Softgun

Jantry

Medlem
Ble medlem
30.04.2002
Antall liker
0
Torget vurderinger
1
Hei.
Har en sønn som er hekta på softgun. Lurer på om noen her kan opplyse meg litt om de forskjellige typene( manuell, elektrisk, gass). Er det merker som er bedre enn andre? Gode forhandlere?

JE

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
45
Pass bare på at han ikke bruker den utenfor hjemmet, mener det er forbudt å bruke. Politiet hentet den som ble tatt på skolen jeg jobbet, med beskjed om foreldrene måtte hente den. Beklager, var vel ikke hva du etterspurte.

A

Akle

Gjest
Han får det sikkert mer gøy med en desert eagle... men det er jo ikke gitt at du vil støtte Israel.

Appropos jøder. Acern hadde en vannvittig bra kommentar til Gene etter at han skjøt seg selv med Uzi. Nå husker jeg ikke kommentaren, ser ut til at KISS anekdotene mine er blitt rustene.

Hva var poenget mitt? Briller er den viktigste investeringen, med mindre sønnen din allerede er blind, i så tilfelle er det jævelig lættis å gi ham en pistol.

Kanskje jeg ikke skulle vært edru i dag.

Hei

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.363
Torget vurderinger
1
18 års grense på kjøp av slikt.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Meld han heller inn i en pistolklubb. Der får han opplæring i våpenbehandling, sikkerhetsregler og ikke minst skyteferdigheter i forbindelse med idrett (Norges skytterforbund). Softgun strider i mot all fornuft når det gjelder våpenbehandling og er egentlig en barnslig lek. Avfyring av skudd mot mennesker skjer alt for mye i verden og slikt må ikke lekes inn med softgun.

Så mitt råd er: pistolklubb eller skytterlag og styrk konkurranseinstinktet og mental trening hos sønnen din.... og ikke krigsleketøyet softgun som bringer krigens motbydeligheter ned på et lekende nivå.

Kabeldragern

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.339
Sted
Østfold
Kabeldrageren: Det er jo ikke noe ved en softgun som tilsier at den skal brukes mot mennesker. Jeg har en selv som alltid taes frem på terrassen med luftgeverblinker. Den er nøyaktig nok til å vise hvem som klarer god eller dårlig spredning, og den er rimelig ufarlig for alt annet en øyne. Jeg synes ikke man skal gi dette leketøyet skylden for holdningene du beskriver.

Forøvrig synes jeg paintball er en fin sport, og der er jo faktisk noe av poenget at man skal skyte mot hverandre.

MonkeyCountry Audio

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.10.2002
Antall liker
100
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
1
Softgun blir veldig ofte brukt mot mennesker. Suns det er renspiket idioti å blande krig og lek. Hold skytevåpen til skytebannen og små/storviltjakt (kanskje da noe annet en softgun)

MVH

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
Meld han heller inn i en pistolklubb. Der får han opplæring i våpenbehandling, sikkerhetsregler og ikke minst skyteferdigheter i forbindelse med idrett (Norges skytterforbund). Softgun strider i mot all fornuft når det gjelder våpenbehandling og er egentlig en barnslig lek. Avfyring av skudd mot mennesker skjer alt for mye i verden og slikt må ikke lekes inn med softgun.

Så mitt råd er: pistolklubb eller skytterlag og styrk konkurranseinstinktet og mental trening hos sønnen din.... og ikke krigsleketøyet softgun som bringer krigens motbydeligheter ned på et lekende nivå.

Kabeldragern
er du med i pistolklubb får du kansje også prøvd noe som er litt morsommere enn en softgun også :)

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
kan softgun regnes som et skytevåpen?? isåfall bør vel kansje sprettert også regnes som det, de kan også sende ut prosjektiler, bare i litt mer variabel størrelse, altså det er enda farligere. Registreringsplikt på sprettert hadde vært noe kansje...

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
17.339
Sted
Østfold
En sprettert er langt farligere enn en softgun.

Jeg vurderer forresten å ta med meg min S&W softgun på storviltjakt i Afrika til sommeren. Tror det kan bli en spennende opplevelse, og om jeg kommer hjem er det nok med styrket kondis.

miata

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.01.2005
Antall liker
1
iht til våpenlovens definisjon på våpen, så er softgun et våpen..

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Ba trådstarter om råd og tips angående innkjøp, eller ba vedkommende om en moralpreken?

A

Akle

Gjest
De færreste forbrytere ber om å bli fengslet. Beklager, ser ikke poenget ditt...

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
hva forventer man når man sprø om råd til kjøp av våpen til sin sønn??

Z

Zomby_Woof

Gjest
Hva skal han få, det han ber om, eller det han trenger?

Våpen bør behandles med stor respekt. Å gi et barn softgun er ikke et godt utgangspunkt.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Det er et utmerket utgangspunkt til å lære seg å stabilisere siktebildet og trene avtrekk, om man siden har lyst til å begynne å skyte med ordentlige våpen i organiserte former. Å løpe rundt og leke krig er en annen sak (selv om jeg personlig gjorde både det og spilte voldelige dataspill gjennom hele min barndom uten å ha gjort en flue fortred eller har hatt tanker om det siden).

De færreste forbrytere ber om å bli fengslet. Beklager, ser ikke poenget ditt...
Softgun er lovlig å eie, lovlig å bruke og lovlig å omsette.

Ivar_Loekken

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.12.2006
Antall liker
2
Ba trådstarter om råd og tips angående innkjøp, eller ba vedkommende om en moralpreken?
Hallo...dette er Norge, et samfunn bygget på moralprekner. Uansett hva vedkommende måtte be om. så får han en moralpreken.

A

Akle

Gjest
Hallo...dette er Norge, et samfunn bygget på moralprekner. Uansett hva vedkommende måtte be om. så får han en moralpreken.
*sett inn moralpreken her*

lomt

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.12.2005
Antall liker
3
Sted
Stavanger
Jeg tror faktisk sprettert også er ulovlig, utenom hvis det er registrert.
Man får ikke kjøpt strikk og utstyr til det noe sted her i nærheten, mens på andre siden av Svinesundsbrua er hele butikker fulle av stashet

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Jeg antar i utgangspunktet at trådstarter er en normalt oppegående og voksen person som er istand til å selv vurdere om han vil la sønnen eie en avansert ertepistol eller ikke.

Å leke Høybråten får andre ta seg av.

Kabeldragern

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.01.2003
Antall liker
1.241
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
1
Har Hr. Løkken tenkt over at mennesket er utstyrt med den frie tanke og fri vilje. Hadde den frie tanke og den frie vilje fått styrt seg selv hos alle mennesker uten moral, lover og orden, ville menneskene i beste fall fortsatt befunnet seg på steinaldernivå.

Det er fordi vi har et velregulert samfunn Norge for 3. gang på rad er kåret til det beste landet å leve i!

Hva er det du brøler for, Hr. Løkken?

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
er det ikke typsik norskå ha noe å sutre for da :D

glory

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.05.2002
Antall liker
0
------------------------------------------------------------------------

A.Forbud mot våpen e.l. som ikke faller inn under lovens § 1.

1) Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc og spretterter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret, eller for våpen som er bestemt for eller tilhører samling.

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.

I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd.

--------------------------------------------------------------

Bare til advarsel for de av dere som har lyst på sprettert eller noe av de andre tingene nevnt over : Jeg bestillte to stk sprettert fra USA. Pakken ble stoppet i tollen, levert på døren min "tom" med en lapp oppi om at varen var beslaglagt... Etter to mnd. sto Politiet på døra, med brev fra tingretten om full hus ransakelse :eek: Har ingenting på rullebladet fra før, men nå er jeg straffet for ulovlig våpen import/smugling... Morro... nei :-X

A

Akle

Gjest

1) Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve eie eller inneha elektrosjokkvåpen, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler etc og spretterter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret, eller for våpen som er bestemt for eller tilhører samling.

Det er forbudt å kjøpe eller på annen måte erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve og inneha armbrøst når erverver fyller kravene til edruelighet, pålitelighet, alder og behov - eller annen rimelig grunn - for å ha slike våpen. Denne bestemmelse får ikke anvendelse når armbrøst er ervervet før 1. januar 1993.

I særlige tilfelle kan politimesteren dispensere fra forbudet i første ledd.

--------------------------------------------------------------

Bare til advarsel for de av dere som har lyst på sprettert eller noe av de andre tingene nevnt over :  Jeg bestillte to stk sprettert fra USA. Pakken ble stoppet i tollen, levert på døren min "tom" med en lapp oppi om at varen var beslaglagt... Etter to mnd. sto Politiet på døra, med brev fra tingretten om full hus ransakelse :eek:  Har ingenting på rullebladet fra før, men nå er jeg straffet for ulovlig våpen import/smugling...   Morro... nei :-X
Litt morro ;)

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0

Jeg har som meddommer vært med på å dømme folk til fengselsstraff for å bære eller inneha batangakniv og karatepinner, men da i kombinasjon med andre og mer alvorlige forbrytelser.

Det er synd at mer hardbarkede kriminelle ikke bryr seg om disse reglene.

Ellers har jeg diverse mer dagligdagse ting hjemme som er mer farlig enn dette, f.eks øks, balltre, filékniver, sverd, dartpiler osv. Dette er vel fremdeles lovlig, men det er vel betenkelig at man fremdeles fritt kan eie slike farlige redskaper.

K

kbwh

Gjest
Nja, en fileteringskniv er et verktøy jeg har god bruk for både titt og ofte. Vi må vel skille mellom våpen og kjøkkenredskaper, selv om man kan gjøre stor skade også med sistnevnte?

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Skal vi ta fra alle alt som potensielt kan brukes som våpen, CBA?

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Nja, en fileteringskniv er et verktøy jeg har god bruk for både titt og ofte. Vi må vel skille mellom våpen og kjøkkenredskaper, selv om man kan gjøre stor skade også med sistnevnte?
Kjøkkenkniver er drapsvåpen nr 1 i Norge, når ble noen sist drept med karatepinner eller elektrosjokkvåpen?

Hvis man ønsker seg noe kraftigere enn softgun, se:
http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article1539374.ece

K

kbwh

Gjest
Fordømt vanskelig å lage mat uten kjøkkenkviv. Vil du at vi skal kjøpe maten vår ferdig oppskåret, evt. kun Grandis?

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Skal vi ta fra alle alt som potensielt kan brukes som våpen, CBA?
Det er på tide at noen tar tak i dette snart, vi har alle potensielt livsfarlige gjenstander hjemme! Slikt kan vi jo ikke ha det.

JORFIN

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2004
Antall liker
15
Torget vurderinger
22
ja for ikkeå snakke om kablene våre, man kan fort henge noen i dem, eller bruke dem som pisk. er jo forsjåvitt ganske så mange som blir skadet i trafikken vert år, biler burde forbys.

Portal

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.10.2006
Antall liker
0
Det er på tide at noen tar tak i dette snart, vi har alle potensielt livsfarlige gjenstander hjemme! Slikt kan vi jo ikke ha det.
Jeg håper du ironiserer nå... Hva i hjemmet kan ikke brukes til å slå noen ihjel med?

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
Jeg håper du ironiserer nå... Hva i hjemmet kan ikke brukes til å slå noen ihjel med?
Tja, det er vel vanskelig å slå noen i hjel med sengetøy.... forresten, man kan jo kvele noen med en pute.

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Antall liker
0
er jo forsjåvitt ganske så mange som blir skadet i trafikken vert år, biler burde forbys.
Her i Oslo har man startet med å sette ned fartsgrensen til 60 km/t på motorveiene, hastigheten skal i løpet av to år gradvis settes ned til 20 km/t. Da bør nullvisjonen i antall drepte i veitrafikken være oppnådd.

Topp Bunn