Smått med god lyd, mogeleg?

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.508
Antall liker
862
Torget vurderinger
1
Livet er brutalt og no kjem eg ikkje bort frå at eg treng noko som kan meir eller mindre gøymast bort. Utgongspunktet er at Copland CSA 14, Linn Sondek og Dali Evidence 470 skal forsvinna. Abrahamsen V 6.0 vert verande. Er det mogeleg å finna noko ein kan leva med av høgttalarar og forsterkar rimeleg, men likevel lite? For å gjera det enklare liker eg eit stort lydbilete og varm,men detaljert lyd ;D.
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Tja, det kommer jo an på hva du mener med "lite", selvfølgelig.
Squeezebox Duet, DAC med volumkontroll og aktive høyttalere burde jo oppfylle kravene, mindre plass skal det vel godt gjøres å få til noe på.
Men V6.0 har ikke volumkontroll, så da må du jo i tilfelle ha en pre-amp i tillegg.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Squeezebox Touch og aktive høyttalere. Touch tar 24/96 i motsetning til Duet. DAC'en og de analoge utgangene på Touch er helt utmerkede, og den har en digital volumkontroll innebygget, så du trenger ikke flere bokser enn det. Eventuelt kan du finne et par aktive høyttalere med innebygget digital signalprosessering, sånn at du sender digitalsignalet rett til høyttalerne for eq og d/a-konvertering der. Du kan få en pekepinn om hva som er mulig her: http://www.genelec.com/products/dsp-products/8250a-2/ Legg til en PC med stor harddisk eller en dedikert filserver, så er du der.

Alternativ løsning: Naim Uniti eller Unitiqute pluss "vanlige" passive høyttalere. Jeg snekret et par høyttalere rundt Seas 6,5" coax-elementer og driver dem fra en Naim Uniti. Det ble ganske kompakte greier med varm klangbalanse og bra stereoperspektiv fra de koaksiale småttingene.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Asbjørn skrev:
Squeezebox Touch og aktive høyttalere. Touch tar 24/96 i motsetning til Duet. DAC'en og de analoge utgangene på Touch er helt utmerkede, og den har en digital volumkontroll innebygget, så du trenger ikke flere bokser enn det. Eventuelt kan du finne et par aktive høyttalere med innebygget digital signalprosessering, sånn at du sender digitalsignalet rett til høyttalerne for eq og d/a-konvertering der. Du kan få en pekepinn om hva som er mulig her: http://www.genelec.com/products/dsp-products/8250a-2/ Legg til en PC med stor harddisk eller en dedikert filserver, så er du der.

Alternativ løsning: Naim Uniti eller Unitiqute pluss "vanlige" passive høyttalere. Jeg snekret et par høyttalere rundt Seas 6,5" coax-elementer og driver dem fra en Naim Uniti. Det ble ganske kompakte greier med varm klangbalanse og bra stereoperspektiv fra de koaksiale småttingene.
Squeezebox Touch og Genelec monitorer med innebygget DAC burde bli mulig å få godkjent nærmest overalt, og blir jo forsvinnende lite.
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Bakdelen med å justere volumet digitalt, er jo at man mister dynamikk, jo lengre unna man er fullt volum jo mer dynamikk forsvinner.
Derfor jeg ville hatt en DAC med volumkontroll.
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
HHH skrev:
Bakdelen med å justere volumet digitalt, er jo at man mister dynamikk, jo lengre unna man er fullt volum jo mer dynamikk forsvinner.
I teorien, ja. Du mister litt signal/støy-forhold ved å skru ned volumet digitalt, noe som øker støygulvet relativt til signalet, som igjen reduserer den tilgjengelige dynamikken fra støygulv til full utstyring.

Men realiteten er at det aller meste av musikk som har blitt gitt ut siden ca 1995 er komprimert så hardt og mastret så høyt at dette ikke har noen praktisk betydning. All lyden ligger uansett i de øverste 6-7 bitsene av en 16-bits innspilling, så du kan skru ned ganske mye før du mister detaljer og anlegget ikke lenger er i stand til å gjengi den begrensede dynamikken som er på opptaket. Jeg ville ikke bekymret meg om dette med mindre jeg bare hører på kvalitetsinnspillinger av klassisk musikk og/eller CD'er produsert før midten av 90-tallet.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.093
Antall liker
4.197
Torget vurderinger
1
Asbjørn skrev:
HHH skrev:
Bakdelen med å justere volumet digitalt, er jo at man mister dynamikk, jo lengre unna man er fullt volum jo mer dynamikk forsvinner.
I teorien, ja. Du mister litt signal/støy-forhold ved å skru ned volumet digitalt, noe som øker støygulvet relativt til signalet, som igjen reduserer den tilgjengelige dynamikken fra støygulv til full utstyring.

Men realiteten er at det aller meste av musikk som har blitt gitt ut siden ca 1995 er komprimert så hardt og mastret så høyt at dette ikke har noen praktisk betydning. All lyden ligger uansett i de øverste 6-7 bitsene av en 16-bits innspilling, så du kan skru ned ganske mye før du mister detaljer og anlegget ikke lenger er i stand til å gjengi den begrensede dynamikken som er på opptaket. Jeg ville ikke bekymret meg om dette med mindre jeg bare hører på kvalitetsinnspillinger av klassisk musikk og/eller CD'er produsert før midten av 90-tallet.
+ dersom støynivået ut av husalteret ved maks digitalt volum er lavere enn støynivået i lytterommet så er det uten praktisk betydning + evt volumregulering med 24 bits (eller mer) i stedet for 16 bits og man har i praksis ca 18-24 dB mer å gå på med en god DAC før evt tap av informasjon.

Den største ulempen med digital volumregulering er kanskje at det enkelte implementeringer ikke er spesielt gode, og at det forutseter at de analoge signalnivåene (før volumregulering) passer sammen.

mvh
KJ
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Asbjørn skrev:
Men realiteten er at det aller meste av musikk som har blitt gitt ut siden ca 1995 er komprimert så hardt og mastret så høyt at dette ikke har noen praktisk betydning. All lyden ligger uansett i de øverste 6-7 bitsene av en 16-bits innspilling, så du kan skru ned ganske mye før du mister detaljer og anlegget ikke lenger er i stand til å gjengi den begrensede dynamikken som er på opptaket. Jeg ville ikke bekymret meg om dette med mindre jeg bare hører på kvalitetsinnspillinger av klassisk musikk og/eller CD'er produsert før midten av 90-tallet.
Nå sporer jeg kanskje av litt, men våger meg på: Dette gjelder vel ikke all musikk?
Såvidt vites, også av egen (kanskje litt beskjedne) erfaring, så finnes det jo "unnatak" her også? Musikk eksempelvis produsert hos KKV, Rainbow Studios og Stocfish Records, har vel foreløpig klart å holde seg unna "kompimeringshysteriet". Eller tar jeg alldeles feil?
 

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Innlegg
36.277
Antall liker
34.811
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det finnes unntak, men hverken Stockfisch eller KKV er blant dem. Spesielt ikke Stockfisch, for den "sounden" er lyden av massiv kompresjon. Se loudness-tråden for de skitne detaljene.
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56052.msg1115773.html#msg1115773
http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,56052.msg1097565.html#msg1097565

Edit: Så langt er det vel bare innspillinger på 2L og Blue Coast Records som ser ut til å være helt fri for loudness-hysteri. Mobile Fidelity remastrer også gamle utgivelser uten å komprimere dem ihjel, men de gjør ofte litt equalizing på produksjonene sine som ikke alle liker. Det finnes sikkert andre nisjeselskaper rundt om som holder stand, men det er dessverre ikke mange.
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.508
Antall liker
862
Torget vurderinger
1
Ein del bra råd her ja. Korleis er det med Sonos, er det eit bra alternativ med ein liten integrert sak?
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.508
Antall liker
862
Torget vurderinger
1
Nokon som har noko formeining om Naim Uniqute sin dac vil vera ei opp, ned eller sidevegs gradering frå V 6.0? Ein slik ein med ein Larsen 4 skulle kunne vera kompakt og greit ;D.
 

ardilla

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2009
Innlegg
4.491
Antall liker
1.003
Sted
OSLO
Torget vurderinger
3
SB touch og Rega Brio. SB touch låter ganske bra på egenhånd, faktisk. Så kan du jo prøve deg frem med mindre høyttalere. Det finnes mange ypperlige småtasser :)
 

Larsemann

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.07.2003
Innlegg
204
Antall liker
0
Hvor lite anlegg skal du ha da? Har akkurat fått meg i mine øyne lite anlegg selv. Lyngdorf TDAI2200 og Dynaudio Contour S1.4 er de eneste synlige komponentene. Det spiller stort i 40m2 stue :)
 

Peter

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.10.2002
Innlegg
883
Antall liker
214
Sted
Bergen
Torget vurderinger
5
Rimelig er vanskelig, men du kan få kjøpe mine Beolab 3 og Velodyne sub ;) Da trenger du kun en kilde og/med volumkontroll i tillegg.

Mindre kan det vel ikke gjøres med såpass lydkvalitet?
 
Topp Bunn