På tur og reise Sommeren 25: Oslo - Finnmark - Oslo. Tips?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.591
    Hei

Denne sommeren tenker vi å hive litt greier baki bilen og kjøre nordover. Ingen av oss har vært lenger nord enn Tromsø, så det er et langt lerret å bleke. Og det er jo langt flere steder vi aldri har vært, og ting vi aldri har gjort både til lands og til vanns enn motsatt.

Vi satser på en blanding av telt og hotell, og vi sikter på å gjøre litt fjell, kyst, vidde, fiske, og sykling. Men vi skal heller ikke underslå viktigheten av latskap, lesing, skravling og generell eksistering.

Det er rart med det, noen her inne har kanskje vært et sted mellom Oslo og Finnmark som de kan anbefale, andre bor kanskje et sted mellom Oslo og Finnmark og vet hva som er fint eller ulurt å finne på der.

Norge er jo ikke så stort, men det er mye av det -så vi bruker sikkert noen uker på det her.

Av hensyn til bensintanken på 80 liter bør vi som oftest ikke være så mye lenger enn 40 mil unna en bensinstasjon.

Bilde fra et sted mellom Oslo og Finnmark kopiert fra internett.

1741963511773.jpeg

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.734
    Torget vurderinger
    1
    Ville ha prioritert det som er nord for Trondheimsfjorden på en slik tur, det som er sør for Trondheimsfjorden er lett å ta på en annen rundtur. Fortest mulig til Steinkjer og så brukt tiden derifra og oppover.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.591
    Ville ha prioritert det som er nord for Trondheimsfjorden på en slik tur, det som er sør for Trondheimsfjorden er lett å ta på en annen rundtur. Fortest mulig til Steinkjer og så brukt tiden derifra og oppover.
    Inntil jeg begynte å kikke på kartet tenkte jeg at vi ikke skulle ha noen rene transportetapper, men så leste jeg at Mosjøen er omtrent midt i landet. Da ble det ganske tydelig at vi må få unna noe avstander helt i starten for at det skal bli noe greie på det. Og Trondheim og sørover har vi allerede opplevd mye i, så det er lett å prioritere.

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.587
    Denne skal jeg følge. Skal nordover i sommer selv.

Ett tips herfra er en stopp på Kjerringøy en halvtimes tur nord for Bodø. Helt fantastisk sted. Her kan man sette opp telt og nyte utsikten til lofotveggen og så slipper man alle turistene som skal dit 😁.

IMG_9924.jpeg IMG_9920.jpeg IMG_9933.jpeg IMG_9890.jpeg

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.591
    Gåttabanen, @Tand det der ser helt fantastisk ut! Det er rett på lista med Kjerringøy, ja!

Kommer til å være rimelig spektakulært vær hele ferien i år, så da blir det absolutt og tusenprosent Fylkesvei 17. Takk! @skranglefant

