Hei!
Gravesen er en dyktig kar, med masse spennende konstruksjoner.
High efficiency-høyttalere er et must(?) for folk med få (rør)watt, men innebærer også en del kompromisser mht lyd.
Dyp bass og virkningsgrad henger nøye sammen, man får ikke kjellerdyp og kontrollert bass når man beveger seg over 90db. Dette må tas nøye hensyn til i bassavstemingen. Snell brukte dette prinsippet, og tunet høytt sine relativt høyt. Men en tuning på rundt 50hz vil også i manges ører spille god og kraftig bass.
Waweguiden brukes for å få opp effektiviteten på diskanten, særlig rundt delefrekvensen. Blir som et kort horn.
Jeg har bygget mange av Troels sine konstruksjoner, og har også hatt litt kontakt m han på mail.
En ting jeg har funnet ut er at han voicer høytt sine forholdsvis mørkt. Dette kan skyldes både mitt og hans lytterom, utstyr osv.
Bygde den første av d'appolito varianten med 2 wifa 17 cm bassmellomtoner(foam-oppheng og dopet papir)
Skulle ligge rundt 95 db, og med en bassport avstemt ned mot 30-tallet. Virket imponerende på papiret, men etter å ha spilt de inn en periode fant jeg ut at det hele ikke hang helt sammen. Bassen ble udefinert og ujevn, og sammen hvordan jeg justerte opp og ned på filter og port ble det aldri helt bra.
En annen ting som høytt heller ikke var så gode på var perspektiv. Deres sterke sider ble klangbalanse og dynamikk.
Har ikke bygd modellen du sikter til. Litt mye pes med skifte av oppheng osv..
Spiller i dag med 55 rørwatt(EL34) på "tungdreven" proac gulvstående. Er meget fornøyd både med dynamikk og dypbass. Har funnet ut at hvis strømforsyningen holder mål, vil en litt mer tungdreven høytt spiller mer i tråd med mine lydideal
Lykke til!
M