SMPS til Tandberg 3028A?

K

kbwh

Gjest
På Brainstormingstadiet her nå. Finnes det gode SMPS-kit å få kjøpt til en preamp som min, evt. en SM-basert AC/AC-konverter? Nå har jeg ikke railspenningene i hodet, men har f.eks Elfa noen universalgreier?

Dersom det er mulig å isolere seg ennå bedre fra nettets ufyseligheter enn i dag kunne det være et forsøk verd. Nettkabler og denslags hokus pokus er utelukket.

K

kbwh

Gjest
Trenger ikke lodde selv. Meanwell ser interressant ut. Takk for tipset, coolbiz.

Dere andre: Keep it coming.

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Antall liker
0
Til Preamp, cd og div.. så må jo PSU'er med god batterikapasitet vær et must.. disse generer selv 230 volt AC ut fra batteriene samtidig som de blir ladet opp fra nettet med Switcmode strømforyning,, disse har alle mulige slags beskyttelseskretset mot støy og spennings-peak.. bare prøv.. det fungerer..

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Hva er egentlig fordelen med å benytte batterier? Er det ikke minst like bra (og mer praktisk) å benytte kondensatorer?

Spanske Coldamp gjør et nummer av at SMPSene deres er utstyrt med kondensatorbanker (på samme måte som en lineær PS) og at de dermed skal være spesielt egnet til audiobruk.

http://www.coldamp.com/opencms/opencms/coldamp/en/productos/SPS30 er med sine 400W kanskje litt overkill til en preamp :D

Forøvrig kan Coldamp levere andre railspenninger enn den oppgitte 61V.

K

kbwh

Gjest
Kanskje man like gjerne kan investere i en liten on-line UPS?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.865
Torget vurderinger
1
På Brainstormingstadiet her nå. Finnes det gode SMPS-kit å få kjøpt til en preamp som min, evt. en SM-basert AC/AC-konverter? Nå har jeg ikke railspenningene i hodet, men har f.eks Elfa noen universalgreier?

Dersom det er mulig å isolere seg ennå bedre fra nettets ufyseligheter enn i dag kunne det være et forsøk verd. Nettkabler og denslags hokus pokus er utelukket.
Hei, jeg har vært innom tanken flere ganger selv, men jeg har fortsatt ikke fått ræva i gir. Jeg kjenner ingen ferdige «SMPS-kit» til formålet, men det er mer enn nok av moduler som kan mikses om matches, ELFA har et godt utvalg (sjekk under «Transformatorer/Batterier/Strømforsyning» mv.). Det høres ut som du er villig til å gå «radikalt» til verks. I tilfelle ville jeg ha konsentrert meg om DC og «kvittet» meg med AC så tidlig i strømforsyningskjeden som mulig. Jeg ville ha prøvd på følgende:

En ekstern felles strømboks til alle laveffekt-komponenter (forforsterker, CD-spiller m.v.); bestående av bl.a.:

1) En veldimensjonert AC/DC SMPS-konverter med god spec (søty, stabilitet og skjerming - helst en med aktiv «power-factor-korreksjon») med en passende utgangsspenning, 24V er passe. 24V linjen skal fungere som felles forsyningslinje til egne DC-DC-konvertere til hver enkelt komponent (++) (på sett og vis til «erstatning» for 230V AC)
2) et antall DC/DC SMPS med 24V inn og passende spenning ut til hver forsyningslinje i pre/CD/m.v.

Suplert med nødvendig kontaktmateriell, sikringer, ledninger etc. samt en haug med filterkomponenter (kondensatorer, spoler, ferrittsmultringer etc) til hhv. nettspenning og de forskjellige DC-forsyningene, Og alle DC-forsyningene avkoblet med et passende reservoir av el-lytter. MERK: de fleste SMPS moduler har en spesifisert maksimal kapasitiv last.

Det kritiske ved en slik konstruksjon er å effektivt kunne håndter/filtrere/skjerme/isolere HF/RF støy fra switchingent til modulene. Fordelen er dobbel isolasjon fra nettstøy (ikke for å forveksle med dobbeltisolert forbrukerelektronikk som er noe annet), brum og ripple fra nettfrekvensen (50Hz).

mvh
KJ

baatsman

Bransjeaktør
Ble medlem
09.10.2004
Antall liker
0
Hva er egentlig fordelen med å benytte batterier? Er det ikke minst like bra (og mer praktisk) å benytte kondensatorer?

