Sonus faber Club International (HFS-underavdelingen)

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Har slått til og kjøpt meg et par Elipsa SE, 4 år gamle. Har et stort rom (55 kvm) med moderat skråtak og åpen trappeløsning, og høyttalerne trives åpenbart i dette volumet. Dybden og perspektivet i lyden er svært slående, og det uten at jeg har gjort mye for å plassere de, ut over å gi de en meter fra bakvegg. Lyden er heller ikke veldig åpenbart avhengig av noe sweet spot.

    Meget avbalansert og homogent/integrert lydbilde, ikke superanalytisk men det var heller ikke det jeg var ute etter. Homogenitet, musikalitet og perspektiv er viktigst for meg. Og at de spiller bra i rommet. Ellers fremstår de som en meget forsterkervennlig last, og spiller utmerket (og meget høyt om nødvendig) på stueforsterkeren, en Hegel 200. Særdeles fornøyd.
    GRATTIS!

    Dette er jo superspennende, jeg har aldri hørt Elipsa..... er ikke de ganske like Stradivari? men med EN bass istedet for Stradivari sine TO basser. Stradivari er noe av det desiderte høydepunktet for meg... Stradivari hos Roald Mikkelsen var inmari bra altså :)

    og hvis Elipsa er innenfor samme banehalvdel så må jo dette være bankers ... ser frem til å høre om dine erfaringer
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Et basselement mindre og mindre kompleks mellomtonekonstruksjon, men i SE utgaven som fysisk er noe mindre mange av de samme komponentene. Ekstremt naturtro i mitt hode på mindre ensembler (selv om den kan spille stort også), spilte en god strykekvartett innspilling der man virkelig hørt at det var 4 fysisk separerte instrumenter med hver sin klangkarakter. Denne har også stått hos RM i sin tid. Og så ser den jo ut som et ekstremt syrt møbel da, og ikke bare den vanlig ranke søylekonstruksjonen. Følger åpenbart sin egen filosofi når det gjelder kopling til rom og som sagt følte jeg den var lite kritisk på plassering.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    dette høres ut som sinnsykt bra saker .... det som satte meg komplett ut av spill når det gjaldt Stradivari var den måten musikken fremsto "organisk" og naturtro på en måte som bare brakte frem smil og latter og glede... bare superherlig og nydelig å høre på .... Om det er et bass element mer eller mindre er vel ikke det store, det virker jo som Elipsa'ene er knallbra ja :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Organisk og naturtro er gode referanser på hvordan jeg opplever lyden.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Er det noen som har brukt superspikes e.l. på noen av Guarneri modellene?
    Jeg er ikke fornøyd med at det står gummiføtter her og det er litt utfordringer med montering av spikes slik bunnplaten er utformet
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Haraldo: Alle Fabere i monitorklasse har egne stativer. De er som de er fordi de skal være slik de er.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Haraldo: Alle Fabere i monitorklasse har egne stativer. De er som de er fordi de skal være slik de er.
    Guarneri stativene er sære ... her er mulig bevegelse fordi de står på gummiputer og ikke spikes ....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Jeg har både Guarneri memento og Guarneri evolution. Jeg tror du skal slite med å få noen bevegelse på grunn av de putene de står på. Til det veier høyttalerne for mye.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.614
    Antall liker
    9.171
    Sted
    Trondheim
    Underlig. Mine står fjellstøtt. Ikke antydning til bevegelse når jeg prøver å dytte på dem.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Haraldo: Eneste måte de er sære på må da være den tjukke, døde steinbasen. Søylene er massefylte, høyttalerne er SKRUDD fast. Noe mer ubevegelig enn den konstruksjonen skal du leite med lupe etter. Hadde de stativene skulle hatt spikes, ville Sonus konstruert avkoblingen selv. Har du skjevheter i gulvet?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.386
    Antall liker
    1.473
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har avkobling under mine alle mine høyttalere og det er helt uten unntak bedre enn spikes.
    Siden jeg bare har erfaring fra min egen kjellerstue og Sonus faber Olympica 1, 2, center og 2x Rel S3 så skal jeg ikke påstå at avkobling alltid er rett svar, men det er alltid rett svar i min kjellerstue.
    Mine O2 får utvilsomt en strammere og penere bass med puter enn når spikes går i gulvet.

    Joda, du merker at det svinger litt mer når de står på SD-putene, men det står fjellstøtt likevel. Det skal veldig mye til for at de bekker over.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.447
    Antall liker
    2.293
    Sted
    Endor
    Haraldo: Eneste måte de er sære på må da være den tjukke, døde steinbasen. Søylene er massefylte, høyttalerne er SKRUDD fast. Noe mer ubevegelig enn den konstruksjonen skal du leite med lupe etter. Hadde de stativene skulle hatt spikes, ville Sonus konstruert avkoblingen selv. Har du skjevheter i gulvet?
    Det var jo bare et spørsmål til forumet .... jeg bruker alltid store tunge granittplater under høyttalerne, men effekten med og uten steinplater er avhengig av høyttalere, mine Meadowlark Kestrel 2 låter betydelig bedre på superspikes på steinplater som igjen står på valhalla pads (en form for gummi). Med Duntech PCL-15 er det nesten ingen forskjell ... men å si at noe virker eller ikke virker uten å ha prøvd det har jeg liten tro på.

