Sonic Boom over Europe

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Som sikkert mange vet turnerer de aldrende kreaturene Kiss i Europe for tiden, og neste tirsdag smeller det utenfor Lerkendal stadion, og senere på Valhall. Jeg var ivrig Kiss-fan på siste halvdel av 70-tallet, men de fadet ut tidlig på 80-tallet for min del. Nå er jeg ikke sikker på om det var fordi jeg kom i tenårene eller fordi musikken ble dårligere eller hva det var. Men nå har jeg to stk arvinger som er i rett alder og som jublet høyt da de bl.a. fikk billetter til konserten i julegave, og pappa må naturligvis være med, selv om det er minst 30 år for sent for min del. Jeg håpet på mest mulig musikk fra slutten av 70-tallet, men vet ikke om jeg er helt fornøyd med setlista.

1. Modern Day Delilah
Ikke uventet åpner de med tittellåten fra deres nye plate. En typisk Paul Stanley-sak. Fengende refrengbasert rock and roll slår sjeldent helt feil. :D

2. Cold Gin
Fra debutalbumet Kiss fra 1974. Gudene vet hvorfor de har med en låt skrevet av Ace Frehley når han desverre !!!ikke er med i bandet lenger. Men et fett riff har den, dog er den noe utdatert. :(

3. Let Me Go, Rock 'N Roll
Yeah! Solid rocker fra Hotter Than Hell, også 1974. Don't you ever let me go, rock'n'roll! 8)
Denne var på setlista vår da jeg spilte i band i tenårene. ;D

4. Firehouse
Ny låt fra debutalbumet. Definitivt ingen favoritt for min del. Urk! Get the firehouse - cause you set my soul on fire... :p

5 Say Yeah!
Beste fra Sonic Boom - også typisk Stanley. :D

6 Deuce
Klassiker av Gene Simmons, og også fra debutalbumet. Har ofte vært åpningslåt på konserter, bl.a. på Alive! og sist de var i Norge. 8)

7 Crazy Crazy Nights
Say no more... Paul Stanley in a nutshell - et av få lyspunkt på 80-tallet, nærmere bestemt 1987. :D

8 Calling Dr. Love
En sjelden høydare fra Gene Simmons - tøft refreng. Hva annet kan han kalle seg, mannen med over 4000 groupies på den manglende samvittigheten, bl.a. Cher, Diana Ross og Liv Ullmann. Ganske godt gjort med tanke på at han har vært sammen med og har to barn med Shannon Tweed, playmate of the year 1982, siden 1985. :eek:

9 Shock Me" (Tommy and Eric Jamming Together)
Yeah right! Har de ennå ikke lært at publikum hater at kopi Tommy Thayer synger Ace Frehleys gamle signaturlåt fra Love Gun fra 1977? Dårlig gjort. :'(

10 I'm An Animal
En middels sak fra siste plate. Typisk konsertfyll. :-X

11 100,000 Years
Denne er hot. Nok en låt fra debutalbumet. Definitivt et høydepunkt fra Stanley. 8)

12 I Love It Loud" (Gene Spits Blood And Flies)
God tur. Nå kom jeg på hva som gjorde at jeg definitivt sluttet å like Kiss - det var denne låten fra Creatures of the Night fra 1982. Takk Gene! :mad:

13 Love Gun
Uten tvil Kiss sin beste gjennom tidene, tittelspor fra 1977. Min første Kissplate, jeg var 9 år og som jeg elsket denne plata! :-*

14 Black Diamond
Favoritt fra debutalbumet. -Men det blir aldri det samme uten den hese vokalen til Peter Criss, selv om Eric Singer ikke er noen dårlig ertatter, dog navnet skulle tyde på at det bør gå rimelig bra likevel. Uansett - denne er knall! Out on the street for a living. Picture's only begun. Got you under their thumb... :eek:

15 Detroit Rock City
Glimrende Stanley-låt fra deres beste album Destroyer 1976. Movin fast doin' 95... 8)

Encore:

16 Lick It Up" (with bridge from "Won't Get Fooled Again")
WHO? ? ? Tittelspor fra midten av 80-tallet. Ellers takk... :p

17 Shout It Out Loud
Ny topplåt fra Destroyer av Paul og Gene - You got to have a party! 8)

18 I Was Made For Lovin' You" (Paul Flies On To Mini Stage)
Kiss going disco, fra Dynesty 1979 - første skudd for baugen for min interesse for bandet - plutselig likte jente i klassen min musikk! o gru! Paul skulle vise hvor lett det var å lage en disco-hit og skrev denne på 15 minutter, og hit ble det. Stor hit.... :p

19 God Gave Rock 'n' Roll To You II
En sjelden 90-tallshøydare - kom som singel i 1991. Av Paul og Gene sammen Russ Ballard og Bob Ezrin. :)

20 Rock And Roll All Nite
Bandets største klassiker - fra Dressed to Kill fra 1975, av Paul og Gene. Oppsummerer vel bandet ganske greit fra den tiden - I wanna rock an roll all nite and a party every day.

Skulle gjerne hørt låter som King of the Night Time World, God of Thunder, I Want You, Christine Sixteen og Radioactive pluss noen til. Men dette blir moro likevel - sirkus til folket. Musikalsk verdi? -Who cares! ;D

Bandet har en ganske utrolig histore, om to ungdommer som ville bli rockestjerner, men kanpt kunne spille. Fikk med en trommis og en gitarist som faktisk kunne spille, men som etter hvert fikk dårlige vaner og måtte fratre. Etter tre plater og dårlig salg var de nær konkursens rand, og brukte sine siste dollars til å spille inn en liveplate, fordi pengene rakk ikke til noe annet. En håpløs oppgave, siden de knapt kunne spille. Men så solgte Allive! raskt over 2,5 millioner eksemplarer og dermed gikk sirkuset videre, og fortsatt ruller det, over 35 år senere...

Sambo'n til Gene: ;)

Topp Bunn