SME V/PU

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Min Cadenza Black begynner å dra på årene og er moden for utskifting.
Er derfor i tenkeboksen hva min neste PU skal bli.
Er det noen som har en formening om hva som er optimal PU i en SME V arm?

På forhånd, takk.


RAMS
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Hva som er den optimale pu-en skal jeg ikke si men jeg har i hvert fall vært ekstremt godt fornøyd med vdh Colibri i SME V.
 

Hønndjevelen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2010
Innlegg
7.032
Antall liker
7.634
Sted
Oslo
Har selv spilt Benz wood, Orto Rohman og 2m black og ZU dl103.
Alle med bra resultat
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Vdh Colibri har jeg trua på. Kanskje litt dyrere enn hva jeg har sett for meg, men helt sikkert en
engasjerende PU.
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Spennende å se hva folk tenker og resonnerer seg fram til av forslag. Det varierer naturlig nok, alt i fra hva man selv har, helhet i anlegg og sizen på lommeboka. Du har to yttergrenser som enten låter pent og pyntelig, eller litt vilt og sprudlende. To eksempler som jeg har prøvd i tilsvarende arm som illustrerer nettopp det; Benz LP (søtt, fyldig og sedat, med bloomy og nydelig mellomtone) og Bluelectric Magic Diamond (kraftfullt, dynamisk og spenstig og grenseløst vilt).
-Begge låt fantastisk på hver sin måte.

Når jeg ser på resten av det flotte anlegget ditt, så kan du kanskje spørre deg selv om du ønsker å forsterke den lydsignaturen som jeg tror at du allerede har hjemme hos deg, eller om du ønsker å balansere opp med mer sprut og trøkk, for å bruke det uttrykket.

Min ide til resonnement kunne ha vært å finne balanse, bl.a. på bakgrunn av armens iboende egenskaper:
-Om man tenker seg at SME V er en fantastisk bra tonearm, godt konstruert, solid bygget og lett å jobbe med, men kanskje nesten på grensen til å låte litt kjedelig (misforstå meg rett) ville det kanskje vært spennende å søke en livlig pickup med sprudlende engasjement. Her er Fosses forslag om Colibri helt glimrende! To andre valg kunne ha vært hvilken som helst pu fra Bluelectric, eller den helt nye Umami Red fra Hana.

Ovenstående er ment for å sette deg inn i en tankeprosess før du gjør valg. Denne finnes en hav av pickuper som spiller bra I sammen med SME V.
Finn ut hvordan DU ønsker at det skal låte, er igrunn mitt råd.
:unsure:


PS! Lyra låter også meget greit som skink skriver.
 
Sist redigert:

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Engasjement, kropp og dynamikk er stikkord som fenger!

Både Vdh og Lyra har mye interessant. Benz LP, med sine 16g. er nok i tyngste laget for arma. Hana får mye skryt, men hvordan
vil den oppføre seg i arma? Iflg. Grumpy er f.eks. ikke SME 3009 og Umami noen god match.
SME V og -3009 har helt sikkert sine ulikheter, så det kan være at Umami er en god match til V-arma.
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.472
Antall liker
7.399
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
37
Jeg har aldri hørt bedre lyd enn fra en MSL Signature Platinum i en SME serie V (V-12)........ jeg vil ikke forsøke og anbefale deg noen pickup direkte fordi jeg vet ikke hva du er ute etter hverken når det gjelder pris eller hva du f.eks ønsker "mer" av enn i fra Cadenza Black'en.
Da Vinci pickupen min spiller også magisk i en serie V, Lyra Atlas spiller fint der også....... men da må du like den spillestilen....... og det gjør du jo kanskje siden du har hatt Cadenza Black lenge.
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Jeg har vært veldig fornøyd med Cadenza Black. Den kan muligens vente seg en tur til Danmark etter hvert.
Har også en Cadenza Bronze og en Rondo Bronze MC som på sikt kan få seg et SPA-opphold i Danmark.
Rondoen brukes pt. på Oracle'n og gjør en kjempejobb der. For kr. 7500,- var dette et virkelig knallkjøp i sin tid.
Oracle'n er forøverig oppkoblet med ei SME 309 arm.
Mye Ortofon og SME som dere forstår. Tenkte kanskje å utvide horisonten. Eller er en Windfeld neste stopp.
Prismessig tror jeg iallefall det er så langt jeg vil strekke meg i denne omgang, men mye bra i dette prisleiet da!


RAMS
 

Ramses

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.02.2007
Innlegg
629
Antall liker
22
Ikke så enkelt å lande på riktig PU når man ikke har anledning å høre de forskjellige kandidatene i oppsettet.
Vurderte Lyra Kleos, men etter å ha lest Gunnar Brekkes eminente test i Fidelity nr.59 er jeg litt usikker.
Han måtte gå drastisk til verks for å få den til å spille optimalt, men endte da opp med en racerbil som han sier.
Cadenza Black omtaler han i testen som en Mercedes AMG. Morsom sammenligning forøverig.
På dette tidspunktet var Kleos og Cadenza Black omtrent likt priset. Dengang kosta Lyra'n 22995,-
Nå forlanger OHC 39990,-
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Jeg synes at du skal gå for magefølelsen din + budsjett = det som gir deg godfølelsen. Det er tilstrekkelig mange å velge i mellom av pu'er som passer SME V og som låter hinsides bra nok til storkos enten det heter Lyra, Hana eller noe annet. 🌞
 

Grumpy

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2007
Innlegg
5.618
Antall liker
15.404
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Da venter du til "magen" har stabilisert seg. Stol på deg selv og ha troen på det.

Pickuper er som whiskey, eller vin. Ganen din er sannsynlig svært forskjellig fra våres. Derfor er det nesten en umulig oppgave for andre å forestå deg i valget om vi ikke kjenner deg like godt som deg selv ;).
Det finnes knapt en moderne pickup som er dårlig. De rimeligste og innstegsmodellene, kan ofte virke litt grå og kjedelige til sammenligning, mens du gjerne får litt mer av alt jo mer du er villig til å betale for ekte diamant fremfor en som er kunstig fremstilt, litt bedre sliping, litt mer responsiv og følsom nålefane etc. Sjekk spec'en på kandidatene opp mot pris.

Det jeg også tror er riktig, er at det finnes noen pickuper som kunne ha vært priset høyere, eller virker som ekstra gode kjøp.
🙄
 
Sist redigert:

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.539
Antall liker
27.477
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
På min SME V har jeg nærmest sveiset fast en London Decca Reference.....Alt annet enn grått og uengasjerene!

mvh
 
Topp Bunn