Småbåt 16-18 fot. Tips?

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Hei!

Etter å omsider ha flyttet hjem til Kristiansand har jeg funnet ut at jeg må få skaffet meg en liten båt som kan brukes til småturer på fjorden. Jeg ønsker en båt som har god plass til to voksne og to barn, men det er jo altids greit å kunne ta med seg en gjest eller to.

Jeg var i dag ute å kikket på Morgan 490 og likte den veldig godt. Denne kan jeg få kjøpt for 157.000,- inkludert en 50 Hk firetakter. Den er kanskje litt liten, og storebroren 5200 var jo merkbart romsligere. Storebror kommer meg på rundt 200.000,- inkl 70Hk firetakt. Er i tvil om mellomlegget er verdt forskjellen.

Er det noen av dere som kjenner til konkurerende merker som jeg MÅ sjekke i denne priskategorien?
Galia? SeaMarin? Seahunter? Uttern S52?

Morgan 490

Morgan 5200

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Om været er dårlig forblir jeg inne... Forøvrig er jeg født på solsiden.

Neida, forstår poenget ditt. Saken er rett og slett den at jeg ikke vil legge mer penger i det enn dette, og at de aktuelle båtene med full vindskjerm er en del dyrere. De små båtene med fullskjerm har litt for dårlig plassutnyttelse. Idealbåten er forøvrig en Skibsplast 550 jubilee.

Wester 18 virker jo som en grei båt, men jeg har ikke noe nostalgiske følelser ovenfor denne, og er kanskje derfor heller ikke i målgruppa for denne reintroduserte modellen?

yzfr17

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.12.2006
Antall liker
24
Sted
Moss
Torget vurderinger
5
Selv i godt vær kan det være ok å ha mulighet til å sitte i le for vind, ville satset på liten daycruiser med litt kraftig motor ex Aseladden 585 Freestyle som står i Moss
http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=11767577
Du nevner selv Uttern hva med D55 istedet ... fin plass til 4 og går fint i vannet

Lykke til

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
155
Med tre voksne og to barn vil jeg tro en 50 hk blir lite på en slik moderne plast - konstuksjon. Med slik tung båt, litt motsjø og noen store ølmager så får du den knapt i plan. Selv har jeg en eldre 17 fots plastsak med 60 hk og den går som ei kule. Nye båter av typen du her referer til er så tunge at det krever mer motor. Gå for 70 hk på båt rundt 5 m, og mer om du kjøper større båt.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Andreas skrev:
Med tre voksne og to barn vil jeg tro en 50 hk blir lite på en slik moderne plast - konstuksjon. Med slik tung båt, litt motsjø og noen store ølmager så får du den knapt i plan. Selv har jeg en eldre 17 fots plastsak med 60 hk og den går som ei kule. Nye båter av typen du her referer til er så tunge at det krever mer motor. Gå for 70 hk på båt rundt 5 m, og mer om du kjøper større båt.
Ølmage kan du sjøl ha :)

Jeg ser hva du mener angående motorstørrelse, men på Morgan 490(som foresten er 16 fot) er det 50 Hk som er det maksimalt godkjente og også det som er anbefalt fra fabrikk. Tror nok 50Hk skal være greit i de fleste situasjoner, men tror nok gjerne at man kanskje må flytte litt på seg i båten hvis man er flere voksne.

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
yzfr17 skrev:
Selv i godt vær kan det være ok å ha mulighet til å sitte i le for vind, ville satset på liten daycruiser med litt kraftig motor ex Aseladden 585 Freestyle som står i Moss
http://finn.no/finn/boat/object?finnkode=11767577
Du nevner selv Uttern hva med D55 istedet ... fin plass til 4 og går fint i vannet

Lykke til
Joda, glitrende båt du henviser til, men den er brukt. Jeg vil helst kjøpe ny, eller brukt som er max to år gammel. Jeg er skeptisk til gamle båtmotorer, så jeg gir ikke den prisen markedet forlanger for brukte motorer. Har forresten kjørt mye i Askeladden 515. Veldig fin båt.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Hva med Campion? Veldig fine båter ihvertfall. Har ikke kjørt dem selv da men.

Min familie har en Askeladden 475 Freestyle. Den funker greit nok den, men det er nesten bare på førerplassen man ikke blir våt om det blåser og/eller er noen bølger. :-\

Naboen på hytta (Grenlandsfjorden) har en ganske stor Uttern. Den er veldig fin den også. :D

Ville ihvertfall sett etter båter med overliggende vindskjerm, så slipper man så mye vind og vann.