    Jeg aner ikke hvorfor noen små toveis gulvstående skal ha så enorm forskjell på om de står på superspikes på gulv og på superspikes på steinplater. Det kommer ikke av bevegelse sideveis, eller diagonalt, da de står på 3 spikes. De kommer noe høyere og det kan ha betydning men det er likevel umulig å unngå å høre betydelig bedre dynamikk og høyere basstrykk..... Det skal nok ikke være slik men er superenkelt hørbart !

    Det er umulig å tvinge høyttalerne til å bevege seg hvis de står på spikes på gulvet, likevel låter det klart bedre når de settes på stein
    Det eneste som er mulig forklaring er mikrosmå bevegelser som forsvinner når de står på steinplater .... beats me
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Funbunny: Duntech har bestandig vært kult. Sånn apropos det: Hvilken nordisk produsent er forbindelsen mellom Sonus Faber og Duntech? Dagens utfordring...
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Funbunny: DU HAR fulgt med, du...(y)
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    578
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    ...tja - litt. Har 3 par med Sonus Faber samt 2 par med Duntech, så jeg har vel over middels interesse i disse to merkene ;-)
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Funbunny: De der krever sitt av forsterkere også...Ingen vits i å undervurdere det med en Duntech..da viser de deg hva du har gjort feil. Som SF.
     

    funbunny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.11.2004
    Innlegg
    578
    Antall liker
    196
    Sted
    Ved Mjøsa
    Duntech er mye vanskeligere å drive enn selv den vanskeligste SF. Men med nok pudder er det digg!
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Funbunny: Klassisk svenske-for, de.. (y)
     

    Sgt Pepper

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.07.2016
    Innlegg
    177
    Antall liker
    325
    Sted
    Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var på besøk hos Renaissance Audio i Bergen en route Tromsø med Hurtigruten og fikk en demo av disse to perler, Aida, som lenge stod på to-do listen. Vi hørte ulike sjangrer og kunstnere som Solveig Slettahjel, Linda Alsvik, Beyonce og Eleanor McEvoy. Lydbildet fremstår høyt oppløst, detaljert, dynamisk og mektig. En fantastisk opplevelse og et sår på plasteret over avlyst Warszawa messå. Takk til Roald for demo og hyggelig prat!

    vh

    S
    20200811_152656.jpg
    20200811_152659.jpg
     

    Designeren

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.10.2006
    Innlegg
    240
    Antall liker
    54
    Torget vurderinger
    1
    Jeg var på besøk hos Renaissance Audio i Bergen en route Tromsø med Hurtigruten og fikk en demo av disse to perler, Aida, som lenge stod på to-do listen. Vi hørte ulike sjangrer og kunstnere som Solveig Slettahjel, Linda Alsvik, Beyonce og Eleanor McEvoy. Lydbildet fremstår høyt oppløst, detaljert, dynamisk og mektig. En fantastisk opplevelse og et sår på plasteret over avlyst Warszawa messå. Takk til Roald for demo og hyggelig prat!

    vh

    S
    Vis vedlegget 655579 Vis vedlegget 655580
    Takk for hyggelig besøk!
    Roald😎🎶🎸🔊
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Guarneri holder standhaftig på sin plass i heimen👍🏼😉🎼 Nå også med bistand av 2xREL Habitat (syns ikke på bildet da de er boltet i tømmerveggen bak Mementoene)😊

    FECE80B5-BD58-4938-8254-010D27A485CD.jpeg


    Synes her da😉

    3A79ADA0-0A17-4B34-8EC2-843EAE7CD7F9.jpeg
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Her er stueoppsettet mitt med Elipsa, Hegel 200 og en Pioneer PD-70 AE. Ikke primært satt opp som lytterom (jeg har en mancave), men som en stor dagligstue der man kan nyte musikk blant andre sysler. Elipsaene kopler veldig godt med det store rommet, 55 kvm, åpen trapp og lett skrånende tak.

    Stua.jpg


    Jeg hadde et par tidlige Vienna Beethoven som gjorde lite ut av seg i det store rommet, og som nå har et vesentlig bedre liv i et kjellerrom på 25 kvm med normale, rektangulære dimensjoner. Elipsaene er høyttalere som virkelig fortjener et stort rom, og med relativt høy effektivitet har ikke Hegelen særlige problemer med trøkket selv på relativt lave innstillinger på potmeteret.,
     
    Sist redigert:

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Her er stueoppsettet mitt med Elipsa, Hegel 200 og en Pioneer PD-70 AE. Ikke primært satt opp som lytterom (jeg har en mancave), men som en stor dagligstue der man kan nyte musikk blant andre sysler. Elipsaene kopler veldig godt med det store rommet, 55 kvm, åpen trapp og lett skrånende tak.

    Vis vedlegget 668420

    Jeg hadde et par tidlige Vienna Beethoven som gjorde lite ut av seg i det store rommet, og som nå har et vesentlig bedre liv i et kjellerrom på 25 kvm med normale, rektangulære dimensjoner.
    Nydelige dine Elipsa👍🏼🎼

    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.468
    Antall liker
    31.824
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Amatiene står her på 3’de året😍 Vis vedlegget 668448
    Hei Ove☺ Om du er som meg og liker både sound og utseende/håntverket så blir de sikkert stående lenger😉👍🏼 Mine har stått siden 2014/15 nå og ingen planer om bytte. Har bare jobbet litt med å integrere sub’er på en så sømløs måte som mulig i mitt rom. Fant løsning til slutt med 2x REL Habitat🎼😉 De hadde hurtigheten som skulle til og en sound så nære bassgjengivelsen som lå i Guarneri Memento fra før! Godt fornøyd nå med totalt 4 aktive og 1 passivt element på hver side😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn