Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    PS
    Skal for moro skyld prøve noen små Spendor i julen for å få en ide om hvordan helt andre høyttalere vil låte. Lenge siden jeg har prøvd ut høyttalere. :)

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Bare rør:) Har ikke helt fått til Amatiene, fikk besøk av OHC i går som hadde med seg ARC REF75SE og LS 27 nå er godlyden tilbake i stuen. Rart at forsterkerne som passet perfekt til Olympica 3 ikke passet Amati i det hele tatt.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.558
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Bare rør:) Har ikke helt fått til Amatiene, fikk besøk av OHC i går som hadde med seg ARC REF75SE og LS 27 nå er godlyden tilbake i stuen. Rart at forsterkerne som passet perfekt til Olympica 3 ikke passet Amati i det hele tatt.
    De er litt sære med forsterkere ja ;)
    Men fy og flott det spiller når det stemmer :)

O

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    PS
    Skal for moro skyld prøve noen små Spendor i julen for å få en ide om hvordan helt andre høyttalere vil låte. Lenge siden jeg har prøvd ut høyttalere. :)
    Hvordan har det gått?
    For å si det sånn, så er jeg ganske så fornøyd med det jeg alt har.
    Nå skal det sies at Spendor A3 er i en lavere og annen liga enn Amati Futura. Men jeg tester også mot noen halvgamle Monitor Audio. Her hadde jeg tippet atskillig tettere match enn det ble.
    Må kanskje prøve noen litt større Spendor?

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

O
    Er de så sære? Jeg har prøvd litt ulikt, bla Luxman (klasse A) som jeg nå har, Chapter (klasse D), Sugden (kl A), Prima Luna, Unison Research og Audio Valve. Utfallet ble stort sett veldig bra, om ikke likt.

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1

O
    Er de så sære? Jeg har prøvd litt ulikt, bla Luxman (klasse A) som jeg nå har, Chapter (klasse D), Sugden (kl A), Prima Luna, Unison Research og Audio Valve. Utfallet ble stort sett veldig bra, om ikke likt.
    Nå har jeg forsøkt med klasse d forsterkere, Abrahamsen v2up passet bra. Har vært en hardhet i øvre mellomtone med de andre. Luxman klasse a er nok midt i blinken.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Hvordan er det "omvendt" Strømling, dvs. å prøve de forsterkerne som går til Amati Futura på Olympica 3? Blir det for "mykt" og suppete, eller blir det skinnende fløyel med fløte og jordbær?

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Abrahamsen spilte flott på Olympica også og ikke minst MBL n51. Skal teste ARC på de om litt bare la REF 75se få noen flere timer på baken. Tenkte å selge Olympica på nyåret, trenger ikke 2 par Sonus Faber. Uansett hvor god Olympica er kommer den til kort i forhold til Wilson Sabrina.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Takk for svar, Strømling.
    Det kan jo være interessant å høre en vurdering av Amati Futura i forhold til Wilson Sabrina også.

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.558
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80

O
    CJ med marantz pre låt ikke bra ;) du har jo testet stort sett krem forsterkere :) unison Research har jeg gode minner om!

O

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

O
    CJ med marantz pre låt ikke bra ;) du har jo testet stort sett krem forsterkere :) unison Research har jeg gode minner om!

O
    Ja. Får skryte litt av Audio Aktøren som er snille til å låne ut. Og så hjelper det å kjøpe litt av dem innimellom. Det som ikke låter så bra, er å droppe preen og bruke volumkontrollen på Manley Steelhead. Da blir det skarpt og hardt slik Strømling er inne på. Det var heller ingen innertier med Luxman 900C preamp. Men da tror jeg det ble litt mismatch til effekttrinnet. Jeg sjekket specs og så at de var noe forskjellig for hhv 1000 og 800 pdes og 900 pdas. De to første er kl A mens 900 er A/B.

Ifølge beregningene til enkelte her på sentralen spiller kl A forsterkere så lite i kl A - resten i kl A/B - at man like greit kan droppe hele prosjektet - i alle fall dersom man skal ha sterkere amp enn 30W. Dette er jo en gammel debatt. Men dersom man bruker ørene og ser hva de ulike forsterkerne er i stand til å drive, er det ganske store forskjeller.

Det skal bli veldig spennende å høre etterfølgeren til Amati Futura.

