Sonic Design dempeputer - Nå på lager hos Mala Audio!

Sonic Design dempeputer lanseres i Norge!


Riktig demping/avkobling av komponenter mot underlag er noe mange tror enten er veldig dyrt, glemmer bort eller ikke har fokus på, men hos de fleste vil riktig avkobling av høyttalere og komponenter fra underlaget gi gode effekter. Vi har sett etter gode løsninger for dette, men som regel er det dyrt og mye dilldall. Det er tross alt bare demping/avkobling man trenger.

Sonic Design har lagd en meget god løsning med sine dempeputer. Putene leveres i flere vektklasser tilpasset vekten på dine høyttalere eller komponenter og demper/avkobler høyttalere og annen elektronikk effektivt fra underlaget.

Prisen er kun 299kr for en pakke med 4stk. Man trenger altså en pakke per høyttaler. Kjøper man for 1000kr eller mer i vår webshop er det fri frakt.

Link:
Dempeføtter til høyttalere: Dempef?tter til h?yttalere - Mala Audio
Dempeføtter til elektronikk: Dempef?tter til elektronikk - Mala Audio


700_sonic_design_dampkuddar_for_hogtalare.jpg


700_sonic_design_dampkuddar_for_cd_spelare.jpg


download.jpg


bilde sub med føtter.jpg
 

Kommentarer

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det er bare å gratulere igjen! Det er jammen på tide at Sonic Design er å få her til lands!
Dette fungerer virkelig, og koster nesten ingen ting.
Det står SD-føtter både under høyttalerne og subwooerne mine, og det erfaktisk det beste jeg har prøvd der, så de blir stående.
 
Sist redigert:

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Dette liker vi!
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Jeg antar at den oppgitte vekten av komponent som skal dempes ikke er per dempepute men for hele settet.
Jeg savner også mål på dempeputene, eksempelvis er jo høyden en kritisk faktor når man bruker dem inni et rack, feks.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.961
Antall liker
6.043
Torget vurderinger
32
Jeg antar at den oppgitte vekten av komponent som skal dempes ikke er per dempepute men for hele settet.
Jeg savner også mål på dempeputene, eksempelvis er jo høyden en kritisk faktor når man bruker dem inni et rack, feks.
Det står på nettsiden.

4-12kg - 25x12,5mm (diameter x høyde)

12-28kg - 36x12,5mm (diameter x høyde)

28-50kg - 45x12,5mm (diameter x høyde)

50-100kg - 36 x 12,5mm (diameter x høyde)

Roy
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.961
Antall liker
6.043
Torget vurderinger
32
Kan vel tenkes de er like høye som de til høyttalerne, dvs. 12,5 mm høye.

Står ikke noe på hjemmesiden til produsenten heller.

Roy
 

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Innlegg
1.861
Antall liker
2.457
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
Vi skal sjekke med Sonic Design, har ikke fått målene på dem ser jeg :)
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Takk for det.
Denne mangelfulle forståelsen pleier å være regelen, heller enn unntaket, hos fabrikanter av vibrasjonsdempere.
Har måttet etterspørre dette i omtrent alle mine kjøp.
Er de ikke høyere enn 12.5mm så kjøper jeg et sett.
 

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Innlegg
1.861
Antall liker
2.457
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
Flott! Skal oppdatere her (og i produktinfoen) så fort jeg får feedback fra produsent.
 
U

utgatt25555

Gjest
Grattis med endelig å få de til Kongeriket! En rimelig og god investering!

mvh
 
M

MusicBear

Gjest
Var nylig på en byggmesse på Lillestrøm, så maken til disse putene beregnet for industrien, demonstrert på en vibrerende plate.
Var to boller med vann, hvor vannet i bollen stående oppå putene var helt flatt, mens den andre bollen tydelig viste vibrasjonene fra plata.
Trodde knapt det jeg så, men hvor mye hjelper det på hi-fi utstyr, tenker jeg. Hvor enkelte chassis i seg selv nærmest er en blikk-skranglehug...
Asfaltmatter er jo et enkelt og virkningsfullt triks her, men kan være ytterligere dempning er snadder.
 

