SME series V spørsmål

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.382
SME series V spørsmål

Min gamle Technics SP10 mkII skal snart ut på bruktmarkedet, og inn kommer HANSS Acoustic T-60.
http://www.hanssacoustics.com/products2.php?cid=10&sid=15

og som selges i Norge av http://www.acoustictuning.com/E2x2VLXC9g_H7z_AhlFK64-KFLV68f3TP9D6CJ1Y2Q.ips

Denne platespiller utmerker seg blant annet ved å ha base for 2 armer. Den ene basen er okkupert av Thales
http://www.tonarm.ch/,
og som blir påmontert en EMT jubilee JSD 6
http://www.emt-studiotechnik.de/JSD-engl.htm

Den andre basen er jeg foreløpig usikker på hvem skal få lov ta plass på. Min liste er meget kort, og består så langt av SME serie V. Jeg vet at den er noen på Forumet som har denne armen, og som varmt anbefaler den videre. Slik jeg har forstått EMT så er JSD 6 en PU som er egnet til jazz & klassisk (super fineline tip). Jeg liker godt rock & pop også, og ser for meg at SME'n skal få ta seg av den delen av mitt LP-utvalg. Mitt spørsmål til den kyndige er da som følger: hva for PU vil du anbefale dersom du skal bruke armen til Pop & Rock?

Cheers!

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.080
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Hva galt har du gjort da? -som vil bytte ut "verdens beste" drivverk med ett med AC-motor??? ::)

Arne K

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.382
Galt ... vel, higer vel først og fremst etter noe nytt. Og da har jeg landet på HANSS. Men er ikke uenig i at SP10 mkII er en megaspiller.

Men så var det det med PU da?! Noen tanker rundt det?

mvh
JackX

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Jeg ville vurdert noe fra Lyra sitt sortiment. Matcher SME meget godt. Jeg bruker Argo i, og synes dette er en god allround PU. Med sin dype og kontrollerte bassgjengivelse fungerer godt på pop og rock imo.

K.H.

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2005
Antall liker
1.285
Torget vurderinger
10
Du nevner ingen prisklasse og har kanskje i tankene noe langt mer eksklusivt enn min anbefaling, Dynavector DVxx2 MkII. Den passer iallefall godt i kombinasjon med SME 309/Thorens 2030, så da bør vel SME V også være en bra match. Meget bra pickup til en overkommelig pris, spør du meg. Især hvis du kjøper den fra utenlandsk nettbutikk.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.486
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
JackX skrev:
Galt ... vel, higer vel først og fremst etter noe nytt. Og da har jeg landet på HANSS. Men er ikke uenig i at SP10 mkII er en megaspiller.

Men så var det det med PU da?! Noen tanker rundt det?

mvh
JackX
Først og fremst, gratulerer med en spennende og vakker spiller.
I forhold til valg av pu slo tanken meg umiddelbart siden du spiller på noe av det beste fra Krell: En ZYX-pu i kombinasjonen med Krell, Rock/pop og SME V = tilstrekkelig fylde, ikke for "fet", men oppløst, luftig og detaljrikt. Forslaget baserer jeg på kjennskap til noen ulike ZYXer på SME, samt lydsignaturen til Krell Evo. Jeg tror kanskje en slik kombinasjon ville kunne få frem mye-av-alt og samtidig prestere under avspilling av andre sjangre enn rock/pop også. En god Lyra vil også trolig gi gode opplevelser.

Lykke til.

Mvh
Jan P.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
jeg bruker smev + dynavector xx2 mk2 på min avid volvere.
meget fornøyd med kombinasjonen.
skikkelig saft i bassen, både når det gjelder dybde, fasthet og nivå, og en fin miks av varme og detaljer oppover.
på de mest vellydende skivene har cd-riggen ingen mulighet til å holde følge.

smev er dessuten en drøm å jobbe med.
robust og justeringsvennlig.

skal dog legge til at jeg ikke har all verdens sammenligningsgrunnlag når det gjelder andre armer i tilsvarende prisklasse.

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.911
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Den ene av mine SME serie V har "fast" Lyra Helikon SL........ hvorfor ?? Synes bare det er en helt sjefs combo. Dog skal det sies at det er med drivverk med "fast" plinth og i ballansert drift med moddet DP riaa......... men det låter så rent, dynamisk, vel-oppløst og får det meste av andre comboer til og låte som noe ordentlig mudrete dølle greier i forhold ;D

Hvis penger ikke er noe stort problem får man enda mere av det samme med en Titan "i", den spiller fenomenalt med kirurgisk presisjon i de nyeste utgavene av SME serie V, mens jeg personlig liker best Helikon SL i den litt eldre type serie V armen med VdH sølvkabling......... hvor allt på platene blir presentert rett opp i fleisen på deg.

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Antall liker
17.486
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Gago skrev:
jeg bruker smev + dynavector xx2 mk2 på min avid volvere.
meget fornøyd med kombinasjonen.....
Helt enig med deg Gago - en av toppene til Dynvector på en Avid slår sjelden feil og kan likefullt gi mange hildringstimer på en SME/HANSS, særskilt på rock. Men denne gangen skal jeg steike meg holde på forslaget mitt med ZYX inntil det motsatte er bevist. - Let's Rock'n Roll! ;D

Ellers har jeg ikke snurten av peil på riia/stepupen din Jack.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.382
@Gago:
Takk for svar! Jeg har per i dag ulike Dynavector (innpå 25 år gamle), og som jeg hiver av og på på min nåværende arm (DV 505). Kan bare si meg enig i din erfaring! Deilig, deilig & deilig er karakteristikker som passer på disse (20 og 30). Skal kikke litt nærmere på ditt forslag!