Spanske Coldamp gjør et nummer av at SMPSene deres er utstyrt med kondensatorbanker (på samme måte som en lineær PS) og at de dermed skal være spesielt egnet til audiobruk.

http://www.coldamp.com/opencms/opencms/coldamp/en/productos/SPS30 er med sine 400W kanskje litt overkill til en preamp  :D

Forøvrig kan Coldamp levere andre railspenninger enn den oppgitte 61V.
disse PSU'ene er egentlig beregnet til å forsyne PC-nettverk ved eventuelt strømbrudd samt beskytte mot lynnedslag og annet groms fra nettet, i banker og andre store bedrifter kan EMF og RFI forårsake tap av data.. Da er PSU'er påkrevd i slike nettverk.. I audio sammenheng så er disse fantastisk i bruk da du kan koble i fra nettet helt under lytting og batteriene forsyner DC/AC kretsene opp til flere timer avhengig av batterikapasitet.. renere strøm er det umulig å få.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.131
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
disse PSU'ene er egentlig beregnet til å forsyne PC-nettverk ved eventuelt strømbrudd samt beskytte mot lynnedslag og annet groms fra nettet, i banker og andre store bedrifter kan EMF og RFI forårsake tap av data.. Da er PSU'er påkrevd i slike nettverk.. I audio sammenheng så er disse fantastisk i bruk da du kan koble i fra nettet helt under lytting og batteriene forsyner DC/AC kretsene opp til flere timer avhengig av batterikapasitet.. renere strøm er det umulig å få.
Men, hvis du kobler fra nettet under lytting er det jo revnende likegyldig om PSUen som ble brukt til batteriladingen var SMPS eller lineær, ikke sant?

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Antall liker
2
Hva med SMPS modulene til CAD Audio?
http://www.digiamps.com/products.html

" Our switch-mode power supplies (SMPS) are designed to power an audio
amplifier with the very fluctuating load this presents to the supply and they
are again unconditionally stable and works very well into no load or full load.

EMC and noise issues are dealt with using multilayer boards with ground
planes and decoupling."

Andre utspenninger kan visstnok ordnes på forespørsel.

K

kbwh

Gjest
Men, hvis du kobler fra nettet under lytting er det jo revnende likegyldig om PSUen som ble brukt til batteriladingen var SMPS eller lineær, ikke sant?
Slipper kanskje gaffeltruck for å få på plass den SMPS-baserte? Hva vet jeg...

Mange gode innspill her. Kanskje jeg skulle forandre overskriften til "Avbruddsfri strømforsyning til stereo?" ?

NostraD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.06.2003
Antall liker
2
PFC (Power Factor Correction) modulene til CAD virket jo meget interessant.

" Power factor corrention (PFC) becomes very attractive or mandatory at high
power levels, the PFC circuit ensures a load from the AC line very much like a
true resistive load and unlike the very high peak currents associated with normal
power supplies (SMPS or linear)."

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.865
Torget vurderinger
1
Slipper kanskje gaffeltruck for å få på plass den SMPS-baserte? Hva vet jeg...

Mange gode innspill her. Kanskje jeg skulle forandre overskriften til "Avbruddsfri strømforsyning til stereo?" ?
Som antydet, dersom du er villig til å gå radikalt tilverks, så vil jeg hevde at vekselsretting/AC-regenerering ala f.eks. PS-audio er et blindspor. En av det største «synderne» i denne sammenhengen er nødvendigvis ikke en forurenset nettspenning, men den interne forurensningen i apparaturet som oppstår ved likeretting av vekselspenning til likespenning. Likerettingen av 50 Hz AC medfører en likespening som er overlagret av støy/forvregning (harmoniske komponenter av 50Hz) fra 100 Hz og oppover hele det hørbare frekvensområdet. Med SMPS har man mulihet for i stor grad å unngå denne støyen i det hørbare frekvensområdet, mot at man får en del HF-støy som må håndteres (avhengig av bl.a. switchefrekvensen på strømforsyningen). Så derfor min anbefaling om å rendyrke tilnærmingen ift DC.

mvh
KJ

K

kbwh

Gjest
KJ, det du skriver virker godt fundert. Absolutt noe å bygge på.
Noe sier meg at det uansett ikke kan skade å la Tandbergens egne DC-regulatorer fremdeles gjøre sine tjenester, også etter at dens trafo og likerettere er pensjonert?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.865
Torget vurderinger
1
KJ, det du skriver virker godt fundert. Absolutt noe å bygge på.
Noe sier meg at det uansett ikke kan skade å la Tandbergens egne DC-regulatorer fremdeles gjøre sine tjenester, også etter at dens trafo og likerettere er pensjonert?
Ahhh ... da er første etappe av ferien avviklet ...

I første omgang bør du absolutt beholde eksisterende likerettere, DC-regulatorer, kondiser +++ i Tanbergen. Generelt sett bør du gjøre færrest mulig endringer/modifikasjoner ad gangen, slik at det blir overkommelig å gjennomføre feilsøking og feilretting, og slik at du har en viss kontroll med effekten av de ulike endringene. Med ekstern DC-forsyning, så vil eksisterende likerettere fungere som polaritetsbeskyttelse og de vil generere minimalt med støy.

Klipper inn en FFT som ilustrasjon av hvordan likerettet 50Hz AC kan se ut i frekvensdomenet (utgangspunktet er en std. likeretter noen store kondiser og noen mA strømtrekk):

De røde vertikale strekene representerer ripplespenning for enekelt frekvenser mellom 100 Hz - 5 KHz. Så vidt jeg husker er DC spenningen for analysen i underkant av 30V og ripplespenningen (støy) på omlag 05,-1,0V. All ripple/støy i FFTen er en funksjon av likeretting av 50Hz vekselspenning og strømtrekket. Generelt sett øker ripple/støy med økt strømtrekk og med mindre ladekapasitet i kondensatorbanken.

mvh
KJ

Topp Bunn