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Innlegg
1.861
Antall liker
2.457
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
Ja, da har du sett hvor godt slike puter demper vibrasjoner. Dette er spesielt lett merkbart på høyttalere hvor man lett får kraftig overføring av vibrasjoner direkte til gulv. Med dempeputer minimerer man dette problemet betydelig, og ikke eliminerer det helt. Prøv gjerne og se i eget oppsett, koster ikke stort :)
 

vidarje

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2009
Innlegg
5.383
Antall liker
3.558
Sted
Rasta
Torget vurderinger
1
To spørsmål: 1) mine høyttalere veier 28kg og er derfor i grenseland for to av dempeputene, hvilke bør jeg velge?
2) på hjemmesiden til Sonic Design står det at en pakke inneholder 8 puter Sonic Design prislista och adresser og dere skriver 4, hva er riktig?
 

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Innlegg
1.861
Antall liker
2.457
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
Da ville jeg valgt de som går fra 28-50kg.

Det er 4 puter i hver pakke. Det er det som er standard pakking fra dem. Jeg tror ikke prislisten på hjemmesiden deres er oppdatert. Så man trenger en pakke per høyttaler :)
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Hjemmesidene til Sonic Design omtaler to versjoner for høyttalere:
- Standard versjon som finnes i de fire variantene nevn ovenfor.
- Audiofil versjon som finnes i 30 varianter og går opp til 200 kg.

Finnes det mere info om den audiofile utgaven, pris og størrelse f.eks?
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Den audiofile utgaven har gått ut på grunn av svært liten etterspørsel. Det var beskjeden jeg fikk da jeg var i kontakt med fabrikken for et år siden.
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Den audiofile utgaven har gått ut på grunn av svært liten etterspørsel. Det var beskjeden jeg fikk da jeg var i kontakt med fabrikken for et år siden.
Det var det som bare. Og jeg som hadde tenkt å bestille dem. Kanskje det går an å få dem til å revurdere det med nok etterspørsel, evt. hvis det skjer i ordnede forhold via norsk forhandler? Såvidt jeg har forstått fysikken i dette vil isolasjonen fungere bedre jo mer spesialtilpasset dempematerialet er til vekten på høyttalerne.
 

vesart

Medlem
Ble medlem
07.10.2016
Innlegg
17
Antall liker
5
Disse har forhandler i Norge. Andervik Audio har solgt de i mange år.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.078
Antall liker
10.479
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Sannelig og iflg dem 250kr/8stk. Om nettsiden der er oppdatert da. Er vel bra med flere forhandlere?
 

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Innlegg
1.861
Antall liker
2.457
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
I følge prislisten hos sonic design er det 4stk per pakke, men nå blir jeg sannelig usikker. Skal høre med dem så vi er sikre. Utrolig bra om det er 8stk per pakke, det blir jo halv pris i forhold til nå :)
 

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Den audiofile utgaven har gått ut på grunn av svært liten etterspørsel. Det var beskjeden jeg fikk da jeg var i kontakt med fabrikken for et år siden.
Dermed forsvant min interesse som dugg for solen.
 

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Innlegg
1.861
Antall liker
2.457
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
Hvor mange er interessert i den audiofile utgaven? Vi sjekker gjerne hva som skal til for å bestille.
 

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Innlegg
1.861
Antall liker
2.457
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
Har ikke pris siden de ikke er tilgjengelige nå, men tipper 599kr eller noe slikt basert på tidligere prising.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det stemmer, men han gav seg for halvannet år siden..


Edit; Dette var ment som svar ang Andervik Audios forhandling av SD.
 
Sist redigert:

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Innlegg
1.861
Antall liker
2.457
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
Takk for info impulse!

Vi sjekker hva som skal til for å bestille den audiofile versjonen :)
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Det er viktig å fåmed seg her at de vanlige fungerer vanvittig bra. Å ikke vurdere disse fordi det ikke står "audiofil utgave" på pakka er helt hinsides.
 

MalaAudio

Bransjeaktør
Ble medlem
15.07.2014
Innlegg
1.861
Antall liker
2.457
Sted
Asker
Torget vurderinger
5
Fikk svar nå fra Sonic Design om at de har endret til å kun kjøre 4 pakninger på dempeføtter til høyttalere. Dette gjorde de for ca ett år siden.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Den audiofile utgaven har gått ut på grunn av svært liten etterspørsel. Det var beskjeden jeg fikk da jeg var i kontakt med fabrikken for et år siden.
Det var det som bare. Og jeg som hadde tenkt å bestille dem. Kanskje det går an å få dem til å revurdere det med nok etterspørsel, evt. hvis det skjer i ordnede forhold via norsk forhandler? Såvidt jeg har forstått fysikken i dette vil isolasjonen fungere bedre jo mer spesialtilpasset dempematerialet er til vekten på høyttalerne.
Hva skulle den "audiofile utgaven" gjøre annerledes? Kan du oppsummere den fysikken du snakker om?
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Disse har forhandler i Norge. Andervik Audio har solgt de i mange år.
Han kunne ikke skaffe da jeg forespurte for noen måneder siden, da han er gått over til en annen og mye dyrere variant.

Jeg bestilte direkte fra Sonic Design og måtte ut med 350 svenske inkl. frakt for 8 stk.

De hadde også dette å si ang. Audiofil-utgaven:
Hej,
Tack för beställningen.
Vi känner inte till den exakta viktfördelningen för dina högtalare.
Standardfötterna är nästan lika bra som audiofilfötterna, och flera tillverkare av seriösa högtalare har därför valt standardfötterna som standardutrustning eller originaltillbehör.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det er viktig å fåmed seg her at de vanlige fungerer vanvittig bra. Å ikke vurdere disse fordi det ikke står "audiofil utgave" på pakka er helt hinsides.
Helt enig! Det står ikke noe om noen "audiofil" utgave på hjemmesiden heller nå.

Vibrasjonsdemping er vibrasjonsdemping!
 

Valfy

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2011
Innlegg
2.428
Antall liker
2.576
Torget vurderinger
30
Den audiofile utgaven har gått ut på grunn av svært liten etterspørsel. Det var beskjeden jeg fikk da jeg var i kontakt med fabrikken for et år siden.
Det var det som bare. Og jeg som hadde tenkt å bestille dem. Kanskje det går an å få dem til å revurdere det med nok etterspørsel, evt. hvis det skjer i ordnede forhold via norsk forhandler? Såvidt jeg har forstått fysikken i dette vil isolasjonen fungere bedre jo mer spesialtilpasset dempematerialet er til vekten på høyttalerne.
Hva skulle den "audiofile utgaven" gjøre annerledes? Kan du oppsummere den fysikken du snakker om?
De skal tilpasses i forhold til vekt i front og bak på høyttalerene.
De fleste høyttalere er vel tyngre i front grunnet elementene..?
 

Olav2

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.04.2014
Innlegg
3.342
Antall liker
2.664
Torget vurderinger
1
Den audiofile utgaven har gått ut på grunn av svært liten etterspørsel. Det var beskjeden jeg fikk da jeg var i kontakt med fabrikken for et år siden.
Det var det som bare. Og jeg som hadde tenkt å bestille dem. Kanskje det går an å få dem til å revurdere det med nok etterspørsel, evt. hvis det skjer i ordnede forhold via norsk forhandler? Såvidt jeg har forstått fysikken i dette vil isolasjonen fungere bedre jo mer spesialtilpasset dempematerialet er til vekten på høyttalerne.
Hva skulle den "audiofile utgaven" gjøre annerledes? Kan du oppsummere den fysikken du snakker om?
Den "audiofile" merkelappen betyr jo ingenting fra eller til. Men målet med disse er såvidt jeg kan forstå å få resonansfrekvensen ut av det hørbare området. For å få til det, må dempematerialet presses ned med en viss prosent, hvis jeg ikke har forstått det helt feil. Da er det logisk at mer presis vekt vil gi mer presis sammenpressing av dempeputene. Men hvor sensitivt og nøyaktig dette skal være for å funke optimalt, det aner jeg ikke. Folk med mer teknisk innsikt enn meg får evt svare på det. Men Sonic Design virker på meg som en rasjonell no nonsense-produsent, så jeg regner med at det ikke var snake oil når de hadde en spesialtilpasset versjon tidligere.
 
Sist redigert:

Gammeln

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2007
Innlegg
742
Antall liker
43
Jeg ser to argumenter mot standard-versjonen:
- De må nødvendigvis tåle maks spesifisert last. Dermed blir de unødvendog stive for minumumslaster. Audiofilutgaven fantes i mange flere varianter.
- De tåler kun 100 kg.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg regner med at det var, og derfor har de tatt den vekk. Trenger du å tilpasse ytterligere, kan du legge til noen/kombinere flere dempeføtter så massen passer bedre.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Jeg ser to argumenter mot standard-versjonen:
- De må nødvendigvis tåle maks spesifisert last. Dermed blir de unødvendog stive for minumumslaster. Audiofilutgaven fantes i mange flere varianter.
- De tåler kun 100 kg.
Det er ingen som stopper deg fra å justere litt på føttene, eller som sagt kombinere flere størrelser. Dessuten er ikke tilpasningen SÅ kritisk. Dette har vært diskutert her før. Skal se om jeg finner tråden jeg tenker på, men mistenker at den er så gammel (HFS1) at den er borte.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.230
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Den audiofile utgaven har gått ut på grunn av svært liten etterspørsel. Det var beskjeden jeg fikk da jeg var i kontakt med fabrikken for et år siden.
Det var det som bare. Og jeg som hadde tenkt å bestille dem. Kanskje det går an å få dem til å revurdere det med nok etterspørsel, evt. hvis det skjer i ordnede forhold via norsk forhandler? Såvidt jeg har forstått fysikken i dette vil isolasjonen fungere bedre jo mer spesialtilpasset dempematerialet er til vekten på høyttalerne.
Hva skulle den "audiofile utgaven" gjøre annerledes? Kan du oppsummere den fysikken du snakker om?
De skal tilpasses i forhold til vekt i front og bak på høyttalerene.
De fleste høyttalere er vel tyngre i front grunnet elementene..?
Dette er jo et godt poeng. Da kan man jo bare kjøpe ett sett med litt for store pucker og ett sett med litt for små, og sette dem hhv. foran og bak.

Enig i at SD-føttene er et fint no-nonsense produkt. Får plukke opp noen når jeg kjører forbi Mysen. :)
 

Informasjon om bruker

MalaAudio
Bransjeaktør
Medlem siden
Antall liker
2.457
Link til alle artikler
1034
MalaAudio sine annonser
Bransjenyheter
Mange nye varer i vår bruktavdeling!

Mange nye varer i vår bruktavdeling!

  • 4
Brukt hi-fi er et godt alternativ. Vi har et stort og variert utvalg i vår bruktavdeling. Her kan du gjøre virkelig gode kjøp! Vi får stadig inn både nyere og litt eldre utstyr...
Fortsett
Bransjenyheter
ÅPNINGSTIDER I PÅSKEN

ÅPNINGSTIDER I PÅSKEN

  • 0
Åpningstider i påsken: Mandag 25.3 Etter avtale | Tirsdag 26.3 10-18 | Onsdag 27.3 10-18 | Torsdag 28.3 stengt | Fredag 29.3 stengt | Lørdag 30.3 stengt Her er noe av det du kan oppleve hos Mala...
Fortsett
Bransjenyheter
Børresen X1 - Nå i demo!

Børresen X1 - Nå i demo!

  • 0
Børresen X1 utmerker seg som et etterlengtet tilskudd i den allerede høyt roste X-serien. Børresen X1 er ikke bare en rimeligere høyttaler i Børresen Acoustics sin innstegsserie, det er også en...
Fortsett
Bransjenyheter
Hva ønsker du deg?
Bransjenyheter
Messetilbud? Fortell oss hva du ønsker deg!

Messetilbud? Fortell oss hva du ønsker deg!

  • 0
Nå er det like før Oslo HiFi Show starter og vi ønsker å gi våre kunder messetilbud på det de ønsker seg! Send oss en e-post eller bruk kontakt skjemaet på malaaudio.no for å motta ditt unike...
Fortsett
Bransjenyheter
Jørgen og Leif fra Marten kommer med Mingus Septet!

Jørgen og Leif fra Marten kommer med Mingus Septet!

  • 0
Jørgen og Leif fra Marten kommer til Oslo HiFi Show med sin nyeste høyttaler Marten Mingus Septet! Marten Mingus Septet var en av de store suksessene under fjorårets München messe og har siden...
Fortsett
Topp Bunn