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1

O
    Ja. Får skryte litt av Audio Aktøren som er snille til å låne ut. Og så hjelper det å kjøpe litt av dem innimellom. Det som ikke låter så bra, er å droppe preen og bruke volumkontrollen på Manley Steelhead. Da blir det skarpt og hardt slik Strømling er inne på. Det var heller ingen innertier med Luxman 900C preamp. Men da tror jeg det ble litt mismatch til effekttrinnet. Jeg sjekket specs og så at de var noe forskjellig for hhv 1000 og 800 pdes og 900 pdas. De to første er kl A mens 900 er A/B.

Ifølge beregningene til enkelte her på sentralen spiller kl A forsterkere så lite i kl A - resten i kl A/B - at man like greit kan droppe hele prosjektet - i alle fall dersom man skal ha sterkere amp enn 30W. Dette er jo en gammel debatt. Men dersom man bruker ørene og ser hva de ulike forsterkerne er i stand til å drive, er det ganske store forskjeller.

Det skal bli veldig spennende å høre etterfølgeren til Amati Futura.
    30 Watt ja, eneste klasse A/B forsterkeren jeg har brukt som ikke blir harde er Mcintosh kommer kanskje av lav forvrengning. Etter å ha hatt en del amper nå ser jeg at jeg som regel liker forsterkere med høy tomgangsstrøm. De har strømmen klar hele tiden virker det som. Dette med watt er også noe jeg har blitt avslappet i forhold til. Sitter å spiller påARC REF 75se her og nåla beveger seg mellom 0,5 og 5 watt mesteparten av tiden. Hvis jeg drar på skikkelig når jeg maks 30 watt. Er jo litt styr med rør så har forsøkt å unngå det men alt alle instrumenter låter så riktig nå.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.557
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Jeg har ett par Sonus Faber Cremona M som jeg fikk i hus for en liten uke siden. De er fra 2013.
    I forbindelse med flytting ser jeg at det har begynt å tørke ut/slå sprekker under høyttaleren. Noen av dere som har erfart noe lignende? bildene er fra undersiden av HT. Problemene finnes ikke andre steder på ht..... What to do?

fullsizeoutput_1838.jpeg

20170104_205826.jpg

20170104_210600.jpg

20170104_210548.jpg

OhYeah

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.07.2004
    Antall liker
    400
    Sted
    Vennesla
    Torget vurderinger
    17
    L1030665.jpg

Slik så mine Cremona M ut under da jeg pakket dem ned for ca. 3 - 4 år siden for videresalg. Mine Cremona M var på dette tidspkt ca 3 - 4 år. Altså samme alder som dine Cremona M. For meg ser det ut som om det kan være fuktskade....? Var det antydning til rust på spikes m.m. - event. var dette omlakkert?
    mvh OhYeah

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.557
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei og takk for innspill. Jeg har sendt bilder i en e-post til info@mono.no og fått beskjed om at produktansvarlig skal kontakte meg.
    Nei, det var ingen tegn til fukt/rust el.l.
    Jeg oppdaterer svar og utfall i tråden her. Sikkert kjekt å vite om noen andre kommer i samme situasjon.

J

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Det høres jo lovende ut. Jeg har kontaktet Mono flere ganger og alltid fått hyggelige svar. :)

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har testet 4 forskjellige forsterkere i dag. I et rom på ca 50 kvm. Hadde Amatiene vært ei dame hadde hun ikke vært lett på tråden. Det er kun rør eller forsterker med høy grad av klasse a som virkelig lokker frem magien i denne høyttaleren. Var litt skeptisk til om ARC REF 75se ville ha nok krefter til den store stuen men dette var ikke noe problem. Spiller nesten hva slags musikk jeg vil og det eneste som kommer ut av høyttaleren er ren musikkglede.
    image.jpg
    image.jpg

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Jeg har jo alltid et eller annet å plukke på - bør du ikke ha et persisk teppe på gulvet foran høyttalerne? ;)
    Og så er jeg usikker på om man skal spille på langs eller på tvers av parketten.....8)

Flott, Strømling.

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har jo alltid et eller annet å plukke på - bør du ikke ha et persisk teppe på gulvet foran høyttalerne? ;)
    Og så er jeg usikker på om man skal spille på langs eller på tvers av parketten.....8)

Flott, Strømling.
    . Hehe dårlig med persiske tepper her men legger ut ei dyne når jeg lytter.
    På tvers må det bli får ikke herje like med oppe som nede på lytterommet.. Kjerringa og ungene skal liksom værra her også.

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum

Flott, Strømling.
    . Hehe dårlig med persiske tepper her men legger ut ei dyne når jeg lytter.
    På tvers må det bli får ikke herje like med oppe som nede på lytterommet.. Kjerringa og ungene skal liksom værra her også.
    Åja. Jeg hadde noen unger lekende her, men jeg bare fortsatte å spille. Etter en stund klaget ungene over at de fikk vondt i hodet av all musikken, så de forsvant. Da kunne jeg skru opp volumet til vanlig lyttestyrke. ;)

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.558
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Sitter og lurer på hva et Luxman sett hadde gjort med Amatiene??? De drar på seg litt extra utgifter de boxene ;)

O

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Sitter og lurer på hva et Luxman sett hadde gjort med Amatiene??? De drar på seg litt extra utgifter de boxene ;)

O
    Har ikke testet Luxman c/m 900 på Amati men på Sabrina har jeg testet begge både Luxman og ARC. Knall begge deler men holder en knapp på ARC.

jorwed_

Audio Arkeologen
    Ble medlem
    04.09.2012
    Antall liker
    18.557
    Sted
    Nordre Follo
    Torget vurderinger
    97
    Hei og takk for innspill. Jeg har sendt bilder i en e-post til info@mono.no og fått beskjed om at produktansvarlig skal kontakte meg.
    Nei, det var ingen tegn til fukt/rust el.l.
    Jeg oppdaterer svar og utfall i tråden her. Sikkert kjekt å vite om noen andre kommer i samme situasjon.

J
    Update av den intetsigende typen; Mono har sendt mail til Sonus Faber og venter på svar.
    Så da venter jeg også :)

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Sitter her å tester Olympica 3 på ARC LS27 og REF 75. Det er litt av en høyttaler og kanskje den som lager det største lydbildet av Wilson Sabrina, Amati Futura. Tenkte jeg skulle selge disse men det vet jeg ikke om jeg klarer. Virkelig en musikkformidler av rang som heller ikke er så kresen på plassering eller elektronikk. Er av den typen som heller bare vokser når den får bedre partnere. Der Amati Futura ikke gidder å være med på leken pga rom eller elektronikk spiller Olympica opp til dans uansett.

Espen L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Antall liker
    11.459
    Sted
    Skien
    Da nærmer det seg noen nye saker fra Sf.
    Snappet dette opp på nettet i går :)

I spoke with my dealer yesterday and he told me that Sonus Faber instead of current Guarneri and Futura models will release (supposedly In February) new speakers with reduced MSRP:

1. Guarneri Tradition - MSRP $15900

2. Amati Tradition - MSRP $29,900

and most interesting to me it will be new 3 way floor stander between Guarneri and Amati

3. Serafino Tradition - MSRP 21,900.

Tipper vi snart for se bilder av disse på nettet.

Mvh: Espen L

Evo III

Hertugen
    Ble medlem
    25.12.2009
    Antall liker
    58.558
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    80
    Sitter her å tester Olympica 3 på ARC LS27 og REF 75. Det er litt av en høyttaler og kanskje den som lager det største lydbildet av Wilson Sabrina, Amati Futura. Tenkte jeg skulle selge disse men det vet jeg ikke om jeg klarer. Virkelig en musikkformidler av rang som heller ikke er så kresen på plassering eller elektronikk. Er av den typen som heller bare vokser når den får bedre partnere. Der Amati Futura ikke gidder å være med på leken pga rom eller elektronikk spiller Olympica opp til dans uansett.
    Har olympica den utroooooolig deilige mellomtonen til Amati da ??? ;)

O

Strømling

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.05.2014
    Antall liker
    772
    Sted
    Nedre Romerike
    Torget vurderinger
    1
    Har olympica den utroooooolig deilige mellomtonen til Amati da ??? ;)

O
    Ja den har faktisk det, men trykket blir jo ikke det samme. Du har jo testet en haug med forsterkere på Amati du også, ikke den ht som er lettest å få til å spille i nærheten av sitt potensiale. Super fornøyd her med ARC på de da;-) De er som du sier smykker, kanskje det blir arv på mine barn også:)

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Håper ikke de likner alt for mye på smykker mht second hand verdi. Solgte noe etter en tante for noen år siden. Svært skuffende i forhold til nypris. :mad:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn