Snø og Oslo

N

nb

Gjest
Jeg har vært på Sagene og lukeparkert i dag og føler for å ofre ett eller annet på alteret til vedkommende som fant opp firehjulstrekken.

roesok

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Antall liker
174
Det er med andre ord kommet snø i Oslo? Ja, det er visst iflg. hovedstadspressen alvorlige saker, kaos og stor oppstandelse. Og kommer det 20-30 cm så er det snakk om monstersnø og det som verre er.

Men er det ikke slik at når det er vinter så blir det kaldt, og da kommer det snø? Så ingen grunn til panikk. Ellers er firehjulstrekker kjekt å ha.

U

Utgatt11378

Gjest
;D...min enhjulstrekker, Nakamuraen har parkert mang en eksotisk 4X4 denne vinteren så bare det er sagt.....
Og setter den seg fast, ja så tek eg den under arma og gjeng litt.... ;D
Bare måtte si det... ::)
Vh
S

N

nb

Gjest
Det er mange som lever i den villfarelse at det er til og fra fjellet man trenger firehjulstrekk. Det er i Oslo sentrum det kommer mest til sin rett.

Mye dårlig utøvelse av brøytefaget om dagen, men det tar jo sin tid før de får ryddet bort snøen fra sentrum.

Roald

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.06.2005
Antall liker
3.019
Torget vurderinger
1
Man kan trykt si de ikke legger sjela i utførelsen, så trekk på alle fire er genialt ;D

Alle andre bilister er selvsagt idioter i trafikken, er det ikke slik vi sjåfører er? Men det hadde blitt mye enklere med parkering om flere oppdaget at de ikke kjører rund med semitrailer.

Hvorfor er folk så forbannet egoistisk/tankeløs og slenger fra seg bilen med plass til ¾ bil både foran og bak :mad: :mad: :mad:

N

nb

Gjest
Firehjulstrekk og Webasto dieselvarmer med GSM-kort er som narkotika. Fint i dag etter en lang skitur og minus fryktelig mange i Sørkedalen. Når skiltet "Skansebakken 4" passeres er det bare å fiske frem mobilen og ha følgende hyggelige samtale med en svært syntetisk kvinnestemme

Hun: "Webasto thermocall, hjertelig velkommen"
Jeg Taster inn passordet mitt
Hun: "For å starte oppvarming, trykk 1"
Jeg trykker "1"
Hun: "Varming aktivert".

Og bilen er varm og fin til jeg ankommer.

Som narkotika.

S

Stereo_Mono

Gjest
Har bodd i Oslo Sentrum hele mitt voksene liv med bil og har aldri klart å kjøre meg fast i en brøytekant eller hatt parkerings problemer av den grunn med kun fremhjul eller bakhjul trekk. Jeg var mye ute på kundebesøk med jobb i mini snø kaoset de siste dagene. Ingen problemer å melde med parkering og fremkommelighet på Grunerløkka, Torshov og Sentrum de dagene og idag på Bjølsen sine sidegater.

4x4 er selvfølgelig fint det, men her i Oslo er det helt unødvendig imo.

Janix

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2010
Antall liker
107
Har heller ikke hatt noen problemer med framhjulstrekket på Majorstua i år, men jeg husker i gamle dager hvor bra det var at de ryddet gatene så fort det kom snø.

N

nb

Gjest
Antall personer som er involvert i måking i Oslo er redusert til en tredjedel har det blitt meg fortalt, var jo kommunal etat som gjorde det før i tiden.

Nå er det for øvrig tomt for veisalt i Europa meldes det i Aftenposten. På Østlandet har de til ut februar. Blir interessant om det blir kaldt og kommer et par skikkelige runder med snøfall i mars.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4022465.ece

slowmotion

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2009
Antall liker
3.538
Jeg driter i snøen, kulda er et mye større problem...

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
roesok skrev:
Det er med andre ord kommet snø i Oslo? Ja, det er visst iflg. hovedstadspressen alvorlige saker, kaos og stor oppstandelse. Og kommer det 20-30 cm så er det snakk om monstersnø og det som verre er.

Men er det ikke slik at når det er vinter så blir det kaldt, og da kommer det snø? Så ingen grunn til panikk. Ellers er firehjulstrekker kjekt å ha.
Dårlige budsjetter til måking i Oslo, datoparkeringen forsvant for et par - tre tiår siden. Forsøk å flytte 30 000 biler inn i Svolvær sentrum i løpet av noen få, hektiske morgentimer, så tenker jeg pipa får en annen lyd. Det BLIR kaos, når alle skal parkere, og ingen plasser er ryddet. Dessuten går det ikke an å rydde heller, for det står biler i veien. Så sammenligningen med bygda (der 40% av befolkningen har egen traktor), blir feil.

Honkey

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.997
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jasså, så søringene sliter med Monstervinter?
Ikke helt greit det der.

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
166
Sted
Nes Romerike
Har heller aldri hatt nevneverdige problemer med snø, men ja, etter at firehjulstrekkeren kom i hus så er jeg enig med trådstarter at en offergave kunne påtenkes. AWD blir kun det eneste alternariv her i gården heretter.

Roberten

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.10.2008
Antall liker
1.505
Selv gav jeg en offergave før jul i form av en flaske til fyren som rydder vekk snøen på parkeringsplassen til gården.
Jepp, sameiet har nemlig blitt så miljøvennlige at vi har skrudd av varmekablene på parkeringsplassen.
Å trenge firehjulstrekk for å parkere i Oslo høres usivilisert ut. En liten snøskuffe derimot kan det være kjekt å ha i bagasjen.

Forøvrig håper jeg virkelig at Oslo går tom for veisalt snarest. Å kjøre på hardpakket snø er langt å foretrekke fremfor snøslaps/ishinne på asfalten.

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Antall liker
6.280
Torget vurderinger
32
Snø i Oslo???

ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-ha-

OK, litt ufint, men jeg klarte ikke å la vær ;D

Vedlegg

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
emotikon skrev:
Ikke helt greit det der.
:) Ta deg en tur til sivilisasjonen, så vil du se at det ikke er noe slit å snakke om, dette er en litt kaldere enn normal vinter, men ikke spesielt mye snø. Problemet oppstår når det ikke er plass til å måke unna parkeringer og trange gater. Du behøver ikke være rakettforsker for å skjønne at byer har litt mer trøbbel med snø enn landsbygda. Det blir kort og greit et plassproblem.

Honkey

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
2.997
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Honkey-Chateau skrev:
emotikon skrev:
Ikke helt greit det der.
:) Ta deg en tur til sivilisasjonen, så vil du se at det ikke er noe slit å snakke om, dette er en litt kaldere enn normal vinter, men ikke spesielt mye snø. Problemet oppstår når det ikke er plass til å måke unna parkeringer og trange gater. Du behøver ikke være rakettforsker for å skjønne at byer har litt mer trøbbel med snø enn landsbygda. Det blir kort og greit et plassproblem.

Honkey
Joda, de er ikke like lett enkelte steder her i Tr.heim heller. :)
Jeg blir bare litt opphauset av disse journalistene som skal pøse på med sterke ord i blekkene sine.

Honkey-Chateau

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.02.2007
Antall liker
388
emotikon skrev:
Honkey-Chateau skrev:
emotikon skrev:
Ikke helt greit det der.

Honkey
Joda, de er ikke like lett enkelte steder her i Tr.heim heller. :)
Jeg blir bare litt opphauset av disse journalistene som skal pøse på med sterke ord i blekkene sine.
Der er vi enige. Jeg blir bare litt opphisset av at folk nord for sinsenkrysset setter i gang å breie seg fordi de kan kjøre snøscooter til jobb. Det finnes i høyden en 3 - 4 steder i Norge med en viss seriøsitet i rushtidsproblematikken, og Oslo er uten sammenligning verstingen. E18 ble for liten i 1975! Forestill deg hva en senkning av gjennomsnittshastigheten på 5 km/t (slik en rasjonell bilist gjør i snøvær) gjør med en allerede grovt overtrafikkert vei. Det blir et helvete, 20 km vei tar 1.9 timer. Velkommen til virkeligheten. :)

Honkey

N

nb

Gjest
I Oslo klarer i det minste folk å unngå å bli tatt av snøskred;)

S

Slubbert

Gjest
Folk fra perifere landsdeler har påfallende ofte en trang til ikke bare å poengere hvor værhardt de har det, men faktisk skryte av det som om det er noe positivt. Hva som er "kult" med å bo et sted hvor klimaet åpenbart ikke tilrettelegger for menneskelig eksistens, forblir for meg et mysterium.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
R.E.S. skrev:
Snø i Oslo???

ha-....................ha-...............

OK, litt ufint, men jeg klarte ikke å la vær ;D
Litt utenfor Oslo, nærmere bestemt sett ut gjennom frontvinduet i vinterhagen min.

Mer enn nok for meg ;D

Mvh.KW

Vedlegg

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Her i Trondheim er godene litt ujevnt fordelt på dette området.
Når krokusen kommer fram på Lade kommer klesstativene fram på Byåsen.

Topp Bunn