Sony DC2

Barmo

Fersking
Ble medlem
20.05.2020
Innlegg
1
Antall liker
0
Sted
Oslo
Har ryddet i boden og fant en god, gammel kjenning fra 80-tallet. Den fungerer fortsatt så vidt jeg kan se, men jeg har ingen kassetter som jeg kan teste lyden med. Den lider av det alle DC2 lider av og det er sprukket tannhjul. Den har den klikke-lyden når den spiller av. Den har lydhode det står skrevet Japan på. Etter hva jeg skjønner, har den også et lavt serienummer.

Har denne noe verdi

IMG_20200520_222654.jpg
IMG_20200520_222550.jpg
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Den ser pen ut og er litt spesiell, dette var en profesjonell walkman uten opptaksmulighet. Men som du skriver, den er defekt. Selv om det bare er et sprukket tannhjul. Jeg verdsetter den til 500,-
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
627
Antall liker
1.007
Jeg har lenge ønsket meg en Walkman for å kunne spille kassetter på jobb etc., så jeg endte opp med å kjøpe denne.

Den opprinnelige planen min var å kjøpe tapeheads-bruker miholm sitt erstatningstannhjul, og følge guiden han har skrevet for å skifte det. Men jo mer jeg leste av guiden og av andres erfaringer, jo mer innså jeg at dette var en såkalt høyrisiko-reparasjon for en som aldri har jobbet på en walkman før :)

Så for en ukes tid siden kontaktet jeg bruker magneticblood på tapeheads. Han er en av noen få i Europa som spesialiserer seg på å reparere/restaurere walkmans. Og han hadde kapasitet, så DC2-en er nå på vei til han med posten. Det han i utgangspunktet skal gjøre er:
  • Restaurere tannhjulet
  • Bytte alle elektrolyttene
  • Kalibrering (levels, azimuth, tape path)
  • Generelle service-ting som rens og smøring
Magneticblood har en facebook-side der han legger ut bilder og videoer fra jobbene han gjør.

Det blir spennende å se hva han får til, og om alt går bra.
 

Terje-A

Æresmedlem
Ble medlem
16.05.2013
Innlegg
13.509
Antall liker
9.257
Sted
Østfold
Torget vurderinger
19
Forstår godt at du kviet deg for å gjøre jobben sjøl. Den har ikke opptaksfunksjon men er likevel trang innvendig. Du får poste resultatet når den kommer tilbake :)
 

torstej

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.10.2018
Innlegg
627
Antall liker
1.007
DC2-en er endelig tilbake fra restaureringen. Fungerer bra, jeg er fornøyd :)

FB1B8B2A-3817-4E5B-8EDD-AAD0850FE46E.jpeg


Hva ble gjort?

Sitat reparatør:
I managed finally to restore your player. I want to say that the exterior was a lot better looking than the interior, was worked before and very dirty. Grains of sand were also present and very hard to remove, I need to wash a lot inside to get rid of it. The internal power switch was broken inside, as screw fixing it was too tight. Also, the central gear could not be restored properly as the device was used for a while broken, with clic-clic noise. I replaced it with high quality replacement, arranged to work very well. The capacitors inside I replaced with a mix of Panasonic low ESR caps and Tantalum. Levels and all azimuth, pressure of pinch roller, are now OK.

Hva kostet det?

Pris spiller: 1000 kr
Frakt til reparasjon: 299 kr
Reparasjonskostnad + frakt hjem (213 EUR): 2420 kr
Moms/fortolling av reparasjonskostnad+frakt: 754 kr
SUM: 4473 kr

Flere bilder, lydklipp, video?

Sjekk ut facebooksiden «Walkman»:

Bilder, video og lydklipp av DC2-en er publisert i nyhetsstrømmen hans i perioden 1. til 3. august 2020.
 
Topp Bunn