Sonos, NAS og annet snacks

mcslu

Medlem
Ble medlem
05.11.2007
Antall liker
0
Gode venner,

den digitale tidsalder har også nådd undertegnedes hjem :D

Har planer om å anskaffe en Sonos ZP 90 samt en Sonos Bridge primært for å kunne få Spotify på anlegget mitt. Dette styres av Iphonen. Kobler da Bridgen til Altiboksen med vanlig patchekabel, og det er vel egentlig alt som trengs?

Da er det jo i samme åndedrag fristende å kanskje digitalisere CD samlingen, slik at jeg kan putte CD'ene på loftet.

Lurer da på følgende ting:

1. Må jeg ha en NAS for dette, eller holder det med en vanlig ekstern harddisk som jeg kobler sammen med Sonos Bridgen? Aner ikke om det er mulig å koble disse sammen, vet at det går med en NAS.

2. Dersom jeg går til det skritt å legge inn alle CD'ene på en NAS/ekstern harddisk; hvordan vil katalogstrukturen se ut for meg som skal styre alt via Iphone?
Et viktig premiss her er at jeg skal være helt uavhengig av at PC'en står på.

3. Er dette et godt alternativ dersom jeg skal anskaffe en NAS?
http://www.dustinhome.no/buffalo-linkstation-duo-2tb-nas/product/5010527994

4. Finnes det andre bra alternativ til NAS? Tror ikke jeg er villig til å gi mer enn rundt 2000 kr.

5. Et annet alternativ er å droppe Sonos Bridgen, trekke en litt lengre patchekabel ned til kjellerstua der anlegget står og koble den direkte i ZP 90'en. Skal jeg da ha en NAS blir den stående i racket, og må derfor være litt stillere enn i alternativet over. Da hadde det vært knallfint å kunne brukt en vanlig ekstern harddisk.

Takker for forslag.

mvh Thomas

_RoDa_

Ikke så veldig hifi-freak lengre
Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.391
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
Jeg hadde samme tanker, i alle fall noen av dem, før jeg gikk i gang selv.

Men jeg forstår ikke hvorfor du ønsker Sonos?
Spesielt ikke dersom du skal styre den fra noe i-greier.

Kjøp Squeezebox Touch. Mye billigere og ikke kan jeg forstå at det er dårligere?

mcslu

Medlem
Ble medlem
05.11.2007
Antall liker
0
RoDa skrev:

Kjøp Squeezebox Touch. Mye billigere og ikke kan jeg forstå at det er dårligere?
Har fått forståelsen av at Sonos var det eneste systemet som ikke krevde at en PC/Mac stod påslått hele tiden? Tar jeg feil her?

Er det andre system som kan gi meg det jeg etterspør overfor, så kom gjerne med forslag. Sqeezeboks Touch er notert.

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
76
Torget vurderinger
2
Ref Sonos:

1. Ja du må en NAS (til Sonos - dersom det skal fungere uten PC). Den kan kun kobles til bridgen/ZPene med nettverkskabel
2. Katalogstrukturen er opptil deg eller rippeprogrammet å sette opp. Personlig bruker jeg heller metadataene til filene for å orientere meg (mao. sjanger, artist, komponist eller navn på plate) på min Sonos.
3./4. Det finens mange alternativer. Har selv brukt Netgear NV+ til 1.990 + disker i flere installasjoner. Jeg stiller nok større krav til lagringsplass for den ender ofte opp med å bli brukt både til musikk og film.
5. Jeg har ikke vært borti noen NAS som har vært stille nok til at jeg vil ha den sammen med anlegget.

Mvh
Boden9

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.391
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
mcslu skrev:
RoDa skrev:

Har fått forståelsen av at Sonos var det eneste systemet som ikke krevde at en PC/Mac stod påslått hele tiden? Tar jeg feil her?

Er det andre system som kan gi meg det jeg etterspør overfor, så kom gjerne med forslag. Sqeezeboks Touch er notert.

Dette trenger du:

En stk Squeezebox Touch

Lagring, enten:
En stk USB-disk rett i Squeezebox Touch eller
En stk NAS som kan kjøre Squeezebox server slik at du slipper å ha på PCen. (Dette har jeg valgt)

Begge disse lagringsløsningene fungerer uten PC påslått, men NAS er best med tanke på sikkerhet og med tanke på at flere opplever problemer med USB-disk rett i Squeezebox Touch.

Boden9

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.04.2005
Antall liker
76
Torget vurderinger
2
mcslu skrev:
RoDa skrev:

For meg er Sonos valget fordi:
* beste brukeropplevelsen /GUI
* enklest å sette opp - virkelig Plug-and-Play. Har ikke vært borti problemer med dette og det er unnagjort på minutter
* fungerer stabilt - ytterst sjeldent feil eller problemer
* skalerbart - du kan legge til nye soner og komponenter uten problemer
* ingen teknisk terskel - dette er alternativet for de som ikke er for PC vante. IMHO stiller du spørsmål som dette kan SB fort bli tøfft, mens SOnos vil bare fungere

Ulempene er:
* høyere pris enn alternativene (fx Squeezebox) ved enklere installasjoner
* krever NAS

Mvh
Boden9

NADKRAFT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2010
Antall liker
6
Sted
Oslo
Boden9 skrev:
mcslu skrev:
RoDa skrev:

For meg er Sonos valget fordi:
* beste brukeropplevelsen /GUI
* enklest å sette opp - virkelig Plug-and-Play. Har ikke vært borti problemer med dette og det er unnagjort på minutter
* fungerer stabilt - ytterst sjeldent feil eller problemer
* skalerbart - du kan legge til nye soner og komponenter uten problemer
* ingen teknisk terskel - dette er alternativet for de som ikke er for PC vante. IMHO stiller du spørsmål som dette kan SB fort bli tøfft, mens SOnos vil bare fungere

Ulempene er:
* høyere pris enn alternativene (fx Squeezebox) ved enklere installasjoner
* krever NAS

Mvh
Boden9
Jeg må si meg helt enig. Det eneste jeg vil tilføye er at jeg personlig synes jeg det er kjedelig at Sonos ikke takler 24-bit lyd.

mcslu

Medlem
Ble medlem
05.11.2007
Antall liker
0
Takker for alle svar ;D.

Er vel ikke av de som er mest interessert i data nei, samt at dette også skal kunne betjenes av min bedre halvdel som overhodet ikke har interesse for å fikle med noe teknisk noe.

Pris spiller jo forsåvidt en rolle, men er underordnet brukervennlighet her.

Så da blir det som følger: Ved ruteren: Altiboks -->nettverkskabel -->Sonos Bridge -->nettverkskabel --> NAS.
I racket: Sonos ZP90 --> coax eller optisk --> Forsterker

Da snakker ZP90 trådløst med Bridge'n og NAS'en? Og jeg kan styre dette via en Iphone/Ipad?

mvh Thomas

NADKRAFT

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.07.2010
Antall liker
6
Sted
Oslo
mcslu skrev:
Takker for alle svar ;D.

Er vel ikke av de som er mest interessert i data nei, samt at dette også skal kunne betjenes av min bedre halvdel som overhodet ikke har interesse for å fikle med noe teknisk noe.

Så da blir det som følger: Ved ruteren: Altiboks -->nettverkskabel -->Sonos Bridge -->nettverkskabel --> NAS.

Da snakker ZP90 trådløst med Bridge'n og NAS'en? Og jeg kan styre dette via en Iphone/Ipad?

mvh Thomas
Ja

_RoDa_

Ble medlem
06.02.2010
Antall liker
16.391
Sted
Østfold
Torget vurderinger
8
mcslu skrev:
Takker for alle svar ;D.

mvh Thomas

Jeg ser argumentene med plug-n-play for Sonos.
Men de er minst like gyldige for Squeezebox. Settes opp lett som en plett!
Det som ikke er helt plug-n-play på noen av løsningene er NAS. Det må settes opp og er det som krever litt PCknotting.

Kona fikk 5 minutter opplæring på Squeezebox og styrer nå selv og ho spiller nettradio, WiMP eller rippet musikk på server.
Har forresten Sonos Spotify/WiMP og nettradio innebygget?

Mitt oppsett er sånn:

Ved ruteren: Altiboks -->nettverkskabel -->NAS.
I racket: Squeezebox Touch --> Forsterker

(Eventuelt en egen DAC mellom Squeezebox Touch og Forsterker hvis du ikke vil bruke innebygget DAC i Squeezebox Touch)

Du kan styre Squeezebox via iPad/iPhone :)

Sorry, folks. Jeg ser ikke hvorfor man skulle ville velge Sonos.

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Antall liker
550
Torget vurderinger
1
Spotify-støtten til Squeeze er bedre.
Man kan lage playlister (men dette gjør man vel på desktop klienten uansett), høre på "radiokanaler". Sjekke ut top 100 etc etc.
Touch har jo touchpanelet. Greit når man går forbi og skal sette på en eller annen internettradio slengen.

Er ingen begrensning på antall sanger som kan indekseres (Sonos ca 65000). Støtter Hi-Rez, støtter flere formater.

Appen til Sonos er gratis. iPeng koster noen kroner.

En Touch som ikke er tilkoblet noen NAS/PC/Mac er vel mer eller mindre like lett å sette opp som en Sonos. Men Sonos skal sies å være mer intuitiv p.g.a den konsentrerer seg om mindre ting. Dette er ikke nødvendigvis en ulempe for Squeezebox.

Har man forresten OSX Lion og deler sangene herfra til Sonos, så kan man være ute å kjøre... SMB-støtten til Lion er helt på trynet og VIL gi problemer.

Glenn1

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.02.2005
Antall liker
0
Jeg må si meg helt enig. Det eneste jeg vil tilføye er at jeg personlig synes jeg det er kjedelig at Sonos ikke takler 24-bit lyd.
[/quote]

Heisann. Ble veldig skuffa når jeg skule spille av min første 24/192 nedlasting fra HDTracks.com på Sonosen. Funka ikke gitt... Ingen måter å få til dette på ?

Topp Bunn