Kan du forklare meg hva slags frekvensrespons vi liker å høre? Har hørt om BBC dip, osv.
Jeg er tiltrukket av høytalere, med en transparent åpen mellomtone, forholdsvis lys klang, slank stram bass, myk diskant.
Det høres ut som du liker nøytral lydgjengivelse.
Først må det være klart at vi snakker om frekvensrespons i lytteposisjon - som ofte er en betydelig avstand fra høyttalerne. Den vil være annerledes enn nærfeltsmålinger.
Det man hører - også etter en korreksjon - vil være en blanding av power respons og direkte respons. Power responsen faller med økende frekvens hos alle høyttalere. Den målte kurven som oppleves som nøytral i lytteposisjon vil falle med noen dB fra bassen og opp til diskanten.
Innenfor Tact miljøet er det vanlig med et bassplatå opp til ca 150 Hz , og så 2-4 db fall i mellombass/nedre mellomtone. Deretter en relativt flat/ beskjedent fallende kurve fram til 5-6 kHz. Og i toppen en gradvis avrulling til 20 kHz. Lyngdorf & Co har generert en hel haug med kurver som er varianter over dette temaet.
Jeg har hørt på slike kurver i mitt eget anlegg og i et annet anlegg som var ekstremt bra, og mener at det ikke låter helt nøytralt. Det låter litt som på konsert. Litt "bigger than life". Man får fornemmelsen av at det er en mikrofon, forsterker og PA-høyttaler inne i bildet. Men det blir litt feil i mellomtonen. Med en rettere (men ikke flatere) kurve så forsvinner disse betoningene - i alle fall på gode opptak.
Det som jeg mener er mest nøytralt er en jevnt fallende frekvensrespons med en jevn avrulling på begge flankene. Avrundingen i toppen er kritisk for om høyttaleren blir for kjedelig eller for hardtklingene. Når man får den riktig, så blir det iørefallende uten å gå på bekostning av detaljene. Ofte så er trikset her å la målkurven følge den målte avrundingen i diskanten.
Det er forbausende liten subjektiv forskjell på fallet i kurven mellom 50 Hz og 10kHz. Øker man fallet med 4-5 dB, så blir det definitivt mer tyngde i bassen, men instrumentklang og detaljering blir lite berørt. Jeg foretrekker en relativt flat frekvenskurve med et fall på ca 2-3 dB fra 20 Hz til ca 10kHz på de fleste opptakene. Deretter runder det av ganske mye, så 20KhZ er kanskje 6-10dB lavere enn 20 Hz. Men jeg har på fjernkontrollen liggende profiler som faller 1, 3 og 5 dB i det mest kritiske området.
En BBC-dip er helt unødvendig med mindra man har betydelige forvrengningsproblemer rundt 3kHz.