Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Men hjelper de (Mono) kunder? Tja.

    Jeg har fått en skade på trådene på sokkelen til mine Guarneri memento (en av trådene er nesten kuttet helt av) så trådene må byttes. Jeg har kontaktet mono flere ganger og de lover at de skal skaffe. Men gjør de det? Nei. Jeg har nå ventet i 5 år!
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Evo3 den gusjegrønne der er det Mono nå selger, Cristalux, og skal kunne brukes på tre, metall og hud
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.589
    Sted
    Stavanger
    Evo3 den gusjegrønne der er det Mono nå selger, Cristalux, og skal kunne brukes på tre, metall og hud
    Man blir jo fort 'carried away' som Sf eier, så personlig hadde nok jeg gått for A-krem eller Spenol istedenfor Cristalux på hud, spesielt når man leser broskyre.... :cool:
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har bare Olympica så jeg har fått hverken Cristalux eller broskyre på den :/
    Hva står i den forresten?
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Evo3 den gusjegrønne der er det Mono nå selger, Cristalux, og skal kunne brukes på tre, metall og hud
    I Amati Boka står det at den hvite er til Skinnet og den gusjegrønne er til de lakkerte sidene :). Her står de aldri i sol lys så skinnet blir ikke falmet så mye som de som blir utsatt for sol.

    O
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Men hjelper de (Mono) kunder? Tja.

    Jeg har fått en skade på trådene på sokkelen til mine Guarneri memento (en av trådene er nesten kuttet helt av) så trådene må byttes. Jeg har kontaktet mono flere ganger og de lover at de skal skaffe. Men gjør de det? Nei. Jeg har nå ventet i 5 år!
    Syns dette er trist å høre🥴 Mono som importør av Sf bør ta sitt leverandør ansvar for alle Sf eiere i Norge😉
    Uansett hvor høyttalerene kommer fra så bør de opptre med ansvar for dette flotte merke i vårt land👍🏼

    gismo
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Ja. Nå har jeg kontaktet SF direkte, så får vi se hvordan det går videre.

    Jeg har jo ikke kjøpt verken mine memento eller evolution fra mono, men her er det jo ikke snakk om noen reklamasjon eller garanti, bare om å få tak i en del.
    Jeg overdrev forresten. Det er bare 4 år. Men for 2 år siden lovte mono at de skulle sende meg ny sokkeltråd i løpet av 2 uker. Siden har jeg ikke hørt fra dem. Jeg har hatt andre ting å slite med i den perioden så jeg har ikke hatt ork til å ta det videre.
     

    Petterone

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.02.2010
    Innlegg
    1.392
    Antall liker
    721
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    4
    Vedrørende tråer :)

    Ser på mine att dett etterhvert er kommet en veldig slakk ? Hmm de kan vel ikke bli lengre av seg selv ?

    Hva er den gjengse måten og fixe det på......kutte av noen cm og stramme opp på nytt !
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Det har jeg gjort på mine Cremona og Cremona Auditor. Litt vanskeligere på Guarneri da hver tråd er avsluttet med et "metallanker" som må klippes bort, og knuter med litt løse ender som vises blir ikke like fint. Det enkleste er vel å ta av trådene og spille med "nakne" elementer. Der er jo ikke like estetisk, men det er det enkleste.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg tar av mine ca en gang i mnd og lar de henge på veggen en ukes tid. De er like stramme nå som de var da jeg kjøpte de for 3 år siden :)

    O
     

    Bidevind

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.01.2011
    Innlegg
    462
    Antall liker
    248
    Sted
    Bohuslän, Sverige
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tar av mine ca en gang i mnd og lar de henge på veggen en ukes tid. De er like stramme nå som de var da jeg kjøpte de for 3 år siden :)

    O
    Hei, skulle tro de ble slakkere over tid ved å henge på veggen og dermed strekkes mer ut en når de står montert på høytaleren.
    Mine har stort sett ligget sammenrullet i en skuff, og de er også stramme når de monteres.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg tar av mine ca en gang i mnd og lar de henge på veggen en ukes tid. De er like stramme nå som de var da jeg kjøpte de for 3 år siden :)

    O
    Hei, skulle tro de ble slakkere over tid ved å henge på veggen og dermed strekkes mer ut en når de står montert på høytaleren.
    Mine har stort sett ligget sammenrullet i en skuff, og de er også stramme når de monteres.
    De blir slakkere av og sitte strekt på høyttalerene .