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.337
    Torget vurderinger
    0
    På strekningen Namsos Bodø ville jeg kjørt "Kystriksveien". Den er ganske fantastisk.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.554
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Lofoten. Det går jo flere dager bare der - om man skal dra snerken av det som er verd å se. Problemet er vel mye andre turister.
    Senja bør dere vurdere å inkludere.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.337
    Torget vurderinger
    0
    Som en som normalt ser strekningen Kirkenes -Hamar som ren transportetappe er det Sverige Finland som er det naturlige valget. Det går radig fort på gode veier. Men skal man oppleve noe på turen er det klart at man bør kjøre Norge. En ulempe er at det er en del lange og dårlige/mørke tuneller i Nordland. Men stresser man ikke bør ikke det være noe problem. Måtte jo kjøre Norge ( E6 ) under pandemien og det tok for oss som var i "transportstrekke modus" jævlig lang tid. Men for dere er det jo opplevelsen som er det primære og da er det ikke noe problem. Vil absolutt anbefale Storjord Hotell, ligger ved Saltfjellet,
    http://www.storjordhotel.no et gammelt hotell fra 20 tallet som faktisk kan være verd 2 overnattinger. Da vi overnattet der var det slett ikke ublue priser. MEN det er ganske populært og det lønner seg å booke tidlig!! De har vel også kun et rom med bad på rommet, ellers er det toalett og dusj på gangen, slik det nå var på 20 tallet.
    Mange setter målet til Nordkapp og snur der, men da "mister" man Øst Finnmark. Ulempen med Øst Finnmark er at det blir mye "fram og tilbake" på samme veien.Det er ikke "rundkjøringer". Man må ut på en side av fjorden til et sted og så samme vei tilbake på samme side av fjorden før man inne i fjord botnen kan kjøre ut på den andre siden av fjorden osv, osv. Bosettningene på kysten av Finnmark, og kommunegrensene bærer preg av at man beveget seg med båt og ikke på land. Etter Nordkapp, hvis dere skal dit?, anbefaler jeg at dere setter kursen mot Tana-Varangerbotn og kjører ut til Vardø og Hamningberg (fraflyttet fiskevær som kun er tilgjengelig på sommeren/når det ikke er snø ) Der får du både kjøpt kaffe og vaffel. Der er det fint å telte også, hvis været er godt. Så kjører du tilbake til Varangerboten og tar av mot Kirkenes, er jeg hjemme spandere jeg kaffe, så kjører du til Storskog og titter på grensepasseringspunktet før du fortsetter til Grense Jakokobselv. ( eller bare "Grensen" som det kalles på lokalt tungemål ). Der ligger Kong Oscar den II 's kapell. Det er også en flott sandstrand der, så har du lyst til å skryte av at du har badet i Nord Ishavet har du muligheten. Ser du at du har brukt fo rmye tid på veien nordover kan du bøte på det med å kjøre rakt nedover fra Kirkenes til Haparanda i Sverige og så videre E4 ned til Sør Norge. Du bruker ikke mer enn maks 3 dager hvis du er alene om å kjøre. Er man to som derer på det går det på ca 24 timer! Men som sagt ingen stor visuell opplevelse. Det er finske og svenske skoger!

Sist redigert:

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.591
    Lofoten. Det går jo flere dager bare der - om man skal dra snerken av det som er verd å se. Problemet er vel mye andre turister.
    Senja bør dere vurdere å inkludere.
    Det er akkurat det som er problemet. Lurer egentlig på å nesten bare hoppe over Lofoten.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.591
    Som en som normalt ser strekningen Kirkenes -Hamar som ren transportetappe er det Sverige Finland som er det naturlige valget. Det går radig fort på gode veier. Men skal man oppleve noe på turen er det klart at man bør kjøre Norge. En ulempe er at det er en del lange og dårlige/mørke tuneller i Nordland. Men stresser man ikke bør ikke det være noe problem. Måtte jo kjøre Norge ( E6 ) under pandemien og det tok for oss som var i "transportstrekke modus" jævlig lang tid. Men for dere er det jo opplevelsen som er det primære og da er det ikke noe problem. Vil absolutt anbefale Storjord Hotell, ligger ved Saltfjellet,
    http://www.storjordhotel.no et gammelt hotell fra 20 tallet som faktisk kan være verd 2 overnattinger. Da vi overnattet der var det slett ikke ublue priser. MEN det er ganske populært og det lønner seg å booke tidlig!! De har vel også kun et rom med bad på rommet, ellers er det toalett og dusj på gangen, slik det nå var på 20 tallet.
    Mange setter målet til Nordkapp og snur der, men da "mister" man Øst Finnmark. Ulempen med Øst Finnmark er at det blir mye "fram og tilbake" på samme veien.Det er ikke "rundkjøringer". Man må ut på en side av fjorden til et sted og så samme vei tilbake på samme side av fjorden før man inne i fjord botnen kan kjøre ut på den andre siden av fjorden osv, osv. Bosettningene på kysten av Finnmark, og kommunegrensene bærer preg av at man beveget seg med båt og ikke på land. Etter Nordkapp, hvis dere skal dit?, anbefaler jeg at dere setter kursen mot Tana-Varangerbotn og kjører ut til Vardø og Hamningberg (fraflyttet fiskevær som kun er tilgjengelig på sommeren/når det ikke er snø ) Der får du både kjøpt kaffe og vaffel. Der er det fint å telte også, hvis været er godt. Så kjører du tilbake til Varangerboten og tar av mot Kirkenes, er jeg hjemme spandere jeg kaffe, så kjører du til Storskog og titter på grensepasseringspunktet før du fortsetter til Grense Jakokobselv. ( eller bare "Grensen" som det kalles på lokalt tungemål ). Der ligger Kong Oscar den II 's kapell. Det er også en flott sandstrand der, så har du lyst til å skryte av at du har badet i Nord Ishavet har du muligheten. Ser du at du har brukt fo rmye tid på veien nordover kan du bøte på det med å kjøre rakt nedover fra Kirkenes til Haparanda i Sverige og så videre E4 ned til Sør Norge. Du bruker ikke mer enn maks 3 dager hvis du er alene om å kjøre. Er man to som derer på det går det på ca 24 timer! Men som sagt ingen stor visuell opplevelse. Det er finske og svenske skoger!
    Det er akkurat som du sier, opplevelsen er det primære. Takk for masse knallgode tips! <3
    Vet ikke om det blir Nordkapp -for meg virker det mest som en parkeringsplass. Så alt du nevner etter Nordkapp virker midt i blinken, og noe som vi heller ønsker å prioritere.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    13.390
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Lofoten er blitt et galehus oom sommeren... ta Vesterålen og Senja i stedet... eneste problemet sist sommer var at man trenget god i i køen for ferga mellom Andenes og Gryllefjord...

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.591
    Lofoten er blitt et galehus oom sommeren... ta Vesterålen og Senja i stedet... eneste problemet sist sommer var at man trenget god i i køen for ferga mellom Andenes og Gryllefjord...
    Det der er noe å ha i bakhodet, ferger. Sikkert greit å prøve å få noe inntrykk av hvilke strekninger og avganger som er de vrangeste.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.579
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er akkurat det som er problemet. Lurer egentlig på å nesten bare hoppe over Lofoten.
    Ta heller Vesterålen. Kjempeflott og langt færre turister. Flott campingplass på Bleik på.Andøya, og ferje fra Andenes til Senja.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.591
    Bleik ser rimelig spektakulært og midt i blinken ut @erato og @Aurora. Det bør sikkert ikke overraske meg, så mye av landet som er der, men det dukker altså opp så mye der oppe.

skranglefant

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Antall liker
    5.158
    Sted
    Bartistan
    Som @Spiralis sier, Varanger og sÆrlig Hamningberg er verd turen 🤩 (men ikke for enhver pris, littegrann værforbehold her også)
    Månelandskapet du møter på tur rundt østspissen av Øst-Finnmark er ikke noe man finner overalt

Tillegg: Ang ishavsbading (man kan fint la være) så ligger Ekkerøy litt øst for Vadsø på Hamingberg-Vardø turen.
    Flott strand, litt mindre flott badetemperaturer 😁

Sist redigert:

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.591
    Som @Spiralis sier, Varanger og sÆrlig Hamningberg er verd turen 🤩 (men ikke for enhver pris, littegrann værforbehold her også)
    Månelandskapet du møter på tur rundt østspissen av Øst-Finnmark er ikke noe man finner overalt

Tillegg: Ang ishavsbading (man kan fint la være) så ligger Ekkerøy litt øst for Vadsø på Hamingberg-Vardø turen.
    Flott strand, litt mindre flott badetemperaturer 😁
    Som sagt kommer det til å være knallvær hele sommeren, så det skal gå fint. Og månelandskapet høres absolutt ut som noe som bør oppleves. Det kan sikkert ikke sammenlignes, men har likt landskapet på Island og Svalbard masse, kjekt at det er annerledes når en først er på tur. Når det gjelder isbading synes det er dumt å dra helt til slutten av landet uten å bade, det er jo tross alt sommerferie.

Om ikke annet kommer vi i det minste til å kjøre ved siden av både Kløfta og Jessheim på turen @TTs

weld77

Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Antall liker
    15.028
    Skal ikke skryte på meg noen kompetanse på Nord-Norge, men vi var en uke på Helgelandskysten og der var det fint. Skal sies at vi var temmelig heldige med været da vi var der. Vega (øy utenfor Brønnøysund) er flott, samboeren min tilbrakte noen sommere i barndommen der. Om det blir for voldsomt så er den gylde omvei i Trøndelag verdt - vel, en omvei.

Tand

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.12.2002
    Antall liker
    1.587
    En avstikker som er vel verdt er å stikke innom øya / fiskeværet Myken. Der kan du leie fyrtårnet eller naustet. Fyrtårnet var for øvrig med i Eventyrlig Oppussing så det er god standard der. Naustet er en opplevelse i seg selv med rustikk sjarm og sterkt skrånende gulv.

Øya har også ett whisky destilleri som må besøkes hvor en av eierene er broderen til Hellstrøm. Knallgod restaurant og kaffe er det på øya også. Ta med packraft og padle rundt øya så får du virkelig følelse av storhavet😃.

Ville anbefalt å dratt til Rødøy eller Ørnes og parkert der. Ta så hurtigbåten ut til Myken derfra, en tur på ca 1.5-2 timer. Du kan parkere i Sandnessjøen også men da koster parkeringen flesk.

IMG_0915.jpeg IMG_0923.jpeg IMG_0943.jpeg IMG_0947.jpeg IMG_0968.jpeg IMG_3541.jpeg

Sist redigert:

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.591
    Flaks for meg med dere som har vært både her og der! Jeg trodde jeg hadde vært såpass i Trøndelagen at jeg hadde i hvert fall litt oversikt, men @weld77 klokka inn et sabla fint utgangspunkt for ferien som var helt ukjent for meg.

Så driver jo @Tand å lemper ut innertier etter innertier her. Eneste minuset må være at noe som ser så stas ut burde vi sikkert booket for flere måneder siden. Men Myken i seg selv, og både fyret og destilleriet kommer vi jo ikke utenom nå som vi er på tegnebrettet. Kan ikke diskvalifisere noe for å være for bra.

Min nye favorittsyssel er nå å leke rundt i google maps. Og det er helt plingplong hvordan dette landet er satt sammen. Er nødt til å være innom Tromsø, om ikke noe annet så for å ta en pils og dele ut klemmer til venner. Selv med en by i Nord føkkings Norge er det helt kaotisk langt til steder vi skal se og ting vi skal gjøre.

1742030695083.png

Oversikt over hoteller/overnattingssteder/campingplasser blir en god bit av puslespillet, men et lite øyeblikk var jeg hard på søking etter takteltmuligheter til bilen. Da er det aldri mangel på overnattingsplasser, teltet er alltid i vater og det ække noe stein å bekymre seg for.

1742030722064.jpeg
    (illustrasjonsfoto)

MEN, å ha en grind på taket i noen hundre mil blir vel bare et inferno av vindstøy og helvet, så selv om det sikkert er praktisk tror jeg den innskytelsen er begravet inntil videre.

Hjemover kan det bli Sverige, i hvert fall deler av turen. I hvert fall slik at vi får spist hos Elaine Asp.

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Antall liker
    16.609
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Har alltid "fått unna" distansen fra Østfold til Sør-Trønderlag for så å nyte oppover.
    Østerdalen - husk bilde av krom-elgen - og så fylle drivstoff på Berkåk. Fast rutine. Synes det å kjøre gjennom Nord-Trønderlag der veien bukter seg gjennom store jorder og gårder er vakkert og så blir naturen bare mer og mer dramatisk på veien oppover. Øve på den berømte "hold igjen ett aue" metoden før tunnellene så det blir 50% nattsyn inni dem er en del av opplevelsen. Bare å nyte.

Tenker også at Lofoten er en ferie i seg selv. Så det må evt beregnes noen dager der.
    Blir det Midt-Troms og Senja, så kan du vurdere Botnhamn - Brennsholmen-ferge?
    Har kun tatt den andre veien selv, og aner ikke om det er mye kø og styr på den. Men du kan da kjøre store deler av Senja "mot sola/klokka" og komme deg til Sommarøy og Tromsø.

God tur, passelig misunnelig.
    mvh

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn