Småhøyttalere, selvbygg

JHM

Fersking
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
0
Har behov for nye høyttalere etter at elementene på mine F3/Lyd har begyndt å smuldre hen. Vil gjerne bygge selv, som så mange ganger før - men denne gangen små, toveis (veggmontert, litt ut fra veggen) tilpasset børn & liten stue. Har sjekket litt rundt men har ikke helt sett lyset. Kjenner heller ikke utvalget etter å ha spilt fornøyd på Audiovecor i femten år). Littt vagt, dette her - men jeg trenger anbefaling på 5-15-litere (sub vurderes), trykkammer eller refleks, ikke nødvendigvis med "kjølige" monitorkvaliteter. Dynamikk og muskalitet er viktig. Mitt budsjett: Opp til ca to tusen for delene, legger deretter penger og arbeid i solide kasser. Har sjekket vifa og dyanbel fra Eltek på nettet, ser også at Creative har en del sett (hva ER Tangband for noe rart?!). Men jeg kjenner ingen av disse kitene, og kan heller ikke høre de i butikk. Kan noen komme med anbefalinger. J

JHM

Fersking
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
0
fulltone? Ehhh ... vel, det kan låte bra, jeg har noen Seas Bookshelf (trolig fra tidlig sekstitall) på arbeidsrommet, tror det er en enkel, oval høyttaler inne i de mikrokassene. Dette er koblet mot en sanyo-reciever fra 70-tallet (og en dualcore G5). Det er ikke hifi, men det låter faktisk utrolig mye bedre enn det meste av plastanlegg under to-tre tusen kroner. Men dette? Ok, man slipper delefiterproblematikken ... men er det luft i toppen?

Frode

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2002
Antall liker
175
Torget vurderinger
2
Hvis du scroller litt nedover, ser du at den også leveres med Foster bånddiskant til å ta seg av toppen.

Frode

JHM

Fersking
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
0
fiffig ... og de diskantene liker jeg. Hmmmm ....dette kan vurderes, men - andre, men konvesjonelle forslag/omtaler mottas også gjerne. mvh J -

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.662
Hvorfor ikke kline dem rett på veggen? Gjør du det riktig, så unngår du i stor grad baffelstegproblematikken. Og så vil du garantert score noen verdifulle WAF poeng.

Prinsippløsningen er todelt:

1) Skråstilt baffel, der mellombassen står så nære veggen som overhodet mulig. Slik at direktelyden fra mellombassen jobber i fase med refleksjoner fra veggen over hele arbeidsområdet.
2) En diskant med hornladning og / eller plassert så langt fra veggen som mulig. Slik at man får begrenset diskantrefleksjon fra veggen.

Med en slik konfigurasjon kan man realisere en toveis høyttaler med følsomhet og lydtrykk som en fullrange høyttaler. Men de nederste oktavene vil mangle, som på andre små høyttalere.

Thiel i USA har realisert dette i "Powerpoint" som har fått glimrende omtale. På hjemmesidene deres, teknisk whitepaper om power point v1.0 er det en gjennomgang av baffelstegproblematikken og denne løsningen. Denne lesingen er et must for kreative høyttalerbyggere.

Coax element er ideelt for en slik høyttaler. Mindre plass, man kan variere hvor høyt de skal henges på veggen uten å kompromisse med fasegangen ved delefrekvensen - og så får man passe mye hornladning på kjøpet. Seas har et par gode kandidater som ikke koster skjorta.

Jeg har anvendt omtrent samme prinsippet med Accuton elementer. 6,5 tomme + 1 tomme i 8 liter med bassrefleks. Hengeøre i blikk, samt noen ultramyke knotter mellom høyttaler og vegg, gjør at det er praktisk talt ingen lydgjennomgan til soverommet på den andre siden.

billyb

Medlem
Ble medlem
15.09.2004
Antall liker
0
Hei. Kan anbefale VP5SE fra Frequence.dk. Bruker peerless SDS 5" og Vifa XT19 diskanten. Har disse inne på et rom som er ca. 12kvm. Spiller utrolig detaljert og oppløst. Koster 2300,- dk. Utrolig mye for pengene. Dette er kit som har utrolig pene målinger. Ikke den høyeste følsomheten kanskje,men .Sjekk www.frequence.dk. Gå til VP byggesett.Bla ned til VP5SE/kit. Håper det kan være til hjelp
Hilsen
Billyb

JHM

Fersking
Ble medlem
16.01.2007
Antall liker
0
Audiovector 3, bygget i 1989, så vidt jeg husker. (se annonse fra HF 1989 her: http://www.dragefjellet.no/images/F3-Lyd_HF1989.jpg ). De avløste da Puls Monitor. Tunge jævler med asymmetrisk kasse og med riktig så bra lyd. Ikke "analytisk", men dynamikk og spilleglede i massevis. Men de trenger luft. Høyttalerene ble brukt på en bryllupsfest en gang, fyrt opp av en rotel effektforsterker (RIP) koblet direkte til den variable utgangen fra husets Sony ES. Dette foregikk i en festsal på ca 60-70 kvadratmeter i en eldgammel trevilla med masse "naturlig" gjenklang fra edle tresorter på gulv, kontrollert av papirtapetserte vegger betydelig ute av vater. Det ga en utrolig kombinasjon av crisp luftighet og voldsomt trøkk. (Desverre står huset i gamle Bergen og er IKKE til salgs ;-)

Titandiskantene (eller var det aluminium) ble byttet med F3s softdome fra F3 i 1995 (etter at eldstegutten, da ett år på få minutter klarte å totalherpe domene). Byttet var en del av fabrikkens oppgraderingsprogram, og funket bra. Originaldiskantene passet best til analog lyd, men kunne bli litt hvasse med digitale kilder.

Så vidt jeg husker er det Focal-baserte elementer i bass/mellomtone, og det er altså kantopphenget på disse som smuldrer. Reserveelementer? Finnes ikke, men de kan sikkert repareres. Og det ville jeg gjort om jeg hadde bodd i over nevnte villa. Men vi bor i et lite bergenshus, og høyttalerene har siden vi flyttet inn for 11 år siden vært noe overkill for stuen. Og et mareritt å få plassert korrekt (jeg har en tålmodig kone!) Så nå er det slutt, vi vil ha noe mindre, og anlegget skal i tillegg doble opp som surround, det er i alle fall planen. Men musikk er mye viktigere enn TV, skal jeg ha virkelig god kinolyd ligger Konsertpaleet under 250 meter fra gatedøren.

Så derfor småkasser, så små som mulig uten at all bass forsvinner. Høyde og dybde er det plass til, men bredden bør være minst mulig. J.

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Audiovector 3, bygget i 1989, så vidt jeg husker. (se annonse fra HF 1989 her: http://www.dragefjellet.no/images/F3-Lyd_HF1989.jpg ). De avløste da Puls Monitor.  Tunge jævler med asymmetrisk kasse og med riktig så bra lyd. Ikke "analytisk", men dynamikk og spilleglede i massevis. Men de trenger luft. Høyttalerene ble brukt på en bryllupsfest en gang, fyrt opp av en rotel effektforsterker (RIP) koblet direkte til den variable utgangen fra husets Sony ES. Dette foregikk i en festsal på ca 60-70 kvadratmeter i en eldgammel trevilla med masse "naturlig" gjenklang fra edle tresorter på gulv, kontrollert av papirtapetserte vegger betydelig ute av vater. Det ga en utrolig kombinasjon av crisp luftighet og voldsomt trøkk. (Desverre står huset i gamle Bergen og er IKKE til salgs ;-)

Titandiskantene (eller var det aluminium) ble byttet med F3s softdome fra F3 i 1995 (etter at eldstegutten, da ett år på få minutter klarte å totalherpe domene). Byttet var en del av fabrikkens oppgraderingsprogram, og funket bra. Originaldiskantene passet best til analog lyd, men kunne bli litt hvasse med digitale kilder.

Så vidt jeg husker er det Focal-baserte elementer i bass/mellomtone, og det er altså kantopphenget på disse som smuldrer. Reserveelementer? Finnes ikke, men de kan sikkert repareres. Og det ville jeg gjort om jeg hadde bodd i over nevnte villa. Men vi bor i et lite bergenshus, og høyttalerene har siden vi flyttet inn for 11 år siden vært noe overkill for stuen. Og et mareritt å få plassert korrekt (jeg har en tålmodig kone!) Så nå er det slutt, vi vil ha noe mindre, og anlegget skal i tillegg doble opp som surround, det er i alle fall planen. Men musikk er mye viktigere enn TV, skal jeg ha virkelig god kinolyd ligger Konsertpaleet under 250 meter fra gatedøren.

Så derfor småkasser, så små som mulig uten at all bass forsvinner. Høyde og dybde er det plass til, men bredden bør være minst mulig. J.
Var bare litt nysjerrig, jeg prøver for tiden å selge ett sett 1X på bruktbørsen men interessen er laber ser det ut til. DIY F3/Lyd Audiovector 1X selges / byttes

Topp Bunn