    O
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Joda, det er "forbruksvare" og mono kan helt sikkert skaffe, evt. har de lager.
     

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Jumpere

    Jeg bruker p.t. kun de medfølgende jumperne, men er det noe å hente på andre jumpere? Er uansett ikke 1. pri i forhold til øvrige oppgraderinger, men er er det noe å hente? Er jo en relativt liten investering uansett og kan snoke litt på bruktmarkedet dersom det er et poeng.

    EA73834D-5A12-4512-90C3-F5C8E629BC70.jpg
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Jeg føler skjermingen blir bedre med jumpere eller bi wire men det er bare noe jeg kanskje innbiller meg?:)

    O
     

    Figge

    Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Innlegg
    3.604
    Antall liker
    3.949
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Helt klart, bytte på mina Verity till samma som högtalarkablarna. Stor skillnad.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Jeg bruker p.t. kun de medfølgende jumperne, men er det noe å hente på andre jumpere? Er uansett ikke 1. pri i forhold til øvrige oppgraderinger, men er er det noe å hente? Er jo en relativt liten investering uansett og kan snoke litt på bruktmarkedet dersom det er et poeng.

    Vis vedlegget 568702
    Sett i lys av en integrert effekt initieres potensialet for bedre lyd hva angår konseptet nye jumpers kontra de medfølgende, men med tanke på en i utgangspunkt ikke helt ikke ubetydelig treffsikkerhet med nye jumpere kontra de gamle så realiseres den potensielle økningen av skjerming de 3-4 cm mellom terminalene, i tillegg til er målrettet målområde i de høyere frekvenser avhengig av om du kobler ht-kablene inn på HI/MID eller LOW. I betraktning av en robust kablel innenfor budsjetteringsrammen kan du jo initelt og på eget initiativ evaluere målbare og hørbare forskjeller indikert parallelt med fremtidens utfordringer innen hifi, ettersom mikrodetaljer og andre infinitesimale endringer så meget ofte i hifiverdenen omtales som myyyYYYyyye bedre enn det forrige, selv om endringen sannsynligvis kun kan registreres av hunder, katter og andre målemaskiner. Kabelprodusenter vil meget gjerne at en bruker en ukeslønn eller to, i alle fall et par dagslønner på jumpere, mens Sonus Faber mest sannsynlig har funner at disse medfølgende jumperne ikke har noen som helst degraderende effekt på den potensielle lydkvaliteten fra Olympica III. En kan jo surre dem inn i aluminiumsfolie om en er redd for mikrofoni, men ettersom det er helt på det rene og sogar klinkende klart at det ikke finnes noen form for forsterkning efter jumperne så er neppe mikrofoni et eksisterende, et substansielt, en aktuel- og et tilstedeværende potensielt problem.
     
    Sist redigert:

    Einstein

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.12.2014
    Innlegg
    1.592
    Antall liker
    3.666
    Sted
    Tromsø
    Torget vurderinger
    3
    Ja, kanskje det blir billigere å bytte høyttalerne.... ;) Er faktisk enig, er tilhenger av kun ett sett terminaler, så slipper man å depple med flere.
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Ja, kanskje det blir billigere å bytte høyttalerne.... ;) Er faktisk enig, er tilhenger av kun ett sett terminaler, så slipper man å depple med flere.
    "Depple!"? Hva betyr egentlig det? Det betyr sikkert noe genialt, i og med at det kommer fra det 20. århundrets kanskje største geni.
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Har somlet alt for lenge med å melde inn som ‘’offisiell’’ Sonus Faber venn. Ble for en tid tilbake lykkelig eier av ett par Olimpica ll. Da mine sønner har begynt å vokse til var det greit å få to nye ‘’babyer’’ inn i huset. Har vel levd med mine nye babyer i snart ett år, og må si dem er meget omgjengelige og det er ikke kommet en eneste ulyd fra dem:)
    Jeg har drevet dem ett år med Hegel 160, og med Simple Audio/Hegel H160 airplay. Har tweeket litt mellom noen typer høyttalerkabler og endte opp med VDH 352.

    I mitt lytterom på ca 15 kvadrat var jeg litt skeptisk til gulvhøyttalere (har alltid sverget til stativ), men det gikk alldeles glimrende å integrere Olympica ll. Tenkte bare å dele dette med noen som potensielt er i samme situasjon.

    Når det gjelder tweeking så har jeg lurt på hvorfor jeg registrere at folk kobler (single wire) på dem to øverste terminalene på olympica høyttalerne. Kanskje noen av dere vet det? Jeg er glad i å tweek litt så lenge det ikke koster skjorta, for jeg har ikke god nok hørsel til å høre slike mikroforbedringer. Vurderer å skifte streamer, men er i tvil da jeg faktisk sliter med å høre forskjell mellom roomplayer og hegel airplay🙄
    Er det noen som har noe gullkornanbefalinger til Olympica ll så er jeg mer enn mottakelig for det😊
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Har somlet alt for lenge med å melde inn som ‘’offisiell’’ Sonus Faber venn. Ble for en tid tilbake lykkelig eier av ett par Olimpica ll. Da mine sønner har begynt å vokse til var det greit å få to nye ‘’babyer’’ inn i huset. Har vel levd med mine nye babyer i snart ett år, og må si dem er meget omgjengelige og det er ikke kommet en eneste ulyd fra dem:)
    Jeg har drevet dem ett år med Hegel 160, og med Simple Audio/Hegel H160 airplay. Har tweeket litt mellom noen typer høyttalerkabler og endte opp med VDH 352.

    I mitt lytterom på ca 15 kvadrat var jeg litt skeptisk til gulvhøyttalere (har alltid sverget til stativ), men det gikk alldeles glimrende å integrere Olympica ll. Tenkte bare å dele dette med noen som potensielt er i samme situasjon.

    Når det gjelder tweeking så har jeg lurt på hvorfor jeg registrere at folk kobler (single wire) på dem to øverste terminalene på olympica høyttalerne. Kanskje noen av dere vet det? Jeg er glad i å tweek litt så lenge det ikke koster skjorta, for jeg har ikke god nok hørsel til å høre slike mikroforbedringer. Vurderer å skifte streamer, men er i tvil da jeg faktisk sliter med å høre forskjell mellom roomplayer og hegel airplay??????
    Er det noen som har noe gullkornanbefalinger til Olympica ll så er jeg mer enn mottakelig for det??????

    Har en ikke kabler for bi wire, sies det at man burde koble på diskanten/ mellomtone da denne er mer påvirket av bøyler, kabelstumper enn bassen. På mine Olympica 2 syntes jeg det låt best med kablene på øverste sett med terminaler.
    Når det gjelder Hegel og AirPlay er det mye å gå på med å benytte en God streamer i stedet. Testet med en Bluesound Node 2. Fikk en helt annen kvalitet på lyden. Det var ikke små forskjeller heller. Nå er Hegel god på AirPlay i forhold til mange andre merker, men prinsippet i seg selv holder igjen for mye på lyden til seriøs lytting. Anbefaler deg å gi det et forsøk. På HiFi klubben kan du kjøpe en til omlag 5000 kr som ikke er all verden. Da har du mulighet til retur også om det ikke lever opp.
     

    ThomasO

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.12.2004
    Innlegg
    552
    Antall liker
    284
    Sted
    Skien
    Torget vurderinger
    1
    Angående biwiring, test gjerne denne varianten. Funket best med mine Olympica II.

    Skjermbilde 2020-02-10 kl. 18.13.08.jpg
     

    reand

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.12.2013
    Innlegg
    291
    Antall liker
    226
    Torget vurderinger
    2
    Har mine på samme måte. Veldig fornøyd med resultatet
    Takk for gode råd folkens. Skal prøve ut det wiring-tipset. Spennende oppsett dere har Maxmekker og Gomslork! Jeg har nok litt å gå på forsterker/kilde-fronten ser jeg:) har dere prøvd mye forskjellig på olympica 2? Og hva var eventuelt grunnene til at dere endte opp med Lyngdorf og Primare? Jeg har hatt Hegeln ei stund og må innrømme at det hadde vært fristende å prøve noe nytt🤩
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    AD6B9BEB-AB58-4898-8991-0A3A40295874.jpg
    Har mine på samme måte. Veldig fornøyd med resultatet
    Takk for gode råd folkens. Skal prøve ut det wiring-tipset. Spennende oppsett dere har Maxmekker og Gomslork! Jeg har nok litt å gå på forsterker/kilde-fronten ser jeg:) har dere prøvd mye forskjellig på olympica 2? Og hva var eventuelt grunnene til at dere endte opp med Lyngdorf og Primare? Jeg har hatt Hegeln ei stund og må innrømme at det hadde vært fristende å prøve noe nytt??????
    Samme måte her :)

    O
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    når man er inne på kabler til våre juveler: hva bruker folket til de forskjellige modellene?

    Jeg har Olympica 2 og center og bruker VdH C122 Hybrid. Har bare testet med den og Nordost Frey 2. Mine Olympica 1 (brukes som bakhøytalere) får ikke som de fortjener for der bruker jeg nordost superflat (eller hva de heter. de var relativt billige for 15 år siden).
    Kanskje jeg må henge meg på og teste den biwiringsmåten der.
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    når man er inne på kabler til våre juveler: hva bruker folket til de forskjellige modellene?

    Jeg har Olympica 2 og center og bruker VdH C122 Hybrid. Har bare testet med den og Nordost Frey 2. Mine Olympica 1 (brukes som bakhøytalere) får ikke som de fortjener for der bruker jeg nordost superflat (eller hva de heter. de var relativt billige for 15 år siden).
    Kanskje jeg må henge meg på og teste den biwiringsmåten der.
    Det skader ikke å teste ;)

    O
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Da er det vel kanskje på tide at jeg melder meg inn i klubben også. Er blitt den lykkelige eier av et sett Sonetto II med tilhørende stativer. Ikke fullt like imponerende som de fleste andre her inne, men et sted må man jo starte:) De skal ersatte en lydplanke på stua, og vil bli koblet opp mot streaming, tv, bluray og etterhvert en platespiller. Er veldig i tvil på hvilken spiller jeg skal gå for. Valget står mellom NAD M10 og Naim Uniti Atom. Det kan se ut til at NAD'en passer vårt behov best, men er fortsatt veldig i tvil. NAD er klasse D, og Naim er klasse A/B med skikkelig strømforsyning. NAD har i utgangspunktet mye mer watt, mens Naim trolig er mye mer stømsterk. Noen som har innspill? På forhånd takk:)
    20200326_111729.jpg
    20200326_111708.jpg
    20200326_111643.jpg


    Edit: Bildene ble av en eller annen grunn liggende, men you get the picture...
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Er det kun fordi det er Naim? Har forstått det slik at flere mener NAD ikke er "skikkelig Hifi" ;D
     

    Evo III

    Hertugen av Langhus
    Ble medlem
    25.12.2009
    Innlegg
    25.765
    Antall liker
    50.394
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    78
    Er det kun fordi det er Naim? Har forstått det slik at flere mener NAD ikke er "skikkelig Hifi" ;D
    Har egentlig ikke noe imot NAD jeg,men skulle jeg velge hadde jeg gått for Naim pga jeg liker lyden bedre :). Nå har ikke jeg hørt så mye Naim men!

    O
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn