På Brainstormingstadiet her nå. Finnes det gode SMPS-kit å få kjøpt til en preamp som min, evt. en SM-basert AC/AC-konverter? Nå har jeg ikke railspenningene i hodet, men har f.eks Elfa noen universalgreier?
Dersom det er mulig å isolere seg ennå bedre fra nettets ufyseligheter enn i dag kunne det være et forsøk verd. Nettkabler og denslags hokus pokus er utelukket.
Hei, jeg har vært innom tanken flere ganger selv, men jeg har fortsatt ikke fått ræva i gir. Jeg kjenner ingen ferdige «SMPS-kit» til formålet, men det er mer enn nok av moduler som kan mikses om matches,
ELFA har et godt utvalg (sjekk under «Transformatorer/Batterier/Strømforsyning» mv.). Det høres ut som du er villig til å gå «radikalt» til verks. I tilfelle ville jeg ha konsentrert meg om DC og «kvittet» meg med AC så tidlig i strømforsyningskjeden som mulig. Jeg ville ha prøvd på følgende:
En ekstern felles strømboks til alle laveffekt-komponenter (forforsterker, CD-spiller m.v.); bestående av bl.a.:
1) En veldimensjonert AC/DC SMPS-konverter med god spec (søty, stabilitet og skjerming - helst en med aktiv «power-factor-korreksjon») med en passende utgangsspenning, 24V er passe. 24V linjen skal fungere som felles forsyningslinje til egne DC-DC-konvertere til hver enkelt komponent (++) (på sett og vis til «erstatning» for 230V AC)
2) et antall DC/DC SMPS med 24V inn og passende spenning ut til hver forsyningslinje i pre/CD/m.v.
Suplert med nødvendig kontaktmateriell, sikringer, ledninger etc. samt en haug med filterkomponenter (kondensatorer, spoler, ferrittsmultringer etc) til hhv. nettspenning og de forskjellige DC-forsyningene, Og alle DC-forsyningene avkoblet med et passende reservoir av el-lytter. MERK: de fleste SMPS moduler har en spesifisert maksimal kapasitiv last.
Det kritiske ved en slik konstruksjon er å effektivt kunne håndter/filtrere/skjerme/isolere HF/RF støy fra switchingent til modulene. Fordelen er dobbel isolasjon fra nettstøy (ikke for å forveksle med dobbeltisolert forbrukerelektronikk som er noe annet), brum og ripple fra nettfrekvensen (50Hz).
mvh
KJ