SME V

A

aair

Gjest
Har en SME V arm hvor armspaken ikke fungerer helt bra. Når jeg skal senke tonearmen faller armspaken altfor kjapt ned og dette resulterer også i at tonearmen faller for raskt ned. Har lest i manualen, men kan ikke se at det er noen måte å få justert dette på. Noen som har tips?

Knut

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
SME anbefaler at man skifter delenr. 5844 "Dashpot". SME sendte meg et komplett sett uten å ta noe for det da jeg hadde samme problem på min 309. Det var litt pusk å få til, men gikk greit. Det fulgte med silikonolje til å fylle i "dashpot'en".

Dette er for øvrig den eneste form for "field service" SME anbefaler man utfører på disse armene. Står mer om det på SMEs hjemmesider.

mvh Trond Kjetil

A

aair

Gjest
Takker! Da skal jeg sende en forespørsel til SME.

Knut

A

aair

Gjest
Et annet spørsmål: Hvor kan man få tak i reservedeler til V-armen? Er dette kun gjennom SME, eller?

Knut

A

aair

Gjest
Da er "Dashpot kit" bestilt, men det var ikke gratis. Koster ca GBP 50,-

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
aair skrev:
Da er "Dashpot kit" bestilt, men det var ikke gratis. Koster ca GBP 50,-
Hmm, forskjellsbehandling ??? Det kan vel være at de har glemt meg da.. (eller er det fordi gamlingen - SME-armens far - har utåndet i mellomtiden og blårussen har overtatt? ) Forsåvidt tok de seg rikelig betalt etterpå da jeg sendte armen inn til overhaling. Det skal sies at de gjorde en jævlig god jobb, da :D

mvh
Trond Kjetil

A

aair

Gjest
Håper ikke at overhalingen var et resultat av at du ikke klarte å installere Dashpot'en riktig ;D

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
aair skrev:
Håper ikke at overhalingen var et resultat av at du ikke klarte å installere Dashpot'en riktig ;D
Det var nå heldigvis ikke det :D Det var en del skraping når jeg tok i armen, så mine plager var kabelrelatert. De tok full overhaling, og for alt jeg vet skiftet de dashpoten på nytt ;) De skiftet i hvert fall armrøret til et i magnesium, det var jeg veldig fornøyd med.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
Ja, det har jeg ;D

Tror ellers at alle nye 309 lages med magnesium nå. Tror forresten at SME ikke er så veldig flinke til å oppdatere websidene sine. De har visstnok kommet med en variant av V som de kaller 5009, men hva som er forskjellene mellom dem vet jeg ikke. Hvis du ser på headshellet på den ene armen med XYXen hifistasjonen har til salgs på bruktbørsen, ser du det. Så 5009 annonsert hos en tysk forhandler ??? ??? Ikke godt å vite hva som er hva...

Lenke til photophono i Tyskland

mvh Trond Kjetil

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
O

om.s

Gjest
Trond Kjetil skrev:
Ja, det har jeg ;D

Tror ellers at alle nye 309 lages med magnesium nå. Tror forresten at SME ikke er så veldig flinke til å oppdatere websidene sine. De har visstnok kommet med en variant av V som de kaller 5009, men hva som er forskjellene mellom dem vet jeg ikke. Hvis du ser på headshellet på den ene armen med XYXen hifistasjonen har til salgs på bruktbørsen, ser du det. Så 5009 annonsert hos en tysk forhandler ??? ??? Ikke godt å vite hva som er hva...

Lenke til photophono i Tyskland

mvh Trond Kjetil
Noe av forskjellen vil du også se om du klikker deg inn på V armen i samme linken du la ved her, 5009 har en annen justerings mulighet i bakkant (VTF), ligner mer på en 309 justering, samt at den ikke har oljedempingen som Vér armen har. Skal jeg gjette at lagrene er noe forbedret ifht std 309?.
Siste HiFi+ har noen interessante kommentarer om deres nye 312 arm der det trekkes frem noen av disse forskjellene.

mvh

Pittar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
06.03.2006
Antall liker
35
Torget vurderinger
6
synd at ikke SME oppdaterer sitt utstillingsvindu/hjemmeside litt oftere, de er kanskje litt for analog ?

Pittar

A

aair

Gjest
Da var ny dashpot'en installert og silikonolje påfylt. Og nå fungerer armheisen 100 % igjen. Problemet skyldtes ikke dashpot'en, men at silikonolja var blitt tynnflytende av en eller annen grunn. Så det hadde nok holdt å rense den gamle dashpot'en og smurt på med ny tyktflytende silikonolje.

Topp Bunn