forsvinner, men det berører slettes ikke alle.
Hverken Jøgga eller jeg bor i Oslo (med mindre det er noe jeg ikke har fått med meg ...?), men jeg er nok der noe mer enn 0 ganger i året. Jeg prøvde å gjøre problemstillingen litt mer generell ved å trekke inn Apollon Neumann i Bergen, men selv da berører det jo bare et svært marginalt publikum – de som bruker mye tid i Oslo eller Bergen og liker å kjøpe klassisk musikk. Svært marginalt! Men likevel mer enn betydningsfullt nok for en tråd her, synes jeg.

(Selv om jeg i et lyst øyeblikk kunne mene at skattekroner hadde vært bedre brukt på disse platebutikkene enn andre kulturtiltak mener jeg nok ikke særlig alvorlig at det ville vært klokt. For å ha sagt det.)

---

Takk for at du uttrykker det jeg ikke fikk frem, Roberten.

(I og med at Bergen, Tønsberg og Oslo er de norske byene jeg pleier å tilbringe mye tid i har jeg visst plassert meg greit!)

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.451
Sted
Trondheim
Misforstå meg rett. Jeg elsker å gå i platebutikker. Tilbrakte flere timer på HMV-shop på Oxford street i forrige uke. Stikker alltid innom Aktiv klassisk når jeg er i Oslo (1 gang de 2 siste årene), og har pleid å besøke Apollon når jeg er i Bergen (oftere enn jeg er i Oslo). Jeg synes det er veldig synd at slike butikker forsvinner. Men at akkurat en butikk i en spesiell by forsvinner berører meg ikke på annen måte enn at det signaliserer at tiden for denne typen butikker er i ferd med å renne ut.

N

nb

Gjest
otare skrev:
Misforstå meg rett. Jeg elsker å gå i platebutikker. Tilbrakte flere timer på HMV-shop på Oxford street i forrige uke. Stikker alltid innom Aktiv klassisk når jeg er i Oslo (1 gang de 2 siste årene), og har pleid å besøke Apollon når jeg er i Bergen (oftere enn jeg er i Oslo). Jeg synes det er veldig synd at slike butikker forsvinner. Men at akkurat en butikk i en spesiell by forsvinner berører meg ikke på annen måte enn at det signaliserer at tiden for denne typen butikker er i ferd med å renne ut.
I tilfellet her virker det som det er platebransjen selv som tar livet av butikken, det er litt spesielt. Det pleier å være kjedebutikker og/eller nedlasting.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.497
otare skrev:
Jeg synes det er veldig synd at slike butikker forsvinner. Men at akkurat en butikk i en spesiell by forsvinner berører meg ikke på annen måte enn at det signaliserer at tiden for denne typen butikker er i ferd med å renne ut.
For all del, det var dithen jeg leste deg også :) Og samme hvor de måtte ligge rent geografisk sett, så synes jeg det er synd dersom tiden for spesialforretningene er i ferd med å renne ut. Jeg er redd for, er selvfølgelig åpen for at jeg tar feil, at dette vil forsterke ensrettingen av musikken som gis ut, og musikken som forbrukerne blir klar over. Herunder tror jeg vel at det siste punktet er mest gyldig.

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Antall liker
10.451
Sted
Trondheim
Realiteten er vel at klassiske innspillinger alltid har gått med underskudd, og at det er salget av pop-musikk som har finansiert mange klassiske plater. Når inntektene fra pop-musikken synker, blir det mindre å subsidiere klassisk musikk med. Dermed må man tjene mer penger på de klassiske innspillingene. Det enkleste da er å pakke og repakke gamle, allerede nedbetalte innspillinger for å få inn penger, noe som igjen fører til at nye innspillinger sliter i konkurransen med gamle velrennomerte artister. Osv, osv...

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.497
otare skrev:
Realiteten er vel at klassiske innspillinger alltid har gått med underskudd, og at det er salget av pop-musikk som har finansiert mange klassiske plater. Når inntektene fra pop-musikken synker, blir det mindre å subsidiere klassisk musikk med. Dermed må man tjene mer penger på de klassiske innspillingene. Det enkleste da er å pakke og repakke gamle, allerede nedbetalte innspillinger for å få inn penger, noe som igjen fører til at nye innspillinger sliter i konkurransen med gamle velrennomerte artister. Osv, osv...
Her tror jeg du har mange gode poenger vedrørende mekanismene som fører til at man kan kjøpe DG111boksen til en forskrekkelig lav sum tatt i betraktning antall skiver og kvaliteten på disse, og det er klart at dette kan være med på å underminere livsgrunnlaget for nye innspillinger innenfor samme genre. Og muligens også for forretningene som selger klassisk.

Steinar_Lund

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.03.2002
Antall liker
2.736
Sted
Hvalstad, Asker
Torget vurderinger
3
erato skrev:
Her var nok lengden på ny kontrakt problemet, slik som bransjen sliter, og med merkbart lavere omsetning i år enn i fjor (CDsalget faller overalt); er 3 år lang tid for en forpliktelse om å betale husleie.
Hvis årsaken er noe så prosaisk som at gårdeier krever en 3 års kontrakt, skjønner jeg godt at Jan kvier seg, sett i lys av de (u)stadige forandringer bransjen ser ut til å gjennomgå.

Topp Bunn