Bella 530 Excel. Også har jeg alltid likt båtene fra GH.. Det er vel bare å ta en tur til Stathelle Marina om de er interessante dessuten.. ;D

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
SOEDAL skrev:
Komponenten skrev:
Ikke den mest fancy, men veldig mye båt for pengene:

http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=11488965&sid=1abc6eZ-s822198&pos=1&tot=4

Greit å kunne gå inn om været skulle bli stygt, samt kunne oppbevare ting om bord.

God plass fremme + 2 sitteplasser akter.

Hus midt på med dør i begge ender.
Den var utrolig stygg! Den var også utrolig praktisk. Fantastisk godt utnyttet plass. ...men stygg, forferdelig...
Ja den er ikke vakker, men man er da ikke opptatt av utseendet heller, det er det indre som teller... ;)
Praktisk ja. :)

R

Rojoh

Gjest
Kanskje Ryds kan være et alternativ? God bredde gir stabilitet og skal være lettplanende med moderat motor (60hk). Tenker da på 17-fots modellene (GTX). Hadde også litt sansen for Bellas bowrider (512 Excell).

Mvh. Johan

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Rojoh skrev:
Kanskje Ryds kan være et alternativ? God bredde gir stabilitet og skal være lettplanende med moderat motor (60hk). Tenker da på 17-fots modellene (GTX). Hadde også litt sansen for Bellas bowrider (512 Excell).

Mvh. Johan
Ser at det er noen ganske gode tilbud på GTI-modellene m/60 Hk. Båten er sikkert veldig bra og stabil, men man har en veldig begrenset bruk av vindskjermen når fører sitter på bakerste rekke. På båtene med midtplassert konsoll har man mulighet til å plassere seg bak fører og dermed få litt skjerming for vind og sprut.

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.563
Torget vurderinger
0
Jeg tror jeg ville ha kjøpt en brukt båt, og med din skepsis til brukte motorer ville jeg ha solgt motoren som fulgte med båten, og kjøpt en ny motor. Glassfiberbåter blir gjerne IKKE gamle i den forstand at de blir ubrukelige. Det er kun et spørsmål om vedlikehold, eller restaurering.

Mange av de moderne "skjærgårdsjeepene" har den egenskap at det kun er den bak rattet som ikke blir våt når man kjører i alt annet enn i havblikk. Det er en garantert metode for at fruen og barna skal miste interessen for båt. Kjøp noe som tåler litt bølger uten å kaste sjøen inn i båten. En båt med fordekk (bakk) og hel vindskjerm er nok best i så måte. Ver også litt ops på at tegn i markedet tyder på at det er slutt på den tiden du automatisk fikk mer igjen for bruktbåten enn du ga for den ny.

Edit: Det var et "ikke" som hadde falt ut og gav helt motsatt mening!! :-[

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Joda, jeg ser på bruktmarkedet også, men jeg synes mange er altfor optimistiske i forhold til hvilken pris dem kan få. På denne tiden av året kan man få kjøpt utstillingsbåter og lagervarer til ganske reduserte priser. Nyere bruktbåter klarer ofte ikke å konkurere mot disse i pris.

Jeg er ellers enig i at det beste er båter med fordekk og full vindskjerm, men i den prisklassen jeg ser i er det ikke mange aktuelle båter som oppfyller disse kravene. Jeg kommer bare på Askeladden 445 Chaser (som virker veldig liten). Ellers har man jo båter med åpent fordekk og vindskjerm, såkalte bowridere. Bella 512 excel (som jeg synes virker skranglete) og Morgan 5250 er kandidater her. Jeg er egentlig ikke så fan av denne båttypen.

Skal man ha en ok båt med fordekk, vindskjerm og grei plass må man opp mot 250.000, og jeg vil helst ned på den andre siden av 200, helst ned mot 150.000

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.563
Torget vurderinger
0
Jeg har fundert på å kjøpe en gammel SELCO 18 med vindskjerm for å pusse den opp. Har dessverre litt ondt om tid ( århundrets understatement ) så det har så langt blitt med tanken. Har hatt en slik tidligere og det er en veldig god båt i sjøen, med litt ombygging og ny lakk og en moderne 4takter på 80-120Hk vil det være en genial dagsturbåt for 4-6 personer. Men så var det dette med tid til å gjøre oppussingsjobben da??!

SOEDAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Antall liker
511
Forstår godt hva du mener. Jeg synes det er vanskelig nok å prioritere vedlikehold av bil (og kone).

Noen som har kjennskap til Finnmaster 5300 Open? Virker som et godt kjøp med 60HK Yamaha. Satt ned fra 200.000,- til 174.000,- Dette er den største av de aktuelle båtene jeg har vært borti. God plassutnyttelse og grei beskyttelse fra sprut og vind.

Topp Bunn