@Rudi:
Du er vel den her på forumet som jeg leser med mest utbytte. Ser ut som om du har en forkjærlighet for Lyra. Har du noen "kontakter"? Er du i posisjon til å få låne ulike Lyra PU'er? Mener å si: hadde du hatt lyst & anledning å komme hjem til meg når det er duket for det med det for øyet å få testet ut hva som vil bli mest optimalt?

Jeg bor i Oslo.

Cheers!

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.183
Torget vurderinger
6
Har testet noen pickuper, men langt fra alle. Har imidlertid vært så heldig å få prøve mange av de som jeg selv har ansett som de heteste kandidatene; Til rock og pop tror jeg foruten min foretrukne Dynavector XV-1s at AirTight PC1 er favoritten så langt. VdH Frog er på besøk i riggen min nå, men den kan til tider være litt for fløyel i toppen til den type musikk du skal bruke den på i hvertfall i direkte sammenligning med dyrere pickuper. En meget god allrounder imo! DV er imidlertid bedre oppløst og har bedre dynamikk i hele frekvensspekteretLes . Jeg spiller mye rock og rytmisk musikk. Nå har jeg ikke SMEV arm bare så det er sagt. Matchen med arm regner du glreit ut. Les litt på AudiogoN forum og vinyl asylum. Der bør du finne en del info om arm og gode kandidater. Du har ikke sagt noe om budsjett? Det kunne jo vært greit å vite.

soa

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
983
Torget vurderinger
18
Med tanke på resten av det utstyret du spiller på, samt en riaa i ultra highend-klassen (gratulerer så mye forresten) bør det ikke spares ved valg av PU. Hadde absolutt forsøkt og fått lånt en Lyra Titan i.

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.382
@Alle:

Budsjett ... har ikke tenkt tanken, egentlig! Det jeg er på jakt etter er en god match mellom PU, arm, RIIA og preampen i 707.

:)

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.911
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
JackX skrev:
@Gago:
Takk for svar! Jeg har per i dag ulike Dynavector (innpå 25 år gamle), og som jeg hiver av og på på min nåværende arm (DV 505). Kan bare si meg enig i din erfaring! Deilig, deilig & deilig er karakteristikker som passer på disse (20 og 30). Skal kikke litt nærmere på ditt forslag!

@Rudi:
Du er vel den her på forumet som jeg leser med mest utbytte. Ser ut som om du har en forkjærlighet for Lyra. Har du noen "kontakter"? Er du i posisjon til å få låne ulike Lyra PU'er? Mener å si: hadde du hatt lyst & anledning å komme hjem til meg når det er duket for det med det for øyet å få testet ut hva som vil bli mest optimalt?

Jeg bor i Oslo.

Cheers!

Vil bare få presisere at jeg har stor forkjærlighet for det meste som låter bra, ikke bare Lyra, men skal da så gjerne innrømme at jeg liker flere av Lyra pickupene, dog synes jeg ikke de passer inn til all musik eller alle platespiller comboer.

Er i den posisjon at jeg har dagens sortiment av Lyra pickupene i samlinga mi forutenom den billigste + et par-ti-tredve andre forskjellige pickuper ;D
Vedr det og dra hjemme til folk jeg ikke kjenner så er ikke det min sterkeste force men helt umulig er det ikke. Men for meg er det og skulle lytte til noe for og kunne trekke en konklusjon en langdryg affære og som jeg synes krever ofte en lang process med mange små justeringer underveis før man kan være sikker i sin sak (er et petimeter når det kommer til et stykke serru......... det skal være ordentlig ellers så kan det være det samme) ;D............ dog skal det sies at jeg har en helt ny Titan "i" liggende som vi kunne prøvd hos deg, men problemet med den er jo at den ikke er tilspillt, den andre jeg hadde er overtatt av en kompis...... kan jo evt høre med ham om et lån. Jeg er liksom ferdig med og lytte på Titan "i", vet hvordan den er og den er så bra at jeg ville ha en liggende i tilfelle krig el lign på lik linje med flere andre Lyra pickuper. Låter en pickup bra nok så må jeg ha en slik....... er da helt normalt det ?? ;D

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.382
@Rudi.

Svært takknemlig for ekspertuttalelsene dine! :)
Skal se at det blir en Lyra på meg også. Men hva for kaliber & kvalitet? Time will tell. Haster ikke: LP blir nok ikke forbudt ved lov på det nærmeste, og musikken ... musikken på LP blir bare bedre og bedre!

Olympos! Biggest there is!
http://tinyurl.com/mk2zts

Vært borte i en sånn Rudi? Er vel ikke helt gratis 8)

Cheers!

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Antall liker
10.911
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
39
Ekspert og ekspert fru Blom........ forteller bare hvordan jeg opplever det hele.

En Olympos kommer deg fort på ca 100k + mva og frakt + en spesial tilpasset Erodion, så ferdig på riggen i Norge kanskje ca 170-180k. MEN så skal du først få tak på riktig donor OG ikke minst klare å overtale både Jonathan Carr og ikke minst Mishima og Mr Bjørge om at de skal ta seg tid til og utføre jobben som faktisk fort kan ta en arbeidsuke, ikke bare og bare dette skjønner du ;)
Men en slik er da sikkert kjekt og ha............ kan jo få bruk for en en vakker dag ;D

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
tja, bare å slå til på olymposen på ebay det, jackx.
40-50k, dessuten slipper du alt det stresset som rudi nevner.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.775
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
nice, hehe.

Topp Bunn