Audiovector 3, bygget i 1989, så vidt jeg husker. (se annonse fra HF 1989 her:
http://www.dragefjellet.no/images/F3-Lyd_HF1989.jpg ). De avløste da Puls Monitor. Tunge jævler med asymmetrisk kasse og med riktig så bra lyd. Ikke "analytisk", men dynamikk og spilleglede i massevis. Men de trenger luft. Høyttalerene ble brukt på en bryllupsfest en gang, fyrt opp av en rotel effektforsterker (RIP) koblet direkte til den variable utgangen fra husets Sony ES. Dette foregikk i en festsal på ca 60-70 kvadratmeter i en eldgammel trevilla med masse "naturlig" gjenklang fra edle tresorter på gulv, kontrollert av papirtapetserte vegger betydelig ute av vater. Det ga en utrolig kombinasjon av crisp luftighet og voldsomt trøkk. (Desverre står huset i gamle Bergen og er IKKE til salgs ;-)
Titandiskantene (eller var det aluminium) ble byttet med F3s softdome fra F3 i 1995 (etter at eldstegutten, da ett år på få minutter klarte å totalherpe domene). Byttet var en del av fabrikkens oppgraderingsprogram, og funket bra. Originaldiskantene passet best til analog lyd, men kunne bli litt hvasse med digitale kilder.
Så vidt jeg husker er det Focal-baserte elementer i bass/mellomtone, og det er altså kantopphenget på disse som smuldrer. Reserveelementer? Finnes ikke, men de kan sikkert repareres. Og det ville jeg gjort om jeg hadde bodd i over nevnte villa. Men vi bor i et lite bergenshus, og høyttalerene har siden vi flyttet inn for 11 år siden vært noe overkill for stuen. Og et mareritt å få plassert korrekt (jeg har en tålmodig kone!) Så nå er det slutt, vi vil ha noe mindre, og anlegget skal i tillegg doble opp som surround, det er i alle fall planen. Men musikk er mye viktigere enn TV, skal jeg ha virkelig god kinolyd ligger Konsertpaleet under 250 meter fra gatedøren.
Så derfor småkasser, så små som mulig uten at all bass forsvinner. Høyde og dybde er det plass til, men bredden bør være minst mulig. J.